Style

Ce leagă unele dintre cele mai cunoscute şi emblematice case de modă din lume, precum Dior, Balenciaga, Nina Ricci şi Christian Lacroix, de industria aviatică europeană?

28 apr 2024 171 afişări de Miruna Diaconu
Din aceeaşi categorie

Ce leagă unele dintre cele mai cunoscute şi emblematice case de modă din lume, precum Dior, Balenciaga, Nina Ricci şi Christian Lacroix, de industria aviatică europeană? ADN-ul francez al Air France, unul dintre cei mari mari jucători din industria aviatică europeană, are în componenţa sa şi fashionul.

Astfel, uniformele purtate de-a lungul anilor de echipajele Air France poartă semnătura marilor designeri, ţinutele găsindu-se la intersecţia dintre haute couture, confort şi utilitate. Iar o analiză în timp a acestora este evocatoare nu doar pentru evoluţia companiei aeriene, ci şi a modei.

„Poţi recunoaşte un echipaj Air France în orice aeroport din lume nu doar după culori, ci şi datorită unui amestec inexprimabil de alură şi stil“, spunea anterior marele creator de modă Christian Lacroix despre uniformele purtate de angajaţii companiei aeriene naţionale a Franţei. De altfel, Christian Lacroix semnează uniformele pe care echipajele de bord ale Air France le poartă,

designul actual fiind introdus de companie încă din 2005 şi păstrat până astăzi.

Designerul francez nu este însă singurul care şi-a pus semnătura pe uniformele însoţitoarelor de bord şi ale piloţilor companiei din Hexagon, transportatorul aerian fiind cunoscut pentru că are o istorie bogată în ceea ce priveşte colaborarea cu marile case de modă, scopul fiind crearea unei identităţi vestimentare uşor recognoscibile de către pasageri.

Air France a luat fiinţă în octombrie 1933, din fuziunea mai multor jucători din piaţă. În primii ani de existenţă a companiei, uniformele echipajului de cabină masculin (la momentul acela bărbaţii erau majoritari în rândul angajaţilor) au avut drept inspiraţie îmbrăcămintea angajaţilor din industria ospitalităţii de lux.

Astfel, însoţitorii de bord aveau o ţinută formată din jachetă albă, pantaloni bleumarin, şapcă albă şi spencer bleumarin cu guler. Vestimentaţia avea şi anumite elemente decorative precum împletituri şi însemne care aminteau de un stil militar utilizat în special de aviaţia civilă, elemente păstrate până astăzi.

În 1945, lucrurile au luat o altă turnură, dat fiind că Air France a avut atunci primul proces competitiv de recrutare a femeilor în rol de echipaj de bord. La acea vreme, compania a început să colaboreze cu casa Georgette Renal, care a creat o uniformă completă ce includea costum, rochie de vară şi palton, cu o estetică influenţată de era de după război.  Şase ani mai târziu, Georgette de Treze îmbună­tăţeşte aspectul uniformelor şi le aduce în actualitatea modei de la momentul respectiv.

Dar cum fashionul a fost dintotdeauna şi este în continuare într-o perpetuă schimbare, cum trendurile vin şi pleacă, şi ţinutele însoţitoarelor de bord şi ale piloţilor a trebuit să evolueze în consecinţă. Astfel, casa Dior a fost cea care în 1962 a semnat uniformele Air France, iar culoarea acestora s-a schimbat atunci de la bluemarin la un albastru deschis. La momentul respectiv a fost introdusă şi bereta, piesă care astăzi este sinonimă cu moda franţuzească. Dior a reuşit să facă prima uniformă de zbor couture, însă la sfârşitul anilor ’60, Balenciaga a încheiat o colaborare cu Air France, creând costume de iarnă într-un stil aeronautic. Doi ani mai târziu, a adăugat alte două ţinute, de iarnă şi de vară.

La acea vreme, angajaţii s-au plâns că designerii nu acordă prea multă atenţie condiţiilor lor de muncă, astfel că uniformele nu ţineau cont de necesităţile celor care le vor purta, ci în special de estetica lor. Ca urmare, Air France a început să implice salariaţii în alegerea şi conceperea ţinutelor.

Activitatea operaţională a companiei a influenţat şi ea puternic şi designul uniformelor. Spre exemplu, transportatorul aerian a adus în portofoliu la începutul anilor ’70 aeronava Concorde, un avion de linie supersonic, care a venit să schimbe mersul lucrurilor în industria aviatică. Pentru a marca evenimentul, designerul francez Jean Patou a creat - în colaborare cu directorul artistic Angelo Tarlazzi - noile ţinute ale însoţitoarelor de bord, alcătuite din rochii tip bluză, cu dungi bleumarin şi bej, creând un efect optic care amintea de sigla companiei aeriene. Schimbările nu s-au oprit însă aici.

Sfârşitul anilor ’70, mai exact perioada de după criza financiară, a găsit Air France în plină expansiune, fapt ce a necesitat noi uniforme care să redefinească imaginea companiei. Albul şi albastrul, cu o notă de roşu, au fost principalele culori alese, iar dorinţa a fost aceea de a crea o diversitate de stiluri. Tocmai de aceea, proiectul a fost încredinţat către trei case de modă - Carven, Nina Ricci şi Gres.

A urmat o serie de alte colaborări - cu Georges Rech, Nina Ricci, Carven, Louis Feraud şi Catherine de Karolyi, fiecare cu elementele sale distinctive, pentru ca la începutul anilor ’90 Air France să decidă că vrea să dea o singură identitate tuturor angajaţilor, atât celor de la bord, cât şi celor de la sol. Schimbarea a venit ca urmare a strategiei de dezvoltare prin care Air France a cumpărat Air Inter şi UTA (Uniunea Transportatorilor Aerieni). Astfel, s-a dorit ca ţinu-tele să se afle la intersecţia mai multor lumi şi culturi, respectând moştenirea companiilor preluate.

Din 2005, uniformele Air France sunt semnate de Christian Lacroix, fiind piese atemporale, care nu se demodează. Domină nuanţele de bleumarin, însă nu lipseşte o serie de elemente roşii.