Diana Borobar a studiat design vestimentar la London College of Fashion, iar apoi s-a întors în ţară, pentru ca în vara anului trecut să pună bazele propriului său brand de modă, Oddaia, sub umbrela căruia dezvoltă mici colecţii-capsulă, având în minte ideea de sustenabilitate. Într-o lume a modei aglomerată şi în perpetuă schimbare, mizează pe creaţii ce se găsesc la graniţa dintre inovaţie şi tradiţie şi pe piese care pot să dăinuie peste timp. Pentru că, spune ea, în fashion e ca în viaţă.
„Piesele noastre se remarcă printr-un echilibru perfect între simplitate şi atenţie deosebită la detalii“, spune Diana. Produsele din portofoliul Oddaia, adaugă ea, constituie elemente-cheie într-o garderobă-capsulă. Sunt creaţii uşor de mixat, atât în outfit-uri minimaliste, cât şi în unele combinaţii mai aventuroase.
„Primele piese din portofoliul brandului au fost realizate din materiale textile, fie organice, fie reciclate, dar recent am intrat pe categoria de knitwear (tricotaje – tred.) şi pe acest drum ne vom croi de acum înainte calea şi toate item-urile.“
Diana a studiat design vestimentar la London College of Fashion, iar apoi s-a întors în ţară cu noi idei. S-a pus pe treabă fix în perioada pandemiei. „Am testat, am avut eşecuri din care am învăţat, am schimbat şi aşa am ajuns la ceea ce facem acum. «You have to bloom where you are planted» (Trebuie să înfloreşti acolo unde îţi e locul – trad.) îmi place mie să spun.“
În forma lui actuală, brandul Oddaia a fost conturat în vara anului trecut, „cu mult suflet şi respect pentru planetă“. Aşa cum, cel mai probabil aţi ghicit, numele este inspirat de termenul românesc „odaie“.
„Totul a plecat de la un sentiment de linişte, sentiment care, pentru mine, e ilustrat de camera aceea a bunicilor de la sat, mereu cu aşternuturi proaspete, zvântate în razele soarelui, unde uniformele de colonel ale bunicului meu erau impecabil aşezate pe umeraşe din lemn. Această stare doresc să o trasmit prin creaţiile Oddaia.“
A ales să urmeze calea modei încă din facultate, din dorinţa de a face ceva cât mai creativ, deoarece afirmă că tinde să se plictisească destul de repede. Acest proces de descoperire şi experimentare continuă a tehnicilor de lucru, a materialelor şi a texturilor o ţine curioasă.
„Pe parcurs, am descoperit şi minusurile mari ale industriei frumos poleite şi am decis că este nevoie de o schimbare. Cred în puterea exemplului şi am convingerea că acesta este viitorul.“
Moda este una dintre industriile cele mai poluante din lume, iar retailerii mass-market, care produc pe bandă rulantă cantităţi uriaşe de haine, nu fac altceva decât să înrăutăţească situaţia într-o lume a social media unde trendurile „se fac şi se desfac“ peste noapte.
„Oddaia se adresează femeilor moderne, ce au un stil de viaţă conştient şi care pun preţ pe estetică şi sustenabilitate.“
În ceea ce priveşte modelul de business al brandului pe care l-a creat, Diana spune că nu este unul uzual, ea adaugă treptat piese în portofoliul Oddaia, apoi analizează ce se vinde bine şi ce nu. Iar la final rămân doar creaţiile-cheie, cele care au avut succes.
„E un fel de capsulă permanentă. Nu prea se practică acest model de lucru, dar eu mă las ghidată de intuiţie. Din punctul meu de vedere, brandurile lansează prea multe piese per colecţie, iar acest lucru poate fi copleşitor pentru client.“
Din păcate, o parte dintre aceste creaţii ajung să treacă prin lume neobservate, ceea ce rezultă în risipă de resurse şi energie. „În modă e ca în viaţă, trebuie să luăm lucrurile încet, trebuie să ne bucurăm de fiecare în parte. Doar aşa poţi absorbi informaţia şi poţi cunoaşte fiecare produs.“
În procesul creator, designerul se lasă inspirat de călătoriile pe care le întreprinde. Altfel, nu există vreo muză sau vreo poveste care să o lege de modă, ci mai degrabă e vorba de trăiri, de culturi noi şi de curiozitatea de a descoperi.
"Pregătesc ceva special pentru primavară, după ultima mea vizită în Maroc."
Piesele Oddaia sunt produse în atelierul propriu din Timişoara, iar pentru tricotaje Diana colaborează cu o fabrică mică din Bucureşti. „Procesul creativ începe cu colaje, schiţe şi orice alte lucruri am adunat şi mă inspiră.“ Apoi, decide siluetele şi materialele pe care le va folosi. Ulterior, face teste, multe teste, cu diferite tehnici. „În final, totul trece printr-un filtru riguros de verificare a calităţii.“
În prezent, ea nu realizează creaţii speciale pe comandă, însă declară că pe viitor e dispusă să încerce şi acest model de lucru.
„Probabil că nu aş putea face o jachetă cu pene roz de struţ, dar ceva ce este în aria mea de interes, cu siguranţă că da.“
Când vine vorba de materiale, brandul mizează mult pe ţesături sustenabile, care se aliniază cu valorile fondatoarei. Cel mai inedit material folosit până acum a fost un blend de poliester reciclat şi poliester obţinut din trestie de zahăr. „Nu pot să uit nici de mătasea de bambus care îţi mângâie pielea cu delicateţea ei.“
Pe partea de tricotaje, momentan lucrează cu bumbacul care se găseşte în stocul fabricii partenere. „Dorim să folosim ce există deja şi să minimizăm riscul risipei.“
Cele mai multe creaţii Oddaia se vând în România, dar de curând brandul a ajuns să fie prezent şi în SUA şi Australia prin retaileri parteneri, spune Diana. „Segmentul pe care ne poziţionăm este cel mediu, iar produsele au preţuri ce variază între 240 şi 980 de lei.“
Când vine vorba de viitor, designerul român spune că îşi doreşte să înceapă să lucreze cu artizani din regiuni îndepărtate ale lumii. În acest fel, ar putea integra în piesele pe care le realizează măcar un element realizat manual. „Povestea lor s-ar putea contura şi mai frumos în acest fel. Iubesc conceptul de giving back (să dai înapoi – trad.).“
De altfel, acest lucru s-a şi întâmplat foarte recent, în Maroc. „Multe tehnici ancestrale dispar, iar misiunea noastră va fi să creăm piese folosind aceste tehnici, care ar putea sprijini continuarea mesteşugului lor.” Filosofia de a da înapoi rezonează profund cu Diana.
Şi dacă ar fi să facă un exerciţiu de imaginaţie, unde se vede peste trei-cinci ani? „Mă văd călătorind şi mai mult, dezvoltând brandul. În 2027 aş vrea ca Oddaia să fie un brand de lifestyle, cu linii de ochelari de soare şi cu homeware, cu produse vândute în cele mai cochete concept-store-uri din pitoreasca Toscană şi până pe plajele sălbatice din Costa Rica.“
În ce măsură visul va deveni realitate? Timpul e singurul care deţine răspunsul.