Style

Care este inspiraţia pentru unul dintre cei mai mari parfumieri ai lumii: Cel mai mult m-a influenţat bucătăria. În parfumurile mele se văd condimentele. Vinul are o influenţă importantă

02 aug 2016 1715 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pe englezul Mark Buxton, destinul a fost, după cum spune el, cel care l-a chemat către cariera de parfumier, în care excelează astăzi. Un pariu pus cu un prieten în urmă cu mai bine de treizeci de ani şi viaţa i s-a schimbat total, aproape peste noapte.

S-a născut în Anglia şi a copilărit în Hamburg, dar la final Mark Buxton s-a îndrăgostit iremediabil de Paris în urmă cu mai bine de 20 de ani. De altfel, astăzi, în biroul său din capitala franceză, creează parfumuri care ajung în toată lumea. Uneori inventează arome personalizate pentru oameni celebri pe care-i descoase de secrete în căutarea perechii olfactive perfecte.

În Paris, lucrează în buticul Nose, un spaţiu dedicat parfumurilor de nişă şi, după cum spune, „nu este omul cu şapte paşapoarte, ci cu şapte joburi“.

A creat parfumuri pentru unele dintre cele mai cunoscute branduri de lux, precum Givenchy, Versace, Van Cleef & Arpels, Paco Rabanne, Lagerfeld, Burberry, Cartier, Chopard sau Ferré, însă nu îl uită nici acum pe primul care a ieşit din mâinile sale - Indiscrete, conceput în urmă cu aproape trei decenii.

În mai, a venit la Bucureşti, unde a lansat o colecţie de şase parfumuri sub eticheta Folie à Plusieurs. Scopul acesteia este utilizarea aromelor în asociere cu operele cinematografice care l-au inspirat pe Mark Buxton să creeze nebunii pline de mireasmă. Folie à Plusieurs, disponibilă în parfumeriile Beautik, introduce în scenă filme precum The Virgins, Daisies, La haine sau Mood indigo.

Ce înseamnă colecţia Folie à Plusieurs?

Ideea principală este să ducem privitorul într-o altă dimensiune, să-i arătăm o altă posibilitate de a experimenta un film. Împrăştiem mirosul în aer pentru privitori în sala de cinema, în anumite momente-cheie, pe care le-am ales ca inspiraţie pentru crearea parfumurilor. Am tăiat patru-cinci momente din fiecare film inclus în colecţie, în care am decis să parfumăm sala. Impresia care rămâne este că aşa miroase filmul respectiv!

Ingredientele depind de tipul de film ales. Pot fi nuanţe care te duc cu gândul la ceva animalic, metalic, beton. Dacă ai văzut filmul respectiv, vei înţelege mai bine parfumul, dar acesta este doar un fragment. Poate să te intrige să vrei să vezi filmul, cel puţin aşa sper.

Cu aceste parfumuri ne adresăm celor care se uită după ceva nou, ceva diferit, nu doar după un nou brand. Este vorba despre un concept nou. Nu există o vârstă anume, pot fi oameni de 60, de 40 sau de 20 de ani.

(Experienţa vizionării celor şase filme în prezenţa parfumurilor care compun colecţia Folie à Plusieurs nu este disponibilă în sălile de cinema din România, ci doar prin intermediul reţelei Soho House care deţine unităţi în Londra sau New York. Unităţile din această reţea se diferenţiază prin confortul sălilor de cinema, dar şi prin posibilitatea de a combina experienţa vizuală cu alte „călătorii“ senzoriale.)

Sunteţi pasionat de gătit, de vinuri, de arhitectură. Cum vă influenţează acestea în crearea parfumurilor?

Cred că cel mai mult m-a influenţat bucătăria. Când aveam vreo 13 ani, părinţii mei aveau un restaurant, deci aş putea spune că am crescut acolo. Veneam de la şcoală şi îmi petreceam timpul cu chefii din bucătărie, nu neapărat ca să gătesc, ci ca să miros.

Pentru mine, cea mai bună aromă din lume este cea a unui pui la grătar cu ierburi proaspete. Nu există un miros mai bun! De altfel, în parfumurile mele se vede totdeauna o influenţă a condimentelor, sunt evidente notele de ierburi aromatice. Vinul are, de asemenea, o influenţă importantă.

Ce vă inspiră?

Totul. Oamenii, momentele, femeile, diferite situaţii, poate fi orice. Fac o mulţime de lucruri într-o zi, aşa că am de unde să culeg idei. Nu trebuie neapărat să călătoresc ca să găsesc inspiraţie. Nu sunt omul cu şapte paşapoarte, ci omul cu şapte joburi.

Când fac parfumuri personalizate, mă inspir din ce îmi spun oamenii despre ei, mai ales pentru că cei pentru care le creez nu sunt celebrităţi. Fie ne întâlnim, fie vorbim doar pe mail sau pe Skype. Am nevoie de o fotografie, trebuie să văd destinatarul parfumului. Apoi pun foarte multe întrebări, văd ce îi place şi ce nu îi place şi creez esenţa, pe care i-o trimit, urmând ca persoana să-mi dea verdictul.

De ce aţi ales cariera de parfumier?

Nu am ales-o eu, destinul a fost de vină. Am pus un pariu cu un prieten care spunea că poate să recunoască toate parfumurile din lume. Am participat la o emisiune TV care se difuza sâmbătă seara, în Germania, iar prietenul meu a pierdut pariul, pentru că eu am recunoscut toate parfumurile care mi-au fost date. Două zile mai târziu am primit un telefon de la cel mai mare producător de parfumuri din Germania, care mi-a oferit un job, mi-a propus să mă pregătesc pentru a deveni parfumier. Am avut trei oferte atunci, din care puteam să aleg - televiziune, design de modă sau parfumerie. Am ales parfumeria. Nu mă întrebaţi de ce. A fost o provocare.

Care sunt parfumurile dumneavoastră preferate?

Parfumul meu preferat din toate timpurile este Feminite du bois, de la Shiseido. Îmi plac o mulţime de parfumuri care au fost create în ultimii treizeci, patruzeci, cincizeci de ani. Eternity, Paris, Shalimar, Chanel 5. Însă nu îmi plac cele făcute în ultimii zece-cincisprezece ani, pentru că toate miros la fel. Îmi plac parfumurile pe care le fac eu, de aceea le fac.