Style

Când faci din sport un stil de viaţă, atunci ai nevoie şi de hainele potrivite pentru asta. Care sunt ele însă?

21 mar 2022 229 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Într-o perioadă în care starea de bine a ajuns în atenţia şi pe buzele tot mai multor oameni, sportul a devenit şi el o componentă esenţială în viaţa de zi cu zi a tuturor acelora care vor să ducă o viaţă sănătoasă, echilibrată. Iar când faci din sport un stil de viaţă, atunci ai nevoie şi de hainele potrivite pentru asta. Care sunt ele însă?

„În timpul activităţilor fizice şi mai ales în timpul acelor activităţi mai intense, corpul trece prin mai multe etape de adaptare şi de aceea are nevoie de tot sprijinul necesar astfel încât să poată duce la bun sfârşit obiectivul setat de creier“, spune Alexandru Vlad, directorul comercial al The Women’s Locker, un brand românesc de echipamente sportive pentru femei.

De aceea, atunci când ne alegem hainele pentru sport trebuie să ţinem cont în primul rând de tipul de activitate şi apoi de unde va fi ea practicată - va fi în sala de sport, acasă, în aer liber, pe munte, în condiţii de temperaturi ridicate sau scăzute.

Odată ce am stabilit aceste aspecte, putem începe să ne alegem echipamentul potrivit, iar primul lucru la care trebuie să ne uităm sunt materialele folosite şi beneficiile pe care acestea le oferă. Contează abia apoi culorile şi designul.

„Dacă începem să ne pregătim pentru primii noştri 10 kilometri şi urmează să alergăm predominant afară, atunci alegem produse care oferă protecţie UV şi o evaporare a transpiraţiei corespunzătoare, astfel încât ne simţim fresh“, spune Alexandru. De aceea, e important un material tehnic, care să nu creeze disconfort în timpul alergării.

Mai exact, dacă te pregăteşti pentru o alergare prelungită sau ai început un program de recuperare (kineto), vei alege un colant care să îţi ofere susţinere musculară. Dacă adori orele de cycling sau preferi să mergi cu bicicleta cross country, atunci poţi opta pentru un tip de colant care să ofere protecţie în partea posterioară.

„Pentru practicanţii de yoga, care vor încerca cele mai provocatoare asane, sunt potriviţi acei colanţi care oferă o senzaţie de libertate în mişcare, care se vor integra cu corpul ca un «second skin», care vor oferi transparenţă cât mai scăzută.“

Yoga, spune Ramona Sima, cofondatoarea brandului românesc Suav, este o practică  pentru care nu ai nevoie de echipament sofisticat – o saltea aderentă, ca să poţi practica asanele (posturile) în siguranţă şi haine comode, uşoare, care să îţi permită să te mişti în voie. Atât.

„Noi venim cu hainele: bluze, pantaloni şi salopete. Salopeta este un obiect de îmbrăcăminte mai puţin convenţional, dar foarte practic, fiindcă yoga implică şi posturi în care bluza se poate ridica. Cu salopeta, nu ai grija asta, aşa că te poţi concentra la postură.“

Suav este un brand de îmbrăcăminte pentru yoga, dar cu piese ce pot fi purtate şi dincolo de salteaua de yoga. Toate produsele sunt fabricate în mod responsabil într-un atelier din Bucureşti, designul fiind minimalist, atemporal, inspirat din street wear.

„Deşi au fost create pentru yoga, hainele noastre sunt purtate pe stradă sau în parc, acasă sau chiar la birou. Au fost şi în călătorii, şi pe mare, şi la petreceri.“

Suav este, de asemenea, un brand sustenabil, piesele fiind realizate din materiale naturale precum bumbac sau in.

„Încercăm să nu producem mai mult decât vindem şi să reducem la minimum resturile de materiale nefolosite.“

Iar pentru bucăţile de material care, inevitabil, rămân la finalul procesului de croit, fondatoarele caută împreună cu partenerii de la atelierul de croitorie moduri de a le folosi în alte proiecte.

Ramona îşi aminteşte că Suav a apărut în 2016 ca o alternativă la opţiunile existente atunci (şi chiar şi acum) de colanţi şi bluze mulate, de cele mai multe ori din material sintetic. „Nu e nimic rău în asta, însă unii practicanţi de yoga îşi doresc haine mai lejere, din materiale naturale, care să arate bine pe orice siluetă.“

De fapt, îmbrăcămintea de yoga este în mod tradiţional lejeră, din materiale naturale, derivată din îmbrăcămintea de zi cu zi, adaugă ea.

„Căutând mai multe infor­maţii, am descoperit dhoti, un model de pantaloni purtaţi la yoga, de la care ne-am inspirat şi noi la câteva dintre modelele de pantaloni.“

Dacă în cazul yoga nu există elemente complicate de care trebuie ţinut cont în materie de ţinută, în cazul altor activităţi sportive, caracteristicile tehnice sunt mult mai importante, de aceea îmbrăcămintea aleasă trebuie concepută special pentru a reduce disconfortul creat de un antrenament intens.

Acest lucru presupune ca materialele folosite să fie tehnice, să aibă caracteristici de respirabilitate înaltă, să absoarbă transpiraţia şi să se usuce rapid, astfel încât să nu îngreuneze antrenamentul sau să îţi creeze o senzaţie neplăcută din cauza umezelii, explică Anca Doicaru, creative director şi cofondatoare a brandului românesc de echipamente sportive Ankho.

„Un echipament bun îţi oferă o susţinere a musculaturii în zonele importante. Fie că vorbim de cusături flatlock cu rol de compresie, fie că vorbim de dublarea materialului sau de diverse aplicaţii cu funcţie tehnică, toate aceste lucruri sunt aspecte de luat în calcul în alegerea hainelor sport.“ Pe lângă acestea, ar trebui să fim atenţi să nu avem niciun fel de restricţie în mişcare. Practic, cu cât piesele „se simt“ mai puţin pe piele, cu atât mai bine.

„De aceea, este indicat să alegem articole din materiale uşoare, plăcute la atingere şi foarte elastice, care preiau forma corpului şi îi permit acestuia să se mişte liber.“

În acelaşi timp, este important să căutăm îmbrăcăminte care conţine fibră de elastan de calitate superioară, astfel încât, după spălare, hainele să revină la forma iniţială şi să poată fi purtate pe termen lung.

Brandul Ankho a apărut acum circa trei ani, după ce Anca a căutat să îşi achiziţioneze cât mai mulţi colanţi pentru orele de yoga. Atunci şi-a dat seama, spune ea, că pe piaţa românească nu se găsesc articole de sport care să îmbine zona fashion cu performanţa tehnică. Aşa a început să caute branduri de nişă la nivel internaţional.

„Îmi doream să prelungesc şi în afara saltelei senzaţia de bine pe care mi-o oferea sesiunea de yoga, dar în acelaşi timp căutam piese care să se potrivească stilului meu. De aici a pornit totul.“

După terminarea facultăţii, ea a lucrat timp de opt ani în banking, cu toate că pasiunea pentru fashion a avut-o dintotdeauna. Mai mult, de mică a practicat gimnastica, care a fost prima ei dragoste în materie de sport. Acum trei ani a lăsat lumea bancară şi a intrat în antreprenoriat alături de Alex, soţul şi partenerul său de business. El, deşi încă lucrează într-o corporaţie, întotdeauna a cochetat cu antreprenoriatul, fiind pasionat de tot ce înseamnă analiză şi strategie de business. Iniţial, timp de doi ani şi jumătate, cei doi s-au ocupat de cercetare, dezvoltare de produse şi identificarea partenerilor potriviţi. Astfel, brandul a fost lansat recent.

„Avem parteneri în Europa şi Statele Unite, folosim materiale tehnice de înaltă calitate din Italia şi producem etic în Lituania.“ Toţi furnizorii Ankho sunt certificaţi din punct de vedere sustenabilitate. Atât fabrica de materiale, cât şi cea de producţie folosesc energie regenerabilă, au implementat diverse practici de reducere a deşeurilor şi a emisiilor de carbon, precum şi practici de purificare şi recirculare a apei utilizate.

Mai departe, piesele vin direct din fabrică în pungi biodegradabile şi sunt livrate către client în plicuri antibacteriene, rezistente la apă, făcute din resturi de piatră de calcar şi răşină reciclată.

Totodată, printre materialele folosite în prima colecţie Ankho se regăseşte şi Econyl®, o ţesătură tehnică obţinută din fibră de nylon regenerat din plase de pescuit din mări şi oceane sau din alte deşeuri care conţin nylon.

Când vine vorba de echipamente sportive, deşi materialele şi filosofia brandului sunt extrem de importante, ar fi naiv să credem că designul nu contează şi el destul de mult. Mai ales pentru doamne.

The Women’s Locker, spre exemplu, este un brand doar pentru femei, ale căror necesităţi în timpul activităţilor fizice sunt, de multe ori, la polul opus faţă de cele ale bărbaţilor, spune Alexandru Vlad. De aceea, echipa de design a brandului concepe colecţiile îmbinând tendinţele în materie de modă cu materiale tehnice profesionale folosite în sporturile de performanţă. 

„Tiparele sunt create manual, dezvoltate astfel încât să ofere susţinerea potrivită în punctele-cheie. Sportul nu trebuie să fie definit prin alb sau negru, prin culori pale. Sportul înseamnă energie, înseamnă putere, iar dacă materialele folosite ne vor oferi suport, de ce să nu arătam şi bine atunci când ne antrenăm?“

Echipa The Women’s Locker dezvoltă şi creează echipamente pentru yoga, alergare, fitness, dar şi pentru ciclism şi sporturi de echipă.

„Din păcate, singurul lucru care ne opreşte în a lucra 100% cu «ingrediente» româneşti este faptul că în România nu există (sau nu am găsit noi) măcar un producător de materiale tehnice sportive.“ Astfel, singurul lucru care este importat sunt materialele, ţesăturile provenind din Italia.

Brandul românesc lansează o colecţie nouă în fiecare primăvară şi astfel îşi extinde şi portofoliul fie cu articole pentru sporturi diferite, fie cu tipuri noi de ţesături sau materiale. Portofoliul cuprinde trei mari categorii de produse – colanţi, bustiere şi topuri (bluze, maiouri şi crop-topuri).

„Anul trecut am avut două colecţii lansate, prima fiind cea oficială, în care am introdus produsele seamless (articole realizate fără cusături, direct pe războiul de ţesut), împreună cu modele noi, şi încă o colecţie capsulă dezvoltată împreună cu Giulia Nahmani, dedicată în totalitate practicii de yoga şi meditaţie.“ Ţinta acum ar fi extinderea în zona de sporturi acvatice – chiar sailing, dar nu numai.

Ramona Sima adaugă că planurile pentru brandul Suav vizează extinderea, însă nu în zona altor sporturi, ci doar în ceea ce priveşte tipurile de produse necesare pentru yoga.

„Vrem să diversificăm modelele disponibile ca să acoperim mai multe gusturi şi siluete.“ Graniţa dintre îmbrăcămintea de sport şi cea de fashion este din ce în ce mai subţire acum, iar la Suav ea a fost aproape inexistentă încă de la început.

„Am remarcat un interes generalizat pentru echipamente sportive, în sensul că acestea sunt purtate din ce în ce mai mult ca haine de stradă.“ Este un trend care durează de mai mulţi ani şi se bazează pe dorinţa consumatorilor de a purta haine comode. De aceea, designul hainelor de sport începe să semene cu cel al pieselor de stradă, iar brandurile de fashion încep să includă în colecţiile lor haine inspirate din echipamentul sportiv. „Ca să nu mai vorbim de încălţăminte, unde pantofii tip sneakers au devenit stilul-uniformă purtat în absolut orice ocazie.“

Un brand local aflat la graniţa dintre modă şi sport, apărut în 2017, este andrea szántó, ce poartă numele fondatoarei care spune că vede haina ca pe o extensie a corpului şi de aceea nu putea privi în altă direcţie decât cea a sportului pentru a înţelege ce înseamnă libertatea de mişcare. Înainte de a lansa brandul, ea a studiat design vestimentar în cadrul UAD Cluj, iar în timpul masteratului a fost angajata unui brand specializat în producţia de haine de ciclism de performanţă.

„Acest aspect mi-a influenţat viziunea asupra hainelor şi mi-a definitivat însemnătatea vestimentaţiei pentru mine. Am înţeles atât producţia, cât şi designul unui produs creat pentru performanţă, am observat atenţia la fiecare detaliu.“

În urma acestei colaborări, ea a avut acces la materiale tehnice şi şi-a dorit totodată să păstreze ceva din AND-ul companiei respective în ceea ce urma să fie brandul andrea szántó.

„Totodată, am avut şansa de a putea urmări îndeaproape o croitoreasă care lucra la comandă, dar pe modă veche, şi astfel am învăţat mult. M-a ajutat enorm fiindcă în atelier sunt responsabilă de croi şi de dezvoltare de tipare.“

Sub brandul andrea szántó există astăzi trei linii – damă, bărbaţi şi o capsulă athleisure. „Îmi doresc să ne extindem, dar suntem la început, aşa că îmi îndrept atenţia către menţinerea brandului, perfecţionarea tiparelor, fidelizarea clienţilor.“

Andrea Szántó propune colecţii ready-to-wear inspirate din aerul anilor ’70, dar şi din echipamentele şi stilul de viaţă ale

atleţilor de performanţă. Gândită ca o extensie a corpului, fiecare piesă propune un mix între elemente diferite: trecut şi prezent, masculin şi feminin, structură şi fluiditate, păstrând la bază elementul definitoriu brandului - libertatea de mişcare. Produsele sunt realizate integral în atelierul propriu, din fibre naturale certificate. „Uneori lucrăm cu capete de linie. Lucrez activ la a găsi furnizori ce produc materiale prietenoase cu mediul, dar tehnice.“

Piesele Andreei Szántó nu sunt gândite pentru a fi purtate când practici sporturi extrem de solicitante. Pentru power walking, jogging, yoga sau hiking ea are unele piese potrivite.

Cele mai multe branduri locale de echipamente sportive au pornit la drum cu colecţii mici, pentru ca apoi, pe măsură ce brandul a crescut, portofoliul să se extindă. Spre exemplu, Ankho a început cu o colecţie-capsulă care cuprinde cinci articole – trei modele de colanţi, un top-bra şi un maiou. Acestea au fost gândite astfel încât să se poată combina între ele.

„Fiind vorba de un produs care presupune funcţionalitate tehnică, tiparele au fost create împreună cu un designer din Los Angeles, specializat pe activewear, care a mai colaborat şi cu alte branduri din Statele Unite.“ Procesul de dezvoltare şi testare a pieselor a durat aproximativ nouă luni.

Planurile Ankho nu se opresc aici, cei doi fondatori finalizând recent înregistrarea mărcii în Europa. „Tot conceptul a fost gândit global încă de la început. Am vrut să avem un brand fără frontiere.“ De aceea, au implementat din start livrarea internaţională şi au mers pe sloganul „From here to anywhere“ („De aici, oriunde“ –  trad.).

Cât contează originea unui brand de sport în final? Cât contează, spre exemplu, pentru un consumator local că e un nume românesc? „Există un segment de consumatori care doresc să cumpere mărci româneşti, să susţină mediul de afaceri local“, spune cofondatoarea Suav. Acest segment este foarte bine informat şi cu standarde bine stabilite. Clienţii înţeleg motivul pentru care un obiect produs local costă mai mult şi sunt dispuşi să plătească în plus, dar îşi doresc să primească ceva de calitate, special.

„Este important ca noi, brandurile mici, locale, să le oferim obiecte de calitate, speciale.“