După Afaceri

Povestea Alexandrei Paven, „creierul“ din spatele parfumeriei Créateur 5 d’Émotions: Moleculele de parfum au „răpit-o“ acum mai bine de cincisprezece ani şi o ţin şi azi „captivă“, de bunăvoie. Sau poate că e invers

29 oct 2019 1506 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Povestea începe cu „Ha ha, ce tare ar fi să spui că te dai cu parfum de Făt-Frumos!” Râzi o perioadă, apoi îţi dai seama că nu-ţi poţi scoate ideea din cap. Te gândeşti cum să faci s-o pui în practică şi, încet-încet, toţi cei din jur vor şti că e doar o chestiune de timp până când va deveni realitate. Şi aşa apare parfumul. De Făt-Frumos. De Zmeu. De Cosânzeană.

Pe Alexandra Paven, „creierul“ din spatele Créateur 5 d’Émotions (C5DE), moleculele de parfum au „răpit-o“ acum mai bine de cincisprezece ani şi o ţin şi azi „captivă“, de bunăvoie. Sau poate că e invers. În principal, „captivitatea“ stă în micul laborator de endorfine pe care Alexandra Paven l-a camuflat undeva în Bucureşti, aproape de Banca Naţională a României, şi unde levitează nestingherite arome artizanale. Pare că, dacă te concentrezi bine-bine de tot, aproape că poţi să le şi atingi, mai ales că spaţiul, intenţionat lăsat în obscuritate, ascute simţul mirosului mai bine decât orice încăpere luminoasă.

„Totul se învârte în jurul experienţelor. Avem nevoie să fim recunoscuţi după miros. Nimeni nu vrea ca, pe stradă sau în metrou, să fie confundat cu altcineva prin prisma parfumului. Fiecare dintre noi vrea să fie unic, chiar dacă două sau mai multe persoane poartă acelaşi parfum“, spune Alexandra Paven.

Practic, parfumul este o extensie, o continuare a personalităţii, într-un mod care îi poate influenţa şi pe ceilalţi, crede ea. Reuşita acestui demers vine din complexitatea esenţei. Cu cât se îmbrăţişează mai multe ingrediente în sticluţă, cu atât sunt şansele mai mari ca un ceva, cumva să dea o notă diferită purtătorului.

„Ce mă interesează este aroma care rămâne pe piele după ce primele note se epuizează. Cu adevărat interesant este ceea ce se simte după trei-patru ore de purtat un parfum, nu imediat după ce a fost pulverizat. Acela este parfumul viu, care trăieşte şi se schimbă în funcţie de purtător.“

La Créateur 5 d’Émotions, cumpărătorul nu intră să cumpere un parfum cu deadline de câteva minute. Uneori, chiar şi dacă vine hotărât să plece acasă cu unul, ajunge să iasă doar cu o temă pentru acasă. Să decidă ce anume din ce a testat i se potriveşte mai bine, ca o haină la care nu te poţi hotărî dacă să alegi varianta mai fixă pe corp, care se vede bine din afară, sau cea cu o măsură mai mare, care te face să te simţi mai confortabil.

Pentru decizii privind aromele, în faţa magazinului Créateur 5 d’Émotions stă instalată o bancă. Nu pentru odihnă neapărat, ci pentru o pauză de câteva minute, care să elucideze dilema alegerii licorii de luat acasă. În magazin sunt disponibile la vânzare parfumuri ale mai multor creatori străini, dar şi două game create chiar de Créateur 5 d’Émotions, sub numele EXTRAit-ORDINAIRE şi B.A.S.M.

Primul este un proiect de suflet. Al doilea este o colecţie dedicată copilăriei Alexandrei Paven şi reuneşte trei parfumuri – Cosânzeana, Făt-Frumos şi Zmeu, concepute „pentru noua generaţie de iubitori de poveşti“.

„B.A.S.M. este o poveste olfactiv-existenţială în care poţi fi, pe rând, cine vrei tu să fii. Bestie sau chestie-trestie. Trage-mă pe nas şi ia o supradoză de tine!“, se prezintă colecţia pe site-ul Créateur 5 d’Émotions.

De aproximativ 90% din conceptul parfumurilor este responsabilă chiar Alexandra Paven, care îşi setează ţinta pe care vrea s-o atingă odată cu un parfum şi vine cu nucleul în jurul căruia urmează să fie creată esenţa. Deşi parfumierul are rolul lui incontestabil, nu în calibrarea dozelor stă totul, ci şi în substratul cu care vine parfumul, în final, este de părere Alexandra.

Aromele Créateur 5 d’Émotions – creionate de Alexandra Paven şi reunite sub umbrela „Laboratoire des Endorphines“ – sunt făurite de Arturetto Landi, un italian, chimist de profesie şi parfumier veritabil de vocaţie. A ajuns în Anglia după absolvirea studiilor şi a optat pentru un job într-o companie producătoare de parfumuri, ceea ce i-a alimentat pasiunea. A început să studieze despre arome în Germania, iar în 1980 a primit certificarea de parfumier. În 2015, a pus bazele propriului brand, Profumi d’Art.

Împreună, Arturetto Landi şi Créateur 5 d’Émotions sunt ambasadori ai parfumeriei artizanale, nişa creativă a domeniului mai larg al parfumeriei, cea născută din – şi pentru – minţile creative, terenul de joacă al „les enfants terribles“.

„Dacă parfumul este definitoriu pentru tine, cel mai important lucru în ritualul de alegere a lui este să alegi parfumeria potrivită. Aceasta deoarece, pentru cele mai bune rezultate, ai nevoie de super guidance (un tur de orientare – n. red.). Şi aici nu mă refer la cititul din cărţi, la poveşti de marketing spuse pe de rost sau liste întregi de ingrediente“, spune Alexandra Paven.

De altfel, intrarea în buticul Créateur 5 d’Émotions este în sine o lecţie de parfumerie, începând şi sfârşindu-se cu întrebări ale căror răspunsuri trebuie căutate în tema pentru acasă.

Alegerea unui parfum se face ţinând cont de criterii subiective, dintre care starea de moment este, poate, cea care cântăreşte cel mai mult. Cumpărătorul pleacă de la nevoi primare sau pofte fizice de moment, urmărind – cine ştie – chiar şi tehnici de „camuflaj“ ori de rebranduire personală.

„Parfumul este nevoie, artă, comunicare, dorinţă, prieten, senzaţie sau moft. Te ridică şi te coboară într-o clipă. Te ajută să te reinventezi la nesfârşit. Dacă ai timp să te opreşti un minut din cursa nebună şi să respiri, o să ştii exact despre ce vorbesc“, continuă Alexandra Paven.

Pentru ea, universul parfumurilor porneşte de acasă, din vacanţe. Acel „acasă“ al copilăriei, cu mirosul înţepător de castraveţi în saramură - castraveţi puşi de Domnica, bunica ei -, cu izul beciului de sub pământ în care se depozitau bunătăţile peste iarnă, cu aroma cozonacilor de Crăciun copţi de Eudochia, străbunica ei, cu „parfumul“ gerului care îţi lipeşte nările în mijlocul lui decembrie.

„Ştiu, clişee, dar dragostea chiar trece prin stomac.“

Acum, vacanţele Alexandrei Paven miros a Vladimir, fiul ei, „best partner in crime“, după cum îi spune. El îi este, uneori, şi sursă de inspiraţie.

În Laboratorul de Endorfine de pe Strada Doamnei iau naştere toate conceptele create de Alexandra Paven. De cele mai multe ori, începutul este...

„... un hohot de râs şi un «Cât de tare ar fi dacă...». Avem marea şansă ca lumea să ne placă şi să putem deschide uşi greu de accesat. Colaborăm cu unii dintre cei mai creativi parfumieri şi avem acces la cele mai mari linii de producţie din lume. Este pur şi simplu o mare şansă“, spune ea.

Tot o şansă - sau mai degrabă o reuşită - este şi faptul că, prin magazinul ei din Bucureşti, îi face pe străini să rămână ceva vreme cu gândul la ce au experimentat acolo. De altfel, nu sunt puţini străinii care aleg să treacă pragul buticului, mai ales că, deşi camuflat, este suficient de bine „împachetat“ astfel încât să stârnească microbul curiozităţii.

La fel cum şi pe Alexandra Paven a stârnit-o cel al moleculelor care desfată nasul şi, în final, creierul. Dar dacă n-ar fi fost parfumeria?

„De când eram copil am căutat independenţa. Acum, mi-ar plăcea să fiu întreţinută. Să fac totul şi, din când în când, nimic“, spune Alexandra Paven.