După Afaceri

Pentru a înţelege de ce naşte vinul atât de multe pasiuni, am discutat cu trei antreprenori de talie mondială. Episodul 1, Allegra Antinori, moştenitoarea imperiului Antinori ajuns la cea de-a 26-a generaţie: "Vinul este o plăcere hedonistă şi totuşi intelectuală"

30 oct 2019 781 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Vinul este, dincolo de pasiune sau business, un bun cultural. Este o licoare menită să aducă oameni împreună, să dezlege limba şi să împletească sufletele. Nu degeaba, în unele licitaţii internaţionale, o sticlă de vin ajunge să coste mai mult decât o operă de artă tradiţională.

Pentru că, în esenţă, şi vinul este o operă de artă realizată cu măiestrie de un enolog iscusit. Din acest motiv, dar şi pentru că este o investiţie sigură în vremuri în care pieţele financiare dansează când în sus, când în jos, unii dintre cei mai mari oameni de afaceri ai lumii şi-au securizat în pivniţă colecţii de mii sau zeci de mii de sticle de vin a căror valoare sare de câteva milioane de euro.

Şi, cu timpul, valoarea are o singură direcţie, în sus. Ce este deosebit la vin faţă de orice alt produs este că cei care investesc în domeniu - fie că sunt producători, fie colecţionari - sunt şi iubitori ai licorii, sunt oameni care s-au lăsat îmbătaţi (cel puţin la figurat) de aromele diverse, cuceriţi de culorile clare şi în final s-au îndrăgostit de gust.

Pentru a înţelege de ce naşte vinul atât de multe pasiuni, am discutat cu trei antreprenori de talie mondială care fie şi-au construit întregul imperiu în jurul acestei băuturi, fie i-au dedicat o parte din câştigurile obţinute din alte businessuri. Şi ce moment mai potrivit pentru astfel de discuţii decât perioada culesului? Răspunsul însă, e la fel de complex ca un vin bun.

„Pentru mine, vinul este un mix de senzaţii. Este fascinaţie pură, este plăcere, este mister, cultură şi teritoriu. Este o plăcere hedonistă şi totuşi intelectuală care are capacitatea de a transmite în acelaşi timp un sentiment de frumuseţe, armonie, artă, măiestrie artizanală şi istorie“, spune Allegra Antinori, vicepreşedintele businessului şi una dintre cele trei surori care conduc acum afacerile grupului ce le poartă numele. 

Mai puţin de o treime din businessurile de familie ajung la cea de-a doua generaţie, pe când doar 13% reuşesc să treacă în mâinile celei de-a treia, arată cele mai recente studii internaţionale. Fie că e vorba de o schimbare în comportamentul de consum sau de modificări în structura pieţei, fie că e vorba de o lipsă de interes a moştenitorilor pentru afacerea familiei, fie, pur şi simplu, rivalitatea îşi spune cuvântul. Astfel, multe businessuri se închid sau ajung în mâinile altor acţionari decât cei care le-au fondat.

Nu este şi cazul imperiului Antinori ajuns la cea de-a 26-a generaţie, după ce Pietro Antinori, acum în vârstă de 81 de ani, a dat mai departe ştafeta celor trei fiice ale sale.

Industria vinului a fost multă vreme o industrie a bărbaţilor. „De regulă, în familii precum cea a noastră, fetele se măritau şi erau în cel mai fericit caz fericite. Şi cam atât. Nu aveau nevoie să muncească“, spunea Albiera Antinori în emisiunea 60 Minutes de pe CBS. Istoria familiei a fost prezentată acum mai bine de un deceniu în acest documentar. Albiera Antinori şi cele două surori ale sale - Allegra şi Alessia - sunt o nouă generaţie a familiei care se implică în business, dar prima care aduce femei la cârma afacerilor.

„Când eram copil, în fiecare duminică aveam voie să beau un păhărel de vin la prânz. Era un fel de ritual pentru mine şi surorile mele“, spune acum Allegra Antinori într-un interviu acordat După Afaceri Premium.

Primele informaţii care arată că familia Antinori era implicată în producţia de vin datează de la 1385. Astăzi, capul familiei este Piero Antinori, care are 81 de ani şi care îşi duce cu mândrie titlul de marchiz.

Businessul familiei a supravieţuit mai bine de 600 de ani, devenind astăzi una dintre cele mai vechi zece afaceri de familie din lume. A supravieţuit războaielor, ciumei, crizelor economice şi mai ales schimbărilor de comportament de consum. A supravieţuit.

„Având norocul să mă nasc într-o familie ca a mea, încă de când eram mic copil am avut ocazia să cresc înconjurată de oameni care îşi petreceau timpul vorbind despre vin. Mai mult, am avut oportunitatea să cresc în zona rurală a Toscanei - în special în zona Chianti şi în satul Bolgheri - unde m-am putut bucura din plin de natură.“ Verile ea şi le petrecea aici, plimbându-se printre rândurile de viţă-de-vie. Acest lucru i-a permis să înţeleagă agricultura.

„Este un domeniu unde trebuie să ai viziune pe termen lung, unde trebuie să înţelegi ritmul şi sezonalitatea. Ce încă îmi amintesc cu plăcere este faptul că, împreună cu surorile mele, an de an produceam propriul nostru vin.“ Striveau strugurii cu mânile şi cu picioarele goale, iar apoi urmau îndeaproape paşii necesari pentru producţia vinului. „Atunci, era un joc al nostru, un mod special de a ne petrece timpul liber.“ Totuşi, a fost totodată şi o activitate fundamentală ce le-a dat şansa să înţeleagă diverşii paşi din procesul de producţie a vinului şi să aibă o idee clară despre cât de mult timp ai nevoie pentru a produce această licoare.

„E adevărat că am vinul în ADN, dar dincolo de asta, niciodată nu m-am gândit să fac altceva în viaţă. A fost o decizie pe care am luat-o natural, îl voi ajuta pe tatăl meu în misiunea sa. Şi, în timp, aceasta e viaţa mea.“

Povestea familiei Antinori este mult mai complexă şi mai complicată ca seriarul Tânăr şi Neliniştit. Are atât de multe intrigi şi iubiri, reuşite şi probleme că ar putea umple o bibliotecă, şi nu una de apartament, ci o bibliotecă municipală. Istoria zice că în secolul al XVI-lea un reprezentant al familiei de Medici, ducele Toscanei, a ucis un membru al familiei Antinori pentru că acesta din urmă se lăsase cucerit de farmecele soţiei ducelui, scrie CBS. În anii 1700, alt membru al familiei Antinori a reuşit să îl convingă pe Papa Clement al XII-lea - cel care a dat ordin să se construiască Fontana di Trevi la Roma - să devină un client al casei.

Familia Antinori este încă furnizor de vin pentru Vatican, şi face asta de secole. De altfel, Vaticanul are al doilea cel mai mare consum de vin din lume, potrivit publi­caţiei germane Der Spiegel.

Imperiul Antinori a fost transferat secole la rând din tată-n fiu. Pentru că nu avea un urmaş de sex masculin, marchizul a decis să vândă pachetul majoritar al businessului grupului britanic Whit­bread, specializat în producţia de bere. Parteneriatul a durat mai puţin de un deceniu, iar la începutul anilor ’90 businessul a revenit în mâinile familiei. Ba mai mult, acum imperiul se află în mâinile celor trei fiice ale marchizului.

„Un vin, mai ales un vin excepţional, ar trebui să aibă capacitatea să îşi povestească istoria sa şi totodată pe cea a pământului de unde provine“, spune Allegra. Un vin bun e, în opinia ei, unul care are personalitate, caracter şi armonie. Trebuie să fie un vin elegant, echilibrat şi cu taninuri evidente, vibrante. Vinurile trebuie să aibă o personalitate puternică, astfel încât să fie unice şi să reflecte

într-un mod evident locul de unde provin. „Ultimul pahar de vin care m-a impresionat cu adevărat a fost un Grenache din zona Valea Rhoneului. Îmi amintesc clar că m-a impresionat datorită personalităţii puternice, a caracterului unic, diferit de ce mă aşteptam. A fost totodată un vin foarte elegant.“

Familia Antinori deţine astăzi 8 crame in inima Italiei - patru în zona Chianti, una ceva mai la nord, dar tot în Toscana, una în Umbria, o alta în Bolgheri şi a opta lângă Montalcino. Acestora li se adaugă o cramă în regiunea Puglia din zona de sud-est a Italiei şi una în Barollo Piemonte. Chiar dacă acasă rămâne regiunea italiană Toscana, familia a investit în domeniul vinului şi în alte ţări precum SUA, Chile, Ungaria, România şi Malta.

Antinori deţine în România aproape 70 de hectare de viţă-de-vie prin intermediul producătorului Vitis Metamorfosis din regiunea Dealu Mare, aflată la doar o oră de Bucureşti.

Pe lista planurilor companiei se numără creşterea suprafeţei cultivate cu viţă-de-vie, dezvoltarea exporturilor şi a turismului viticol prin deschiderea unui conac, potrivit celor mai recente date. „Unui iubitor de vin, dacă ar fi să îi dau un sfat, ar fi acela de a citi şi de a călători în diverse regiuni viticole. În primul rând, trebuie să guste vinurile pentru a le înţelege, şi acolo unde se poate, ar fi important să le guste alături de produ­cător însuşi.“ Allegra Antinori spune la rândul său că bea întotdeauna cu plăcere un pahar de vin alături de anşoa prăjit, la apusul soarelui.

Businessul familiei Antinori merge dincolo de vin, deşi este unul dintre cei mai mari produ­cători din Europa ai licorii lui Bacchus, cu afaceri estimate de Der Spiegel la 200 mil. euro. Mai exact trece în domeniul conex al gastronomiei.

Astfel, familia deţine şi o reţea de magazine specializate în vânzarea de vin şi de produse artizanale, o reţea de şcoli culinare, un resort ca la mama lui acasă în Italia rurală, şase restaurante în Italia şi patru sub brandul Cantinetta Anti­nori în lume, la Zürich, Moscova, Viena şi Monte Carlo.

„Decizia de business de care sunt cea mai mândră este, probabil, renovarea restaurantului Can­tinetta Antinori din cadrul Palatului Antinori din Florenţa.“ Cantinetta Antinori a fost deschis iniţial în 1957 la parterul Palazzo Antinori, unde se găseşte de altfel şi astăzi. Conceptul original al restaurantului a fost păstrat chiar şi după renovare, spune Allegra Antinori. „Este un local tradiţional, dar care a fost gândit pentru a oferi generaţiilor viitoare oportunitatea de a vedea ceva din caracterul toscan, totul într-o atmosferă tinerească, cu un vibe contemporan.“

Dar businessul nu înseamnă doar să mergi înainte de unul singur, ci poate însemna şi parteneriate şi asocieri, cum este cea recentă între vinificatorul italian Antinori şi brandul auto de lux Maserati. „Deşi poate sectoarele în care operăm pot părea complet diferite la prima vedere, Maserati şi noi împărtăşim trei valori fundamentale: pasiunea pentru produsele de cea mai înaltă calitate, valoarea tradiţiei şi a inovaţiei totodată şi, nu în ultimul rând, atenţia la detalii. Aceste elemente de bază ale crezului nostru în business ne-au condus către acest tip de parteneriat ce creează sinergii capabile să ducă excelenţa italiană şi know-how-ul în jurul lumii“, spune şi Allegra Antinori.

Parteneriatul se va concretiza sub forma unei serii de evenimente şi iniţiative, inspirate de valorile comune pe care le împărtăşesc cele două părţi.

Un prim contact între cele două lumi a avut loc în primăvara acestui an, la Geneva International Motor Show unde Maserati a prezentat un bolid Levante ONE of ONE, mai exact o maşină customizată în cele mai mici detalii de către Allegra Antinori. Menit să prezinte programul de customizare al brandului auto italian, modelul Levante ONE of ONE se remarcă datorită culorii aparte, un verde inspirat de nuanţa dealurilor din regiunea Toscanei. La interior, tabloul de bord, panourile din dreptul uşilor şi scaunele, toate sunt „pictate“ în aceeaşi culoare menită să amintească de culorile blânde ale terenurilor pe care sunt plantate viile familiei Antinori în Toscana. Şi acestea sunt doar câteva exemple în ceea ce priveşte configurarea maşinii realizată de Allegra Antinori cu sprijinul Centro Stile Maserati. În domeniul auto, ca în sectorul vinurilor, atenţia la detalii face diferenţa.

 

Sub soarele Toscanei

E una dintre cele mai vechi zece afaceri de familie din lume. Are o istorie de peste 600 de ani şi a ajuns la cea de-a 26-a generaţie. Ce e diferit la aceasta faţă de toate celelalte? Este pentru prima dată când businessul este condus de femei. Şi nu de una, ci de trei reprezentante ale sexului frumos. Trei surori, sub cârmuirea tatălui lor, conduc acum imperiul Antinori, imperiu ce cuprinde unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa, mai multe restaurante, o reţea de magazine specializate în vânzarea de vin şi de produse artizanale, un resort ca la mama lui acasă şi un lanţ de şcoli culinare. Şi, ca orice imperiu, are o acoperire vastă nu doar în termeni de tipuri de business, ci şi geografic, astfel că se întinde de acasă, din Italia, în SUA şi din Chile în România unde deţine producătorul de vin Vitis Metamorphosis.