Gadget

Tehnologia care dăruieşte timp: care sunt cele mai noi inovaţii în materie de aspiratoare?

08 apr 2024 113 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Dincolo de necesitate, curăţenia a devenit pentru mulţi o formă de evadare din cotidian, ba chiar, culmea, o pasiune. Pentru toţi ceilalţi însă, există de asemenea o veste bună - prin integrarea în viaţa de zi cu zi a tehnologiei, putem revoluţiona întregul proces, începând cu banalul aspirator. Dacă în trecut puteam vorbi doar de aspiratoare mai uşoare, cu sac sau fără sac, mai zgomotoase sau mai silenţioase, acum tehnologia a dus acest instrument de curăţenie la un cu totul alt nivel. Aspiratoare verticale, aspiratoare cu funcţie de mop, aspiratoare-robot, aspiratoare pe care le poţi programa de la birou sau care şi aspiră, dar şi spală în acelaşi timp - acestea sunt doar câteva dintre noutăţile ultimilor ani. Ce urmează?

Au trecut mai bine de 100 de ani de când munca oamenilor a fost uşurată odată cu inventarea aspiratorului motorizat. Iar acest instrument, care a înlocuit în prima fază mătura, a căpătat în timp o multitudine de forme şi a început, treptat, să câştige o multitudine de funcţii. Astfel, nu doar covorul este astăzi aspirat, ci şi perdelele, canapelele sau saltelele, iar praful este găsit în cele mai incomode şi greu accesibile colţuri ale casei. Totul, cu „acelaşi“ aspirator. Acelaşi de fapt doar cu numele.

„Odată cu evoluţia tehnologiei, românii au devenit foarte comozi când vine vorba de stilul de viaţă şi de obiceiurile legate de curăţenia locuinţei“, spun reprezentanţii Dyson, una dintre cele mai dinamice companii din domeniu. Grupul britanic este cunoscut pentru invenţia aspiratoarelor fără sac, iar în ultimii ani a câştigat teren şi pe piaţa românească la fel ca majoritatea firmelor care s-au bazat pe inovaţii. Conform celui mai recent studiu Dyson Dust Study 2023, care analizează obiceiurile de curăţenie şi examinează modul în care oamenii înţeleg praful din casă şi impactul potenţial pe care acesta îl poate avea asupra sănătăţii şi stării lor de bine, 24% dintre respondenţii români au declarat că au un aspirator acasă, iar alţi 21% au afirmat chiar că deţin două astfel de produse. De asemenea, acelaşi studiu a arătat că românii petrec în medie 30 de minute aspirând în casă.

„Prin urmare, având în vedere acest context, românii au nevoie de un aparat care să fie potrivit pentru a curăţa toate suprafeţele, să fie suficient de puternic pentru a detecta chiar şi cele mai mici particule de praf, care nu pot fi observate cu ochiul liber, şi să aibă integrat un filtru HEPA performant, astfel încât să nu polueze aerul din interior şi să nu dăuneze sănătăţii.“

Mai mult decât atât, flexibilitatea aparatului este la fel de importantă, dar şi accesoriile precum cele de curăţare a canapelei, a garniturilor ori a spaţiilor mici. Iar aspiratoarele verticale sunt printre cele care îndeplinesc aceste funcţii.

La rândul lui, Ovidiu Nicuşan, director de marketing în cadrul Flanco, unul dintre cei mai mari retaileri electro-IT din România, spune că printre cele mai căutate aspiratoare sunt cele verticale. „Mulţi dintre noi avem o pasiune pentru curăţenie, însă doar foarte puţini regăsim o plăcere în a folosi propriu-zis aspiratorul. Cu ajutorul unui model vertical, totul devine mult mai simplu, mai rapid, mai confortabil“, a punctat managerul. El adaugă că, prin intermediul aspiratoarelor verticale, elimini practic întreaga regie premergătoare: căutarea produsului în debara, desfăşurarea cablului electric, găsirea prizei convenabile pentru restricţia dată de lungimea cablului. „În plus, noile modele oferă şi o autonomie crescută a bateriei, de până la 60 de minute, foarte utilă când vrei să cureţi temeinic un apartament de 3-4 camere, cu o suprafaţă mai generoasă.“

Ovidiu Nicuşan mai spune şi că printre cele mai căutate branduri de profil, atât în magazinul online al Franco, cât şi în magazinele fizi-ce ale companiei sunt Rowenta, Philips şi Bosch, nume care sunt în topul celor mai mari jucători când vine vorba de electrocasnice mici.

Mai departe, el subliniază faptul că în cazul aspiratoarelor verticale, clienţii apreciază mobilitatea şi rapiditatea în folosire. Însă şi cele robot câştigă teren în piaţa de curăţenie, mai ales că nu este necesară manevrarea lor de către oameni, ele funcţionând în cele mai multe cazuri cu ajutorul unei hărţi prestabilite a locuinţei.

„În cazul aspiratoarelor-robot, clienţii îşi dau seama că pot folosi timpul petrecut aspirând casa pentru activităţi mult mai plăcute, precum sportul, plimbările sau momentele petrecute cu cei dragi.“

Principalul avantaj al aspiratoarelor-robot este faptul că pot fi programate prin intermediul aplicaţiei, astfel încât operaţiunea de curăţenie să aibă loc periodic, în ziua şi la ora alese de consumator, indiferent dacă acesta este acasă sau nu, a mai amintit Nicuşan.

Un alt beneficiu îl reprezintă ciclul de spălare a suprafeţelor tari, precum parchetul sau gresia, pe care unele modele îl oferă.

„Tot din aplicaţie, utilizatorul poate stabili pe hartă zonele care trebuie spălate şi care nu, precum şi intensitatea aspirării, respectiv a spălării. Modelele avansate pot chiar depista automat tipul suprafeţei curăţate şi îşi pot regla corespunzător acţiunile.“

Reprezentanţii companiei Xiaomi, unul dintre principalii pro­ducători de aspiratoare-robot, dar şi de telefoane şi alte device-uri, spun că atât la nivel local, cât şi la nivel global, alegerea unui aspirator-robot poate fi complexă. Totuşi, majoritatea utilizatorilor au priorităţile clare. Aceştia analizează în primul rând performanţa – mai exact, puterea de aspirare, navigarea inteligentă şi periile adaptate suprafeţelor sunt esenţiale.

„La nivel de funcţionalitate, sunt importante caracteristici precum programarea, golirea automată şi măturarea sau mopul. Ca experienţă, controlul prin aplicaţie, conexiunea Wi-Fi şi nivelul redus de zgomot fac momentele pentru curăţenie mai plăcute.“ Bineînţeles, achiziţia ţine cont şi de preţ, de dimensiunea casei, de tipul de suprafeţe şi de animalele de companie, au punctat reprezentanţii Xiaomi.

Cel mai recent lansat aspirator-robot 4 în 1 al companiei este Xiaomi Robot Vacuum X20, care poate aspira, şterge şi mătura podelele şi are, de asemenea, şi rol de asistent de curăţare.

„Xiaomi Robot Vacuum X20 are o putere maximă de aspirare de 5.000 Pa, cu patru viteze de aspiraţie reglabile (silenţios, standard, puternic şi turbo). Tava de curăţare adoptă un design cu trei axe, cu mop rotativ dublu de mare viteză şi cu patru moduri de curăţare pentru a satisface nevoi diferite“. În plus, el se poate deplasa prin casă eficient, ferindu-se de obstacole, prin tehnologia de evitare a acestora, dar fără să facă prea mult zgomot.

De asemenea, Xiaomi a pariat şi pe un rezervor de apă mai mare, dar şi pe faptul că utilizatorii pot urmări progresul curăţării prin aplicaţia proprie şi pot accesa anumite funcţii, cum ar fi curăţarea programată şi setările pentru zonele restricţionate. Există, de asemenea, opţiunea de a folosi comenzile vocale Amazon Alexa sau Google Assistant pentru a controla robotul.

Pe de altă parte, reprezentanţii Dyson spun că aspiratorul fără fir Dyson Gen 5 are cea mai avansată tehnologie de aspirare, astfel încât praful este uşor de detectat şi îndepărtat. Aparatul dispune de un sistem de filtrare HEPA complet etanş, conceput pentru a capta 99,99% din particulele de până la 0,1 microni, la fel de mici ca viruşii. De asemenea, Dyson a pariat şi pe un nou cap de aspirare, care trage de două ori mai mult praf microscopic pentru o luminozitate şi o rază de acţiune mai mari. Astfel, suprafeţele care trebuie curăţate sunt acum mult mai vizibile.

„Gen5detect defineşte următoarea generaţie a tehnologiei de curăţare Dyson. Combinaţia dintre tehnologia de iluminare a prafului, numărarea şi dimensionarea particulelor de praf, noul motor inovator şi filtrarea HEPA pentru întregul aparat vă permite să obţineţi cea mai profundă curăţenie de până acum", a declarat James Dyson, fondator şi inginer-şef la Dyson.  Pe lângă aspiratoarele verticale, Dyson a lansat şi Dyson 360 Vis Nav, primul aspirator-robot din portofoliul companiei.

„Numele provine de la faptul că are un sistem de viziune la 360 de grade, aşa că ştie pe unde a fost, vede unde trebuie să cureţe şi poate chiar să creeze hărţi ale prafului din casă. Robotul dispune de 26 de senzori, astfel încât poate evita să se lovească de obstacole.“

De asemenea, printre alte caracteristici noi se numără faptul că este proiectat în formă de D, astfel încât curăţă marginile şi colţurile dintr-o cameră mai uşor decât ar face-o un aspirator cu formă rotundă. Acest dispozitiv va fi disponibil în curând în România.

Marile companii lucrează în continuare la a aduce pe piaţă noi inovaţii, astfel încât să facă mai uşoară curăţenia pentru oameni, care pot astfel să aibă mai mult timp liber pe care să-l petreacă alături de prieteni şi familie.

Reprezentanţii Xiaomi spun că aspiratoarele-robot ar putea beneficia de inteligenţă artificială avansată, fapt ce le-ar permite să înveţe din mediul lor, să se adapteze la schimbări şi să îşi optimizeze traseul de curăţare.

„Spre exemplu, ar putea identifica petele dificile pentru a le aborda cu o putere de aspirare mai mare sau ar putea diferenţia zonele cu trafic intens de cele mai puţin folosite.“

Aspiratoarele-robot vor comunica şi colabora şi cu alte dispozitive smart din casă.

Un scenariu poate fi acela în care perdelele se trag automat atunci când robotul îşi începe traseul. Un altul prevede un sistem de iluminat care se adaptează pentru o curăţare mai eficientă.

Practic, munca omului va fi mult diminuată prin faptul că procesul de curăţenie va avea un grad mult mai mare de automatizare.

„Produsele pentru aspirare vor deveni tot mai puternice, mai mobile şi mai autonome. Reducerea intervenţiei umane în acest proces va însemna pentru utilizatori mai mult timp liber, mai multe ocazii pentru activităţi mai plăcute şi mai utile decât aspirarea locuinţei“, a conchis Ovidiu Nicuşan, director de marketing în cadrul Flanco.