Struan Grant Ralph este global brand ambasadorul Glenfiddich, o afacere de familie care a ajuns la cea de-a şasea generaţie şi care reuşeşte să scrie istorie pe o piaţă a whisky-ului care îşi păstrează rafinamentul. Şi nu doar atât. Licoarea înnobilată de istorie are abilitatea să-şi menţină, dar şi să îşi atragă consumatorii, chiar şi într-o epocă în care totul merge pe repede înainte. Iar Struan Grant Ralph este cel care are misiunea de a duce povestea brandului în toate colţurile lumii. Recent, el a poposit la Bucureşti, pentru a participa la lansarea oficială a Glenfiddich 40 YO Cumulative Time, a 19-a ediţie a acestui whisky exclusivist. Cum a ajuns această băutură să facă parte din ADN-ul lui şi ce îl fascinează la industria de profil?
Struan Grant Ralph s-a alăturat grupului William Grant & Sons în 2011 şi de peste un deceniu este ambasadorul brandului Glenfiddich. Crescut în Speyside, Scoţia, el a dezvoltat încă de tânăr o pasiune pentru chimie şi pentru felul în care se aplică aceste principii în distilerie.
„Pasiunea mea pentru whisky a început de la o vârstă fragedă. Crescând în Speyside, Scoţia, o regiune renumită pentru whisky-ul său şi cu multe distilerii în apropierea oraşului meu natal, această băutură a devenit o componentă firească a vieţii mele. Atât familia, cât şi prietenii lucrau în industrie, iar distileriile mă fascinau. Îmi plăcea totul la ele, de la cazanele de cupru la aromele şi atmosfera generală“, a povestit Struan Grant Ralph.
Prima sa interacţiune cu această băutură a avut loc în timpul unei drumeţii pe munte, alături de familie. Când a ajuns în vârf, toţi bărbaţii au băut whisky dintr-o ploscă pe care şi-o dădeau din mână în mână. „Când mi-a venit rândul, am fost surprins şi încântat, simţeam că este un ritual de trecere spre maturitate. Am gustat şi mi-a plăcut din prima, aşa că presupun că pasiunea pentru whisky era deja în ADN-ul meu“, a adăugat Struan, care mărturiseşte că autenticitatea este ceea ce îl captivează cel mai mult la această industrie, unde a avut roluri variate, inclusiv în producţie, dar şi ca barman.
El a învăţat astfel atât secretele şi ştiinţa din spatele producţiei de whisky, cât şi partea de servire şi asocieri de arome.
„De la măiestria ce stă în spatele producţiei de whisky până la legăturile strânse cu patrimoniul scoţian, există o autenticitate profundă în procesul de creaţie şi în modul în care această băutură este apreciată.“
Este, de asemenea, spune Struan, o industrie globală cu rădăcini locale, care îi oferă oportunitatea de a călători, de a întâlni oameni din culturi diverse, oameni entuziaşti, curioşi. Şi, astfel, are şansa de a împărtăşi cu ei această pasiune.
„Echilibrul între tradiţie şi inovaţie menţine industria dinamică şi fascinantă“, a punctat el.
În calitate de ambasador global al brandului Glenfiddich, rolul său presupune să călătorească în întreaga lume pentru a împărtăşi istoria şi pasiunea casei. El organizează degustări şi dialoghează cu publicul despre brand şi moştenirea sa.
„Colaborez, de asemenea, cu maeştrii distileriei noastre şi interacţionez cu clienţii, de la entuziaşti la colecţionari. Sunt un narator al Glenfiddich, un storyteller (povestitor – trad.), cum îi spunem acum, şi un reprezentant al brandului. Una dintre responsabilităţile mele importante este să mă asigur că Glenfiddich rămâne un nume iubit în lumea whisky-ului.“
De altfel, a avut oportunitatea de a călători în peste 80 de ţări, având deplasări frecvente în SUA, Asia de Sud-Est şi în alte regiuni pasionate de whisky. Deşi călătoriile s-au redus de când a devenit tată, ele continuă să reprezinte o parte semnificativă a rolului său de ambasador. Înainte de pandemie, călătorea la fiecare zece zile, dar acum pleacă aproximativ o dată pe lună. Iar în incursiunile sale prin lume a descoperit o mulţime de locuri minunate. Şi, ca orice pasionat de whisky, nu putea să omită din itinerarul său barurile.
Însă, cel mai la îndemână nume când vine vorba să dea un exemplu de loc care îi place este The Highlander, din Speyside, un local aflat în vecinătatea casei sale, cu o colecţie impresionantă de whisky-uri. De asemenea, Struan dă şi exemplul The Pot Still, din Glasgow, despre care spune că este o altă alegere excelentă, cu atmosfera sa primitoare şi selecţia impresionantă de licori.
La final, Napoleon House din New Orleans se remarcă prin decorul unic din Cartierul Francez şi prin atmosfera fermecătoare – e locul perfect pentru a savura un pahar de whisky, după cum consideră ambasadorul global al Glenfiddich. „Prefer să savurez whisky-ul simplu, în companie plăcută şi cu muzică bună – ceva atemporal, precum Louis Armstrong şi Miles Davis - în surdină. După părerea mea, whisky-ul trebuie degustat încet, apreciind aromele şi momentul.“ De altfel, ca om dintr-o industrie care îşi continuă neclintită drumul într-o epocă pe repede înainte, el apreciază rafinamentul unei băuturi care a trecut testul timpului.
Cel mai vechi whisky pe care l-a încercat a fost un Glenfiddich din 1937, maturat timp de 64 de ani.
„A fost o surpriză, o farsă a şefului meu, în timpul unei degustări. Şi s-a simţit ca şi cum aş gusta o frântură de istorie. Mă aşteptam să degust un Glenfiddich de 15 ani, dar, odată ce l-am turnat, mi-am dat seama, după miros, că era ceva cu totul diferit.“
Era incredibil de bogat, cu arome stratificate de fructe uscate, cacao şi stejar, toate echilibrate de o textură catifelată şi un finisaj lung şi persistent.
„O experienţă cu adevărat de neuitat!“, a povestit Struan, care recent a fost la Bucureşti pentru lansarea oficială a Glenfiddich 40 YO Cumulative Time, a 19-a ediţie a acestui whisky exclusivist, destinat în principal colecţionarilor. De altfel, sunt 60 de sticle disponibile în România. „În fiecare an, brandul lansează Glenfiddich 40 YO, reflectând devotamentul său pentru crearea unor whisky-uri excepţionale şi rare. Acesta încorporează decenii de expertiză, folosind un proces unic de «remnant vatting», pentru a stratifica arome şi istorie. Fiecare sticlă este o operă de artă, cu un ambalaj unic proiectat de Miguel Garcia, simbolizând timpul şi măiestria.“
Struan spune că oamenii din spatele băuturii îl impresionează cel mai mult. Devotamentul lor pentru calitate, inovaţie şi consistenţă în industria whisky-ului scoţian este remarcabil. „De asemenea, este remarcabilă amploarea globală a acestei licori. Mă fascinează cum o ţară mică precum Scoţia a reuşit să transforme acest produs într-un simbol al calităţii şi tradiţiei la nivel mondial.“
Cât despre Glenfiddich, Struan spune că apreciază cel mai mult independenţa brandului şi faptul că este în continuare o afacere de familie, de mai bine de şase generaţii. „Brandul îmbină tradiţia cu inovaţia, rămânând fidel patrimoniului său, în timp ce atrage noi generaţii de entuziaşti ai whisky-ului.“
În afara acestora, sunt multe alte lucruri pe care le apreciază la Glenfiddich. De exemplu, relaţia sa profundă cu arta. Casa colaborează constant cu artişti şi susţine munca lor, punctează Struan. Unul dintre programele cheie ale companiei este „Artist-in-Residence“, care se desfăşoară deja de peste două decenii. În cadrul său, Glenfiddich invită minţi creative din întreaga lume să se inspire din mediul unic al distileriei. „Astfel, celebrează inovaţia artistică şi reflectă ADN-ul brandului, care îmbină tradiţia cu creativitatea.“ Mai departe, Struan Grant Ralph spune că un alt lucru pe care îl admiră la Glenfiddich este adoptarea continuă a practicilor sustenabile.
„Această dedicare atât pe partea de artă, cât şi pe sustenabilitate diferenţiază cu adevărat brandul“, a conchis el.
