Ceasuri & Bijuterii

EXCLUSIV ZF. Interviu cu oficialii Lalique, brand-simbol pentru luxul franţuzesc. Lumea asociază brandul mai ales cu piesele din cristal, dar Lalique are un portofoliu ce cuprinde şi mobilier, bijuterii, parfumuri sau hoteluri. „Această diversificare ne ajută să ajungem la segmente diferite de public"

06 dec 2023 193 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Numele Lalique este sinonim cu istoria, cu artizanatul şi cu eleganţa atemporală. Fondată în 1888 şi recunoscută astăzi mai ales datorită pieselor din cristal, care sunt adevărate opere de artă, casa Lalique are în realitate un portofoliu complex, un adevărat univers de lifestyle ce cuprinde de la piese de decor şi mobilier la bijuterii şi parfumuri. Iar unele dintre bijuteriile emblematice ale brandului au fost prezente în această toamnă la Bucureşti, care a devenit astfel singurul oraş unde aceste piese au fost expuse şi unde Lalique nu are un magazin propriu de tip flagship store. Ce i-a convins pe reprezentanţii brandului francez să facă acest pas şi să organizeze această expoziţie?

„René Lalique (fondatorul casei cu acelaşi nume – n. red.) a fost un pionier în lumea bijuteriilor şi asta la începutul secolului al XX-lea. El chiar a fost descris de către Emile Gallé (artist, ceramist, sticlar şi designer francez – n. red.) ca fiind inventatorul bijuteriei moderne. Astăzi, Lalique duce mai departe această moştenire şi păstrează vie viziunea fondatorului, însă vine şi cu o abordare contemporană, care oferă astfel un twist pieselor noastre“, spune Marc Larminaux, director artistic şi de creaţie al Lalique.

Povestea brandului devenit simbol al luxului franţuzesc începe să se scrie în anii 1880, când René Lalique a creat primele bijuterii, în stilul Art Nouveau. Deşi astăzi Lalique este recunoscută mai ales datorită pieselor din cristal, bijuteriile au fost primele creaţii ale casei.

„În 1886, René Lalique şi-a început cariera ca designer de bijuterii. Pandantivele, broşele şi colierele se numără printre cele mai reprezentative piese când vine vorba de stilul Art Nouveau“, spun reprezentanţii casei Lalique. Doi ani mai târziu, în 1888, artizanul şi-a înregis­trat marca RL, pe care a gravat-o pe creaţiile sale. La evenimentul Salon des Champs-Elysées din 1897, autorităţile din Paris au cumpărat unele piese de-ale lui, inclusiv doi piepteni din os. Aceste achiziţii au reprezentat un prim moment emblematic în cariera sa, adaugă oficialii brandului.

Dar René Lalique era şi un maestru sticlar iscusit, astfel că el a creat acum mai bine de un secol piese eclectice, care la momentul acela ieşeau din tipare. Creaţiile sale, inspirate de mişcările Art Nouveau şi Art Déco, sunt creditate că au influenţat – şi continuă să o facă - industria parfumeriei şi a sticlelor care îmbracă aceste creaţii, spre exemplu.

Dar artizanul nu şi-a limitat orizonturile doar la astfel de creaţii, el a fost totodată designerul vagoanelor Pullman ale celebrului tren Orient Express. Tot el a creionat şi dining-room-ul first class al vasului Normandie. Acelaşi René Lalique şi-a pus semnătura şi pe uşi de sticlă care veneau însoţite de sculpturi ce înfăţişau zeiţe înaripate, uşi folosite la palatul unui membru al familiei imperiale din Japonia. Acum, acestea sunt expuse la Muzeul Metropolitan Teien Art Museum din Tokio. Cu o ima-ginaţie de-a dreptul debordantă, acest maestru a creat şi boluri, vaze, statuete şi chiar mascote din sticlă care decorau maşinile de lux ale anilor ’20. Aceste piese sunt astăzi colecţionate şi vândute la licitaţie. 

Iniţial, fondatorul Lalique avea un atelier lângă Paris, însă în 1922 a fost deschisă fabrica din Alsacia. Deşi businessul s-a dezvoltat, fiecare piesă a rămas fidelă ADN-ului casei.

„Astăzi, cel mai important segment pentru businessul nostru îl reprezintă cel de piese de decor. Totuşi, toate creaţiile noastre înfrumuseţează vieţile oamenilor şi vorbim de piese din mai multe zone ale industriei de lux – piese de decor, obiecte de design interior, parfumuri, bijuterii, opere de artă.“ Acestora li se adaugă şi businessurile din domeniul ospitalităţii. E vorba de patru hoteluri şi restaurante, trei în Franţa şi unu în Scoţia.

„Această diversificare a brandului ne ajută să ajungem la segmente diferite de public şi astfel putem să avem un brand awareness bun la nivel mondial“, spun oficialii casei. Ei adaugă că astăzi echipa actuală duce mai departe moştenirea lăsată de fondator. Astfel, piesele, deşi vin cu un design modern, sunt în continuare inspirate de temele iniţiale precum flora, fauna şi formele femeieşti.

„Există şi piese în cazul cărora inspiraţia vine din zona Art Nouveau sau Art Déco, aceste perioade fiind cele care i-au conturat cariera fondatorului nostru. Totuşi, avem şi colecţii contemporane, actuale, cum este Empreinte Animale din 2023, care reflectă evoluţia creativă a Lalique, dar care totodată reînvie curajul şi îndrăzneala creaţiilor iniţiale.“

Bijuteriile casual (fashion) sunt realizate din argint, vermeil sau alamă placată cu aur. Piesele din colecţia high jewelry sunt din aur cu diamante şi pietre preţioase. Unele dintre acestea din urmă, creaţii emblematice Lalique, au fost prezente în această toamnă la Bucureşti, în cadrul magazinului Magmatik, specializat în vânzarea de piese de design interior. Unul dintre brandurile partenere ale Magmatik este chiar Lalique, astfel că în spaţiul de pe Calea Dorobanţilor sunt prezente în tot timpul anului piese de decor şi veselă.

Fondatorii businessului şi-au dorit însă ca, timp ce câteva zile, o serie de bijuterii din colecţia high jewlery Lalique să fie admirate şi chiar cumpărate de publicul local.

„Magmatik este unul dintre cele mai frumoase magazine multibrand din Europa. Am vrut să expunem aici încă un segment al businessului nostru. A fost o seară în care am prezentat clienţilor locali care achiziţionează piesele noastre de decor şi conceptul nostru când vine vorba de bijuterii“, afirmă Stella Junius, director comercial internaţional pentru Lalique. Ea a fost de altfel prezentă şi la Bucureşti cu ocazia acestui eveniment a cărui pregătire a durat circa un an. În mod normal, casa Lalique expune aceste piese doar în magazinele de tip flagship store ale brandului. Astfel, Bucureştiul a făcut notă discordantă şi totodată s-a alăturat unor metropole precum Paris, Tokyo, New York sau Londra. În total, Lalique are prezenţă în 80 de ţări, în 250 de magazine dintre care 30 de buticuri monobrand.

„Brandul Lalique este prezent pe piaţa din România deja de mai mulţi ani, dar de când avem parteneriatul cu Magmatik, vânzările s-au triplat“, adaugă Stella Junius.

Andrei şi Maria Calagiu, fondatorii Magmatik, au preluat spaţiul actual în martie 2020, în plină pandemie. În acelaşi loc, timp de 22 de ani, a funcţionat anterior magazinul My House. Au făcut o primă remodelare şi au redeschis la scurtă vreme după achiziţie. În forma actuală însă, magazinul a ajuns după un proces mai recent de investiţii.

În acest spaţiu, Lalique a prezentat 30 de creaţii precum inele, pandantive, cercei, brăţări şi coliere.

„Trei piese au fost vândute cu această ocazie. Dar scopul nostru principal a fost să deschidem şi mai mult uşa pentru clienţii din România, pentru a descoperi universul Lalique“, explică Stella Junius.

Casa Lalique lansează noi colecţii de două ori pe an, iar producţia pieselor de cristal se realizează în Alsacia, în singura fabrică a companiei.

În continuare, în spatele fiecărei creaţii e mult meşteşug şi lucru manual. Bijuteriile sunt realizate tot manual, Lalique mizând în continuare pe arta artizanatului, care de altfel a consacrat-o de la începuturi până astăzi. Spre exemplu, creaţiile lui René Lalique sunt expuse în 40 de muzee din lume, inclusiv la Museum of Decorative Arts din Paris, Victoria and Albert Museum din Londra şi Lalique Museum din Hakone, Japonia. În 2011, compania a deschis un muzeu şi în Wingen-sur-Moder, în Alsacia, Franţa, unde se află centrul de producţie.

După ce René Lalique a pus bazele companiei, povestea a fost dusă mai departe de fiul său Marc, care este „responsabil“ pentru că a transformat Lalique într-un nume sinonim cu cristalul, pe care l-a folosit pentru a înlocui sticla. A treia generaţie a fost reprezentată de fiica sa Marie-Claude Lalique. Astăzi, businessul nu mai este unul deţinut de familia care i-a dat numele, în 2008 fiind preluat de grupul elveţian Art & Fragrance (astăzi Lalique Group S.A.). E un nou capitol într-o poveste care continuă.