Ceasuri & Bijuterii

Ceasurile editii limitate - afacere buna sau investitie nesigura?

21 sep 2009 902 afişări
Din aceeaşi categorie
Ceasurile editii limitate - afacere buna sau investitie nesigura?

Un subiect controversat si extrem de vast, editiile limitate se gasesc la limita dintre strategia de marketing si inovatia tehnologica. Pentru a pleca de la un numitor comun se impune intelegerea definitiei generale a unui ceas editie limitata si a face diferenta intre serie limitata si serie mica. Un ceas produs in serie limitata este un model specific, unic, produs in cantitati foarte mici si care marcheaza un anume eveniment, etapa in istoria brandului producator, fie ca este vorba de aniversarea marcii, a unui produs sau mecanism consacrat al casei orologere. Un aspect nu mai putin important in desemnarea unei editii limitate tine de natura tehnologica. Aparitia unei serii limitate in adevaratul sens al cuvantului este conditionata si de existenta unui brevet pentru un nou calibru, precum si de trecerea cu succes a numeroase teste de calitate de-a dreptul draconice.

Seria mica, pe de alta parte, este produsa in cantitate limitata in decursul unei anumite perioade, din motive ce tin de complexitatea tehnica sau de resursele umane sau tehnologice reduse din manufactura. Cu toate acestea, manufacturarea sau producerea acestui model nu este limitata in timp.

Un rol foarte important in intelegerea atractiei nestapanite pentru seriile limitate il are cunoasterea originii seriilor limitate. Lovitura de geniu in marketing si solutie salvatoare pentru industria orologera elvetiana in anii '80 (perioada care a marcat punctul cel mai de jos al declinului industriei), fenomenul seriilor limitate este copilul unui singur om: Nicolas G. Hayek. Acest deja legendar personaj si seriile limitate au salvat destinul artei orologere. In 1983, Hayek lansa pentru prima data Swatch si tot in aceasta perioada ia decizia ca in fiecare an sa se nasca doua colectii, iar anumite ceasuri vor face obiectul unor serii limitate - Swatch Special si Swatch Art. Acest concept inedit se va afla la originea rasunatoarei reveniri a industriei, dar si la baza crearii unor averi fabuloase.

Pentru impatimitii ceasurilor si colectionari, editiile limitate au devenit instantaneu atractii irezistibile. Toate marile case orologere elvetiene au serii limitate, iar cateva produc numai serii limitate. Pentru multe companii aceasta este o modalitate de a-si pastra caracterul exclusivist sau de a-l intari si de a mentine crescuta cererea pentru un produs care depaseste capacitatea de productie in masa. Pentru altele insa, editiile limitate sunt modalitati de a marca ocazii speciale. Pentru fiecare brand orologer care sarbatoreste fie 50, fie 100, fie 150 sau 200 de ani de la infiintare (de obicei numere rotunde) va exista un model de ceas editie limitata. Se pare ca este chiar si o moda: pentru fiecare model de ceas care este vandut de la cateva mii de euro in sus exista si o serie limitata care evident costa de zece ori mai mult si care a fost prevazuta cu materiale "si mai pretioase", i s-a adaugat un logo in plus sau s-a mai schimbat putin culoarea secundarului, toate create special pentru a satisface fascinatia obsesiva pentru raritate si pentru apartenenta la un grup extrem de select.

Cu toate ca aceasta cascadorie de marketing este inca foarte rodnica pentru mai toate brandurile orologere, consider ca ar trebui sa se faca o distinctie mult mai clara intre ceea ce este cu adevarat o serie limitata si ce este doar o cosmetizare, indusa de motivatii financiare, dar fara substanta tehnica. Exista din fericire si cateva criterii de recunoastere a ceea ce consider editii limitate. Cel mai important este criteriul tehnic: inovatia, aportul la dezvoltarea artei orologere - fie ca este vorba de dezvoltarea unor complicatii noi sau de reinventarea "rotii". In plus fiecare dintre aceste ceasuri va avea carcasa numerotata cu numarul respectivului ceas si numarul total al pieselor produse: 1/10 (numarul 1 din 10 piese). Fiecare dintre aceste ceasuri vine insotit de un certificat de autenticitate in care se indica acelasi numar de pe carcasa. O serie limitata nu poate atinge niciodata o productie mare. Modelul de serie limitata nu mai trebuie produs niciodata, fara a i se fi adus modificari in prealabil. Exista si case orologere, de talia Patek Philippe, care merg pana intr-acolo incat distrug toate instrumentele si aparatele care au folosit la producerea seriei limitate.

Presupun ca intrebarea cea mai pertinenta in cazul ceasurilor de serie limitata este care sunt factorii care le determina valoarea. Un loc fruntas il ocupa marca. Cu exceptia situatiilor in care ca si cumparator aveti un fler incredibil si puteti prevedea ca o marca noua, necunoscuta si aflata la prima serie limitata, va deveni un nume si un reper si prin urmare valoarea va creste, consider ca cele mai sigure investitii sunt in editiile limitate ale brandurilor renumite: Patek Philippe, Vacheron Constantin, Breguet, A.Lange & Söhne... La fel de importante ca si marca sunt complicatiile. Un ceas exceptional de frumos este o marturie a succesului, dar nu este o garantie in timp. Moda si gusturile se schimba mult prea repede dupa cum bine stim. Dar pentru a minimiza riscurile unei asemenea investitii este aproape imperativ sa optam pentru un ceas exceptional de frumos, dar si cu complicatii. Superioritatea tehnica este de cele mai multe ori garantul perenitatii piesei de orologerie. Si nu in ultimul rand putem vorbi de factorul exclusivitate. Este regula general valabila ca un produs este cu atat mai dorit cu cat este mai rar. Motivatiile achizitionarii unei piese editie limitata tin de foarte multe ori de sentimentul apartenentei la un grup extrem de restrans, aproape ca un club privat, decat de calitatile tehnice sau de design ale respectivei serii limitate.

Cu toate acestea, nimic nu va va garanta fara de tagada ca ceasul serie limitata pe care l-ati ales va deveni mai valoros cu timpul. Este intr-adevar corect ca o serie limitata starneste mult mai mult interes, insa pentru marea majoritate a ceasurilor timpul nu este un prieten. Extrem de multe ceasuri editii limitate erau vandute in anii '80 cu sume fabuloase si amintesc aici, drept comparatie elocventa, anumite modele Swatch care se vindeau cu peste 30.000 euro, iar peste nici 10 ani mai tarziu aceleasi modele au fost cumparate cu maximum 300 euro. Faptul ca un ceas este produs in serie limitata nu ii confera neaparat un atu in fata timpului. Aici ma refer la acele modele serii limitate produse pe banda de anume marci orologere doar cu scopul de a-si rotunji incasarile si nu pentru a propune neaparat un model original si inovator. Chiar daca ideal ar fi sa existe un echilibru bine stabilit intre partea emotionala si cea rationala in decizia de a cumpara o editie limitata, cel mai important aspect este ca decizia sa se bazeze pe o atractie deosebita pentru piesa respectiva si nu sa fie un proiect speculativ.

Mihai Ceciu specialist ceasornicar