Ceasuri & Bijuterii

Cu cea a venit nou brandul elveţian Chronoswiss pentru a-şi face loc în industria orologeriei de lux, la zeci de ani după ce numele mari deja îşi adjudecaseră piaţa? Au luat un ceas de cameră, de mari dimensiuni şi l-au adaptat pentru a fi purtat la mână

21 iun 2019 982 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În lumea selectă a orologeriei de lux, unde brandurile au adunat zeci de ani şi chiar secole de istorie, intrarea unui nou nume pare o misiune imposibilă. Dar, aşa cum Tom Cruise reuşeşte să iasă învingător de fiecare dată în peliculele din seria cu acelaşi nume, la fel şi brandul de ceasuri Chronoswiss a reuşit să scrie propriul său capitol de istorie în mai puţin de patru decenii de existenţă. Pentru un brand oarecare, o poveste ce se întinde pe parcursul a 36 de ani poate părea îndelungată, însă în orologerie, mai exact în cea elveţiană, ordinul de mărime e de regulă secolul. Şi totuşi, un nume nou a reuşit să îşi facă loc rapid. Cum? Datorită propriilor săi „eroi“: fondatorul Gerd R. Lang şi actualul proprietar – Oliver Ebstein.

„Cum aş putea sumariza povestea Chronoswiss? Suntem un brand de lux, vizionar, care a reuşit de fiecare dată să creeze ceasuri nonconformiste, diferite, fiind destinate pasionaţilor de orologerie, mai exact unor oameni educaţi şi sofisticaţi care caută ceva special“, spune Oliver Ebstein, proprietarul casei şi cel care conduce operaţiunile brandului.

Chronoswiss este o marcă de ceasuri care are astăzi sediul în oraşul elveţian Lucerne, însă bazele brandului au fost puse de Gerd R. Lang în 1983 în Germania. Înainte de a se aventura în lumea antreprenoriatului, el a acumulat experienţă în domeniu lucrând pentru alte orologerii, unde a studiat îndeaproape mecanismele folosite, „inima“ fiecărei piese.

„Suntem cunoscuţi pentru că am reuşit să transformăm un regulator într-un ceas de mână şi am făcut asta fără a ignora alte elemente importante precum designul. Suntem totodată un nume care, încă de la începuturi, am mizat pe artizanat.“

Un regulator este un ceas ai cărui indecşi orari sunt poziţionaţi pe axuri diferite şi chiar în subcadrane diferite. Acest tip de ceas permite purtătorului să citească mai uşor ora, mai ales că indicatorul de oră cu cel de minute şi respectiv cu secundarul nu vor fi aproape niciodată în aceeaşi poziţie, singurele excepţii fiind cele două dăţi când va „bate“ ora 12. Minutarul şi indexul orar nu se vor suprapune astfel ca în cazul majorităţii ceasurilor când oră de oră se întâmplă acest lucru.

Brandul elveţian a venit în anii ’80 cu această inovaţie pentru care oficialii casei s-au lăsat inspiraţi de ceasornicarii autentici care aveau un ceas de cameră, de mari dimensiuni, după care setau celelalte orologii. Acela avea de asemenea fiecare limbă pe un ax diferit.

Primul model din seria Regulator al Chronoswiss a fost lansat în 1987, pentru ca în anii ce au urmat noi şi noi ceasuri să completeze portofoliul orologeriei. Cele mai noi modele - recent lansate, poartă numele de Flying Regulator şi se remarcă prin faptul că minutarul este dispus central, secundarul are un cadran separat în partea de jos, în timp ce indicatorul orei este în „emisfera nordică“. O altă noutate este faptul că aici cadranele sunt dispuse pe mai multe nivele de înălţime.

De-a lungul anilor şi alte mărci au pariat pe acest tip de ceas, dar Chronoswiss a rămas în memoria colectivă ca un pionier.

„Anul acesta am lansat modelul Flying Regulator ReSec care este o combinaţie de artizanat, tehnologie de ultimă generaţie şi complicaţii pe măsură. Mai exact, avem un cadran de tip guilloche, o complicaţie Retrograde Seconde (ReSec) şi o carcasă din DLC (Diamond like Carbon), un tip de carbon care preia şi o serie de proprietăţi de la diamant.“

Oliver Ebstein este de părere că designul ceasurilor ce poartă numele Chronoswiss este cel mai important element distinctiv al mărcii, vorbind de un look noncorformist, cu cadrane tridimensionale şi cu un remontoar de tip onion. El mai spune că numele orologeriei, Chronoswiss, inspirat de zeul grec Chronos - zeul timpului, este memorabil, astfel că, la rândul său, este un ingredient-cheie în poveste.

Pe piaţa din România brandul Chronoswiss se găseşte în portofoliul grupului Cellini, fondat acum aproape două decenii. Cellini Group, o companie fondată în 1999, deţine o reţea de magazine multibrand şi monobrand pe piaţa locală. Numele grupului a fost inspirat de cel al renumitului bijutier renascentist Benvenutto Cellini (1500 – 1571).

Deşi este o marcă relativ nouă în piaţă, Chronoswiss a reuşit să convingă pasionaţii de ceasuri şi colecţionarii, aceştia din urmă fiind poate unii dintre cei mai pretenţioşi clienţi.

A ajutat şi faptul că piesele sunt lucrate manual, fondatorul casei fiind cunoscut pentru atenţia sa la detalii, atenţie care a rămas în ADN-ul brandului. Dar dincolo de design, ceasurile casei se remarcă şi prin detaliile tehnice, unele ascunse de ochii curioşilor, iar altele vizibile datorită cadranelor scheletonizate, dar care la rândul lor ascund multe ore, zile şi chiar luni de muncă.

„Pentru a lansa pe piaţă un ceas nou - din momentul în care avem ideea până în momentul în care produsul final e gata de a fi prezentat publicului - avem nevoie de regulă de 24 de luni. Cel mai îndelungat proces este cel de design, nu de puţine ori cred că am un model final când mai arunc un ochi pe proiect şi o iau de la capăt. Când lucrezi mult timp într-un anumit stil (de design), e nevoie să iei o pauză şi să priveşti lucrurile dintr-un unghi nou“, spune Oliver Ebstein care s-a alăturat casei în 2012. El şi familia sa nu doar au preluat businessul, ci se ocupă şi de managementul acestora, orologeria având acum sediul în Elveţia. Ebstein a lucrat iniţial în domeniul financiar înainte de a-şi construi o carieră în companii multinaţionale din sectorul suplimentelor alimentare şi apoi din farma. Înainte de a prelua frâiele Chronoswiss el a activat mai mulţi ani în consultanţă.

„Chronoswiss este de fapt unul dintre cele mai vechi branduri noi din industria orologeră, mai ales dacă iei în calcul mărcile care au avut activitate continuă. Cred însă că este important ca de-a lungul timpului, chit că vorbim de decenii, un brand să rămână fidel ADN-ului său. Este totuşi o misiune dificilă“, recunoaşte el. Spre exemplu, ceasurile casei păstrează şi astăzi remontoarul de tip onion, un element distinctiv uşor de reperat.

Cunoscătorii sunt de părere de designul pieselor Chronoswiss a suferit puţine modificări de-a lungul anilor, însă în materie de tehnologie noutăţile au fost multe.

Executivul spune că orologeria elveţiană a reuşit să îmbine armonios mă­iestria artizanilor cu inovaţia adusă de o serie de materiale noi. Mai exact, cloisonné-ul (tehnică străveche de pictură pe metal) şi emailarea sunt folosite în continuare pentru a da un human touch unor piese realizate din materiale precum DLC-ul albastru. Care este însă rezultatul acestei împletiri? Piese elegante şi atemporale, ce pot fi purtate indiferent de ocazie.

„De-a lungul anilor ne-am jucat şi am experimentat cu diverse tipuri de materiale precum DLC, carbon, ceramică sau superluminova. Lista e mult mai lungă.“

Planurile Chronoswiss nu se opresc însă aici. Un ceas mecanic a fost şi va rămâne mai mult decât un simplu obiect pentru măsurarea timpului. Într-o lume în care trendurile vin şi pleacă, în care consumatorii sunt tot mai grăbiţi şi tot mai interesaţi de cele mai noi tehnologii, aceste piese sunt de fapt obiecte de artă atemporale.

„Noi nu avem în plan să renunţăm la a produce ceasuri mecanice. Nu suntem dispuşi să facem niciun compromis. Ştim însă că se vor lansa tot mai multe modele hibride.“

Oliver Ebstein spune că mediul digital este într-o perpetuă schimbare şi toată lumea aşteaptă să vadă ce schimbări vor mai urma. În această lume însă, şi ceasurile mecanice vor putea evolua cu noi complicaţii sau noi modalităţi de a pune în valoare funcţiile deja existente.

„Odată ce clienţii se vor educa, vor evolua, va creşte cererea pentru noi branduri, pentru produse de nişă. Vedem că generaţia Millennials caută tot mai mult ceasuri diferite.“

În final însă, într-o industrie în care mulţi clienţi sunt nu numai cumpărători, ci şi colecţionari şi cunoscători, cât de mult contează designul şi cât de mult caracteristici tehnice? Ce altceva ar putea să caute un posibil client?

„Întotdeauna spun că în industria noastră cadranul este imaginea ceasului şi de multe ori între consumator şi el e dragoste la prima vedere. Când vine vorba însă să te îndrăgosteşti cu adevărat de un ceas cred că este o combinaţie a tuturor elementelor de mai sus… în primul rând aspectul exterior. Există şi cei pentru care cele mai importante sunt complicaţiile. Pentru clienţii noştri foarte mult contează, de asemenea, povestea de familie din spatele brandului. În final însă, este un mix de toate trei.“

Un ceas este ceva personal, iar oamenii doresc să ştie unde a fost produs acesta. Mulţi cumpărători ai pieselor Chronoswiss au venit la atelierele orologeriei pentru a-i întâlni şi a-i cunoaşte pe maeştrii orologeri.

„Cred că în vremurile noastre, când timpul înseamnă bani şi când totul se desfăşoară cu o viteză uluitoare, serviciile personalizate au o importanţă deosebită, făcând oamenii să se simtă aproape de un brand. Acesta este avantajul unei afaceri de familie.“ În esenţă, luxul stă în detalii.