Ceasuri & Bijuterii

A creat bijuterii pentru Emmanuel Macron, iar cea mai scumpă piesă ieşită din mâinile lui ajunge la 70.000 de euro. Cum a reuşit Yannis Sergakis să „dreseze” aurul să se modeleze în fel şi chip?

17 iun 2019 572 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Aurul e în ADN-ul meu şi al bijuteriilor mele.“ Acesta este crezul lui Yannis Sergakis, un bijutier grec care a „dresat“ aurul să se modeleze în fel şi chip, dând viaţă fanteziilor sale care implică forme şi sclipiri nebănuite. Autorul care scrie aceste poveşti spune că el nu creează bijuterii care să dea personalitate purtătorilor, pentru că cei care se îndreaptă către podoabele sale au deja suficientă personalitate cât să-şi dea seama că acelea sunt piesele care li se potrivesc.

 

„Cred că, în general, în cele mai multe domenii artistice, totul a fost deja spus şi făcut, iar noi mai putem doar să ino-văm. Acest principiu se aplică şi creaţiei de bijuterii. E la fel cum se întâmplă în tehnologie: porneşti de la ceva existent deja şi te duci la următorul nivel, încerci să perfecţionezi“, spune Yannis Sergakis.

De cinci ani, încearcă să perfecţioneze lumea bijuteriilor sub propriul brand, lansat la Paris în 2014. El este creierul creativ care dă formă podoabelor, iar mai departe mâinile dibace ale zece specialişti le modelează în aur. De regulă, doar pentru o singură bijuterie lucrează opt oameni, care îşi mai permit uneori să şi greşească, având însă liniştirea faptului că aurul imperfect poate fi topit şi refolosit, până când rezultatul este desăvârşit.

Totul începe însă cu un brainstorming, la capătul căruia se ajunge la o idee, care devine, în două-trei luni, prototip, iar ulterior este replicată în mai multe modele identice. Aşa a fost creată colecţia de debut Commitment, care constă în patru linii de bijuterii din aur de 18 carate şi diamante: Char­nières, Crochets, Liens şi La Pierre, aceasta din urmă fiind dedicată inelelor de logodnă. În România, bijuteriile Yannis Sergakis se găsesc, de trei ani, în magazinul Madison Absolute Beauty, de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti.

„Realizarea unui singur inel, de pildă, durează minimum trei săptă­mâni, dar, în funcţie de complexitate, poate ajunge şi la şase sau şapte săptă­mâni“, explică Yannis Sergakis.

El povesteşte că a moştenit pasiunea pentru materialele preţioase de la familia sa, una cu tradiţie în confecţionarea de bijuterii şi şlefuirea de diamante. Şi-a urmărit unchii zi de zi, în copilărie, prelucrând nestematele, iar ulterior şi-a dat seama că pasiunea s-a lipit şi de sufletul lui. La fel ca bijuteriile pe care le semnează astăzi, şi el a avut nevoie de o şlefuire a talentului, aşa că şi-a perfecţionat îndemânarea urmând cursuri de specialitate, despre pietrele preţioase şi designul de bijuterii, la Institutul de Studiere a Gemelor din America (GIA). Astăzi, Yannis Sergakis îşi vinde bijuteriile în magazine din Atena, Dubai, Tokio, New York, Paris sau Beirut, unele dintre acestea fiind propriile lui puncte de desfacere.

„Creez circa 40-50 de bijuterii într-un an, după ce mă inspir din cărţi, din arhitectură, din sentimentele pe care le am în diferite perioade ale vieţii, din istorie uneori. Există un singur laborator în care are loc procesul de creaţie, iar acesta se află în Atena.“

Yannis Sergakis este, în esenţă, un artist, iar din acest statut nu putea lipsi un paradox, astfel că, deşi din imaginaţia sa ies bijuterii care i-au lăsat, probabil, pe mulţi (sau multe) fără cuvinte, el însuşi nu poartă decât foarte rar astfel de accesorii. La un moment dat, a conceput o colecţie de şase brăţări destinate bărbaţilor, sub numele „Marble pour homme“, însă a revenit ulterior la bijuteriile pentru cele care le înţeleg, poate, cel mai bine semnificaţia.

„Mi s-a întâmplat să creez unele piese care mi-au plăcut atât de mult încât multă vreme nu am vrut şi nu am putut să le vând, pentru că le consideram ca fiind o parte din mine. Fac şi bijuterii personalizate, pentru clienţi care vin şi îmi cer asta. Ei îmi spun doar că îşi doresc o anumită piatră de exemplu, iar de acolo eu imaginez restul.“

Printre cei cu care a lucrat în acest fel se numără actualul preşedinte al Franţei, Emmanuel Macron, dar şi mai multe actriţe franţuzoaice, îndrăgostite de-a dreptul de bijuteriile lui Sergakis. De altfel, el spune că publicul său vine dintr-o zonă selectă, fiind unul sofisticat, greu de impresionat, cititor fidel al poveştilor din „How to spend it“,  suplimentul lunar de lifestyle de lux al cotidianului economic Financial Times, din Marea Britanie.

Cea mai scumpă bijuterie pe care a gândit-o a fost un colier cu diamante tăiate în forme complexe, tăieturi care au dus preţul accesoriului la 70.000 de euro. Dar ce mai înseamnă banii când bijuteriile îţi dau bogăţia îmbătătoare a puterii?