Arts & Design

Într-o lume în care scrisorile au fost înlocuite de e-mailuri sau mesaje, iar emoţiile sunt transmise prin emoticoane, mai scrie cineva de mână? Pandemia ar putea să readucă în prim-plan jurnalele offline şi papetăria pentru a descărca de emoţii o perioadă atât de încărcată

10 aug 2020 342 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Astăzi, scrisorile au fost înlocuite de e-mailuri sau mesaje text, audio ori video. Emoţiile sunt transmise prin emoticoane, iar stiloul şi chiar şi mai puţin stilatul pix şi-au pierdut din atracţie într-o perioadă în care scrisul de mână este tot mai rar. Şi totuşi, mai sunt şi aceia pentru care mesajele personalizate aşternute cu migală pe hârtie au rămas modul cel mai autentic de a transmite o emoţie. Mai mult, pandemia actuală ar putea să readucă în prim-plan jurnalele offline şi papetăria în ansamblul său pentru a descărca de emoţii o perioadă atât de încărcată.

Chiar dacă birourile şi sălile de curs s-au transformat peste noapte într-o reţea de pătrate pe ecran, ofensiva digitalului, prin e-mailuri, videoconferinţe şi platforme ca Slack a început de ani buni, spun reprezentanţii reţelei de librării Cărtureşti, una dintre cele mai cunoscute şi extinse din ţară.

„Şi totuşi, digitalul n-a ucis scrisul de mână, tabletele n-au înlocuit jurnalele, apariţia telefoanelor nu a însemnat dispariţia agendelor şi toate aceste instrumente se completează şi con­vieţuiesc armonios în viaţa noastră, în genţi şi serviete, pe birouri şi noptiere“, adaugă ei.

Există chiar produse care creează o punte între analog şi digital: Moleskine Smart Writing Set Ellipse, de exemplu, digitalizează şi transferă automat în cloud şi, deci, pe ecranul telefonului sau al calculatorului tot ce notezi în agendă cu un stilou special, smart.

Agendele Moleskine, unul dintre cele mai cunoscute branduri de papetărie din lume, au fost folosite de-a lungul timpului de nume mari precum Van Gogh, Picasso şi Hemingway.

Cărtureşti are în portofoliu atât branduri internaţionale precum Moleskine şi Legami (Italia), Paperblanks (Canada), Nuuna (Germania), Chronicle Books (SUA) şi Mark’s Tokyo Edge (Japonia), cât şi furnizori locali precum PaperArt sau gama proprie de papetărie din cadrul proiectului ROD, dedicat designului românesc.

„Mulţi cititori ajung să renunţe la papetăria generică. Este o mişcare din ce în ce mai amplă, care înseamnă începutul sfârşitului pentru carnetele plictisitoare, cum spun cei de la Nuuna.“

Carnetele Nuuna sunt realizate dintr-o hârtie suedeză premium, Munken de 120 g, certificată FSC, iar paginile sunt cusute pentru a putea sta deschise complet fără a se desprinde din file. Mai mult, motivele de pe coperte sunt aplicate prin serigrafie, o modalitate de imprimare care face culorile să fie mai intense, iar designul 360 de grade se continuă şi pe marginea exterioară a filelor.

În ceea ce priveşte brandul românesc Paper Art, prezent în reţeaua Cărtureşti, acesta este un atelier de creaţie şi manufactură cu aplicaţie în domeniul papetăriei, al gadgeturilor şi accesoriilor de birou, cu produse pentru evenimente private şi, mai nou, pentru HoReCa, povesteşte Florin Dreossi, managing director al companiei.

„Produsele noastre sunt realizate din materiale prietenoase cu mediul. Ele conţin materii prime ce provin în bună parte din resturi sau deşeuri. Promovăm lucrul manual, manufactura, ca o alternativă la producţia de masă, industrială şi impersonală.“

Compania are în portofoliu seturi de cadou pentru scriere caligrafică, jurnale şi agende eco, felicitări handmade, însă cea mai mare parte a activităţii o reprezintă proiectele personalizate, realizate la comandă. Poate fi vorba de agende cu coperte din plută naturală, de coperte de meniu din fibre de celuloză cu aspect vintage sau de invitaţii şi felicitări handmade din cartoane reciclate. „Totul se poate personaliza. De exemplu, pentru unul dintre cei mai importanţi furnizori mondiali de accesorii pentru industria uşoară am avut sarcina de a gândi o agendă complet personalizată, spre a fi oferită partenerilor.“ Coperta din plută naturală a fost accesorizată cu un buzunar prevăzut cu fermoarul respectivului brand. Mai mult, divider-ul principal constituie şi un instrument de lucru/măsurare pentru cei din domeniu, iar alte dividere în blocul agendei sunt ima-gini prelucrate cu creaţiile de fashion ale unor designeri premiaţi, adaugă Florin Dreossi. Pentru el acest business este un fel de moştenire de familie dat fiind că bunicul său a avut în perioada interbelică prima şi apoi cea mai mare librărie din Constanţa. „Am fost înconjurat în copilărie de cărţi, instrumente de scris, cărţi poştale şi «nimicuri» care nu apucaseră să fie rechiziţionate şi care mă fascinau.“ Acum, el alături de un asociat şi de echipa Paper Art se încăpă­ţânează să propună o reîntoarcere la o epocă boemă într-o perioadă marcată de o digitalizare rapidă.

Un alt brand local de papetărie este Zuriell, prima agendă sub acest nume fiind lansată de antreprenoarea Sandra Hallal cu ocazia zilei de naştere a surorii sale. Nu a fost gândită în scopul unei afaceri, dar au început să vină cererile.

„În afară de ceea ce vindem către retaileri, precum Cărtureşti, în proporţie de 95% comenzile noastre sunt la comandă, adică personalizate. Cerinţe mai speciale au fost schiţele, desenele şi ilustraţiile personale ale clienţilor sau semnăturile lor, pe care noi le-am gravat pe copertă, dar şi motivele tradiţionale româneşti.“

Cel mai special produs este însăşi agenda Zuriell, pentru că o poţi avea toată viaţa. Doar îi înlocuieşti paginile, introducând o altă rezervă în timp ce păstrezi coperta din piele naturală. În scurt timp sub acest brand se va lansa o gamă de portofele şi alte accesorii.

„Zuriell este un produs realizat 100% în România. Lucrăm doar cu furnizori care sunt responsabili faţă de mediu şi folosim hârtie care asigură că pădurile noastre vor fi în viaţă şi pentru generaţiile următoare. Iar din luna iulie 2020, Zuriell va fi exclusiv produs de persoane defavorizate din mediul rural.“

Sandra Hallal este încrezătoare în viitorul nu doar al Zuriell, ci şi în cel al papetăriei în ansamblu. Ea spune că lockdown-ul ne-a făcut pe toţi să ne conectăm cu noi înşine, motiv pentru care cererile pentru agende au început să crească.

„Unii clienţi ne-au mărturisit că mintea lor funcţionează cel mai bine analog, alţii au folosit scrisul de mână ca pe o metodă terapeutică pentru a elimina stresul şi pentru a-şi face ordine în gânduri.“ Chiar dacă trăim într-o eră digitală, o bună parte a oamenilor de succes încă gândesc pe hârtie, precum „tatăl“ calculatoarelor Bill Gates, Richard Branson, şi chiar directorul de operaţiuni al Facebook, Sheryl Sandberg, adaugă Sandra.

„În contextul actual al pandemiei, în care mulţi adulţi au lucrat de acasă, iar copiii au fost şcoliţi la domiciliu, am observat două direcţii de dezvoltare a pieţei de papetărie“, spun reprezentanţii Diverta.

Astfel, articolele de creaţie au fost la mare căutare, atât cele destinate copiilor - produse de pictură, desen, modelaj - deoarece activităţile indoor au înlocuit ieşirile în aer liber, cât şi cele destinate adulţilor. „Aceştia din urmă au alocat mai mult timp hobby-urilor - pictură, desen - dar şi activităţilor DIY (Do It Yourself), reuşind să facă lucruri în casă pe care le tot amânau.“

Diverta s-a adaptat acestor cerinţe, crescând portofoliul de articole şi adăugând branduri noi precum Royal Talens, Art Creation, Sakura, Bruynzeel, Faber-Castell, Chameleon, celor deja existente precum Stabilo, Pentel, Derwent.

O a doua direcţie a pieţei a fost aceea a amenajării „biroului de acasă“. Astfel, au fost căutate table albe de conferinţă, panouri de plută, flipchart-uri şi accesorii pentru acestea.

„Lucrul de acasă este dificil câteodată, prin prisma faptului că reuşeşti cu greu să separi munca de timpul pe care îl petreci acasă, cu familia. Oamenii au simţit nevoia în această perioadă să îşi creeze o zonă de lucru acasă, un spaţiu delimitat care să le permită să intre în „mood-ul de office“ şi totodată să se detaşeze de treburile legate de serviciu odată ce părăsesc această zonă. De asemenea, se observă un interes crescut pentru organizarea şi planificarea activităţii.“

Reprezentanţii Diverta şi cei ai Cărtureşti spun că un trend mondial ce a sosit şi local este bullet journaling, care îmbină elementele unui wishlist cu o listă de sarcini şi cu un jurnal, simplificând astfel procesul de captare a ideilor. Ryder Carroll, creatorul acestei metode, declara că scopul metodei este să „urmărească trecutul, să ordoneze prezentul şi să planifice viitorul“.

Un alt trend este cel al scratch booking, spun oficialii Diverta. Acesta presupune realizarea unui puzzle de imagini şi text pentru a creiona o idee sau o direcţie de mers.

„Oamenii nu au renunţat la agende şi pixuri, acestea sunt în continuare accesorii de bază din zona de produse office şi se completează foarte bine cu tehnologia actuală - laptopuri, tablete, telefoane. Aceste produse evoluează şi ele odată cu tehnologia şi descoperim tot mai multe itemuri care asigură confortul utilizatorului şi îi scot în evidenţă creativitatea.“

Agenda neagră Sakura poate fi însoţită de linerele cu gel pastelat de diverse culori, cu care poţi scrie, sublinia, îngroşa sau colora pentru a scoate în evidenţă idei, pentru a-ţi organiza gândurile sau a puncta anumite evenimente importante. De asemenea, post-it-urile au parte, mai nou, de propria aplicaţie. Astfel le scrii fizic, le pozezi şi apoi le transferi în digital, pe telefon, adaugă reprezentanţii Diverta. Exemplele sunt însă mult mai multe.

„Nu ştim dacă doar pandemia şi autoizolarea - voită sau nevoită - sau chiar o tendinţă în sine au schimbat comportamentul de consum al oamenilor în privinţa papetăriei. Ce observăm este că aceasta s-a transformat dintr-o necesitate într-o pasiune, într-un hobby“, spun reprezentanţii Decor Diafan, companie ce are în portofoliu produse din sfera caligrafiei, a papetăriei şi a decorării, în special a lucrărilor artistice.

„Unul dintre produsele noastre de bază sunt ştampilele sigiliu personalizate. Atunci când avem o astfel de comandă, acel produs devine unicat, un produs cu povestea şi personalitatea lui.“

Pentru a obţine un sigiliu personalizat compania trebuie, în prealabil, să realizeze o grafică care poate conţine un model bine stabilit de client sau poate pleca doar de la o idee, caz în care Decor Diafan concepe împreună cu persoana ce doreşte să achiziţioneze, pas cu pas, întreaga idee de grafică.

„În acest moment ne vin în minte multe modele, cele cu iniţiale sau cu elemente pentru miri şi care se folosesc pentru a sigila plicul cu invitaţia la nuntă. Ne aducem cu amuzament aminte de un sigiliu pentru care am schimbat, de mai multe ori, complet grafica, pornită de la zero, înlocuind elemente, folosind altă simbolistică şi totul respectând condiţia principală de a ne încadra strict în cel mai mic diametru disponibil. Era vorba de o afacere de familie, condusă de trei fraţi, cu produse tradiţionale şi naturale.“

În momentul de faţă, o mare parte din atenţie echipa Decor Diafan şi-o concentrează pe realizarea unui set de obiecte de ceramică, cu dedicaţie pentru pictori, graficieni şi pasionaţi de caligrafie. Toate obiectele sunt create complet handmade şi reprezintă o colaborare între Decor Diafan şi un artist ceramist, o prietenă dragă companiei.

„Chiar dacă, uşor, uşor, un document important sau chiar o scrisoare au luat, în timp, calea electronică şi un aspect mult mai formal, papetăria şi caligrafia nu au rămas doar amintiri, ci au căpătat şi mai mult aspecte artistice, transformându-se într-o formă de artă contemporană, dar cu inspiraţie din clasic şi tradiţional.“

Consumatorii de papetărie sunt un public foarte eterogen, care poate fi împărţit, totuşi, în două mari categorii: cei care folosesc agende, plannere şi carnete la birou, ca instrument de muncă, şi cei care se îndreaptă spre diverse obiecte de papetărie în cadrul hobby-urilor şi pasiunilor lor: ţinerea unui jurnal, scrierea de texte literare, desenul şi ilustraţia, gastronomia, spun reprezentanţii Cărtu­reşti. Multe carnete păstrează reţetele încercate în această perioadă: pâine, banana bread, dar şi feluri mai complexe.

Unii producători de carnete au luat asta în considerare şi au creat game speciale dedicate pasiunilor sau evenimentelor speciale din viaţa cumpărătorului: jurnale de călătorie, carnete pentru reţete sau pentru liste de vinuri şi cărţi, dar şi agende pentru organizarea nunţii sau jurnale adresate mamelor, pentru notarea detaliilor din primul an de viaţă al copilului.

„Dacă ne gândim că în vremurile prepandemice ritmul vieţii devenise tot mai accelerat, taskurile tot mai diverse şi nevoia de organizare a timpului tot mai pregnantă, înţelegem de ce întregul domeniu al papetăriei  - cu promisiunile sale de organizare, de relaxare, de evadare - a crescut în importanţă“, conchid reprezentanţii Cărtureşti.