Arts & Design

Cum s-a reinventat un atelier de design floral din Kiev în contextul războiului? Fondatoarea a repornit businessul de la zero la Bucureşti şi a atras două partenere locale

06 iun 2024 221 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Laliaflower este un atelier de design floral ale cărui baze au fost puse acum cinci ani la Kiev de antreprenoarea Iulia Burunciuc. În 2022, pe fondul războiului ce are loc la nord de România, ea a fost nevoită să o ia din nou de la zero cu proiectul, de această dată la Bucureşti. Iar în această nouă călătorie i s-au alăturat şi Natalia Davis, care nu e nici ea străină de industria florilor, şi Iuliana Dima, cel mai nou membru al trioului.

„Proiectul Laliaflower a fost lansat în 2019 în Kyiv Ucraina. Din 2022, businessul îşi continuă activitatea în Bucureşti.“ Aşa îşi începe povestea Iulia, care adaugă că pasiunea pentru flori i-a fost insuflată încă din copilărie de mama sa. Ulterior, ea a pornit la drum în acest domeniu cu un crez şi o dorinţă - de a nu face simple buchete de flori, ci artă floristică.

A absolvit Şcoala de floristică Majorelle de la Kiev (12 module), asta între septembrie 2018 şi mai 2019, pentru ca apoi să participe la masterclass-uri ale unor florişti renumiţi precum Gregor Lersch, Kiana Underwoods (Tulipina), Hitomi Gilliam şi Ania Norwood. Experienţa sa a fost completată de vizite la expoziţii florale internaţionale.

„Florile sunt modul meu de comunicare, calea mea de a face artă. Prima amintire legată de flori? Buchetele realizate de mama mea din florile crescute de ea în grădina casei noastre“, povesteşte antreprenoarea.

Nici Natalia Davis, prima parteneră a Iuliei în proiectul Laliaflower de la Bucureşti, nu este o novice în industrie. Ea a absolvit şcoala de floristică de la Cursuri Creative din Bucureşti în perioada aprilie-mai 2022. Totodată, a fost asistentă la FLOOS, la Expoziţia Myplant & Garden din Milano, care a avut loc în februarie 2023, participând ulterior şi la o serie de masterclass-uri. Natalia este şi fondatoarea ONG-ului Brighter Future For You.

„În primăvara anului 2022, am creat Centrul de joc pentru copiii refugiaţi din Ucraina. Pentru a menţine centrul funcţional, aveam nevoie de bani, pe lângă sponsorii care ne ajutau.“

Atunci, Natalia a cunoscut-o pe Iulia şi aşa s-a legat parteneriatul lor în business.

„Ea avea experienţă în designul floristic, iar eu aveam dorinţă de a învăţa“, completează Natalia, care astfel a început să studieze. Prima ei amintire legată de flori datează tot din copilărie şi tot din Ucraina. E vorba despre o amintire ce o transportă în casa bunicii sale din Ucraina de Vest.

„Uşa şi ferestrele casei bunicii erau de culoarea tangerine, iar grădina era plină de crini în aceeaşi nuanţă!“

Florile o transportă şi pe Iuliana Dima tot în copilărie. Ea s-a alăturat echipei Laliaflower la începutul anului curent, fiind cel mai nou membru în echipă.

„Cred că pentru orice persoană crescută la oraş şi copil fiind, primul contact cu florile a fost la bunici în timpul vacanţelor de vară, când grădinile din faţa caselor «gemeau» de flori“, spune ea.

Împreună, cele trei antreprenoare vor acum să împărtă­şească din experienţa lor şi din dragostea pentru frumos, mizând pe aranjamente ieşite din comun.

„Propunem un concept de artă floristică în spaţiul clientului, cu elemente avangardiste şi cu materiale din natură. Avantajul nostru competitiv este că suntem «on our toes» (mereu la curent - trad.) cu principalele tendinţe şi cu cele mai noi tehnici şi structuri în designul floral.“

Iulia, Natalia şi Iuliana vizitează constant expoziţii de profil din Europa şi sunt în permanentă comunicare directă cu florişti din întreaga lume, ceea ce le permite să le propună clienţilor proiecte de artă floristică pe care ele le descriu drept „moderne, care scot în evidenţă valorile businessului partenerilor“. Clienţii principali ai Laliaflower sunt companiile, dar şi organizatorii de evenimente.

Atelierul foloseşte în bună parte flori de sezon, dar are şi unele importate din Olanda. Acestea sunt achiziţionate atât de la Flowers Market Holland, cât şi de la pieţele locale de flori.

„Pe furnizorii locali abia acum începem să îi cunoaştem. Dar dincolo de flori, în proiectele noastre utilizăm totodată materiale din natură (crengi, frunze, scoarţă de copac, rădăcini de copac, plante căţărătoare etc.). Preferăm aranjamente mixte.“

Fiecare sezon are florile sale specifice, tocmai de aceea şi portofoliul Laliaflower îşi schimbă compoziţia chiar de la lună la lună. Spre exemplu, în perioada februa-rie-aprilie apar ranunculus şi clematis, în mai-iunie vine momentul bujorului şi al scabiosa. Vara e perioada propice pentru nigella, phlox şi floarea-soarelui. Şi tot începând din august, dar de această dată până în noiembrie, găsim hydrangea (hortensii) şi crizanteme. Iarna, mai exact în decembrie-ianuarie, există şi atunci o floare specifică - amaryllis.

„Deşi poate părea astfel la prima vedere, businessul nostru nu este unul sezonier. Asta luând în considerare sezonul global.“

Antreprenoarele îşi adaptează astfel achiziţiile la sezon şi la cerinţele clienţilor. De aceea, nu au un număr exact de flori în permanenţă în portofoliu.

„Depindem de proiectele şi de contractele pe care le avem în perioada respectivă. Tipice pentru aprilie-mai, spre exemplu, sunt lalelele, narcisele, liliacul, bujorii, ranunculus, cosmos, clematis, lathyrus, scabiosa.“ Acesta sunt şi cele care îşi fac loc în portofoliul atelierului din sectorul 1 al Capitalei.

Comenzile vin însă de regulă prin reţeaua de socializare Instagram şi prin website-ul propriu, deşi mai sunt persoane care le scriu fondatoarelor pe e-mail sau chiar le sună. Oamenii vin cu o idee, iar antreprenoarele conturează apoi o propunere ţinând cont atât de dorinţele şi viziunea clientului, cât şi de stilul propriu şi de tendinţele în floristică.

„Preferinţele clienţilor stau la baza oricărei comenzi, însă rezultatul este influenţat şi de tendinţe şi de sezon (florile specifice - n. red.). Am avut cazuri când clientul cerea flori care erau nu numai în afara sezonului local, dar şi a celui lărgit, sau veneau la preţ foarte mare. În aceste cazuri, discutăm şi propunem alternative.“

În final, în majoritatea cazurilor, clienţii merg pe una dintre opţiunile propuse de fondatoarele Laliaflower, care îşi doresc să continue dezvoltarea businessului în această direcţie, cu parteneri veniţi din zona de business şi cu evenimente corporate.

„Ne dorim să realizăm în continuare aranjamente florale în stilul nostru, cu elemente avangardiste şi cu materiale din natură.“

Despre români, ele spun că iubesc florile pentru a le oferi cadou, mai degrabă decât pentru sine. Dar lucrurile încep, încet-încet, să se schimbe. Iar oamenii încep nu doar să aprecieze mai mult florile, ci să ştie şi mai multe despre ele.

Există în continuare însă unele mituri care se perpetuează. Unul ar fi acela că zahărul se adaugă în apa unde stau florile ca să le lungească viaţa. „Este doar un mit. Zahărul încurajează creşterea bacteriilor, care de fapt scurtează viaţa florilor“, spun fondatoarele Laliaflower.

Astfel, într-o piaţă care înfloreşte tot mai mult, mai sunt lucruri de învăţat.