Arts & Design

Cum a devenit Laura Chiriac „zâna bună a paharelor”? Sub brandul Laura & Wine, în atelierul ei, iau naştere pahare din sticlă reciclată. Cum arată procesul de producţie?

21 nov 2022 183 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Laura and Wine s-a născut din pasiunea pentru vin şi din dorinţa de a contribui la formarea obiceiurilor sustenabile. Toate paharele sunt făcute manual, în Bucureşti, din sticlă reciclată. Pentru ca un pahar să fie gata este nevoie de munca a cel puţin doi sticlari şi de cel puţin 25 de ore.“

Aşa sună, pe scurt, pe propriul site de prezentare, povestea modelată în sticlă de Laura Chiriac. Despre cum a luat naştere acest proiect care scoate ce e mai creativ din mintea ei, ne-a povestit mai multe chiar Laura.

Vinul o pasionează de mai mulţi ani, iar atunci când a început să studieze poveştile din spatele acestei licori, s-a documentat mult şi în ceea ce priveşte paharele adecvate. A atras-o din prima complexitatea lor. Nu a trecut mult până când a răsărit ideea să-şi încerce şi ea măiestria în modelarea sticlei. Dar nu voia s-o facă oricum.

„M-am gândit că dacă ar fi să fac nişte pahare, aş vrea să le dau o nouă viaţă celor vechi care se sparg (mereu). Cine mai are în casă un set cumpărat acum câţiva ani şi e încă întreg“, s-a întrebat ea retoric.

Aşa că şi-a asumat rolul de „salvator“, de „zână bună“ şi a pornit la treabă, punând la punct un proces atent organizat. Cioburile care constituie materia primă se topesc la o temperatură de peste 1.200 de grade Celsius, apoi se suflă paharele şi, ulterior, acestea se conturează manual sau se toarnă în matriţă. Pentru ca un singur pahar să ajungă în casa unui client, este nevoie de cel puţin 25 de ore, care includ şi partea de coacere, şi de munca a cel puţin doi sticlari.

„Pe oră, se pot contura patru-cinci pahare cu picior şi şase-şapte fără. Abia la colecţia nouă am început să folosim matriţe la unele modele şi durează mai puţin.“ Când paharul e gata, se bagă la un alt cuptor pentru „copt“, cam 24 de ore. Temperatura în acest cuptor variază între 500 şi 700 de grade Celsius, povesteşte Laura Chiriac, fondatoarea Laura and Wine.

Cioburile care stau la baza paharelor provin de la fabricile de sticlă, care i le vând antreprenoarei. Materia primă trebuie să aibă drept „sursă“ alte pahare sau decantoare, să fie curată, fără etichete de hârtie sau plastic. Tot procesul de fabricaţie are loc în Bucureşti, iar canalele de vânzare sunt magazinul online şi o serie de parteneri – atât site-uri, cât şi magazine fizice. Până la finalul acestui an însă, Laura şi-a propus să mărească lista de colaboratori.

„Investiţia iniţială în Laura and Wine a fost undeva la 1.000 de euro. Puţin dacă mă întrebi acum, mult atunci, pentru că nu ştiam oricum ce fac cu ei. Anul acesta am primit şi un grant, din partea Climate-KIC prin programul Black Sea ClimAccelerator, gestionat în România cu implicarea Impact Hub Bucharest, OMV Petrom şi GRFĂ.“ Suma pe care a încasat-o a investit-o în producţie.

Anul trecut, businessul Laura and Wine nu a generat profit, iar cifra de afaceri abia a depăşit 11.000 de lei, spune fondatoarea. Aşa că în 2022 Laura s-a înscris la toate acceleratoarele de business la care a putut şi a fost acceptată în toate – trei la număr, ocazie cu care a cunoscut oameni care au contribuit mai departe la dezvoltarea afacerii ei.

Laura and Wine nu este însă prima aventură de antreprenoriat pentru Laura Chiriac. Înainte de pandemie, ea fondase, împreună cu o prietenă - Sorina Istrate -, un business de evenimente corporate prin care promovau ideea de responsabilitate socială. Anterior, a mai avut încercări cu un business de producţie de pijamale şi cu unul de lenjerie intimă. Nu a dat skip nici statutului de angajat, având în spate o experienţă de 13 ani în multinaţionale, în roluri de customer service, manager şi project manager.

„Sunt «the daughter of the American corporation», pentru că zece ani i-am petrecut doar în companii fondate în SUA. Toată această experienţă mi-a dat structură, m-a responsabilizat, m-a învăţat să gestionez relaţii şi conflicte.“ Dar cel mai important este că peste tot pe unde a lucrat a cunoscut oameni pe care i-a păstrat aproape şi care o ajută şi o inspiră şi astăzi, adaugă ea.

Laura and Wine a luat naştere în timpul pandemiei, iar activitatea a mers destul de greu în 2021, prinzând însă puţin avânt anul acesta. Planul Laurei Chiriac pentru finalul lui 2022 este să lanseze noi colecţii şi să vină cu oferte pentru cadourile de sărbători.

„În paralel, lucrăm mult la reţeaua de parteneri. Vreau ca paharele Laura and Wine să fie în toate magazinele cu produse sustenabile“ din Bucureşti şi din ţară, dar şi în magazinele de design şi să ajungă şi la o parte din prietenii mei din industria vinului. Până la final de an targetăm încă 15 parteneri în Bucureşti şi cel puţin 10 în ţară.“

Seturile de pahare au preţuri cuprinse între 150 şi 300 de lei şi au în vedere acei oameni care aparţin „tribului“ sustenabilităţii şi sunt personaje-petrecere atât acasă, cât şi în oraş, merg la evenimente şi se bucură de prezenţa altor oameni în jurul lor.

„Observ o creştere a comunităţii de produse locale, îmi place că ne cunoaştem mulţi între noi, ne regăsim la evenimente, în acceleratoare. Am fost martor în ultimii ani, mai din umbră, mai de la firul ierbii, la faptul că toţi antreprenorii cu produse locale participă şi la procesul de educare a cumpărătorului.“ Deşi mai are teren de acoperit pe partea ei (sticlă, reciclare, sustenabilitate), crede că a pornit acest business într-un moment prielnic. „Piaţa pe care o targetăm e pregătită şi orientată spre sustenabilitate şi produse locale.“

Pentru 2023, prioritatea Laurei pentru brandul propriu este să cucerească piaţa europeană şi să fie astfel prezentă în mai multe state ale Uniunii Europene.

„Am început şi studiul pentru a construi un atelier propriu, deoarece eu acum colaborez cu sticlarii pe partea asta. Şi vreau să am atelierul unde să îmi fac de cap cu mult mai multe produse din sticlă pe care să le introduc în piaţa de accesorii sustenabile.“

Peste doi-trei ani de acum încolo, Laura are în vedere să pătrundă şi în industria HoReCa, având acum în plan dezvoltarea unei linii de pahare profesionale.

„Până acolo totuşi trebuie să investim în cercetare pentru a găsi metode sustenabile de a le face tot din sticlă reciclată, dar de o altă calitate şi mult mai subţiri“, mărturiseşte ea.