Arts & Design

Anotimpul indulgenţei sau care este povestea Month of Sundays, un mic business care face textile de casă prin tehnica specială a linogravurii: Toate piesele sunt croite din in pur şi la baza muncii mele stă imprimeul

18 iul 2023 274 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Textilele de casă sunt printre puţinele obiecte cu care dezvoltăm o relaţie cât se poate de intimă, uneori fără să ne dăm seama. Feţele de pernă pe care ne odihnim, prosoapele de bucătărie pe care ne ştergem mâinile sau feţele de masă pe care ne punem paharul cu vin sunt martori tăcuţi ai existenţei noastre, în cea mai sinceră versiune a ei. Iar dacă aşa stau lucrurile, de ce nu am aduce alături de noi mici obiecte atent gândite şi natural create care să ne sporească starea de bine la orice interacţiune? Indulgenţe zilnice, meritate.

Month of Sundays este un proiect lansat în 2020, în pâcla pandemiei, dar care a trecut de acea perioadă tulbure prin naturaleţea propunerii, atât ca tehnică de realizare, cât şi ca design sau cromatică. Brandul lansat de Iulia Groves, designer grafic, reuneşte în mare parte o colecţie atent curatoriată de textile de casă, realizate manual prin tehnica linogravurii, purtând pe ele elemente de inspiraţie botanică.

„Contextul în care a apărut proiectul Month of Sundays ţine de anul 2020, mai concret de perioada pandemiei. Curând după primul lockdown, căutam un loc unde să pot printa pe textil imprimeurile digitale din colecţia în lucru, însă toate fabricile aveau la momentul acela un program modificat şi întârzieri seminificative. Atunci am decis să imprim singură, acasă, folosind un kit simplu de linogravură cumpărat de pe Etsy“, îşi aminteşte Iulia Groves începuturile Month of Sundays.

În linii mari, linogravura presupune reproducerea pe hârtie, prin presare, a unei schiţe săpate cu dalta într-o placă de linoleum. Numai că în cazul Iuliei Groves hârtia s-a transformat în material textil.

„Lucrez doar cu materiale şi texturi naturale, îmi place în special textura inului în relaţie cu printul manual. De obicei aleg materiale cu texturi vizibile, dar potrivite pentru un print cât mai uniform.“

Textilele dau o nouă dimensiune fizică printului, îl poziţionează în lumea naturală, poate fi pipăit, are volum şi greutate. „Prefer să folosesc palete de culori care se regăsesc în natură, iar imprimeurile gândite de mine sunt mereu ancorate în lumea botanică.“

Revenind la tehnica folosită, linogravura, Iulia Groves spune că după ore întregi în care a învăţat particularităţile acestei proceduri, a ajuns la două concluzii.

Prima a fost că linogravura este structural diferită faţă de printul digital în ceea ce priveşte designul propriu-zis şi nu există echivalenţe între cele două.

„Este organică, fluidă, se poate schimba în funcţie de textura materialului, de proporţii şi de poziţionare. Deşi principiile repetiţiei unui print seamănă cu cele din printul digital, tehnicile manuale aduc cu sine o componentă de inexactitate care devine parte din estetica finală.“

A doua concluzie a fost că linogravura nu este ceva ce putea face acasă, aşa că a căutat un mic atelier unde să poată lucra mai departe folosind tehnica nou dobândită.

„Când perioada de testare şi explorare s-a încheiat, am hotărât că este timpul să construiesc un brand în jurul muncii mele. Am ales numele Month of Sundays, care poate fi tradus drept un timp îndelungat, ceea ce m-a dus cu gândul la procesul de imprimare manuală, la noţiunea de craft (artizanat – trad.) şi la cea de indulgenţă în raport cu munca şi creaţia.“

De profesie designer grafic, Iulia lucrează acum exclusiv în domeniul imprimeurilor, astfel că se poate spune despre ea că este designer şi artist textil.

„Curiozitatea pentru designul de imprimeuri a apărut în timpul facultăţii, când căutam să îmbin rigorile unei educaţii din sfera designului şi arhitecturii cu experimente artistice inspirate din lumea organică. Am ales să dedic tot timpul rămas liber după facultate proiectelor mele de printuri şi experimente cu textile.“ La recomandarea unuia dintre profesorii săi, Radu Comşa, Iulia a hotărât acum 15 ani să imprime pe câţiva metri de bumbac primul său model, o serie de copaci cu frunze rotunde, pe un fundal verde.

„Aşa a început totul, deşi munca exclusivă în designul de imprimeuri avea să se întâmple mult mai târziu. De-a lungul carierei mele am lucrat în multe domenii conexe designului grafic, unde am învăţat nu doar despre stil şi estetică, ci şi despre problem solving şi design thinking.“

Revenind la Month of Sundays, textilele realizate de Iulia Groves sunt printate manual prin linogravură, cu cerneală pe bază de apă, non-toxică şi fără solvenţi.

„Am învăţat această tehnică singură, în pandemie, după ce am urmat cursuri găsite online pe platforma Skillshare. Lucrez dintr-un spaţiu convertit în atelier, chiar deasupra bucătăriei mele, un spaţiu care în 1950 era camera-spălătorie a clădirii în care locuiesc. Este un loc mic, la doi paşi de Cişmigiu, în care am tot ce îmi trebuie.“ Chiar şi o chiuvetă de fontă montată aici încă de la construcţia clădirii, încă funcţională.

Textilele Month of Sundays sunt destinate casei.

„Printez prosoape de bucătărie, traverse, şervete de masă, feţe de masă, sacoşe pentru alimente, feţe de pernă decorative şi, recent, am lucrat şi la câteva abajururi. Toate piesele sunt croite din in pur şi la baza muncii mele stă imprimeul.“ Uneori imprimeul este elementul care dictează forma, culoarea sau întrebuinţarea obiectului textil. În acest moment, creaţiile Iuliei Groves sunt disponibile în magazinul OTOTO din Calea Victoriei numărul 153 sau în magazinul său online de pe platforma Etsy.

Dar textilele ei au prins şi alte rădăcini, prin intermediul unor colaborări cu designeri locali. Unul dintre aceste proiecte comune este realizat alături de Mădălina Teler, care deţine De Ceramică, unul dintre cele mai cunoscute studiouri de piese realizate manual din ceramică.  

„Am avut o colaborare cu Mădălina Teler (De Ceramică) pe un proiect de iluminat, un concept care avea să aducă împreună elemente de sine stătătoare din atelierele noastre (textile printate şi obiecte din ceramică).“ Aşa au apărut cele două lămpi, care au la bază boluri şi vaze din ceramică şi abajururi din in printate manual. O altă colaborare a fost alături de Nadya Glo şi brandul ei, Femeile de Marţi.

„Pentru că amândouă suntem pasionate de lucrul cu materialul textil din in, am gândit un imprimeu special pentru o serie limitată de kimonouri făcute de ea.“ 

După acest parcurs, Iulia Groves spune că perioada următoare va fi mai mult axată pe imprimeuri noi, dar că va continua să folosească materialele textile suport de până acum - şervete de masă, prosoape, traverse - pentru noi explorări din zona de print.

Şi poate că această perioadă, destinată vacanţelor, va aduce şi mai multă inspiraţie, Grecia şi Arhipelagul Dodecanez fiind zona unde Iulia şi-ar petrece dacă ar putea chiar a Month of Sundays, ceea ce ar însemna cam 30 de săptă­mâni.

„Dar aş lua în bagaj şi uneltele mele de linogravură. Pentru mine, Month of Sundays îmbină noţiuni de rigoare cu indulgenţă, de muncă şi pasiune pentru frumos“, mai spune Iulia Groves.