4G - viitorul mobile broadband: Anul a fost stabil, ne concentră atenţia pe 4G
Operatorii telecom investesc anual 400-500 de milioane de euro, jumătate din această sumă mergând către echipamente, a declarat Florin Petolea, director al Alcatel-Lucent România, prezent la ZF Digital ‘13. Restul banilor merg către lucrări civile, instalări de reţea, turnuri de operare.
„A fost un an interesant. Vedem o piaţă solidă de telecom, în extindere, nu numai ca valoare, dar şi ca servicii oferite. Pentru noi a fost foarte interesant, cu introducerea 4G, dar şi cu multe reînnoiri în reţelele de mobile. Continuăm să investim în noi zone, cum ar fi proiecte guvernamentale“, afirmă Giovanni Dalla Vedova, head of sales în cadrul Ericsson România & Moldova.
La rândul său, Vlad Doicaru, integrated accounts director în cadrul Huawei Technologies, afirmă că pentru compania sa a fost un an de creştere redusă, dar stabilă. „Încercăm să atingem cel puţin ţintele de anul trecut. Ne concentrăm pe investiţiile în 4G. Ne axăm şi pe zona operatorilor de reţele fixe - fiber to the home.“
Vânzările de tablete s-au dublat şi se apropie de vânzările de PC-uri
Vânzările de tablete pe piaţa românească s-au dublat în ultimul an şi vor depăşi livrările de calculatoare personale în acest an sau în 2014, a declarat directorul de vânzări al Acer România, Bogdan Iftemie.
„Vânzările de tablete cresc foarte puternic. În perioada ianuarie - august a acestui an s-au vândut 180.000 de tablete, faţă de 90.000 de unităţi în perioada similară a anului 2012. Piaţa tabletelor este una nouă, entuziastă, unde consumatorii cumpără fără să ştie foarte bine ce şi pentru ce cumpără.“ La polul opus, vânzările de calculatoare personale scad.
Unul dintre motivele pentru care PC-urile nu vor putea fi înlocuite este că operaţiuni precum procesarea video nu pot fi făcute pe tablete. „Istoric vorbind, lumea când se gândeşte la tabletă se gândeşte la entertainment şi consum de date, nu neapărat la productivitate“, consideră Ionuţ Goată, Windows & mobile business group lead la Microsoft. Astfel, Aurel Neţin, country general manager la Lenovo România & Bulgaria, afirmă că el şi compania sa cred în viitorul PC-ului, care va fi prezent indiferent de formă. „Credem că va exista o scădere a notebookurilor, însă PC-urile vor rămâne constante.“ În panel au mai fost prezenţi şi Alin Nişcov, sales manager la Allview, Bogdan Georgescu, channel account manager la Intel România & Bulgaria, şi Cătălin Buliga, CTO la UPC România.
Principalul avantaj al supermarketurilor online este economia de timp
Principalul avantaj al magazinelor online îl reprezintă economia de timp a clienţilor, care nu mai sunt nevoiţi să meargă la shopping sau să stea la coadă, ei putând să îşi facă cumpărăturile doar cu câteva clickuri, sunt de părere reprezentanţii Carrefour şi Metro, doi dintre cei mai importanţi jucători din comerţul local, fiecare cu afaceri de peste 1 mld. euro. „Scopul site-ului este de a reduce timpul petrecut cumpărând“, a spus Radu Butufei, director e-commerce la Carrefour România. „Economia între a cumpăra online sau a merge fizic la magazin este de 50 de lei“, a declarat Cosmin Costea, e-commerce manager la Metro Cash & Carry.
La rândul său, Rareş Jianu, fondatorul retailerului de modă TinaR, spune că online-ul reprezintă pentru businessul său sursa de creştere. „Am avut luni cu triplarea vânzărilor faţă de aceeaşi lună a anului trecut, pe online. Sunt în fiecare lună mii de persoane care cumpără online. Cert este că 97% din vânzări se fac cu cash on delivery.“
Daniel Nicolescu, CEO la South Eastern Europe PayU Group, afirmă că dacă vorbim de e-commerce, creşterea e în ritm accelerat. „Avem jucători extrem de maturi care ajută la educarea pieţei.“ În panel au mai fost prezenţi şi Andrei Bojiţa, general manager al Romanian Business Consult, Dorin Boerescu, CEO-ul 2Parale România, şi Antonio Eram, CEO & Fondator al NETOPIA mobilPay.
Antreprenorii din online: Afacerile din domeniu trebuie gândite la nivel internaţional
Antreprenorii care vor să demareze un proiect online trebuie să îşi gândească afacerea la nivel internaţional, consideră românii care au deja un proiect în domeniu. „Dacă ar fi să încep acum, m-aş adresa cu siguranţă unei pieţe globale“, a declarat Lucian Todea, CEO al ITNT, completat de Alexis Bonte, cofondator şi CEO al eRepublik Labs, care consideră că „în 99% dintre cazuri trebuie să mergi internaţional, pentru că piaţa locală e foarte dificilă, e greu de monetizat şi ai nevoie de parteneri foarte mari“.
La rândul său, Alexandru Lăpuşan, CEO şi cofondator al Zitec, afirmă că el şi compania sa au trei participări la start-up-uri din SUA. Unul este zipongo.ro, care ajută oamenii să trăiască mai sănătos, unul este în zona de sport şi cea de a treia este online.tv, prin care se face streaming şi redare de conţinut video. „Ne-am propus să ne restrângem activitatea de la proiectele interne. Ne-am propus ca o dată pe an să susţinem un start-up, cu valoarea de investiţiilor 50.000 şi 100.000 euro.“
La început România este o ţară bună pentru dezvoltarea unei mici companii, însă când afacerea trece la un anumit nivel, nu mai găseşti oameni calificaţi în România, este de părere şi Bobby Voicu, cofondator & CEO la MavenHut.
Dan Nica, ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale
-
Ieri au fost depuse ofertele pentru sistemul naţional de evidenţă a actelor de stare civilă, o bază de date cu actele digitizate pe ultimii 100 de ani. Te vei duce cu cardul de identitate doar ca să dovedeşti că eşti tu, şi ai toate actele într-o bază de date securizată, unde să intre primăriile sau spitalele, de exemplu.
-
Odată cu faptul că am reuşit să deblocăm cardul de sănătate şi să îl integrăm în sistem, fiecare pacient va putea merge la 14 tipuri de unităţi medicale, unde să poată fi primit, iar noi să fim siguri că banii sunt gestionaţi cum trebuie. Fără un asemenea sistem integrat e imposibil să gestionezi numărul mare de oameni. E un program uriaş, realizat pe jumătate, trebuie să mai realizăm jumătate.
-
Cartea electronică de identitate, cu sau fără cip, în funcţie de alegere, este un alt proiect important.
-
Facilitatea fiscală pentru cei care lucrează în IT e un lucru de care nimeni nu a îndrăznit să se atingă în ultimii 10 ani. Multe companii multinaţionale vin în această perioadă şi îşi relochează activităţile în România. Tot ceea ce înseamnă companie mare de IT din SUA e prezentă în România, Oracle, HP. Au prezenţe foarte bune şi IBM, şi Cisco, şi Intel, şi Microsoft. Este un win-win situation.
-
Privatizarea Romtelecom va fi o privatizare de succes. Consultantul va fi semnat contractul luna viitoare, deci până pe 15 noiembrie va fi semnat contractul, şi sunt câţiva paşi pe care îi facem de comun acord cu ceilalţi acţionari. Vrem o listare la bursă. Grupul Romtelecom Cosmote e de succes şi ar fi păcat ca acest succes să nu fie vizibil şi pe bursă. Poate o listare duală Bucureşti-Londra sau Frankfurt.
Severina Pascu, CEO UPC România & Ungaria
-
Industria telecom este foarte dinamincă. În România este foarte competitivă. Avem are cea mai mare rată de penetrare a internetului (fiber to the home). Dacă ne uităm la România acum, în 2013, impactul broadband în PIB este de 2,5%.
-
Doar 48% din locuinţe au broadband fix. România încă se află pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte adopţia conexiunilor de tip broadband. Media la nivel de UE este de 73%.
-
Acum vorbim despre reţele fixe şi reţele mobile. În viitor vom vorbi doar despre servicii de telecomunicaţii.
-
În ultimii 20 de ani am investit foarte mult în CAPEX. Investiţiile de anul viitor se vor ridica la 30 mil. euro.
-
Ne axăm pe expansiunea reţelei şi în alte oraşe mai mici. Şi cealaltă parte a investiţiei se referă la extinderea vitezei de net.
Florin Talpeş, CEO Bitdefender
-
Unul dintre pariurile noastre este virtualizarea. Am creat tehnologii unice pentru mediile virtuale, iar acum vom lansa şi alte tehnologii care să aducă o schimbare de paradigmă. Ne axăm pe securizarea mediilor virtuale. În viitor vor exista două medii virtuale, unul personal şi altul pentru business.
-
În ceea ce priveşte aplicaţiile pentru Android, cel mai important este să ai număr de useri. Ideea de bază este că la un moment dat vei găsi o cale de a-i monetiza. Primul pas este ca aplicaţiile să fie gratis. Vedem o conversie care nu e departe de la userii care folosesc aplicaţii free până la paid.
-
În prezent numărul de utilizatori care plătesc reprezintă doar câteva procente din total utilizatorilor. O cale pe care mulţi o urmează este mobilitatea în zona de business. Acolo există o mai mare deschidere de a plăti chiar de la bun început pentru aplicaţii.
-
Suntem în plin exerciţiu de revizuire a strategiei pentru următorii 5 ani. Nu văd o ieşire pe bursă mai devreme de 2016. Un prim prag semnificativ ca valoare a companiei o să îl atingem în 2015. Vedem o creştere organică de 40% pe an.
Liviu Drăgan, CEO TotalSoft
-
Primii clienţi de afară au fost de fapt companii multinaţionale mulţumite de produsele implementate aici.
-
Anul acesta am implementat soft în Brazilia. Am trăit mai bine de un an de zile pe continentul acela şi mi se pare un continent foarte interesant pentru produsele noastre. Europa rămâne focusul principal. Vom avea un client în China, dar datorită altui client. Nu mă gândesc la Asia foarte mult, pentru că nu cunosc zona.
-
La ora actuală, majoritatea dintre noi folosim mai des smartphone sau tabletă decât computer, ceea ce ne face să vrem să folosim la fel şi aplicaţiile de business clasice. Am investit tot timpul spre această uzabilitate de tip smartphone sau tabletă.
-
Dacă vă uitaţi la un copil, viteza cu care se adaptează la trei ani să lucreze pe o tabletă ne arată că această tehnologie era genetic arsă în noi şi ar trebui să o folosim ca atare. În România vor exista sute de mii de specialişti în IT.
-
Îmi doresc să fim un furnizor de produs inovator în zona de business, cu autoritate în România, cu o creştere constantă de 10-15% şi cu o dezvoltare puternică la exterior.
-
TotalSoft a avut în plan şi anul trecut, şi anul acesta achiziţii, un plan destul de generos, valabil şi pentru anul viitor.
-
TotalSoft are peste 400 de salariaţi, iar numărul oamenilor de vânzări, marketing etc. se ridică la 20 şi ceva. 70% din firmă sunt oameni tehnici.
Nikolai Beckers, CEO Romtelecom şi Cosmote
-
Este o piaţă plină de provocări. Trebuie să supravieţuieşti şi să faci lucrurile cât mai bine.
-
Reducerea ratelor de interconectare va avea un impact foarte puternic asupra pieţei. Efectul va fi la nivel macroeconomic.
-
Deutsche Telekom crede în servicii integrate. Am luat o decizie strategică, vrem să fim un furnizor de servicii integrate, vrem să acoperim toată gama de servicii (atât reţele mobile, cât şi fixe). Sunt foarte mulţi factori care intră în joc. Fiecare jucător de pe piaţă are avantajele lui. Suntem încrezători că vom reuşi.
-
Creşterea vitezei de internet este un obiectiv pentru noi.
-
Vom accelera investiţiile, să trecem de la analogic la digital.
-
Acoperim întreaga ţară. Ne axăm mai mult pe mediul urban, însă nu ar trebui să lăsăm deoparte nici mediul rural.
Jean-François Fallacher, CEO Orange România
-
Situaţia generală e bună, chiar dacă România e una dintre cele mai dificile şi competitive pieţe.
-
Tarifele de interconectare sunt un subiect complet diferit faţă de tarifele de retail. Sunt multe neînţelegeri aici. Acestea sunt tarife între operatori, atât locali cât şi străini. Ele sunt pe cale să scadă şi nu au niciun impact asupra preţului de retail.
-
Anul viitor depinde de deciziile luate de autorităţi cu privire la tarifele de interconectare, iar de aceste decizii depind investiţiile viitoare.
-
În România reţelele de mobile acoperă 90% din populaţie cu 3G, deci în zonele rurale din România vei avea semnal incredibil, de până la 21 mbps, ceea ce e mult.
-
Investim anual în România 100-120 de milioane de euro.
Till Streichert, chief financial officer, Vodafone România
-
Piaţa a trecut prin schimbări semnificative din 2008. Înainte de acea perioadă erau creşteri puternice, ulterior au fost scăderi semnificative. Acum suntem într-o stare mai optimistă, dar suntem în continuare într-o perioadă critică în care căutăm creştere.
-
80% din traficul internaţional din România merge spre Germania, Spania, Italia, Ungaria. Toate aceste ţări plănuiesc tarife mai mari de terminare. Apelurile România-Germania vor fi mai scumpe, de exemplu.
-
100 mil. euro vor fi investiţi anul viitor, şi avem în mod evident un plan de investiţii pentru mai mulţi ani, pentru accelerarea LTE în principal. Se referă la viteză. Vom investi în dezvoltarea liniilor fixe.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 23.10.2013