
Piaţa parfumurilor din Consiliul de Cooperare al Golfului (GCC) traversează o transformare tăcută, alimentată de urbanizare rapidă şi venituri disponibile peste media globală. În marile mall-uri din Dubai şi Riad, standurile dedicate esenţelor locale concurează direct cu flagship-urile brandurilor occidentale, iar consumatorii jonglează tot mai natural între sticluţe de oud şi lansările de nişă pariziene. Evoluţia vine pe fondul unei moşteniri olfactive care merge dincolo de uz cosmetic: parfumul este încă parte a ritualului de ospitalitate, al ceremoniei religioase şi al identităţii sociale.
Conform celui mai recent raport Mordor Intelligence, valoarea totală a pieţei GCC este estimată la 3,23 mld. dolari în 2025 şi urmează să crească până la 3,85 mld. de dolari în 2030, ceea ce implică un CAGR de 3,6%. Dincolo de cifre, dinamica reflectă un mix de tendinţe: expansiunea comerţului electronic, dezvoltarea manufacturing-ului local şi preferinţa crescândă pentru forme concentrate (attars, uleiuri) cu margini de profit mai ridicate. Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite rămân principalii poli de consum, însă Bahrain şi Oman se conturează drept pieţe-tester pentru concepte boutique şi abonamente de parfumuri niche.
Cultura oud-ului, motor constant de cerere
Segmentul oriental continuă să domine coşul de cumpărături, reprezentând peste 55% din vânzările totale în 2024, potrivit aceluiaşi studiu. Oud-ul provenit din Aquilaria malaccensis rămâne ingredient-vedetă, la preţuri ce pot depăşi 40.000 de dolari pe kg în forma sa cea mai pură. Producătorii regionali capitalizează cererea prin lansări limitate care combină note de tămâie şi şofran cu molecule sintetice menite să stabilizeze costurile.
În paralel, mai multe case internaţionale de parfumuri şi-au localizat portofoliile pentru Golf prin flacoane exclusive „Middle East edition”, menţinând competiţia intensă pe segmentul premium.
Premiumizare şi diversificare demografică
Raportul indică o creştere cu 18 procente a cheltuielilor medii pe cap de locuitor pentru parfum între 2020 şi 2024, mişcare impulsionată în principal de expaţii cu putere de cumpărare ridicată şi de tinerii millennials, care îşi construiesc „garderoba olfactivă” pe reţele sociale. În acest context, interesul pentru parfumuri arăbeşti nu mai este exclusiv al publicului local, ci devine o declaraţie de stil şi pentru workerii occidentali atraşi de compoziţiile dense, longevity extins şi flacoane ornate.
Migraţia gusturilor se vede şi în statistici: 43% dintre cumpărătorii online de esenţe orientale din UAE în 2024 au naţionalitate non-GCC, faţă de 28% în 2019, arată acelaşi set de date.
O altă variabilă relevantă este segmentul anti-aging şi well-being, care împinge parfumarea spre funcţional: ape de păr cu keratină, spray-uri textil de lux pentru majlis şi uleiuri de corp infuzate cu vitamina E. Cererea pentru formule „clean” (fără ftalaţi, alcool denaturat) a crescut cu 12% anual, conform cifrelor agregate din retailul specializat de la Dubai Duty Free şi Landmark Group. În paralel, Qatar a accelerat cerinţele de certificare halal şi de trasabilitate a materiilor prime, fapt ce obligă jucătorii externi să-şi adapteze rapid lanţul de aprovizionare.
Reconfigurarea canalelor de distribuţie
Pandemia a funcţionat ca un catalizator pentru e-commerce: ponderea vânzărilor online în total piaţă a sărit de la 9% în 2019 la 22% în 2024, potrivit Mordor Intelligence. Platforme locale precum Ounass şi Golden Scent investesc în livrare în aceeaşi zi şi mostre personalizate, concurând frontal cu marketplace-urile globale.
În acelaşi timp, retailul fizic se reinventează prin spaţii experienţiale, cum ar fi barurile de mixtură live sau serviciile de gravare pe sticlă, care sunt menite să justifice marja premium. Analiza indică un ROI cu 18% mai ridicat pe metru pătrat pentru aceste formate, faţă de parfumeria tradiţională.
Investiţii locale şi transfer de know-how
Iniţiativa Dubai Industrial Strategy 2030 a selectat parfumurile drept sector prioritar, lansând parcul tematic Scent Park Jebel Ali, unde start-up-uri pot accesa linii pilot de macerare şi stabilizare.
În Arabia Saudită, fondul Public Investment Fund colaborează cu un brand elveţian pentru a ridica un centru de R&D în Dammam, vizând crearea de ingrediente sintetic-sustenabile adaptate climatului arid.
Aceste investiţii interne reduc dependenţa de importuri şi favorizează apariţia unor etichete „Made in GCC” cu preţ competitiv, o mutare anticipată să crească valoarea adăugată locală cu peste 400 mil. de dolari până la finele deceniului.
Provocări şi perspective până în 2030
Deşi traiectoria este pozitivă, piaţa rămâne expusă la volatilitatea preţului materiilor prime naturale (în special agarwood) şi la fluctuaţiile turistice. Totodată, iniţiativele de sustenabilitate impuse de UAE Net Zero 2050 pot ridica costuri suplimentare de conformare pentru producători mici, grăbind consolidarea sectorului.
În acelaşi timp, apariţia tehnologiei AI în compoziţie olfactivă scurtează procesul de „time-to-market”, dar ridică problema protecţiei proprietăţii intelectuale într-o regiune unde legislaţia e în curs de armonizare.
Cu toate acestea, puterea de cumpărare ridicată, ataşamentul cultural faţă de parfum şi ambiţiile guvernelor de a diversifica economiile post-petrol, susţin estimarea de 3,85 mld. de dolari pentru 2030.
