Info

(P) Impactul restricţiilor şi a taxelor mărite din jocurile de noroc asupra cazinourilor online

17 sep 2024 63 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Guvernul României vine în mod constant cu noi măsuri ce restricţionează activitatea în anumite domenii. Taxele mărite şi măsurile restrictive sunt decizii ce impactează în mod negativ. Una din ariile influenţate de aceste schimbări sunt jocurile de noroc. Cunoscută pentru expansiunea rapidă, această industrie a cunoscut atât perioade de înflorire, cât şi statice. Noile măsuri impun anumite limite şi taxe care par să schimbe bunul demers al lucrurilor într-o oarecare măsură.

 Noile taxe şi influenţa lor asupra cazinourilor

Mărirea taxelor pare a fi un subiect de controversă. Din punct de vedere statistic, jocurile de noroc aduc mulţi bani statului român. Doar în anul 2022 statul a încasat în primul trimestru suma de 447.453.429 de lei din taxele de autorizare. Iar acestea nu sunt singurele taxe percepute. Cumularea celorlalte taxe duce la o sumă mult mai mare, reprezentând o contribuţie substanţială la buget.

Noile taxe prevăzute în ordonanţa de urgenţă prevăd valori mărite pentru toate activităţile casino online specifice jocurilor de noroc. Cazinourile vor suporta aceste sume atât pentru activitatea din sălile fizice, cât şi pentru cea desfăşurată online casino. Astfel, taxele percepute pentru licenţă, pentru fiecare aparat şi categorie de joc vor creşte începând cu anul 2024.

De exemplu, taxele de autorizare vor avea valori mai mari în funcţie de clasă. Operatorii încadraţi în clasa I vor plăti un impozit anual de 500.000 de euro la stat. Cei din clasa a II-a vor plăti 15.000 de euro. Apoi, cei din clasa a III-a ce deţin monopol de stat vor fi nevoiţi să plătească o taxă anuală de 100.000 de euro.

Şi taxele specifice fiecărei categorii de joc vor fi mai mari la online casino. Se impun taxe mai mari la jocuri de aparate, precum cele de păcănele. În plus, se vor plăti taxe de acces la cluburile de poker şi de tip casino.

Toate taxele menţionate mai sus nu vor fi virate în totalitate statului. Doar 70% din acestea merg către bugetul statului, iar 30% ajung la ONJN, în scop de autofinanţare. În afară de această prevedere, se impune şi o nouă valoare pentru fondul de garantare. Aceasta va avea o valoare de 2 milioane de euro anual, indiferent de cifra de afaceri, aşa cum este în prezent.

Noi prevederi pentru cazinouri: provocări şi restricţii

Nu doar taxele sunt aspectele relevante pentru jocuri de noroc casino ce vor suferi schimbări. Totodată, se va impune ca operatorii de jocuri de noroc să aibă sediul social în România şi să plătească toate taxele aici. Această decizie vine ca măsură implicită a colectării tuturor taxelor la noi în ţară. Drept urmare, o nouă modalitate de creştere a bugetului va fi pusă în practică. După adoptarea legii, cazinourile au la dispoziţie 6 luni pentru a-şi crea un asemenea sediu. În caz contrar, licenţa le va fi revocată.

O nouă regulă va consta şi în interzicerea comercializării alcoolului în sălile de joc. Dacă până acum acest serviciu suplimentar părea a merge mână în mână, lucrurile se vor schimba. Măsura are drept scop eliminarea codependenţei dintre jocuri şi alcool. Impunerea acestei legi poate contribui la atenuarea dependenţei, prin înlăturarea factorului secundar favorabil.

Reclamele sunt un alt aspect controversat. Acestea nu vor fi interzise total, însă vor fi impuse anumite limitări. Dimensiunea maximă acceptată a panourilor publicitare va fi de 35 de metri pătraţi. Nu se va permite utilizarea afişelor în afara sălilor de joc pentru a nu încuraja jucătorii. Publicitatea mascată va fi eliminată, fiind posibil un mai bun control asupra promovării.

Problemele de dependenţă sunt un aspect vizat de noile reguli

Dependenţa este unul din obiectivele avute în vedere de noile prevederi fiscale. Se are în vedere crearea unui fond mai consistent de sprijinire a programelor de prevenţie. Valoarea acestuia a fost aproximată la 40 de milioane de lei anual.

În acelaşi timp, se va ţine şi o evidenţă a persoanelor ce se autoexclud. Acest lucru este pus în practică deja, conform legii 326/2022. Modificarea prevede transmiterea acestei liste către ONJN. Crearea unui astfel de registru naţional poate oferit date statistice exacte. Cu ajutorul informaţiilor pot fi îmbunătăţite programele destinate persoanelor cu probleme de dependenţă faţă de jocuri casino.

Pledoaria din parlament a deputatului Alfred Simonis a subliniat gravitatea problemelor de dependenţă. În luna mai a anului curent, s-a pus problema mutării sălilor de joc în afara localităţilor. Proiectul de lege ar fi venit ca o măsură eficientă. Cu toate acestea, proiectul a fost respins, însă este posibil să fie propus din nou în viitor.

În final

Noile taxe sunt optime pentru guvern, sumele colectate fiind foarte mari. Din punct de vedere a cazinourilor, acestea pot fi percepute ca fiind exagerate. Chiar şi aşa, provocările legislative nu sunt imposibil de gestionat. Pe piaţa jocurilor de noroc va creşte probabil competitivitatea, noile taxe impunând în mod automat încasări mai mari. Menţinerea profitului va deveni implicit o provocare pentru operatorii activi pe piaţă.

Mărirea pragurilor de taxare sunt măsuri eficiente din punct de vedere financiar pentru stat. Pe de altă parte, cazinourile vor fi afectate, unele poate ireversibil. Experţii se aşteaptă la schimbări majore în privinţa cazinourilor active pe piaţă. Măsurile prevăd colectarea unei sume colosale la bugetul de stat, însă rămân de văzut ce operatori se vor putea conforma în totalitate acestor reguli.