Info

Interviu Mr. Damir Smigmator, Director of Partership Division la Aircash: Sectorul fintech din România este într-o expansiune rapidă, iar infrastructura IT solidă şi gradul ridicat de utilizare a internetului creează un mediu favorabil pentru companii. România este bine poziţionată pentru a deveni un hub fintech important

29 iul 2025 132 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Aircash, portofel digital licenţiat în UE, a ajuns la trei ani de la lansarea pe piaţa locală la aproximativ 350.000 de utilizatori în România, din cei peste 1 milion la nivel european, mizând pe nevoia crescută de servicii financiare rapide şi sigure. Portofoliul de servicii include plăţi online, transferuri de bani, retrageri de numerar şi un card Mastercard preplătit. Susţinut de reţeaua de parteneri, Aircash vrea să crească în continuare pe piaţa locală,  integrând noi funcţionalităţi, de la plata parcării şi a transportului public, până la investiţii în acţiuni. Mai multe detalii despre planurile de dezvoltare ale companiei, dar şi despre piaţa fintech locală a oferit Damir Smigmator, Director of Partnership Division, într-un interviu acordat Ziarului Financiar.

Ce  este Aircash şi de ce ar trebui să ştim despre el? 

Aircash este un portofel digital care oferă tranzacţii financiare rapide, simple şi sigure, împreună cu cardul Aircash Mastercard, care poate fi folosit pentru plăţi zilnice oriunde în lume. Avem peste 1 milion de utilizatori în 13 ţări din UE şi ne extindem activ pe alte pieţe. Prin aplicaţia noastră, utilizatorii din România pot folosi Aircash zilnic, pentru a face depuneri şi retrageri instant, plăţi şi transferuri, precum şi pentru a accesa diverse servicii, cum ar fi plata facturilor la utilităţi, fără comisioane, achiziţionarea de vouchere Playstation şi Roblox şi alte produse. În plus, pot face depuneri în portofelul lor Aircash în peste 50.000 de locaţii din ţară şi pot achiziţiona cardul Aircash Mastercard din diferite reţele de retail (Inmedio, Lukoil România, Socar etc.). În fiecare ţară în care operăm avem echipe locale care ne ajută să înţelegem mai bine nevoile specifice ale consumatorilor, aşa că vom adăuga noi servicii în România în curând. Pe scurt, oricine doreşte să îşi simplifice tranzacţiile financiare ar trebui să încerce Aircash.

Ce a adus Aircash nou pe piaţa de servicii financiare şi fintech?

 Aircash se remarcă prin mai multe elemente esenţiale. Dincolo de portofelul digital, care oferă o gamă largă de servicii, avem şi cardul Aircash Mastercard, un card preplătit care poate fi achiziţionat din diverse locaţii retail şi activat instant în aplicaţia noastră. Utilizatorii pot asocia până la cinci carduri cu contul lor, pe care le pot folosi pentru plăţi online şi în magazine fizice oriunde în lume, precum şi pentru retrageri de numerar.

De asemenea, oferim Abon, un voucher prepaid de monedă electronică, disponibil în peste 250.000 de locaţii din Europa. Prin scanarea codului QR cu aplicaţia Aircash, utilizatorii îşi pot alimenta contul şi pot cheltui bani online.

Ceea ce ne diferenţiază cu adevărat sunt serviciile adaptate fiecărei pieţe, create în funcţie de nevoile specifice ale fiecărei ţări. De la roviniete şi plata facturilor, la parcare, reîncărcări telecom (Vodafone, Orange, Deutsche Telekom) şi vouchere pentru comercianţi, Aircash se adaptează cerinţelor locale. Atunci când călătoresc prin Europa, utilizatorii pot schimba uşor ţara din aplicaţie şi pot accesa serviciile specifice fiecărei regiuni. Chiar dacă suntem prezenţi pe mai multe pieţe, oferim asistenţă dedicată clienţilor, disponibilă în mai multe limbi, astfel încât utilizatorii să primească sprijin în limba lor maternă ori de câte ori au nevoie. Această combinaţie de comoditate, adaptabilitate şi customer support a poziţionat Aircash ca furnizor de top de servicii financiare eficiente şi uşor de utilizat în întreaga Europă.

Puteţi explica ce înseamnă că Aircash este o instituţie emitentă de monedă electronică licenţiată în UE? De ce este acesta un avantaj?

Faptul că Aircash este o instituţie emitentă de monedă electronică licenţiată în Uniunea Europeană înseamnă că este autorizată de Autoritatea Bancară Europeană (EBA) să emită monedă electronică şi să furnizeze servicii de plată în toate ţările UE. Această licenţă garantează că activăm în conformitate cu reglementări financiare stricte, inclusiv în ceea ce priveşte protecţia utilizatorilor, legislaţia împotriva spălării banilor şi standardele de securitate.

Prin urmare, fondurile păstrate în Aircash sunt protejate conform reglementărilor europene, ceea ce reduce semnificativ riscul de fraudă sau pierdere. În industria financiară, încrederea este esenţială, iar această licenţă este o dovadă a fiabilităţii Aircash şi a angajamentului nostru pentru asigurarea securităţii fondurilor.

Creşterea rapidă reflectă această încredere. Pentru al treilea an consecutiv, Aircash a fost inclusă în topul celor mai dinamice companii din Europa Centrală, în clasamentul Deloitte Technology Fast 50. Astăzi, deservim cu mândrie peste un milion de utilizatori la nivel global, fiind unul dintre principalii jucători de pe piaţa fintech.

Când aţi lansat Aircash în România şi de ce? Care este viziunea dumnevoastră asupra pieţei locale?

Am lansat Aircash în România în 2022, ţinând cont de potenţialul uriaş al ţării în domeniul fintech. Cu aproape 20 de milioane de locuitori şi cu o diaspora consistenta, dintre care mulţi încă se bazează pe numerar pentru tranzacţiile de zi cu zi, există o nevoie tot mai mare de soluţii financiare digitale accesibile. Unul dintre avantajele cheie ale Aircash este digitalizarea numerarului, ceea ce face ca tranzacţiile să fie mai uşoare, mai rapide şi mai accesibile.

România reprezintă o oportunitate interesantă, cu un potenţial semnificativ pentru companiile fintech precum Aircash, având în vedere cererea în creştere pentru soluţii financiare digitale. Ecosistemul nostru permite, de asemenea, extinderea serviciilor financiare şi spre locuitorii din zone izolate sau unde sunt puţine unităţi bancare. Gradul de incluziune financiară în România este redus, iar statisticile arată că 4,4 milioane de persoane active nu deţin un cont bancar.

Cu Aircash, poţi avea, în doar câteva minute, un portofel electronic, similar cu un cont bancar ca funcţionalitate, pe care îl poţi alimenta cu un card sau cu numerar, din orice colţ al României, prin reţelele partenerilor noştri, in peste 50.000 de locatii. Poţi ataşa un card şi poţi începe să îl foloseşti imediat. Fără comisioane lunare, fără hârtii, fără stres.

Câţi clienţi din România folosesc Aircash şi pentru ce? Care sunt principalele nevoi ale clienţilor?

În prezent, avem aproximativ 350.000 de utilizatori în România. Aceştia folosesc Aircash în principal pentru transferuri de bani, plăţi online, plăţi cu cardul Aircash Mastercard, plata facturilor la utilităţi şi retrageri de numerar de la ATM-uri.

Nevoile clienţilor din România sunt similare cu cele din alte pieţe: îşi doresc soluţii de plată simple, rapide şi sigure, ca alternativă la serviciile financiare tradiţionale, precum cele oferite de bănci. Cuvântul-cheie este confort.

De aceea analizăm constant piaţa, pentru a înţelege cum putem creşte gradul de satisfacţie al utilizatorilor şi cum putem răspunde nevoilor lor aflate în continuă schimbare. Obiectivul nostru este ca tot ceea ce au nevoie utilizatorii să fie accesibil prin Aircash.

Care sunt avantajele oferite de Aircash pentru utilizatori?

Avantajele pot fi rezumate în cele trei cuvinte menţionate anterior: simplu, rapid şi sigur. Cardul Aircash Mastercard este uşor de activat şi sigur de utilizat, atât online, cât şi offline. Utilizatorii îşi pot alimenta instant portofelul Aircash, fără comisioane, fie cu numerar din peste 250.000 de locaţii de retail din Europa — dintre care 50.000 sunt în România — fie cu orice card de credit sau debit. Funcţionalitatea „marketplace” din aplicaţia noastră este concepută special pentru a răspunde nevoilor clienţilor. Toate acestea fac ca Aircash să fie un ecosistem financiar flexibil, eficient şi orientat spre utilizator. Cu Aircash economiseşti timp şi bani, făcând totul rapid şi uşor.

Cât de mare este nevoia pentru carduri preplătite? Care este povestea cardului Aircash Mastercard?

Cererea este mare şi în continuă creştere. Aircash a devenit prima instituţie non-bancară din Croaţia care a emis propriul card Mastercard. Acest lucru a simplificat semnificativ accesul la servicii de tip card şi a eliminat timpii de aşteptare asociaţi cardurilor emise de bănci.

De asemenea, cardul nu conţine informaţii personale, ceea ce face ca toţi banii tăi să fie în siguranţă. Dacă este pierdut sau furat, poţi dezactiva cardul direct din aplicaţie, iar apoi poţi adăuga oricând unul nou.

De ce extindeţi constant reţeaua de parteneriate? Cine sunt partenerii Aircash şi ce beneficii oferă utilizatorilor?

Extindem constant reţeaua de parteneriate pentru că ştim cât de importantă este în industria fintech, aflată într-o evoluţie rapidă. Parteneriatele strategice sunt esenţiale pentru îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor.

Aircash colaborează cu o reţea extinsă de parteneri, inclusiv procesatori de plăţi, magazine de retail şi de proximitate, furnizori de servicii şi platforme online. Scopul nostru este ca produsele şi serviciile Aircash să fie cât mai uşor accesibile în toată România. În prezent, avem peste 50.000 de locaţii unde produsele şi serviciile noastre sunt disponibile, iar reţeaua este în continuă expansiune.

Printre partenerii noştri principali de distribuţie se numără PayPoint, un-doi Centru de Plăţi, SelfPay, Kaseria, StartPay, reţeaua de magazine Inmedio şi reţele de benzinării - Socar, Lukoil România şi alţii. Ne dorim să colaborăm cu parteneri de încredere pentru a oferi utilizatorilor soluţii financiare cât mai comode.

Care sunt planurile pentru piaţa din România în acest an? Dar pentru următorii trei ani?

Pentru 2025 ne propunem să creştem în continuare baza de clienţi şi să consolidăm notorietatea brandului. În plus, vrem să extindem disponibilitatea cardului Aircash Mastercard în toate reţelele mari de retail şi benzinării, pentru a-l face şi mai accesibil utilizatorilor.

În următorii trei ani ne vom concentra în continuare pe extinderea bazei de utilizatori, întărirea parteneriatelor şi îmbunătăţirea constantă a serviciilor oferite. Obiectivul nostru este să devenim aplicaţia de referinţă pentru viaţa de zi cu zi, simplificând plăţile şi oferind soluţii financiare accesibile pentru toţi utilizatorii noştri. Succesul Aircash vine şi din fericirea şi încrederea clienţilor. Nevoile şi experienţele lor se află în centrul a tot ceea ce facem.

Intenţionaţi să lansaţi produse sau servicii noi pe piaţa locală?

 Extindem constant serviciile noastre în România pentru a oferi utilizatorilor soluţii de plată rapide, sigure şi uşor de utilizat. Recent, am introdus în aplicaţia Aircash posibilitatea de plată a facturilor la utilităţi. Cu funcţia Scan&Pay, utilizatorii pot plăti facturile la gaze, apă, electricitate şi altele, cu un singur clic, gratuit.

Aircash permite deja depuneri şi retrageri instant prin numeroşi parteneri online, făcând plăţile mai simple ca niciodată. Reţeaua noastră de comercianţi parteneri oferă utilizatorilor posibilitatea de a face cumpărături, transferuri de bani şi de a gestiona tranzacţii fără efort. Deşi oferim şi diverse vouchere, precum Telekom sau PlayStation, accentul nostru principal este pe simplificarea plăţilor şi a tranzacţiilor financiare de zi cu zi.

Dincolo de aceste servicii, ne extindem în alte zone esenţiale, precum plata parcărilor, a biletelor de transport şi a altor servicii de mobilitate, pentru ca Aircash să devină o parte integrantă a activităţilor financiare zilnice ale utilizatorilor.

În plus, odată cu creşterea popularităţii serviciilor de investiţii în Europa, Aircash se pregăteşte să intre şi pe acest segment. Lucrăm la o platformă de tranzacţionare pentru investiţii în acţiuni, pe care intenţionăm să o lansăm în curând.

Strategia noastră de extindere include şi consolidarea parteneriatelor, nu doar prin adăugarea de noi comercianţi şi locaţii de vânzare, ci şi prin îmbunătăţirea permanentă şi lansarea de soluţii financiare care simplifică plăţile, le fac mai rapide şi mai convebabile pentru toată lumea.

Cum vedeţi ecosistemul de start-up-uri fintech şi companii de servicii financiare din România? Unde ne situăm ca piaţă în comparaţie cu vecinii noştri?

Sectorul fintech din România este într-o expansiune rapidă, alimentată de digitalizarea serviciilor financiare, extinderea plăţilor online şi cererea tot mai mare pentru soluţii financiare flexibile. Infrastructura IT solidă a ţării şi gradul ridicat de utilizare a internetului creează un mediu favorabil pentru companii fintech precum Aircash.

De asemenea, iniţiativele guvernamentale care promovează digitalizarea, inclusiv plăţile online şi modernizarea serviciilor financiare, oferă un sprijin esenţial pentru startup-urile care doresc să se extindă la nivel regional sau global.

Susţinută de o infrastructură digitală solidă, România devine una dintre cele mai promiţătoare pieţe fintech din Europa Centrală şi de Est. În acest context, Aircash se pregăteşte să lanseze o nouă funcţionalitate de investiţii în criptomonede, acţiuni şi ETF-uri direct în aplicaţie, prin parteneriatul strategic cu Bitpanda – una dintre cele mai importante platforme de tranzacţionare digitală din Europa. Această extindere vine ca răspuns la interesul tot mai mare al utilizatorilor români pentru soluţii financiare moderne, integrate şi accesibile.