Spa-ul îşi are originea încă din antichitate, însă nu este clar când au început tratamentele balneare să fie folosite. Se spune că egiptenii au practicat cele mai timpurii forme de asemenea proceduri, inclusiv Cleopatra ar fi ales împachetările cu noroi din Marea Moartă. Masajul, pe de altă parte, îşi are originile în Asia, în Ayurveda, sistemul medical tradiţional şi holistic pe care cultura indiană îl considera un dar de la Divinitate. Oricum ar fi pornit, astăzi spa-ul este locul asociat relaxării, chiar un lux al zilelor noastre, când stresul şi agitaţia îşi au loc în obiceiurile cotidiene.
„Relaxarea nu mai este de mult legată de răsfăţ, ci de îmbunătăţirea calităţii vieţii“, spune Andreea Clipotă, director medical în cadrul Alma Health Center din Lacul Sărat, judeţul Brăila.
Relaxarea a devenit chiar un lux din prisma timpului pe care îl acordăm. Şi cum nevoile oamenilor s-au schimbat, la fel au făcut şi centrele de tratamente şi spa.
Înainte, turismul balnear era asociat cu tratarea şi prevenirea bolilor. Astăzi însă, şi-a recâştigat statutul de turism de relaxare, prin adăugarea componentei de wellness. Multe dintre spa-urile şi centrele de tratament independente sau din cadrul hotelurilor au şi componenta de wellness, care abordează sănătatea şi starea de bine într-un mod cuprinzător, ţinând cont de aspecte precum nutriţie, fitness, mindfullness şi chiar conexiune cu natura.
„Spa-ul rămâne în continuare un sanctuar al relaxării pentru mulţi oameni. Numeroşi clienţi vin la noi pentru a scăpa de agitaţia zilnică şi pentru a se dedica timpului lor personal, într-un mediu liniştit şi plăcut“, spune Mihaela Cucu, medical director la Ana Health Spa.
Totuşi, spa-ul a trecut printr-un proces de schimbare în ultimii ani, mai ales pe plan local, unde au crescut atât interesul pentru acest tip de turism, cât şi investiţiile în centrele de profil. Iar asta a dus la o „luptă“ a actorilor din această piaţă, pentru a le oferi oamenilor tratamente şi terapii cât mai inovative şi mai complexe.
Odată cu această competiţie, clienţii au început să aibă şi ei o abordare mai complexă a îngrijirii personale şi a sănătăţii. Centrele spa nu mai sunt percepute doar ca locuri în care pot fi tratate sau prevenite bolile, ci sunt spaţii unde oamenii se pot relaxa, pot avea parte de terapii de beauty şi wellness.
„Percepţia clienţilor faţă de spa s-a schimbat în timp şi este influenţată de mai mulţi factori. În ge-neral, mulţi clienţi văd spa-ul ca un loc care oferă atât o oportunitate de a rezolva anumite probleme legate de sănătate şi frumuseţe, cât şi un spaţiu dedicat relaxării şi regenerării. În primul rând, observăm o abordare mai complexă a îngrijirii personale şi a sănătăţii, ceea ce a determinat ca mulţi oaspeţi să caute diversitate, inovaţie şi, de ce nu, tehnologie în serviciile spa“, spune Mihaela Cucu.
Ana Health Spa, centrul spa şi de tratament din cadrul hotelului Europa de la malul mării, administrat de grupul ANA Hotels, a pornit la drum în urmă cu două decenii cu terapii anti-aging, îmbinate cu programe de tratament balnear şi de recuperare, care utilizează factorii terapeutici naturali din zonă. Tot atunci au fost introduse în „meniu“ şi ritualuri străvechi de relaxare şi înfrumuseţare. În anii ce au urmat, centrul s-a adaptat constant nevoilor din piaţă, adoptând ulterior şi o abordare în zona de wellness, atât din perspectiva meniului spa, cât şi a produselor cosmetice.
Astăzi, Ana Health Spa are o diversitate de tratamente şi terapii pentru relaxare, înfrumuseţare, masaje inspirate din Insulele din Oceanul Pacific, din medicina tradiţională ayurvedică, dar şi ritua-luri corporale şi faciale care se bazează pe resursele naturale.
Terapiile nou-introduse şi-au găsit rapid public, astfel că cererea a crescut pentru multe tipuri de tratamente, însă cele mai cerute rămân cele care folosesc resursele naturale specifice zonei, în apropierea căreia se află Lacul Techirghiol.
„Cele mai căutate terapii rămân, indiscutabil, cele care folosesc resursele naturale vindecătoare care sunt faima litoralului, respectiv nămolul sapropelic şi apa sărată din Lacul Techirghiol, sub formă de oncţiuni, băi, împachetări şi masaje. Larga varietate de masaje rămâne în topul preferinţelor oaspeţilor noştri, ca şi masajele tradiţionale inspirate din medicina ayurvedică. Terapiile şi ritualurile faciale şi corporale cu branduri cosmetice de top sunt, de asemenea, cerute. Programele de exerciţii fizice în piscinele încălzite cu apă sărată din Lacul Techirghiol atrag la rândul lor un număr mare de oaspeţi“, spune Mihaela Cucu.
Terapiile bazate pe resurse naturale sunt cele mai căutate şi la Alma Health & Spa Retreat, care se foloseşte de apa sărată şi nămolul din Lacu Sărat în scopuri preventive, curative, dar şi cosmetice.
Multe dintre staţiunile balne-are din România au o etichetă deja pusă, aceea de locuri unde oamenii, în special cei mai în vârstă, vin să îşi rezolve anumite pro-bleme de sănătate sau să le prevină. Cu toate acestea, hotelierii şi operatorii centrelor spa le-au transformat pe acestea în destinaţii în sine, pentru a atrage toate categoriile de vârste şi pentru a veni în întâmpinarea oaspeţilor şi cu tratamente dedicate relaxării şi răsfăţului, proceduri adaptate la noul stil de viaţă agitat al oamenilor.
„Am observat în ultimii ani cum pandemia a schimbat comportamentele şi raportarea oamenilor la muncă, sănătate şi viaţă personală. Spa-ul, care acum 10-15 ani era considerat un răsfăţ, a devenit o componentă a unei vieţi sănătoase. Programul de lucru al celor activi s-a schimbat, a devenit flexibil, hibrid, iar companiile pun tot mai mult accent pe beneficii de sănătate pentru angajaţi“, explică Andreea Clipotă, director medical la Alma Health Center.
De la câteva încăperi destinate diferitelor terapii şi masaje, astăzi un centru spa poate avea şi piscine interioare şi/sau exterioare, saune uscate şi umede, săli de fitness, clase de yoga, camere saline şi multe altele. Alma Health & Spa are 60 de cabinete şi săli de terapie pentru băi cu nămol, masaje, electroterapii, hidrote-rapie, kinetoterapie, precum şi piscine cu apă dulce şi sărată, saune, paturi pentru terapia somnului Dry Floating, duş Vichy, cameră salină şi jacuzzi cu hidromasaj.
Industria spa trece constant prin schimbări pentru a ţine pasul cu trendurile, atât la nivel de terapii şi tratamente, cât şi în ceea ce priveşte designul centrelor. Astăzi, tendinţa tot mai accentuată observată atât în rândul oaspeţilor, cât şi în ceea ce priveşte investiţiile făcute de operatori ţine de elementele naturale.
„Dacă discutăm de trendul numărul unu din industria spa, acesta este întoarcerea la natură. Construcţia zonei de spa este de dorit, pe cât posibil, să fie făcută în mijlocul naturii şi cu materiale doar din natură, în vreme ce faianţa şi mozaicul sunt lăsate în urmă“, spune Nicolae Căpuşan, CEO al SunGarden Resort. Pentru a se înscrie în această tendinţă şi mai bine, centrul spa din cadrul resortului SunGarden a adăugat o nouă zonă – GardenSpa – amplasată în mijlocul naturii, care cuprinde o piscină exterioară încălzită, o saună, dar şi un spaţiu de relaxare în aer liber.
Procuparea faţă de frumuseţe a devenit şi ea tot mai accentuată în ultima perioadă, iar terapiile sunt căutate de oaspeţi de diferite vârste.
O altă tendinţă în industria de profil este fitnessul, care a trecut de la un interes ocazional la o prioritate pentru mulţi clienţi, în special pentru cei din generaţia Z.
Cu toate că centrele spa adaugă periodic noi iniţiative pentru a ţine pasul cu tendinţele din piaţă şi cu nevoile oamenilor, acestea toate au o serie de elemente în comun – abordarea holistică, atenţia acordată resurselor naturale şi perso-nalizarea terapiilor în funcţie de dorinţele oaspeţilor.
„Oamenii vor tratamente şi programe personalizate, care să răspundă nevoilor şi preferinţelor lor individuale. Acest lucru poate include evaluări detaliate ale stării de sănătate şi ale pielii, pentru a oferi tratamente adaptate specific fiecărui client. Spa-urile îşi extind programele pentru a oferi experienţe multisenzoriale, care implică mai multe simţuri, precum aromaterapia, meloterapia şi tehnici de respiraţie, pentru a amplifica efectele relaxante şi vindecătoare ale tratamentelor“, mai spune Mihaela Cucu.
Odată cu trecerea timpului, oaspeţii au devenit mai informaţi şi mai atenţi la produsele folosite în centrele spa, mai ales în cazul terapiilor de înfrumuseţare, iar lista de ingrediente a cosmeticelor folosite este, poate, una din principalele griji ale clienţilor. Aceştia pun tot mai mult preţ pe originiea naturală a ingredientelor.
Astfel, în viitor, spa-ul se va fi îndreptat mai mult către natură, însă nici tehnologia nu va lipsi din peisaj, în contextul în care operatorii investesc în noi echipamente destinate îmbunătăţirii rezultatelor obţinute.
Astfel, aceste centre se vor găsi la intersecţia dintre natură şi tehnologie. Iar rezultatul? Se va găsi la graniţa dintre sănătate, relaxare şi înfrumuseţare.