Style

Un nou val de branduri tinere încearcă să pătrundă pe piaţa genţilor de lux, dominată de nume cu greutate. Cine sunt designerii români care s-au înscris în cursă?

23 feb 2024 309 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Unii o văd ca pe o necesitate, ca pe un obiect funcţional în primul rând. Alţii o folosesc pentru a exprima ceva, pentru a spune o poveste. Pentru ei, e un statement. Indiferent de rolul pe care i-l alocă fiecare, geanta este o piesă nelipsită din garderobă şi din ţinutele de zi cu zi. Tocmai de aceea, am vrut să vedem ce se poartă în acest sezon.

„În sezonul acesta, în tendinţe se menţine o estetică retro, adică purtăm genţile bunicii, cele de mână, dar care pot fi reinterpretate geometric, cu textură exotică (presaj croco), în diverse dimensiuni, de la micro la tote bags XXL“, spune designerul Laura Olaru, ce deţine brandul cu acelaşi nume.

O altă tendinţă foarte puternică, adaugă ea, este reprezentată de geanta plic supradimensionată (clutch), fără întărituri, stil sac. 

„Apropo de sac, genţile din iută devin all season, la fel şi cele cu franjuri, specifice perioadei anilor ’70, pe care până acum le purtam mai ales vara, în timpul festivalurilor.“

Din punct de vedere cromatic, alegem pielea cu efect metalizat (auriu, argintiu, albastru etc.), tonurile de maro, caramel/camel, beige/nude sau diverse nuanţe de roşu, mai explică Laura Olaru.

Şi pentru că a venit vorba de tonuri metalizate, reprezentanţii brandului românesc Optimef spun că pe finalul anului trecut au lansat o colecţie care vine să completeze modelele deja existente cu materiale noi, texturi şi culori noi, dar şi variante mini, care sunt mai potrivite unor ţinute de cocktail, o zonă pe care nu au abordat-o până acum. „Cuvântul-cheie? Strălucire.“

Ei adaugă că prin colecţiile de genţi ale mărcii continuă să exploreze conceptul de lux discret, transformând poveşti speciale în obiecte de design.

„Inspirate de arhitectură şi de forme geometrice primare, conceptele noastre originează în funcţionalitate, păstrând doar acele detalii strict necesare. Fiecare geantă reprezintă transpunerea în realitate a unei idei, a unui concept unic de design, şi o tratăm ca pe o operă de artă, astfel încât să arate bine atât integrată într-o ţinută, cât şi agăţată pe spătarul unui scaun.“

Genţile Optimef sunt minimaliste, dar nu plictisitoare, definesc forme curate, dar nu previzibile, propun combinaţii de culori surprinzătoare, dar fără a fi kitsch. Portofoliul brandului mai cuprinde, pe lângă genţi, şi ceasuri, ochelari de soare ori curele.

„Optimef este o marcă românească de design aflată la confluenţa dintre arhitectură modernă, estetică funcţională şi lux accesibil.“ Brandul a fost (re)lansat în decembrie 2016, cu modelele de ceasuri Fărăzece Black şi Gold cu brăţară din silicon, urmate în august 2017 de modelele Copper şi Silver şi curele din piele. Optimef e de fapt numele purtat de o serie de ceasuri de dinainte de ’89.

Cofondatorii acestui proiect sunt Bogdan Costea - arhitect, absolvent al Facultăţii de arhitectură şi construcţii Oradea, şi Andrei Morariu - actor, absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti. S-au cunoscut cu ocazia Festivalului de Film Victoria (2013-2016), de altfel şi primul proiect la care au colaborat. Împreună, dincolo de Optimef, au mai demarat proiecte comune în scenografie de teatru şi film, design de costume, proiecte de branding şi design grafic.

Când vine vorba de genţile mărcii, fondatorii spun că au şapte familii de genţi, deci şapte concepte unice, iar modelele din fiecare colecţie vin în mai multe variante de culori, texturi, dimensiuni.

„Am construit fiecare colecţie în jurul cuvântului «atemporal», prin urmare nu adăugăm concepte total noi foarte des, ci mai degrabă explorăm universul pornind de la ideile deja existente, fiind convinşi ca acestea vor trece testul timpului.“ Le place însă ca în fiecare sezon să-şi surprindă consumatorii cu elemente noi, colecţii-capsulă sau colaborări cu alte branduri. Un exemplu de colaborare este cel cu brandul de modă Murmur, fondat de Andreea Bădală.

Genţile sunt produse în România, cu accesorii şi piele din Italia.

„Lucrăm şi acum cu acelaşi atelier dintr-un sat mic din Transilvania, în care am realizat primele schiţe şi modele de genţi. Optând pentru producţie locală, suntem implicaţi în fiecare etapă a procesului de execuţie - de la stadiul iniţial de schiţă până la produsul final, lucru care ne permite să avem un control bun al calităţii, o gestionare eficientă a stocurilor şi astfel o reducere a pierderilor de materiale.“

Nu lucrează la comandă pentru persoane fizice, dar compania a avut comenzi speciale şi colaborări cu alte branduri precum Diploma Festival, Romanian design Week, Murmur, Summer Well Festival. Un astfel de proiect se poate întinde pe o perioadă de la o lună la şase luni, în funcţie de complexitate şi stocul dorit.

Gabriela Belcineanu, fondatoarea brandului de genţi A T E L I E R T A G L I, afirmă la rândul ei că nu lucrează pe comandă decât în mod excepţional.

„A T E L I E R T A G L I se orientează către realizarea pieselor atemporale, menite să reziste trendurilor. Procesul este unul susţinut, în care fac numeroase încercări până când ajung la formula pe care o consider potrivită - poate fi vorba de un proces de aproape doi ani, pentru cele şase ipostaze din colecţia THE ONE sau de câteva săptămâni cum a fost cazul genţii NEO.“

Astăzi, A T E L I E R T A G L I are în portofoliu o colecţie de şase modele sub numele THE ONE şi un model NEO, care este disponibil în mai multe subcolecţii ordonate după criterii cromatice, explică fondatoarea.

THE ONE explorează ideea de obiecte singulare, care atrag prin combinaţiile unice ale elementelor ce pot varia în procesul de manufacturare.

„Imaginaţia şi flerul creator devin factori determinanţi într-o abordare aproape matematică; am identificat patru variabile (piele, căptuşeală, fir şi vopsea muchii), şase ipostaze/modele, nenumărate combinaţii posibile de texturi şi culori.“

Cu o geometrie precisă, explorând jucăuş ideea de trapez, NEO este gândită pentru a fi purtată de-a lungul zilei, până târziu în noapte. „Accentele metalice o fac potrivită unui moment mai special, însă cureaua lată ataşabilă o transformă într-un cross-body de nădejde.“

În cazul NEO, fiind vorba de o piesă realizată în serii mici, în situaţia în care produsul nu este pe stoc, clienţii au posibilitatea de a face o precomandă, aceasta intrând în lucru în cel mai scurt timp.

„Deşi aici nu vorbim de genţi unicat, seriile sunt mici şi la fiecare lot nou adaug sau elimin culori sau texturi. Vizitele pe care le fac la furnizori mă fac să mă simt ca un copil în magazinul cu bomboane şi de fiecare dată aleg alte variante, în funcţie de ce mă inspiră în acel moment.“

În cazul colecţiei THE ONE, creaţiile sunt unicat dat fiind că o clientă îşi poate construi propriul model folosind elementele date.

„Dacă doreşte o geantă într-o combinaţie de elemente realizată deja, stabilim împreună o nouă schemă cromatică, astfel încât cea iniţială să nu se repete, iar produsul nou să aibă, la rândul său, caracter singular.“

Gabriela afirmă că şi-a dorit foarte mult ca lucrul în atelier să nu devină rutină, de aceea şi această idee a obiectelor singulare, care îi oferă libertate creatoare absolută.

„Am în permanenţă în gând modele noi, însă consider că este importantă o coerenţă a colecţiilor şi a produselor adăugate.“ De aceea, fiecare model nou pe care intenţionează să îl adauge fie se va înscrie în linia THE ONE, cea a obiectelor singulare, fie va fi suficient de diferit încât să reprezinte un obiect în sine, cum a fost cazul NEO.

„A T E L I E R T A G L I  vorbeşte despre frumuseţea subtilă a austerităţii, reimaginând siluete clasice cărora le adaugă detalii neaşteptate. Cu precizie, liniile elegante îmbrăţişează detalii subtile, materializându-se în obiecte sculpturale. Mi-am dorit să controlez formele şi să le epurez de detalii inutile.“

Fiecare piesă este rezultatul unui proces minuţios, concretizat în armonizarea materialelor de cea mai bună calitate, importate din Italia. 

A T E L I E R T A G L I  este un proiect pe care Gabriela Belcineanu îl gestionează în întregime singură. Afirmă că a fost ambiţia ei să reuşească să pună pe piaţă un produs creat şi executat 100% de ea.

„Fiind arhitectă parte din săptămână, dorinţa de a construi lucruri se reflectă şi în abordarea mea practică în atelier: de la alegerea directă a materiei prime, crearea desenelor şi a modelelor, combinarea culorilor şi a texturilor, proiectarea accesoriilor metalice acolo unde îmi doresc ceva anume, până la realizarea efectivă a genţilor.“

Începuturile A T E L I E R T A G L I , aşa cum s-a conturat în cele din urmă, se leagă de o întâmplare. Fondatoarea zice că s-a aflat în locul potrivit la momentul potrivit. După absolvirea Facultăţii de arhitectură din cadrul UAUIM Bucureşti în 2016, în timpul unei vizite la Florenţa, plimbându-se pe străzi, a văzut un gang deasupra căruia scria „Leather School“, ceea ce a intrigat-o.

„Am intrat în incinta respectivă şi am păşit într-o altă lume. Am simţit că trebuie să fiu acolo, aşa că trei luni mai târziu, fără să îmi pun prea multe întrebări, îmi urmam instinctul şi începeam cursurile uneia dintre cele mai prestigioase scoli de pielărie din Florenţa - Scuola del Cuoio.“ Cursul i-a oferit abilităţile de a transforma ideile în produse reale, concentrându-se mai ales pe aspectele tehnice ale confecţionării genţilor: modele şi construcţie.

„A fost exact ce îmi lipsea.“ Dacă backgroundul în arhitectură îi oferea pe lângă flerul creator şi capacitatea de a înţelege aspectele tehnice, experienţa de a fi lucrat o perioadă într-o agenţie de publicitate i-a oferit mijloacele să prezinte într-un mod coerent şi atractiv produsul pe care urma să îl conceapă.

„Inspirată şi motivată, m-am întors acasă pentru a-mi înfiinţa propriul brand - A T E L I E R T A G L I, menit să oglindească o sensibilitate estetică înrădăcinată în înţe­legerea mea despre arhitectură  – siluete curate şi coerente, lipsă de decor inutil, accent pe funcţionalitate.“ Preferinţa pentru formele epurate şi geometrice, manufacturate la scară mică în atelierul propriu, se reflectă şi în denumirea brandului, „tagli“ însemnând „tăieturi“ în limba italiană.

„Designul are în vedere femeia puternică, încrezătoare, care nu are nevoie de artificii pentru a se face remarcată atunci când intră într-o încăpere.  A T E L I E R T A G L I este însoţitorul tăcut, care îşi dezvăluie complexitatea la o privire mai atentă; într-o simplitate aparentă şi fără să se străduiască prea tare, nu trece neobservat. Cu precizie, liniile elegante îmbră­ţişează detaliile subtile, materializându-se în obiecte sculpturale.“

Gabriela crede că achiziţia unei genţi este o investiţie pe care o faci pentru o perioadă îndelungată. Deşi preferinţa pentru anumite construcţii (modele, siluete, culori-ve­detă, texturi) se schimbă de la an la an, ea e de părere că există o ciclicitate, o revenire în tendinţe a acestora, aşa că a deţine câteva modele de bază îţi acoperă nevoile de-a lungul unei perioade îndelungate.

„Vedem marile case de modă care îşi reinventează modelele clasice periodic, însă baza rămâne aceeaşi“, răspunde ea la întrebarea ce se poartă.

Punctual, în perioada următoare se vorbeşte despre preferinţa pentru siluetele clasice, cărora li se adaugă detalii constructive neaşteptate; fie că este vorba despre bucket bags, baguette sau poşete. Genţile neconvenţionale, în forme şi culori surprinzătoare, rămân şi ele în actualitate.

„De asemenea, revin în prim-plan genţile supradimensionate, în care încape tot ce ai putea avea nevoie de-a lungul unei zile. În ceea ce priveşte culorile şi materialele, există o preferinţă pentru texturile speciale - croşetate, metalizate, în tonuri accent, care scot din anonimat orice construcţie.“ Culorile neutre rămân însă şi ele valabile, ca întotdeauna.

„În opinia mea, se poartă orice te face să te simţi bine şi se potriveşte ocaziei. Se vorbeşte din ce în ce mai mult de conştientizarea ritmului prea rapid în care moda se schimbă, iar oamenii devin mai atenţi la a nu mai face cumpărături impulsive“, adaugă ea. În asentiment sunt şi reprezentanţii Optimef, care cred că în ultimii ani tendinţa în fashion este „freedom of choice“.

„Mai important decât ce se poartă, este să ştii cum să porţi. Nu credem în trenduri estetice, dar credem în trenduri care ţin de funcţionalitate: fiecare produs trebuie să răspundă nevoilor generaţiei pentru care a fost creat. Totuşi, putem identifica nişte tendinţe pentru sezonul următor: se poartă mărimile extreme (fie genţi foarte mari, fie mini), estetica anilor ’90 şi genţile purtate de un mâner scurt superior.“

În acest context? Ce cuprind colecţiile designerilor locali, care pe piaţa de genţi s-au remarcat printr-o estetică aparte, prin materiale de calitate şi printr-o viziune coerentă?

„Pentru sezonul toamnă-iarnă 2023-2024, Maestoso adoptă o abordare atemporală şi minimalistă, liniile de design ramânând fidele semnăturii estetice ale brandului, cu accente arhitecturale şi un angajament ferm faţă de o anumită simplitate şi rigurozitate“, spune Claudia Tecuceanu, fondatoarea mărcii.

Culorile predominante rămân cele neutre, pământii, alături de tonurile de alb şi negru.

„Vom lansa, de asemenea, în ediţie limitată, o serie de genţi realizate din piele întoarsă texturată, colecţie-capsulă pe care am dezvoltat-o şi perfecţionat-o în ultimul an şi jumătate, lucrând îndeaproape cu partenerii noştri din Italia.“

Materialele utilizate în toate creaţiile Maestoso sunt pielea naturală, care provine exclusiv din Italia, de la parteneri certificaţi LWG Gold Rated sau Silver Rated, şi pielea vegană de cactus, care provine din Mexic.

„Încercăm să demonstrăm că industria modei poate transcende efemeritatea sezoanelor şi poate deveni un mijloc de expresie durabil şi responsabil, astfel că noi creăm colecţii şi produse care se completează şi întrepătrund pe parcursul timpului, oferind astfel comunităţii noastre valoare pe termen lung.“

Încă de la finalul anului trecut, antreprenoarea lucra la colecţia de toamnă-iarnă 2024-2025, pe care o va prezenta la Paris şi Milano. Până atunci, va apărea colecţia Pre-Spring 2024, care va respecta direcţia estetică a mărcii, având un profund caracter atemporal şi minimalist.

Designerul Laura Olaru spune că în ceea ce priveşte brandul care-i poartă numele, acesta este sinonim cu piesele geometrice, precum geanta-triunghi, cu sau fără franjuri, geanta-evantai (semicerc) cu mânere, geanta-baghetă, cea în formă de bomboană (Candy Bag), clutch-ul cu inserţie de blană. Portofoliul cuprinde, desigur, şi piesele casual, de zi, cu diverse forme şi dimensiuni, de la clasicele shopper bag la tote cu fermoar, toate într-o cromatică diversă.

„Rucsacurile rotunde sunt, de asemenea, best sellers, la fel şi borsetele colorate. Cu toate că urmăresc permanent tendinţele internaţionale, am o relaţie foarte apropiată cu doamnele mele, cum îmi place să le alint, de aceea colecţiile noastre sunt mereu actuale.“      

În portofoliul brandului se află sute de tipare, strânse în cei zece ani de activitate. Laura lansează două colecţii principale pe an şi una Cruise în fiecare vară.

„Ne reîntoarcem permanent la modelele clasice, care ne-au consacrat, reinterpretându-le conform cerinţelor noilor generaţii. De exemplu, am avut numeroase colaborări cu branduri de renume din domeniul high-tech, Samsung sau IQOS.“

Genţile sunt lucrate exclusiv manual în atelierul propriu, întrucât fondatoarea a adoptat încă de la început o politică slow fashion, care presupune durabilitate şi calitate în timp.

„Lucrăm cu piele naturală, iută şi denim. Lucrăm exclusiv la comandă, pe baza tiparelor de genţi disponibile pe site-ul nostru. Suntem la un clic distanţă de clienţii care ne pot contacta online, pe reţelele de socializare sau direct pe site.“ De asemenea, ei pot merge în atelierul Laura Olteanu din zona Republica din Capitală.

„Aici ne cunoaştem, e spaţiul creativ în care oaspeţii beneficiază şi de consiliere personală, dar şi de reduceri“, spune designerul care a pus bazele brandului în 2012, alături de soţul său, după ce cochetase deja cu ideea de accesorii din piele – genţi şi bijuterii –, lucrate de mână. Acela a fost însă momentul când consideră că a luat decizia de a crea un business în adevăratul sens al cuvântului.

„Am pus pe picioare un atelier în Bucureşti, în care, iniţial, am lucrat doar noi doi. Pe măsură ce publicul a început să ne cunoască, a trebuit să dezvoltăm echipa pentru a putea onora numărul generos de comenzi (de genţi, încălţări sau accesorii - n.red.), pentru care am fost dintotdeauna recunoscători.“

Nu toate brandurile locale au aceeaşi abordare însă. Claudia Tecuceanu de la Maestoso, spre exemplu, a ales să separe creaţia de producţie.

În primii ani ai brandului, producţia avea loc în atelierul propriu din Bucureşti, însă pe măsură ce businessul s-a dezvoltat, fondatoarea a simţit nevoia de a delimita procesul de creaţie şi dezvoltare a mărcii de cel de producţie.

„Astfel, am externalizat acest proces unui partener de încredere, cu care colaborăm deja de aproximativ cinci ani. Toate produsele noastre sunt realizate în serii mici, din dorinţa de sustenabilitate şi de a evita supraproducţia.“ Tot din aceleaşi motiv, din dorinţa de a avea un brand sustenabil, dar şi pentru că vrea un business consolidat, Claudia nu realizează piese la comandă. „Preferăm să ne concentrăm atenţia pe creaţia de serii mici, permiţându-ne astfel să menţinem un control riguros asupra calităţii şi să rămânem consecvenţi în ceea ce priveşte valorile noastre fundamentale.“

În prezent, Maestoso are două colecţii permanente în portofoliu, Infinity şi New Classics, care cuprind un total de 11 modele distincte. „De obicei, introducem modele noi prin lansarea unor familii de produse, care constau în variaţiuni dimensionale ale aceluiaşi concept stilistic.“

În ceea ce priveşte frecvenţa lansării de modele noi, designerul spune că acest lucru depinde de ritmul de creaţie. Însă, de obicei, există  două-trei piese noi în fiecare an, dar în linie cu identitatea bran­dului, adaugă Claudia care, după finalizarea studiilor în arhitectură, a simţit o chemare puternică de a explora designul de produs.

„Am fost dornică să îmbin arhitectura cu moda şi să creez accesorii care să reflecte această sinteză unică. Maestoso s-a născut din dorinţa de a aduce în industria modei o perspectivă proprie, marcând-o cu linii atemporale, geometrie rafinată şi o profundă pasiune pentru minimalism.“

Cu o semnătură estetică distinctă, Maestoso îşi propune să fie perceput mai mult decât un brand de modă, ci mai degrabă, ca o expresie a unei sinergii între funcţionalitate, design şi sustenabilitate.