Retailerul de modă H&M, unul dintre cei mai importanţi actori din fashion-ul mondial, îşi reinventează magazinele din România, iar cel mai concludent exemplu în acest sens este cel din centrul comercial Promenada Mall din Bucureşti, care şi-a redeschis porţile pe 29 mai 2025 şi care găzduieşte, în premieră, şi secţiunea H&M Home. Ce alte noutăţi mai aduce?
„Această redeschidere marchează o transformare importantă a spaţiului, atât la nivel estetic, cât şi de experienţă oferită“, spune Thomas Estrany, Country Manager Sales Market Greece în cadrul H&M.
Sub noul layout, magazinul se întinde pe o suprafaţă de 2.170 de metri pătraţi, iar una dintre cele mai interesante noutăţi, adaugă executivul, o reprezintă introducerea secţiunii H&M HOME.
Unitatea se întinde pe două niveluri, iar secţiunea pentru casă este situată la primul etaj, ocupând o suprafaţă de aproximativ 130 de metri pătraţi. Acesta este cel de-al treilea spaţiu din România care găzduieşte conceptul dedicat locuinţei.
„Gama include o selecţie atent curatoriată de produse pentru interior, organizate pe zone precum Living, Dormitor, Baie, Bucătărie şi Cameră pentru copii – gândite să îi inspire pe clienţi să îşi exprime stilul personal nu doar prin modă, ci şi prin spaţiul în care locuiesc.“
Thomas Estrany mai precizează că aceasta nu e singura noutate. Aspectul general al magazinului a fost restructurat pentru a îmbunătăţi descoperirea produselor şi fluxul în magazin. În plus, nu toate schimbările sunt vizibile cu ochiul liber, dar ele contează.
„Am introdus şi un sistem avansat de gestionare a stocurilor, care ne ajută să avem o imagine mai precisă în timp real, să avem o reaprovizionare mai rapidă şi disponibilitate îmbunătăţită a produselor.“
Acest spaţiu recent reamenajat funcţionează ca un concept-store – o reflecţie a noii direcţii H&M în ceea ce priveşte experienţa clienţilor şi designul interior. Reuneşte departamente dedicate pentru femei, bărbaţi şi copii şi aduce ca noutate secţiunea pentru casă.
„Am analizat în detaliu elementele care contribuie cu adevărat la o experienţă mai bună în magazin şi le-am integrat în acest spaţiu - de la cabine de probă reamenajate şi un sistem de iluminat modernizat, până la case de marcat noi şi opţiunea Click & Collect, menite să susţină o experienţă omnichannel fluentă.“
Executivul afirmă că a fost ales acest magazin pentru remodelare pentru că Promenada Mall are o poziţionare centrală, pe Calea Floreasca, dar şi pentru rolul său de centru dinamic de shopping, entertainment şi relaxare.
„Facem parte din comunitatea Promenada Mall încă din 2013, iar de-a lungul anilor acest loc s-a dovedit constant a fi un punct strategic pentru noi.“
Profilul clienţilor din Promenada Mall se aliniază perfect cu publicul-ţintă H&M, fiind vorba despre o comunitate diversă şi atentă la tendinţele din modă, explică Thomas Estrany.
„H&M înseamnă modă. Pentru a răspunde stilului de viaţă modern, ofertele noastre sunt completate de concepte actuale precum colecţiile pentru casă şi cele sport. Această combinaţie, disponibilă la preţuri accesibile, ne permite să rămânem relevanţi (...) pentru un public larg.“
De-a lungul anilor, centrul comercial Promenada Mall a evoluat şi a devenit una dintre cele mai populare destinaţii de shopping atât pentru locuitorii Bucureştiului, cât şi pentru vizitatori, precizează executivul H&M. „Centrul comercial atrage constant un flux important de clienţi şi a devenit un reper esenţial în peisajul de retail al oraşului. Este locul în care oamenii pasionaţi de modă vin să descopere cele mai noi tendinţe, iar acesta este exact publicul căruia ne adresăm.“
H&M are în derulare o transformare a spaţiilor sale în mai multe ţări din lume.
În inima oraşului Stockholm, capitala Suediei, există multiple magazine ale grupului de modă, ce are în portofoliu mai multe branduri - dincolo de cel cu acelaşi nume, precum COS, Monki, & Other Stories sau Arket. De altfel, gigantul este acasă aici.
Unul dintre magazinele care atrag cel mai mult atenţia este flagship-ul H&M de pe strada Drottninggatan, principala arteră de shopping a urbei.
Întins pe patru niveluri, acesta a fost redeschis recent sub un nou concept ce înglobează, printre altele, şi o zonă de pre-loved, adică o zonă cu piese second-hand (mai ales sub alte branduri decât cele ale grupului), şi un spaţiu extins dedicat articolelor de beauty (cu mărci partenere precum MAC sau e.l.f., dincolo de H&M Beauty, prezent şi el).
În afară de zona de vânzare a articolelor de înfrumuseţare, acest concept store găzduieşte şi un salon de manichiură şi unul de conturare a sprâncenelor. Cele două sunt businessuri separate, care au închiriat spaţiul de la H&M.
Totodată, magazinul propriu al brandului beneficiază de cabine de probă inteligente, care cu ajutorul AI-ului îi ajută pe oamenii care sunt la cumpărături. Mai exact, cineva care se află în cabină şi care a probat o piesă care nu îi vine poate comunica cu personalul din magazin prin intermediul panourilor de comandă, astfel încât aceştia să îi aducă o altă mărime. Până acum, clientul trebuia să iasă din cabină şi să îşi caute singur alternative în magazin.
O parte din noutăţi sunt disponibile şi în Polonia.
„În întreaga regiune am implementat deja noutăţi interesante – de exemplu, anul trecut am redeschis în Polonia unul dintre cele mai avansate magazine H&M, care include cabine de probă inteligente, case de marcat self check-out şi alte inovaţii digitale.“
Anul acesta, compania continuă expansiunea regională prin deschideri şi redeschideri de magazine în ţări precum Serbia, Letonia, Kazakhstan şi Grecia.
„În România, ne concentrăm atenţia în continuare pe reinventarea magazinelor existente, cum este cazul şi celui din Promenada Mall.“
Grupul suedez de modă a intrat pe piaţa din România în 2007 şi a ajuns astăzi la 54 de unităţi în toată ţara. În paralel, compania a dezvoltat şi canalul online.
„Adoptăm o strategie omnichannel, integrând canalele fizice cu cele digitale. În timp ce magazinul online oferă o gamă extinsă de produse şi un plus de confort – inclusiv articole şi mărimi exclusive –, spaţiile fizice creează o experienţă imersivă şi atent curatoriată.“
Executivul adaugă că în experienţa de shopping sunt luate în calcul toate detaliile, de la muzică şi design interior la serviciile oferite.
„Selecţia muzicală este atent aleasă pentru a reflecta tendinţele din modă şi cultură, contribuind la atmosfera şi energia pe care dorim să le transmitem clienţilor noştri.“
Decizia gigantului suedez de modă H&M, ce are prezenţă fizică în 77 de ţări şi operaţiuni online în alte 60, de a opta pentru aceste schimbări vine pe fondul modificării comportamentului de consum. Într-o lume a vitezei, oamenii vor să aibă totul la îndemână. Şi vor o experienţă personalizată.
„Implementăm treptat funcţionalităţi inteligente în tot mai multe pieţe, ceea ce le permite echipelor din magazine să aloce mai mult timp exact acolo unde contează cel mai mult – interacţiunea cu clienţii.“
Dar schimbările de comportament de consum sunt multiple şi complexe. Spre exemplu, din raţiuni de sustenabilitate pe de-o parte, dar şi pentru că în ultimii ani costul vieţii a crescut exagerat de mult, oamenii de toate vârstele şi de toate naţionalităţile dau acum o şansă produselor supranumite „pre-loved“ sau „pre-owned“. Adică acelea care au mai fost purtate şi de altcineva înainte.
În acest context, H&M integrează în unele concept-store-uri zone de retail second hand, unde vinde produse mai ales de la alte mărci. Pe de altă parte, prin platforma online Sellpy, al cărei acţionar majoritar este, H&M are prezenţă pe piaţa second hand din 24 de ţări.
„În ceea ce priveşte oferta Pre-Loved, în prezent facem acest serviciu disponibil
online în România prin intermediul platformei noastre second-hand, Sellpy. Este una dintre cele mai importante platforme online din Europa pentru moda second-hand.“
În sfera sustenabilităţii, H&M acţionează pe mai multe planuri. Garment Collecting, programul global de colectare a articolelor de îmbrăcăminte, activ din 2013, este disponibil în toate magazinele din ţară, inclusiv în cel din Promenada Mall.
„Programul ne-a permis să colectăm peste 172.000 de tone de textile uzate, oferind multor articole o a doua viaţă prin revânzare, reutilizare sau reciclare.“
Mai mult, sustenabilitatea e integrată şi reţeaua de magazine, în cele mai noi formate.
„De la iluminare eficientă energetic până la reducerea semnificativă a materialelor tipărite, căutăm constant soluţii mai inteligente şi mai responsabile.“
Iar din această perspectivă, dar nu numai, magazinul H&M din Promenada Mall din Bucureşti este reper, conchide Thomas Estrany.
„Retail O’Clock“ este o rubrică editorială lansată anul trecut care urmăreşte să surprindă pulsul industriei de retail real-estate. Dacă în prima ediţie au fost aduse în prim-plan vocile unora dintre cei mai importanţi chiriaşi din spaţiile comerciale deţinute de NEPI Rockcastle (Cărtureşti, GRID, B&B-Kultho), în 2025 seria continuă cu o nouă direcţie: punem accentul pe brandurile în premieră şi pe conceptele exclusive aduse în România şi în regiune de cel mai mare dezvoltator de centre comerciale din CEE – cu 57 de proprietăţi comerciale în opt ţări şi cu o valoare a portofoliului de aproape 8 miliarde de euro.
