Ann-Sofie Johansson lucrează pentru H&M din 1987, mai exact de când m-am născut eu. A început ca vânzătoare în magazin, a trecut pe la departamentul de design, iar acum este creative advisor pentru grupul cu peste 3.500 de magazine în toată lumea şi cu afaceri de circa 19 mld. euro anul trecut. Mai exact, supraveghează colecţiile pe care grupul le scoate pe piaţă.
Suedezii de la H&M sunt cunoscuţi în special pentru brandul fanion cu acelaşi nume însă în total au în portofoliu şase nume, printre care COS, &Other Stories pe segmentul upper market, Cheap Monday şi Monki pentru clienţii cu venituri mici şi medii.
Pe Ann-Sophie o recunoşti rapid, are pantaloni largi, poartă frac şi preferă bluzele minimaliste, monocrom. „Iubesc moda, însă sunt adepta costumelor cu note băieţeşti şi a pantofilor cu talpă joasă. Sunt şi eu în sinea mea o victimă a modei, însă acum mi-am construit stilul şi nu mai experimentez. Ştiu că în acest sezon se poartă iar moda anilor ’70, dar eu am purtat hainele astea deja, a mai fost moda asta de câteva ori, chiar şi în ’70“, îşi aminteşte ea despre perioada când purta bluze boho-chic şi blugi evazaţi.
Munceşte în domeniul modei de aproape trei decenii, însă nu mereu şi-a dorit asta. Când era mică a vrut să lucreze cu animale, să fie veterinar.
„Încă de copil eram pasionată de cai şi am vrut să am o meserie care să-mi permită să lucrez aproape de ei. În final am ajuns însă designer.“ Şi nu regretă deloc.
Spune că a găsit la H&M şi în modă tot ce şi-a dorit şi chiar ce nu ştia că-şi doreşte.
În 1987 când s-a angajat în magazinele H&M în poziţia de consultant de vânzări a făcut-o ca să descopere compania şi domeniul. Apoi a început să ia ore de design, şi-a construit portofoliul pe care
l-a trimis Margaretei van den Bosch, pe atunci şeful departamentului de creaţie de la H&M. „Am devenit asistent-designer, însă visul meu era să ajung designer.“ Şi a făcut-o. „H&M a crescut, şi eu la fel.“
Când s-a angajat, suedezii erau abia la început de drum. Astăzi sunt un imperiu.
„Acum am ajuns să nu mai desenez deloc. Mi-e dor să o fac, mi-e dor să creez, însă am în echipă designeri talentaţi.“
În echipa de design a H&M lucrează 200 de oameni din 20 de ţări. Cei mai mulţi sunt suedezi şi până acum în echipă nu şi-a făcut loc niciun român. „Momentam căutăm talente noi. Suntem foarte pretenţioşi când vine vorba de designeri, vrem ce e mai bun, mai ales că ce facem noi este să creăm modă pentru o mare parte din populaţia lumii.“
Astăzi, din poziţia de creative advisor, Ann-Sofie Johansson lucrează îndeaproape cu toate echipele de design ale H&M, mai exact supervizează toate colecţiile, chiar şi pe cele de designer, cele Studio (de podium) sau cele Conscious (din materiale reciclate). De altfel, aşa am şi cunoscut-o pe Ann-Sofie Johansson, la lansarea celei mai noi colecţii H&M Conscious, la Londra. Colecţia are multe piese monocrome, cu design minimalist, fiind pe gustul său. La înterviu purta chiar un costum cu „note“ bărăbăteşti, cum îi place ei.
„Am un dressing impresionant. Dat fiind că lucrez de atâţia ani în modă am adunat multe haine. Am păstrat piese cheie din multe colecţii, chiar şi din prima mea colecţie mai am încă haine. Mai am piese speciale din colecţia Divided Black (minimalistă, cum îi place ei - n.red.), am multe fracuri şi multe perechi de pantaloni albi.“
Şi colecţiile noi şi-au făcut loc la ea în dressing. Spune că a păstrat piesele sale preferate de-a lungul anilor şi că şi astăzi îi vine greu să se despartă de ele. „Primul meu desen transformat în realitate îl am şi astăzi. E evident că garderoba mea creşte constant“, râde ea.
Uitându-se în urmă, spune că nu se vede făcând altceva. Pentru a deveni designer ai nevoie de talent, fără de care nu poţi reuşi, dar nu numai. Trebuie să fii creativ, să simţi colecţiile. Trebuie să îţi interpretezi ideile şi să le transformi în haine.
„La şcoala de design te învaţă să devii individualist“, spune ea. „Focusul se pune pe mine, mine, mine. La H&M însă trebuie să te gândeşti la clienţii tăi, care nu sunt puţini. Trebuie să te gândeşti la ce ar purta ei. Nu trebuie să ştii să desenezi, asta se învaţă. Trebuie însă să poţi ilustra ideile tale. Este posibil ca tu să faci o schiţă sau altcineva să facă modelul pe baza a ceea ce îi explici tu.“
Despre planurile de viitor spune că vrea să continue să facă ce îi place. Colecţia Studio spre exemplu va continua să fie produsă, la fel şi cea Conscious.
„Vreau să dezvoltăm această colecţie (Conscious, n.red.), pentru că eu cred că acesta este viitorul. Sper ca în final toate materialele folosite să fie reciclate.“ Pentru dezvoltarea unui astfel de material ai nevoie de un an şi jumătate, iar pentru schiţarea colecţiei de un an, spune ea.
Despre colecţiile realizate în parteneriat cu marii designeri ai lumii precum Alber Elbaz de la Lanvin, Karl Lagerfeld sau Alexander Wang, ea spune că vrea să le continue.
„Sunt mulţi designeri talentaţi cu care ne-ar plăcea să lucrăm.“ Nu oferă însă nume. Colaborările H&M cu marii designeri ai lumii au început în 2004 cu Karl Lagerfeld, şi de atunci pe listă s-au mai adăugat alţi 18. Cea mai nouă a fost anunţată la mijlocul lui mai şi adaugă pe listă casa Balmain.
Când vine vorba de design, Ann-Sofie Johansson recunoaşte că se lasă inspirată de oamenii de pe stradă, de modul în care aceştia se îmbracă, de operele de artă pe care le vede, de arhitectura şi designul restaurantelor şi barurilor pe care le vizitează. Nu în ultimul rând, se lasă inspirată de călătoriile pe care le face, şi nu sunt puţine. Aminteşte de Tokio, unde a fost recent într-un business trip. „Este o altă lume, una trendy şi avangardistă. Este amuzant să te uiţi la oameni pe stradă, sunt creativi, curajoşi, amuzanţi. La fel este şi în Coreea. Spre deosebire de Europa, în Asia şi bărbaţii pot deveni sursă de inspiraţie, şi ei sunt pasionaţi de modă.“
Creative advisorul H&M este la rândul său pasionată de modă, dar şi de artă şi de mâncare. Mai mult, îi place să gătească pentru prietenii ei de fiecare dată când are ocazia. Când vine vorba de artă, recunoaşte că este colecţionară, însă nu îi place să ofere detalii. Are artiştii ei preferaţi, dintre care menţionează o serie de artişti suedezi contemporani alături de Jeff Koons, Tracey Emin şi Gerhard Richter. Ea nu mai pictează, deşi îi place, şi nu mai desenează. Spune însă că se simte bine la muncă, râde mult, aşa că nu regretă decizia pe care a luat-o în carieră. Nu îi pare rău nici că nu e doctor veterinar şi nici că nu e pictoriţă. „În modă munceşti nonstop, dar e un job amuzant. În plus, eu mă pot relaxa rapid, chiar şi pe canapea uitându-mă la televizor.“
Când vrea să scape din Stockholm merge la casa de vacanţă pe care o are în partea de nord a Suediei. Recunoaşte însă că îi place şi Stockholmul, ba chiar
l-ar recomanda ca destinaţie turistică, alături de arhipelagul ce-l înconjoară. Pe lista oraşelor ei preferate se numără şi Londra, unde a şi locuit, şi Tokio, pe care îl descrie ca un oraş al mâncării. „Sunt un fan al mâncării japoneze, mai ales că poţi să stai şi să te bucuri de ea.“ Ştie de altfel şi despre România, o ţară cu oameni la modă, după cum o descrie chiar ea. „În plus aveţi un folclor extraordinar şi multă culoare în portul tradiţional.“
Când nu călătoreşte în toată lumea la deschiderile de magazine H&M, Ann-Sofie Johansson este la birou încă de dimineaţă. Începe prin a se documenta despre ce este nou, citeşte reviste, bloguri şi site-uri de ştiri. Apoi începe munca. La întrebarea unde se vede pe viitor, răspunde sigur: tot aici.