Lenjeria intimă alături de toate accesoriile cu care vine la pachet, unele aproape la limita legalităţii, este poate obiectul vestimentar care a avut cea mai spectaculoasă tranziţie din istorie, transformându-se dintr-o necesitate, în accelerator de încredere. După Afaceri Premium abordează cu luciditate un subiect tabu şi vorbeşte cu oamenii din domeniu despre acest obiect-cult, martor-cheie al transformării femeii din supusă în dominatoare.
Diavolul stă în detalii aşă că nu este surprinzător cum ceva atât de mic, de delicat şi care se poartă de regulă pe dedesubt poate naşte pasiuni mistuitoare, de genul celor pe care le găseşti doar în romanele de dragoste. Filmul Malena al lui Giuseppe Tornatore este o dovadă în sine. Este senzaţională imaginea în care personajul principal masculin, Renato, o priveşte pe voluptuoasa Monica Bellucci pe ascuns, de departe, în încercarea de a „fura“ câteva imagini care să îi alimenteze deja colorata-i imaginaţie. De altfel, nu fură doar imagini, ci şi perechea neagră de desuuri întinsă la uscat, care-i devine apoi poartă către lumea viselor. S-ar putea isca războaie pentru acele desuuri negre.
„De ce astăzi bărbaţii preferă să vorbească despre ceasuri şi nu despre desuuri? Cui îi pasă de dublu tourbillon? Când erau mici doar nu se uitau pe gaura cheii la ceasuri“, spunea recent Şerban Alexandrescu, cofondatorul agenţiei de publicitate Headvertising. Îl poate contrazice cineva?
Cum a ajuns lenjeria intimă să se bucure de un super-statut poate deveni lecţie pentru cele mai prestigioase universităţi, tâlcul fiind că acesta a fost elementul vestimentar cel mai apropiat de transformarea femeii în societate.
„Lenjeria intimă este cel mai controversat articol vestimentar, însă în ultimul secol remarcăm o evoluţie în acest sens, datorită rolului semnificativ al femeii în societate. La începutul anilor 1900, corsetele şi articolele cu portjartiere incluse se purtau din necesitate, modestie, pe când în zilele noastre ele revin sub forma unui adaos de încredere, de celebrare a propriei feminităţi“, spune Ruxandra Gheorghe, proprietarul brandului local de lenjerie Ludique.
Produsele Ludique se vând local pe magazinul online cu acelaşi nume, iar la export sunt prezente în magazinele de profil din SUA, Marea Britanie, Africa de Sud, Franţa, Suedia, Rusia sau Australia, spune antreprenoarea care a lucrat anterior în publicitate şi televiziune.
Tot Ruxandra Gheorghe mai spune ceva. Lenjeria nu mai trebuie să fie prizoniera dormitorului, nu mai trebuie să stea mereu ascunsă, expunerea acesteia fiind o dovadă a încrederii pe care a cucerit-o femeia.
Sunt exemple şi aici. La începutul anilor 2000 când Kate Moss a apărut la un eveniment monden într-un furou purtat pe post de rochie, un nou trend a luat naştere: lenjeria intimă purtată deasupra nu dedesubt. Marile case de modă au început atunci să se inspire din piesele purtate anterior în dormitor şi au creat rochii satinate, croite pe corp, sau ţinute care lăsau să se vadă o bretea dantelată sau un corset din piele.
Odată cu eliberarea lenjeriei, aspectul acesteia a devenit tot mai important. Se poate vorbi despre o veritabilă arhitectură a intimităţii din moment ce un obiect ascuns
s-a transformat în statement. Materiale preţioase, dantele fine, juxtapuneri inedite, inserţii de piele, elastice, tul, catifea, satin, mătase. Nu lipseşte nimic.
„Pentru colecţia de primăvară-vară 2017, la fel ca şi în cazul colecţiilor anterioare, I.D. Sarrieri a încercat să creeze piese de lenjerie care pot trece testul timpului, piese clasice care sunt însă reinventate şi trecute prin filtrul modernităţii. Colecţia cuprinde şi desuuri cu un design nou, aparte, provocator“, spune Costina Iordache, head of PR al brandului I.D. Sarrieri, unul dintre cele mai cunoscute branduri de modă româneşti. Businessul I.D. Sarrieri, creat de antreprenoarea Iulia Dobrin, este totodată unul dintre cele mai cunoscute branduri de lenjerie de lux din lume. Cea mai nouă colecţie a brandului combină broderiile cu dantela delicată şi cu inserţiile de tul. Acesta din urmă este menit să fie un element de transparenţă care să contrasteze prin simplitatea sa cu încărcătura broderiilor.
„Totuşi, în acest sezon, brandul aduce pe lângă piesele de lenjerie şi ţinute pentru seară, un mix de masculinitate şi feminitate, de rafinament şi graţie, piese care te provoacă subtil şi care totodată te invită la visare şi relaxare. Sunt piese care permit purtătoarei să le pună în valoare cu propria ei personalitate, dar care îi permit totodată să rămână discretă dacă aceasta este alegerea ei.“
Pijamale în imprimeuri îndrăzneţe şi pantaloni evazaţi în tonuri de portocaliu „turbat“ ce pot fi asortaţi cu o cămaşă clasică sunt doar câteva dintre ţinutele din noua colecţie I.D. Sarrieri care îmbină moda cu un strop de excentricitate şi care pot fi purtate în afara dormitorului dacă sunt accesorizate corect.
Rochiile de tip furou, cu lungimi variate şi în tonuri de verde smarald, roşu rubiniu, caramel delicios sau pasteluri delicate, sunt la rândul lor arme de seducţie sigure, mai ales că sunt îmbogăţite cu dantelă Chantilly. Inspiraţia pentru ele tot din dormitor vine.
„Colecţia de primăvară-vară 2017 este despre personalitatea purtătoarei, cu toate vulnerabilităţile şi atuurile ei, este o celebrare a sinelui“, spune Costina Iordache.
Tot personalitatea purtătoarei este celebrată şi în cea mai nouă colecţie capsulă a Ludique, care include piese de lenjerie statement, de un erotism rasat, create sub forma unui manifest de eliberare şi dezvăluire a femeii, spune Ruxandra Gheorghe. Produsele sunt realizate din mătase naturală, accesoriile şi elasticele fiind achiziţionate de la marii producători internaţionali, pe când tiparele sunt făcute la Londra.
Ruxandra Gheorghe spune că fiecare dintre piesele ei celebrează femeia independentă, activă, care nu-şi ţine secretă feminitatea, dimpotrivă, are curajul să şi-o dezvăluie.
„Preiau simboluri feminine din mitologie şi artă, pe care le transpun în contemporan, păstrând esenţa în design a brandului, prin tăieturile geometrice specifice.“
Desuurile Ludique, aşa cum spune şi numele brandului, te duc cu gândul la joc, sunt senzuale şi par a avea la fel de multe „complicaţii“ ca un ceas. Bretelele şi elasticele sunt aşezate atent pentru a pune în valoare trupul purtătoarei. Geometria aleasă lasă la vedere suficient pentru ca jocul să fie incitant, însă nu prea mult pentru ca procesul de seducţie să dureze. Într-o perioadă de „instant gratification“ nu totul este la vedere şi uşor accesibil. „O lenjerie specială poate fi asociată la fel de bine cu nişte jeansi sau cu piese vestimentare oversized. Efectul mental este, în primul rând, al purtătoarei“, spune Ruxandra Gheorghe.
Andrea Bonardi, fostul CEO al brandului de lenjerie de lux La Perla, spunea într-un interviu că lenjeria de lux este asociată cu statusul pentru că este un produs care nu se vede şi este cumpărat mai mult pentru propria plăcere de către persoane sofisticate care au trecut deja prin toată experienţa luxului şi au în garderobă de la pantofi la ţinute, accesorii şi bijuterii exclusiviste.
„Să cumperi o piesă de lenjerie de lux este ca şi cum ai cumpăra un ceas ale cărui mecanisme şi complicaţii sunt cunoscute şi apreciate de purtător, dar nu sunt vizibile cu ochiul liber“, spunea fondatorul La Perla.
Dar parcă totuşi discuţiile şi senzaţiile stârnite de o piesă de lenjerie intimă, de curele, dantelă, piele sau satin sunt infinit mai savuroase decât cele despre rotiţe, mecanisme, precizie. Aş putea fi contrazisă, dar de la înălţimea unor tocuri cui de 15 centimentri chiar nu îmi pasă. Aceasta este însă o altă discuţie.