Style

De ce aleg brandurile să lucreze cu ilustratori atunci când ajung în etapa creării ambalajelor, designurilor, logourilor? Într-o lume croită după tipare, cea mai eficientă promovare este să ieşi din şabloane

15 iul 2021 214 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pentru că vin cu o viziune cool, fresh, pentru că îşi pun creioanele în slujba imaginaţiei şi dau contur unor idei care le aparţin lor şi numai lor, pentru că sunt altfel decât ceea ce poate fi un computer şi pentru că, între linii şi culori, îşi pun o bucăţică de suflet. De aceea aleg brandurile să lucreze cu ilustratori atunci când ajung în etapa creării ambalajelor, designurilor, logourilor. Dar şi pentru că, într-o lume croită după tipare, cea mai eficientă promovare este să ieşi din şabloane.

„Obiectivul principal este acela de a crea un design definitoriu şi memorabil. Ilustraţiile vor fi în continuare un element folosit în colecţiile speciale, am început să ne gândim la urmă­toarea temă, pentru a o lansa la finalul acestui an“, spune Lucian Bădilă, cofondator al reţelei de cafenele 5 to go.

În noiembrie 2020, brandul a lansat o colecţie specială de pahare, sub denumirea Retrogrand, iar pentru grafică a decis să lucreze cu un ilustrator, pentru a veni cu un design fresh, memorabil, care să surprindă esenţa campaniei şi personalitatea 5 to go. Autoarea este Ana Mălăianu, o tânără artistă care a transpus viziunea şi conceptul într-un design cool, fresh şi colorat, rezultatul fiind o colecţie de pahare în spiritul reprezentativ lanţului de cafenele, vibrant şi surprinzător.

„Colecţia specială subliniază caracteristicile campaniei: stilul retro, regăsit în detaliile grafice, asocierea cu horoscopul, fiecare zodie fiind reprezentată pe pahare prin design şi mesaje personalizate, precum şi sublinierea faptului că este paharul cu cel mai mare gramaj din portofoliu.“

Ilustraţiile reprezintă cele 12 semne zodiacale, reinterpretate într-o notă modernă, şi sunt rezultatul a aproximativ două luni de brainstorming şi muncă, pornind de la pregătirea designului până la momentul primei cafele vândute în noul ambalaj.

Tot pe segmentul băuturilor, şi producătorul Bere Bucureşti de Cartier a apelat la un ilustrator pentru etichetele de pe sticlele sale, care surprind un element distinctiv din fiecare mare cartier al Capitalei. Desenele sunt semnate de Tea Tomescu.

„De-a lungul experienţei noastre în companii multinaţionale, am învăţat că diviziunea muncii este foarte importantă. Prin urmare, am ales să lucrăm cu ilustratori în ceea ce priveşte realizarea etichetelor“, afirmă Radu Dura, fondatorul Bere Bucureşti de Cartier.

Pentru a crea o etichetă de succes este nevoie de oameni care au o experienţă vastă în acest sens, dar şi multă imaginaţie. Nu este vorba doar despre un simplu desen, ci despre a avea capabilitatea de a transpune pe hârtie un cumul de informaţii dobândite, care, la rândul lor, au rolul de a transmite sentimente oamenilor, adaugă el.

Tea Tomescu are la activ mai multe colaborări cu branduri - locale, dar nu numai - pentru care a reuşit să pună pe hârtie un vibe greu de pus în cuvinte. Labora­toarele de ecleruri French Revolution, 7card, localul specializat în vinuri Wineful, dar şi Telekom, Puma, Sephora sau Zuzu sunt doar câteva dintre numele cu care Tea Tomescu a colaborat până acum.

„Tema a fost să găsim un punct sensibil comun al consumatorilor, pe un anumit segment de vârstă, cum ar fi locul naşterii, locul în care se află cei dragi, locul copilăriei. Pe scurt, evocarea copilăriei, adolescenţei şi poate a primei tinereţi, cea imediat de după vârsta de 20 de ani“, dezvăluie Radu Dura de la Bere Bucureşti de Cartier.

Oamenii obişnuiesc să îşi amin­tească, să povestească, să se raporteze la întâmplări, lucruri, oameni, dar şi la momente din trecutul lor, aşa că echipa din spatele producătorului de bere s-a gândit că sentimentul în sine transformat într-un instrument de marketing trebuie să fie un bun vânzător. Iar munca ilustratoarei etichetelor s-a potrivit foarte bine cu obiectivele lor. Munca echipei pe de altă parte...

„... a constat în research. Mai exact, în a căuta informaţii despre realizarea etichetelor. Astfel, am aflat mai multe informaţii despre Tea Tomescu. Materialele grafice făcute de ea pentru «Bucureştiul Întreprinzător» (o campanie realizată de Banca Transilvania în 2016 - n. red.), respectiv imaginea fiecărui cartier, s-au potrivit de minune cu ideea noastră.“

Nimic nu este însă uşor, chiar dacă poate părea o bagatelă să faci o ilustraţie. În cazul brandului de bere, unul dintre cele mai dificile lucruri cu privire la procesul de alegere a designului este relevanţa pentru consumatorii cu vârsta de peste 30 de ani. Persoanele aflate în acest segment au trecut prin perioade tumultoase. Ultimii 40-50 de ani au fost marcaţi de schimbări majore, atât mediile, cât şi percepţiile în care au trăit au fost diferite. Unele persoane au fost martore la trecerea de la comunism la capitalism, iar altele s-au născut direct în capitalism, unele au crescut la ţară şi altele la bloc. Astfel că adresabilitatea este un lucru dificil în ceea ce priveşte procesul de alegere pentru orice etichetă.

„Este important să ştii să te adresezi şi să o faci către un număr cât mai mare de oameni printr-o singură imagine relevantă.“

Pentru Biodeck, un producător de ambalaje din plante, resorturile din spatele colaborării cu un ilustrator pentru prezentarea produselor sale au fost şi mai complexe. Fondatorii au vrut nu doar să „agaţe“ publicul, ci să contribuie la un soi de educare a lui.

„Biodeck Artwork Series este un proiect creativ care se străduieşte să sensibilizeze publicul cu privire la problemele de mediu, cum ar fi poluarea provocată de plasticul de unică folosinţă. Acest proiect îşi propune să devină o punte între ecologie şi artă, ştiinţă şi industria producătoare“, spun reprezentanţii Biodeck.

Arta ajunge să facă parte din viaţa noastră cotidiană prin intermediul obiectelor funcţionale, care de cele mai multe ori trec neobservate, cum sunt de exemplu paharele de cafea, şi-au spus ei. Aşa că au ales să le dea personalitate. Seria Biodeck Artwork cuprinde cinci colecţii, ale căror ilustraţii au fost făcute până acum de mai mulţi artişti locali, precum Evelin Bundur, Sadoo, Visual Playground, Loreta Isac, Mura şi Corina Drăgan.

„Ne propunem să dezvoltăm constant această colecţie şi ne bucură popularitatea de care se bucură în rândul publicului.“

Fiecare artist îşi pune amprenta asupra ilustraţiilor aşa cum simte, aşa cum percepe el ideea de mediu sustenabil. Totul începe cu stabilirea produselor care vor face parte dintr-o anumită colecţie, apoi se alege tematica şi se înaintează propunerea artistului pe care cei de la Biodeck îl consideră cel mai potrivit să o comunice vizual.

„Am întâmpinat foarte puţine greutăţi în procesul de alegere a designului, deoarece am colaborat cu artişti cu care rezonăm atât la nivel de valori, cât şi din punct de vedere estetic. Lucrăm pe baza unui brief, însă oferim libertatea de a crea plecând de la stilul şi viziunea artistului.“

Sacoşele de la Cărtureşti sunt, pentru mulţi, un motiv în sine pentru a ajunge în una dintre librăriile reţelei dezvoltate local, designul lor fiind o adevărată bucurie. Brandul a abordat încă din primii ani ai existenţei sale ilustratori care să transforme librăria şi obiectele dedicate cititorilor, de la panouri de semnalizare, până la cele mai mici semne de carte.

„«Frumuseţea este promisiunea fericirii» - inspiraţi de acest citat din Stendhal, am vrut ca sacoşele noastre, hârtia de împachetat sau plicurile folosite la ambalarea cadourilor să fie un companion al bucuriei de a descoperi ceva ales din Cărtureşti. Am investit în acest mic răsfăţ aflat la finalul vizitei în librărie: împachetarea gratuită a cadoului în hârtie deosebită şi o sacoşă gratuită care să ducă mai departe atât cărţile alese, cât şi amintirea vizitei în librărie“, spun reprezentanţii Cărtureşti.

Aşa se face că sacoşele Cărtureşti sunt mici opere de artă ambulante, făcându-şi apariţia în metrou, pe stradă, la petreceri de aniversare sau la birou, ducând mai departe atât brandul de librării, cât şi stiluri noi, proaspete de ilustraţie, imaginate în România.

„Periodic alegem o nouă identitate vizuală pentru linia noastră de ambalaje, iar asta înseamnă că de-a lungul anilor am colaborat cu numeroşi artişti: Ghica Popa, Ştefan Vasilachi, Maria Surducan, George Roşu, Alexandru Ciubotariu (Pisica Pătrată), Bogdan Ceauşescu, Cristiana Radu, Kadna, Bianca Dumitraşcu, Andra Badea, Daia, Ioana Şopov, Paula Rusu, Vali Petridean şi mulţi alţii.“

Pentru 2021, reţeaua a ales să lucreze cu unul dintre primii colaboratori, creative directorul Ştefan Vasilachi, care este şi autorul logo-ului Cărtureşti. El a creat grafica pentru noua sacoşă, precum şi pentru unul dintre modelele de hârtie de împachetat din librărie şi pentru cutia de carton în care sunt livrate comenzile online. Întregul proces, de la brief până la producţie, durează între 30 de zile şi 3 luni, în funcţie de termenii de producţie ai fiecărui element.

„Am pornit de la ideea de librărie ca spaţiu fizic, familiar cititorilor mai ales prin frumoasa faţadă a Cărtureşti Verona, dar şi ca spaţiu virtual în care se întâlnesc personaje şi locuri faimoase din literatură: Ţara Minunilor, 221B Baker Street, Ferma Animalelor, La Medeleni, Peronul 93/4, Humuleşti, Fabrica de Ciocolată sau Strada Mântuleasa.“

Aşa că noile sacoşe de hârtie de la Cărtureşti reinterpretează în mod jucăuş faţada Cărtureşti Verona, adăugându-i personaje şi obiecte inspirate din universul cărţilor şi al artelor: silueta lui Mary Poppins, un Cupidon ascultând muzică în căşti, un graffiti lăsat de Bacchus, ceainice, vinyluri, gadgeturi, litere şi note muzicale.

În ceea ce priveşte detaliile de producţie, în ultimii trei ani Cărtureşti şi-a propus să folosească materiale cât mai naturale, aşa că a ales hârtia kraft, poroasă, texturată, în locul celei albe şi lucioase pentru împachetat, şi cartonul simplu, maro, pentru cutiile folosite la livrarea comenzilor online.

Diferenţa între modelele generate pe computer sau grafica de tip stock disponibilă online, folosită tot mai des de branduri în ultima perioadă, şi ilustraţiile create de la zero, folosind schiţe, experimentând cu scheme de culori, perspective şi compoziţii, este uriaşă. Modelele ilustrate aduc un plus de exuberanţă, dau o altă adâncime graficii şi au mici imperfecţiuni sau ciudăţenii care le fac şi mai captivante pentru privitorul amator.

Zuluff este un alt brand local care a văzut în ilustraţie soluţia pentru ca ambalajele scutecelor din bambus pe care le realizează să iasă din anonimat.

„Am plecat de la o ilustraţie cu bambuşi, pe care am simţit nevoia să o perfecţionăm, să o facem cu adevărat specială. Am lucrat cu Alexia Udrişte, pentru că stilul ei se potriveşte mănuşă pe brandul nostru. Unde mai pui că folosea adesea scutecele Zuluff pentru fetiţa ei! A fost o potrivire perfectă“, spune Ana Voicu, fondatoarea Zuluff.

Au plecat de la ideea unei păduri de bambus care creşte repede, uneori haotic şi se regenerează în câteva săptămâni. Au adăugat apoi un strop de viaţă - păsările ascunse printre frunzele de bambus, care nu au doar rol estetic, ci şi funcţional, fiecare vietate fiind corespunzătoare unei mărimi de scutec. De la brief până la livrarea ilustraţiilor finale, a trecut o lună. Una în care Ana Voicu şi Alexia Udrişte s-au consultat în permanenţă.

„Am ales pentru Zuluff o pictură, pentru că este un mediu natural, foarte potrivit cu brandul şi cu identitatea lui. E important să alegi ilustratorul care are stilul şi mediul de lucru cel mai apropiat de identitatea brandului tău - în felul ăsta te asiguri că veţi ajunge uşor pe aceeaşi lungime de undă.“

Orice artist care iubeşte natura şi o reprezintă în lucrările sale poate să fie prietenul Zuluff, unde motivele vegetale şi naturale sunt un element important în branding.

După toate aceste colaborări care au pus la încercare imaginaţia ilustratorilor, dar şi viziunea brandurilor, ar alege antreprenorii locali să continue să facă ambalaje semnate de oameni, şi nu de computere? La unison spun că da şi că au deja nume pe listă pentru parteneriate viitoare.

„Am decis să dezvoltăm periodic colecţii speciale, pe teme care să îi încânte pe consumatori şi să creeze conversaţii în comunitatea noastră. Ne dorim să susţinem tinerii artişti, sunt mulţi extrem de talentaţi şi avem în vedere şi alte colaborări de acest gen, pentru următoarele colecţii speciale“, spune Lucian Bădilă, cofondatorul 5 to go.

Paharele din cafenelele care poartă acest nume sunt un adevărat canal de comunicare cu consumatorii, fiecare are o poveste anume şi reprezintă un personaj care transmite ceva celor care îl aleg, aşa că anonimatul nu mai poate fi o soluţie pentru aceste recipiente.

Radu Dura, fondatorul Bere Bucureşti de Cartier, spune că ştie că sunt o mulţime de alţi ilustratori talentaţi care ar putea pune în imagini o idee cât de fidel cu putinţă, dar deocamdată alege să mai lase etichetele actuale să câştige popularitate în piaţă.

„În prezent, încercăm să ne revenim din criza generată de Covid-19. Mai durează puţin până când proiectele actuale ajung la maturitate şi pot fi exploatate la maximum. Idei avem, există o continuitate şi un plan integrat, însă vremurile sunt încă nesigure pentru demararea lor“, spune el.

Respectul faţă de mediu rămâne elementul-cheie în colaborarea dintre Biodeck, brand de ambalaje compostabile, şi orice ilustrator care le-ar putea „citi“ gândurile.

„Avem o listă de ilustratori pe care îi admirăm, îi urmărim, a căror muncă o apreciem şi cu care sperăm să ajungem să lucrăm în viitorul apropiat. Ne place să explorăm zone diferite ale artei şi, de aceea, orice colecţie nouă poartă semnătura unui artist diferit“, spun oamenii din echipa Biodeck.

Şi cei de la Cărtureşti se gândesc să continue colaborările cu ilustratorii români în cadrul proiectelor ce ţin de zona de împachetat. Este deja o tradiţie care a avut ca rezultat o expunere a cititorilor la modele de grafică originale, creative şi ingenioase.

„Datorită ambalajelor frumoase pe care le folosim la împachetat, avem mii de clienţi care nu-şi pot imagina Crăciunul fără pachetele îmbrăcate în hârtie de la Cărtureşti sau care postează în social media fotografii cu coletele primite prin curier, pline de pacheţele atent ambalate pentru cadou.“

Ilustraţiile sunt aşadar o parte importantă din identitatea brandurilor care aleg să le includă în imaginea lor. Iar vestea bună este că de talent(e) piaţa nu duce lipsă.