Gadget

Povestea brandului danez Bang&Olufsen sau cum poţi avea un sunet atât de fidel încât îţi face pielea de găină. „Emoţiile provocate de muzică şi film sunt cele care ne inspiră. Mai departe, investim în design şi tehnologie"

16 apr 2021 595 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Acum aproape un secol, Peter Bang şi Svend Olufsen, doi tineri antreprenori, ingineri de profesie, şi-au setat ca misiune îmbunătăţirea experienţei de a asculta radio. Astfel, au creionat un produs care să funcţioneze pe curent alternativ, într-o perioadă în care toate radiourile foloseau baterii. Au reuşit apoi să lucreze la precizie şi să elimine zgomotul de fond, iar muzica nu a sunat niciodată mai bine. Ulterior, cei doi au gândit un design nou pentru aparatele de radio şi mai târziu pentru televizoare, un design care să permită produselor să se integreze mai bine într-o locuinţă. Le-au făcut să semene cu piesele de mobilier. Iar restul e istorie, istoria brandului danez Bang&Olufsen.

„Emoţiile provocate de muzică şi film sunt cele care ne inspiră. Mai departe, investim în design şi tehnologie. Ce le place oamenilor însă la produsele Bang&Olufsen e experienţa completă pe care le-o oferă“, spune Gavin Ivester, vice-president of design în cadrul brandului danez.

Clienţii companiei iubesc muzica, designul şi au anumite standarde pentru orice produse folosesc în viaţa de zi cu zi. Timpul lor e valoros, aşa că vor să aibă parte de cele mai bune experienţe.

„De-asta calitatea sunetului e cea mai importantă pentru noi şi e motivaţia din spatele a tot ceea ce creăm.“

Calitatea sunetului e despre acurateţe, astfel că orice gen muzical trebuie să sune bine.

Interfaţa produselor e şi ea pe lista de priorităţi a brandului, dat fiind că e important să poţi folosi uşor un device, fie că e vorba de un speaker, o pereche de căşti sau un televizor.

„Misiunea noastră e să-i facem pe utilizatori părtaşi la experien­ţele pe care şi le doresc, dar într-o manieră naturală, facilă. Nu vrem să aibă bătăi de cap cu tehnologia.“

E important să îţi placă produsele pe care le foloseşti, spune Gavin Ivester. De altfel, designul e principalul motiv pentru care clienţii aleg Bang&Olufsen, dar nu e singura raţiune din spatele unei achiziţii. Contează şi caracteristicile tehnice, şi senzaţia că ai cumpărat ceva valoros, un bun făcut să dureze.

„Suntem foarte atenţi la aspectul produselor noastre, la cât de frumoase sunt, fie că e vorba de un televizor care trebuie să se integreze perfect într-o locuinţă, fie de căştile care devin parte din ţinuta celui care le foloseşte.“

Produsele mărcii daneze sunt gândite, atât din perspectiva designului, cât şi a tehnologiei folosite, pentru a fi utilizate pe termen lung, mai exact decenii. Sunt produse lăsate moşternire din generaţie în generaţie. Dar tehnologia avansează în permanenţă. Cum ţin ele pasul?

„Pentru speakerul Beosound Level, cel mai nou produs lansat de noi, am folosit tehnologii ce pot fi actualizate, pentru a fi în permanenţă de ultimă generaţie. Spre exemplu, bateria e înlocuibilă.“ Acesta este elementul care are cea mai scurtă viaţă dintre componentele unui produs. Se poate înlocui şi modulul de streaming.

„El este gândit pentru a putea fi utilizat timp de mulţi ani, însă ştim că tehnologia avansează şi vrem să fim pregătiţi. “

Cei trei piloni ce stau la baza brandului Bang&Olufsen sunt sunetul, designul şi munca artizanală şi asta nu s-a schimbat de la începuturile companiei lansate în urmă cu aproape un secol, spune executivul.

Gavin Ivester afirmă că el a fost pasionat de muzică toată viaţa, însă a învăţat ceva simplu şi important abia în momentul în care s-a alăturat echipei Bang&Olufsen: e nevoie de spaţiu pentru a reda basul. Ce înseamnă asta devine evident în momentul în care auzi sunetul. Ca un produs să reproducă fidel basul, e nevoie de o anumită dimensiune internă care permite speakerelor să îşi facă treaba.

„Nu poţi schimba legile fizicii. Pentru a putea avea un sunet atât de fidel încât îţi face pielea de găină, e nevoie ca designul să fie adaptat necesităţilor tehnice.“

Astfel, acustica este cea care defineşte mărimea şi, într-o anumită măsură, forma produselor Bang&Olufsen.

„Un alt crez al nostru e să nu păcălim când vine vorba de materiale - dacă pare lemn, atunci chiar e.“ La fel şi la aluminiu. Materialele sunt alese pentru funcţionalitatea lor. Precizia sunetului este influenţată de ele.

„Şi, pe lângă toate acestea, la Bang&Olufsen mai e vorba şi de un strop de magie.“ Spre exemplu, spiritul Beosystem-ului din anii ’90 - CD player-ul a cărui uşă de sticlă se deschidea când te apropiai - trăieşte astăzi în sistemul audio Beosound Balance, ai cărui senzori invizibili de proximitate declanşează luminarea suprafeţei prin intermediul unor perforaţii microscopice făcute cu laserul. Astfel, se dezvăluie butoane pe o suprafaţă ce anterior părea o bucată compactă de aluminiu.

„Nu a fost intenţia noastră ca anumite detalii legate de design să se repete de-a lungul timpului. Ce am făcut a fost să analizăm filosofia din spatele produselor şi să vedem ce le-a făcut să iasă în evidenţă.“

Când vorbim de design, gusturile oamenilor au devenit tot mai sofisticate, iar produsele artizanale sunt cele care ies în evidenţă. Oamenii văd ce înseamnă munca artizanală şi o apreciază. Nu mai e suficient să acoperi o serie de circuite cu o cutie neagră, explică Gavin Ivester.

„Discutăm în permanenţă cu clienţii noştri şi cu cei care nu ne sunt încă clienţi. Urmărim trenduri, suntem atenţi la comportamente de consum, studiem ce a mers bine şi ce nu. Găsim mereu noi probleme de rezolvat.“

Generaţiile Y şi Z spre exemplu, au valori diferite şi asta creează noi nevoi de consum şi noi oportunităţi.

„Analizăm fiecare material şi fiecare etapă a procesului de producţie. Deja am făcut o serie de îmbunătăţiri.“

Spre exemplu, într-o perioadă în care sustenabilitatea e tot mai importantă, brandul a înlocuit multe dintre ambalaje cu altele din hârtie reciclabilă. Şi procesul nu se opreşte aici. „Când vine vorba de sustenabilitate, noi credem în longevitate.“

Performanţa tehnică şi designul atemporal sunt argumentele unui utilizator care vrea să păstreze un produs, mai degrabă decât să-l înlocuiască.

„Căştile noastre H95 au bureţi (earpads) care sunt ţinuţi în loc de magneţi şi pot fi înlocuiţi în doar câteva secunde. Acesta e un exemplu de cum regândim procesul de producţie astfel încât relaţia consumatorilor cu Bang&Olufsen să fie una de lungă durată.“ Un alt exemplu e sistemul Beosound Level, care a fost creionat astfel încât să poată sta la fel de bine pe masă, pe perete sau „cu burta în sus“, aşa că e uşor de integrat în peisaj.

„Un design atemporal e pentru totdeauna. Ediţia noastră limitată a pick-up-urilor Beogram dovedeşte asta. Designul ce datează de câteva decenii este la fel de relevant şi azi.“

Produsele brandului danez sunt prezente în România prin intermediul distribuitorului ASBIS. Compania este din luna mai a anului trecut partener de distribuţie pentru Bang&Olufsen în regiunea Europei Centrale şi Est şi pentru ţările din Comu­nitatea Statelor Indepen­dente (cu excepţia Rusiei). În Struer, Danemarca, oraşul unde Bang&Olufsen a luat naştere, se găsesc două dintre locurile preferate ale vicepreşedintelui însărcinat cu designul în cadrul companiei. Primul este muzeul Struer, care într-o anumită măsură este muzeul Bang&Olufsen. Aici poţi să descoperi istoria companiei şi produsele brandului în ordinea cronologică a lansării lor. Tot în Struer se găseşte arhiva privată a grupului, unde există un exemplar din aproape orice produs a fost realizat de Bang&Olufsen de-a lungul timpului.

„Când m-am alăturat companiei, cele două obiective au fost primele pe care le-am vizitat. Ce am descoperit în istoria grupului a fost inovaţie permanentă, nu nostalgie.“

Spre exemplu, Beosound Level seamănă cu radiourile Beolit din anii ’70, dar nu a fost un scop în sine acesta. „Am avut de rezolvat o serie de probleme, iar rezultatul a fost similar din punctul de vedere al designului cu ceva ce mai fusese.“

Level, la fel ca radiourile Beolit, a fost gândit pentru a te însoţi oriunde vrei să mergi. Este plat ca o carte, aşa că îşi face loc în orice rucsac. Dar este totodată modern şi adaptat cerinţelor actuale.

În ultimul an, viaţa acasă a devenit întregul nostru univers. În acelaşi spaţiu muncim, facem sport, ne uităm la filme sau ne bucurăm de alte forme de entertainment, explică managerul Bang&Olufsen. Casa nu mai este doar locul unde ajungem ca să ne spălăm rufele. De aceea, ea trebuie adaptată pentru a putea să ne ofere experienţele pe care anterior la aveam la birou, la şcoală, la restaurant sau la teatru.

„Pandemia a afectat profund pe toată lumea. O să avem nevoie de timp pentru a ne reveni, dar sunt optimist că avem şansa unei renaşteri datorită acestei noi perspective pe care pandemia ne-a oferit-o.“

Să muncim de la birou cinci zile pe săptămână s-ar putea să nu mai fie cea mai productivă soluţie. Iar călătoriile de business ar putea fi înlocuite pe termen lung cu videoconferinţele.

„În acest context, calitatea sunetului este mai importantă ca oricând, ea poate influenţa engagement-ul şi relaţia cu oamenii care participă în astfel de şedinţe şi întâlniri.“

Scopul unui sunet perfect este acela de a te ajuta să trăieşti emoţia pe care o transmite muzica favorită sau de a te face părtaş în filmul pe care-l urmăreşti. Tot sunetul este cel care creează legături şi relaţii între colegi şi oameni apropiaţi.

„Dacă vorbim de design, cred că se va pune un mai mare accent pe versatilitate, iar asta se aplică tuturor produselor dintr-o locuinţă.“ Ele trebuie să aibă mai multe funcţionalităţi - ecranul să poată fi folosit şi pentru muncă şi pentru entertainment, iar sunetul are rolul atât de a face legătura între spaţii, cât şi de a controla zgomotul.

„Oamenii trebuie acum să poată face fluid trecerea între muncă, joacă şi educaţie“, conchide Gavin Ivester.