Simona Gîrbou este un artist din mâinile căruia ies bijuterii pe care chiar ea le descrie ca fiind eclectice, realizate din materiale reciclate, cu tehnici tradiţionale. Iar numele pe care l-a dat propriului său brand - Bizar Concept - ilustrează perfect cele de mai sus.
„Am lansat brandul Bizar Concept în anul 2017, din pasiune pentru frumos. Sună a clişeu, dar nu este. Când spun frumos mă refer la conceptul în sine, care depăşeşte valenţa estetică şi încorporează toată povestea obiectului“, explică ea.
Nefiind o adeptă a fast-fashion - modă guvernată exclusiv de trenduri care în contextul actual se succed mai rapid decât oricând -, Simona crede că e important să ne intereseze ce se află în spatele obiectelor pe care le cumpărăm. De unde vin materialele, ce impact are producerea anumitor piese asupra mediului, dacă acestea se realizează într-un mediu etic şi, nu în ultimul rând, dacă respectivul obiect ne place sau ne trebuie cu adevărat – acestea sunt întrebări pe care ar trebui să ni le adresăm de fiecare dată. Pornind de la aceste crezuri personale, antreprenoarea şi-a lansat propriul său business.
„Am identificat pe piaţa internaţională o atracţie pentru nişa asta de bijuterie lucrată manual, care nu se apropie ca design de ceea ce găsim în marile magazine.“
Şi astfel a apărut antreprenorul Simona Gîrbou şi businessul Bizar Concept.
„M-am visat mereu artist plastic, dar viaţa mi-a spus că trebuie să mă îndrept spre o meserie de oameni mai realişti. Ştiţi genul acela care are facturi de plătit şi merge la supermarket pentru cumpărături? Şi eu sunt unul dintre acei oameni.“ Aşa că după ce a terminat Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza“, a urmat cursurile Facultăţii de litere şi a absolvit un masterat în Publicitate.
„Ca orice om care credea că un job în comunicare vine cu linişte financiară, m-am angajat într-o agenţie. Mereu însă, m-a frustrat faptul că ceea ce făceam nu se încadra în zona creativă.“
A început să facă design de bijuterie destul de târziu, după cum spune ea, mai exact la 35 de ani. Nu s-a oprit de fapt niciodată din desenat, toate agendele ei au fost mereu pline de schiţele bijuteriilor pe care le visa. Dar ele au fost multă vreme doar un vis. „Văzând asta, prietena mea din copilărie m-a trimis obligat-forţat să urmez cursurile unei şcoli de bijuterie contemporană. Şi aşa a început totul.“
Au urmat multe alte cursuri şi ore întregi de tatonare şi testare. A petrecut luni de zile învăţând de la maeştri ai tehnicilor tradiţionale atât din Italia şi SUA, cât şi din Indonezia şi Thailanda.
„Am început această călătorie în lumea bijuteriilor cu un design minimalist, dar m-am bucurat de rezultate abia atunci când am început să creez piese statement. Mă refer aici la colecţia Freya (cea mai recentă - n. red.).“
În mitologia nordică, Freya este zeiţa asociată dragostei, fertilităţii şi frumuseţii. Colecţia Simonei Gîrbou vrea să aducă în prim-plan aceste calităţi feminine.
„Nefiind obişnuiţi să cuantificăm puterile şi darurile feminine, acestea rămân într-un con de umbră şi nu sunt la fel de mult apreciate precum cele masculine.“
Colecţia îmbină tehnici antice ale bijuteriei - granulaţie, reticulare, fuziune, punând în valoare ideea de armonie, adaugă ea.
„Am alăturat pietrelor comune perle şi pietre semipreţioase. Am alternat suprafeţe netede, lucioase, cu suprafeţe reliefate. Am îmbinat auriul cu negru, tocmai pentru a se pune reciproc în valoare, aşa cum femininul şi masculinul stau alăturate şi fac asta în viaţa de zi cu zi.“
Viitorul, crede artista, nu este alb sau negru, doar feminin sau masculin, el este al femeilor şi al bărbaţilor care sunt conştienţi de puterea lor împreună.
Piesele din colecţie au preţuri care pornesc de la 650 de lei pentru un inel floral din argint 925, patinat şi placat selectiv cu aur de 18 Kt şi ajung la 3.400 de lei pentru un alt inel din aceleaşi materiale. Acesta din urmă are ca piatră centrală un aquamarin brut de peste 14 carate, iar alăturat a fost montată o turmalină roz.
„Clientele mele sunt în principal femei puternice, independente, ale căror ţinute sunt susţinute de bijuterii. Am multe cereri pentru a realiza bijuterii din aur, semn că sunt apreciate lucrurile care îşi păstrează valoarea în timp.“
Crede că acest lucru este şi efectul pandemiei, dacă înainte se cumpărau bijuterii mai multe, eventual la un preţ accesibil, acum oamenii simt nevoia de a cumpăra mai puţin, dar mai valoros.
„Primesc comenzi personalizate, iar faptul că reuşesc să le realizez mă bucură întotdeauna. De exemplu, am dezvoltat nişte piese pornind de la un tatuaj. Au ieşit atât de bine încât cred că voi face o colecţie în sine pornind de la asta.“
Îi place să folosească metale reciclate în producţie pentru a avea un impact cât mai mic asupra mediului. De asemenea, foloseşte în prepararea metalului aliaje ce au în specificaţia tehnică a producătorului că nu conţin nichel şi plumb. Astfel se minimizează apariţia alergiilor cutanate.
„Mă atrag foarte mult pietrele brute, pentru că păstrează în ele o frumuseţe pură, fără intervenţia omului asupra lor.“
Simona Gîrbou spune că a avut curajul sau inconştienţa să îşi producă singură bijuteriile pe care le imaginează, aşa că tot în anul 2017, când a păşit în antreprenoriat, a pus bazele unui atelier utilat atât cu unelte tradiţionale, cât şi cu tehnologie de ultimă generaţie. Pentru a realiza o colecţie nouă are nevoie de câteva luni. Întâi face schiţele, apoi realizează câteva prototipuri pe care le poartă pentru a testa ergonomia pieselor. Abia apoi comandă materialele şi realizează modelele finale.
„Dacă însă designul produsului există sau clientul doreşte ceva personalizat, dar asemănător cu ceea ce am mai făcut, durează între 4 şi 14 zile.“
Piesele sunt vândute pe site-ul propriu, la showroomul din cadrul atelierului - unde poate fi văzut şi procesul de manufacturare, prin intermediul partenerilor locali - buline.ro, Band of Creators, dar şi în galerii online internaţionale cum ar fi eclecticartisans.com, overjewels.com şi studio183.co.
„Galeriile online reprezintă un nou trend, dezvoltat ca o adaptare la pandemie. Intenţionăm să ne concentrăm atenţia pe canalul online de vânzare a produselor pentru că acesta e viitorul, dar vrem să ne extindem activitatea şi cu un spaţiu mai mare şi bine amplasat“, conchide ea.