Ceasuri & Bijuterii

RETAIL O’CLOCK. Care este povestea grupului B&B,unul dintre cei mai puternici actori din industria de ceasuri şi bijuterii din România, cu 160 de magazine?

20 dec 2024 207 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Povestea B&B Collection, astăzi unul dintre cei mai puternici actori din industria de ceasuri şi bijuterii din România, a început să se scrie în 1999, când o familie de antreprenori locali a deschis un mic magazin sub acest brand. Circa un sfert de secol mai târziu, B&B este un nume ce adună sub umbrela sa peste 160 de magazine multibrand, dar şi monobrand, care au în portofoliu bijuterii şi ceasuri din toată lumea. Iar povestea nu se opreşte aici, ba din contră. Ce urmează, ne povesteşte Mădălina Diaconu, marketing manager la B&B Collection.

„Avem peste 160 de magazine deschise exclusiv pe piaţa din România şi continuăm expansiunea aici. Dincolo de operaţiunile offline, avem şi un magazin online umbrelă, care găzduieşte toate colecţiile noastre“, explică executivul.

Astfel, astăzi, din grup fac parte magazinele multibrand Kultho, Splend’Or, B&B Collection şi Be in Time. Lor li se adaugă buticurile monobrand, e vorba de Breitling (o unitate), Chopard (1), Longines (2), Tissot (1) şi Swarovski (6), acestea toate operate în sistem de franciză.

„Formatul multibrand funcţionează foarte bine pentru businessul nostru, aşa că este dominant în portofoliu. Totuşi, nu spunem nu nici dezvoltării de noi buticuri monobrand, analizăm mai multe mărci pentru a putea decide.“

Atunci când grupul deschide astfel de buticuri, o face pentru branduri pe care le are deja în portofoliu, pentru care face deja distribuţia în România. În total, B&B are peste 100 de mărci în portofoliu, mărci pentru care este distribuitor oficial pe plan local. Acestora li se adaugă şi mărcile private ale companiei.

În 1999, când businessul a pornit la drum, piaţa de profil era extrem de tânără, iar opţiunile din retail extrem de limitate, povesteşte Mădălina Diaconu. În acest context, B&B Collection a avut iniţial în portofoliu bijuterii de argint, după care şi-a completat oferta cu ceasuri japoneze precum Q&Q, Casio şi G-Shock. „Apoi, am semnat un contract cu grupul Fossil. Am crescut treptat, dar la un moment dat grupul a avut o dezvoltare rapidă. Începutul a fost mai greu.“

Odată ce businessul s-a maturizat, portofoliul de retail s-a dezvoltat şi el, astfel că au apărut magazinele Kultho - acum 18 ani - şi Splend’Or - acum 20 de ani.

„B&B Collection este brandul nostru mass-market. Be in Time, marcă sub care operăm 15 magazine, se adresează consumatorului mai tânăr, cu vârste cuprinse, de regulă, între 16 şi 30 de ani. Avem aşadar mărci mai fashion aici.“

Splend’Or, ai cărui consumatori au între 25 şi 50 de ani, are o gamă variată de produse în portofoliu şi este un brand poziţionat pe segmentul affordable luxury. Spre comparaţie, Kultho este marca premium a grupului, magazinele având în ofertă creaţii de la Pomellato, Messika sau Chopard.

În cazul fiecărui brand există un echilibru în ceea ce priveşte portofoliul, între ceasuri şi bijuterii. „Totuşi, dacă la Kultho domină brandurile externe, la Splend’Or avem multe colecţii proprii de bijuterii. La fel, la B&B Collection există o pondere mai mare a mărcilor proprii în categoria aceasta.“

E vorba de piese şi colecţii gândite alături de partenerii grupului. Sunt colecţii creionate după ceea ce îşi doreşte clientul român. „Putem, de asemenea, dezvolta o colecţie alături de un brand ambasador sau de o persoană care este imaginea noastră.“

Piesele nu sunt produse în România pentru că aici există foarte puţine ateliere, iar cele care sunt nu au capacitatea de a realiza volume mari. „Avem aşadar furnizori din afara ţării, businessuri care sunt transmise mai departe din generaţie în generaţie. Noi nu ne gândim să dezvoltăm propria divizie de producţie. Avem deja o pălărie foarte mare – retailul.“

Iar producţia ar fi ceva cu totul diferit.

B&B Collection este un business 100% antreprenorial românesc – fondat şi deţinut în continuare de familia Bîndă, iar viziunea este să rămână la fel şi pe viitor. De altfel, a doua generaţie e deja în pregătire, spune Mădălina Diaconu.

Ea adaugă că loc de creştere şi dezvoltare există încă, atât în ceea ce priveşte brandurile din portofoliu, cât şi reţeaua de magazine.

„Aducem branduri noi constant, cum ar fi brandurile de nişă din zona ceasurilor, spre exemplu. Se dezvoltă o piaţă a pasionaţilor de ceasuri în România, iar noi ne dezvoltăm portofoliul.“

Un exemplu de brand pe care l-a adus recent este Maurice Lacroix. La fel se întâmplă şi în segmentul de bijuterii.

„În businessul nostru, consumatorul ştie ce vrea şi, deşi este sensibil la preţ, nu acesta este argumentul care primează în faţa calităţii.“ Clientul este educat, bine informat, vrea servicii postvânzare, vrea consiliere şi vrea produse ca în afară. „Pentru businessul nostru, social media este un canal extrem de important, mai ales după ce în ultimii zece ani ascensiunea Instagram a făcut ca accentul să cadă pe zona de lifestyle şi de fashion.“

Totuşi, dacă primul contact cu brandul un consumator îl are în online, cel mai probabil el merge mai apoi în magazin pentru a descoperi produsul, pentru a-l proba.

„Aproape toate magazinele noastre sunt în malluri. Avem doar un butic Kultho pe Calea Dorobanţilor, în rest am mers cu toate celelalte în centre comerciale.“

În România lipseşte cultura shoppingului stradal, explică executivul. Şi lipsesc şi spaţiile potrivite pentru acest tip de comerţ. Spre comparaţie, mallul îţi asigură un flux mare de clienţi care vin ţintit aici pentru ceea ce au nevoie.

„Centrele comerciale sunt vitale pentru businessul nostru, la fel cum offline-ul e crucial pentru un grup precum B&B Collection. Clienţii noştri vor să vină, să vadă, să probeze piesele înainte de a le cumpăra.“ Sigur, există şi unii shopperi care cumpără doar din online, dar majoritatea nu o fac.

Totuşi, dezvoltarea companiei e dictată de dezvoltarea de centre comerciale. „Se mai deschid malluri, dar mai puţine. Totodată, dacă într-un oraş unde noi avem deja prezenţă se deschide un proiect nou, în funcţie de istoric, în funcţie de specificul pieţei şi de client, alegem ce deschidem. Putem merge cu două, trei sau chiar patru magazine.“ Spre exemplu, în centrul comercial Promenada al dezvoltatorului NEPI Rockcastle, B&B e prezent cu trei unităţi – Kultho, Splend’Or şi Swarovski.

„Ne uităm la mall, la puterea de cumpărare a oamenilor din oraş, la tendinţe“, conchide Mădălina Diaconu. Despre dezvoltare, aşadar există un singur mesaj cheie. Va urma...


„Retail o’clock“ este un proiect derulat de După Afaceri Premium în parteneriat cu NEPI Rockcastle, care îşi propune să evidenţieze cele mai noi şi vibrante tendinţe din industria locală a retailului.