Joule Project a apărut ca atelier de bijuterii acum trei ani, dar până la lansarea oficială a fost necesară o acumulare de energii pe durata unui deceniu. Atâta timp a luat şlefuirea până la perfecţiune a proiectului Joule, care de la prima piesă până la cea mai recentă are o singură regulă de design: resetarea constantă a regulilor.
Joule provoacă establishmentul preţios pentru a scoate la inveală bijuterii-caracter, împrumutând ceva din energia unui copil rebel, într-un mediu în care ceilalţi ascultă cu mâinile la spate. Paradoxal, în spatele proiectului se află Raluca Leafu, o absolventă de Drept, dar până la urmă cine poate încălca mai bine regulile decât cel care le ştie la perfecţiune.
„Povestea Joule Project a început indirect acum 10 ani, când am creat brandul de accesorii Bon Bijou, prin intermediul căruia am învăţat foarte multe lucruri“, spune Raluca Leafu, cofounder şi creative director în cadrul Joule Project. Afirmă că bijuteria sa preferată este inelul, în urmă cu cinci ani pornind într-o adevărată aventură pentru a cunoaşte lumea pietrelor şi metalelor preţioase, tocmai pentru a crea altfel de inele. „Doi ani au fost pentru research, pentru călătorii, pentru crearea poveştii şi pentru a construi un atelier propriu-zis. Iar de trei ani brandul Joule Project este live.“
Această cale pe care a urmat-o Raluca Leafu diferă mult de pregătirea sa academică, fiind absolventă a Facultăţii de drept din cadrul Universităţii Bucureşti şi dorindu-şi să fie notar. Dar latura ei creativă şi pasiunea pentru oameni şi energia lor au fost mai puternice decât chemarea unei săli de judecată sau a unui birou notarial.
„Îmi plac oamenii şi sunt creativă. Pornind de aici, am dorit să dezvolt o altfel de bijuterie în România. Am studiat partea de gemologie şi simboluri în bijuterie la Paris, la şcoala susţinută de Van Cleef & Arpels (una dinte cele mai luxoase case de bijuterii din lume – n. red.), am studiat diamantele şi secretele lor prin workshopuri la De Beers (cea mai mare companie din domeniul diamantelor – n. red.) şi la World Gemological Institute (Institutul Mondial de Gemologie – trad.).“ Însuşindu-şi această parte esenţială de teorie, Raluca Leafu a trecut la zona practică prin înfiinţarea unui atelier alături de un bijutier cu experienţă. Atunci a început magia sau mai bine spus energia, pentru că numele Joule exact asta înseamnă. „Joule este unitatea de măsură pentru energie, iar tot manifestoul brandului este în jurul energiei. Noi toţi suntem energie. Partea mea preferată din bijuterie este zona de gemologie şi anume pietre preţioase şi semipreţioase.“ În acest moment, în Joule Project este doar Raluca Leafu, dar sunt colaborări pe partea de manufacturare cu mici ateliere din România, care completează partea de producţie in-house. „Eu sunt partea de strategie, comunicare, branding, creaţie“, spune Raluca.
Ce a reuşit însă Joule Project să facă a fost să producă fisuri în regulile clasice ale bijuteriilor, inclusiv în designul inelelor fiind vizibil acest element estetic. „Pattern-ul inelelor îl reprezintă crăpăturile, care sunt tot din povestea energiei, pe care am ales să le aurim selectiv, mai exact în combinaţia a două metale - aur şi argint, iar acest lucru este întotdeauna complex. Inelele au o piatră secretă ca semnătură a brandului, pe care purtătorul trebuie să o descopere.“
Totul este o poveste.
„Am avut curajul să combin aur cu argint, pietre rough cu cele polished şi să nu urmez regulile bijuteriei clasice. Nu ştiu ce element de noutate să definesc, însă când vezi un inel de la noi, ştii că este Joule Project.“
Poveştile Ralucăi şi poveştile clienţilor se contopesc în bijuterii unicat şi nici nu ar fi putut fi altfe, ţinând cont de gradul de personalizare pe care îl propune Joule.
„Avem poveştile colecţiilor noastre permanente, dar şi poveştile clienţilor pe care le-am integrat în bijuterii. Primul inel pe care l-am făcut a fost o mină de diamante, ideea din spatele lui fiind că energia şi pietrele vin din pământ. Este mult mai puternic mesajul de a purta toată mina de diamante, nu doar unu.“
După, spune Raluca, a dezvoltat colecţia Energy, reprezentată de inelul dop de şampanie, care are gravat 0,9 J. „Aceasta reprezintă energia în Jouli cu care sare dopul de şampanie din sticlă.“ Inelul 350k, 350.000 de mii de Jouli, face referire la energia pe care o consumă un om într-o oră, iar inelul Kiss, compus din trei inele, are pe unul dintre ele gravată energia pe care o consumi în timpul unui sărut.
„Avem şi linia unde poţi veni cu o bijuterie veche pe care o integrăm într-un design nou.“
Comunitatea Joule nu este marcată de un profil anume, ci mai degrabă prin nişte valori estetice comune ale oamenilor care aleg să facă parte din această poveste. „Avem un proiect care se numeşte Life in 350k, unde îi fotografiem şi filmăm pe primii 100 de oameni care au cumpărat inele şi spunem poveştile din spatele lor.“
Metalele din care sunt realizate piesele Joule sunt aurul şi argintul. Atelierul foloseşte mai multe tipuri de pietre, dar cele mai cerute sunt diamantele, safirele, rubinele, smaraldele, quartzul, turmalinele, citrinul, acvamarinul, tanzanitul şi labradoritul. „Avem şi piese pe care le lucrăm în serie, dar în proporţie de 80% suntem un brand unde creăm piese one of a kind, fiecare inel având povestea purtătorului.“
Bijuteriile Joule Project se pot găsi la concept store-ul Aparterre, în showroomul atelierului din Bucureşti, dar şi online pe www.joule-project.com.
„Mă inspiră tot ce mă înconjoară. Exerciţiul pe care îl fac în fiecare zi este să fiu prezentă şi să observ: de la un vers care mi-a plăcut până la mirosuri pe care le simt, la oameni pe care îi întâlnesc. Dacă ar fi să rezum într-un cuvânt ce mă inspiră, ar fi călătoriile.“
Acest apetit pentru evadare estetică este vizibil şi la nivelul colaborărilor pe care le are Joule Project, cea mai recentă fiind cea alături de Nocturn Flowers, atelier floral experimental. În viziunea Nocturn, florile nu mai sunt doar flori, nu mai sunt doar pentru alţii, ci alături de vaze sau de accesorii devin, în mod aproape ritualic, altare de frumuseţe chiar în spaţiul intimităţii noastre. Deodată, asocierea dintre bijuterii cu un caracter deosebit şi o selecţie de flori atent curatoriată, departe de orice clişeu, toate trecute printr-o abordare fotografică ce contravine regulilor clasice pe care le vedem în fotografia de bijuterie, atrage atenţia. E ceva acolo aproape imperceptibil, un magnetism aparte, pentru că uneori cadrele perfect clare alternează cu cele difuze. Totul este o joacă, din care rezultă o energie de o sensibilitate aparte.
„Vor urma, anul viitor, colaborări interesante“, dă asigurări Raluca Leafu. „Avem o nouă colecţie în plan şi extinderea brandului în afara ţării.“
Călătoria abia a început.