Cum strici un „party“ de 30 de milioane de euro în care sunt expuse piese cu mii de diamante, unele cu preţuri de 5 milioane de euro, şi ceasuri a căror precizie ar putea stârni indivia unui neurochirurg? Simplu. Întăreşti francul peste noapte.
„Încă mai zâmbim. Am mai făcut faţă crizelor. Facem lucruri pentru oameni bogaţi, aşa că nu ne pasă de ce se întâmplă.“ Acestea sunt câteva dintre declaraţiile luate la cald de la producătorii de ceasuri la nici o săptămână după ce Banca Centrală a Elveţiei a renunţat la plafonul minim de 1,2 franci pe euro. Instituţia a spus că nu mai putea susţine costul menţinerii acestei politici, lucru care a dus imediat la o apreciere a francului de 38% faţă de dolar şi de 41% faţă de euro.
Decizia a fost luată pe 15 ianuarie, doar cu câteva zile înainte de cea de-a 25-a ediţie a Salon International de la Haute Horlogerie din Geneva (SIHH), unul dintre cele mai exclusiviste evenimente din lume în care manufacturile elveţiene de înaltă clasă, şi nu numai, îşi prezintă noutăţile.
„Imperii“ precum Vacheron Constantin, Cartier, IWC Schaffhausen, Piaget sau Panerai şi-au etalat complicaţiile orologere sau miile de ore petrecute în montarea diamantelor pe cele mai fine brăţări în perioada 19-22 ianuarie, la Geneva, într-un eveniment în care cheltuielile de marketing ale caselor prezente se ridică la aproape 30 de milioane de euro, potrivit Bloomberg.
Invitatul incomod
Poate că nimeni nu ştie mai bine decât jucătorii din industria luxului importanţa menţinerii imaginii. Zâmbetele erau largi, hainele scumpe, tocurile ameţitoare. Rusă, japoneza, italiană, spaniolă, franceză, engleză se împleteau într-un murmur universal.
Ceasuri şi bijuterii obscen de scumpe răspândeau sclipiri din spatele vitrinelor curăţate obsesiv de angajaţi. În mijlocul salonului erau mese şi baruri pe care se odihneau vase pline cu orhidee albe.
De dimineaţă se bea şampanie la târg. Toată lumea o face. Mezze libaneze, mozzarella cu carpacio de roşii şi busuioc, creme de legume, fagotinni (o specialitate de paste – n.red.) cu sos de brânză, biftec tartar si vinuri fine, toate puse la dispoziţia participanţilor la salon. Din partea casei, cum altfel? Noblesse oblige.
Numai jurnalişti erau peste o mie, iar alături de ei mai erau casele expozante, buyeri, vedete, oameni de afaceri, colecţionari, retaileri.
Toată lumea zâmbea, dar în mod evident la această ediţie a Salonului de la Geneva era un invitat special, nedorit, pe care mai toţi încercau să-l evite, încercau să-i nege existenţa. Acest invitat special îşi făcea apariţia când te aşteptai mai puţin. În discuţiile faţă în faţă, nimeni nu-l amintea, dar în drumul spre baie de exemplu, numele său de rău augur apărea.
Cine era „elefantul“ din magazinul de porţelanuri? Francul cel puternic.
Pentru industria de ceasuri elveţiană decizia Băncii Centrale a Elveţiei a venit cu un tsunami, după cum spunea chiar CEO-ul Swatch, Nick Hayek.
De ce dă bătăi de cap manufacturilor elveţiene de ceasuri un franc puternic?
Câteva statistici
Elveţia este cel mai mare exportator de ceasuri la nivel global. În 2013, potrivit statisticilor publicate de Federaţia Industriei de Ceasuri Elveţiene, manufacturile locale au trimis peste graniţe 28 de milioane de ceasuri cu o valoare totală de 21,8 miliarde de franci elveţieni, circa 22 de miliarde de euro, exporturile de astfel de piese reprezentând 10% din exporturile totale.
O treime din exporturile de ceasuri merg spre piaţa europeană şi peste 52% din ceasurile elveţiene au fost absorbite în 2013 de piaţa asiatică. China a marcat însă în 2013 o scădere de 12,5%.
„În afară de Franţa, pieţele europene au adus o rază de lumină pentru industria elveţiană de ceasuri“, se arată în raportul pe 2013 realizat de Federaţia Industriei de Ceasuri Elveţiene. Acum însă, nori negri par a se aduna pe cerul european, cel puţin pentru producătorii de ceasuri. „Industria elveţiană de ceasuri iese din ceea ce va fi probabil cea mai slabă performanţă după 2009. Datele pentru tot anul 2014 nu sunt încă disponibile, dar exporturile de ceasuri elveţiene au crescut cu 2,3% în primele 11 luni din 2014, o diferenţă enormă faţă de creşterile de 22% din 2010“, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.
Încă zâmbim
Pentru producătorii de ceasuri elveţiene, întărirea francului se poate traduce în două strategii: creşterea preţurilor pe piaţa europeană sau reducerea costurilor pe piaţa locală. Ambele sunt luate în calcul.
„A fost o surpriză pentru noi şi încercăm să ne descurcăm cu această situaţie, cu un franc foarte puternic. Toţi producătorii de ceasuri vor ajusta preţurile în euro, dar nu cu un procent de 20%. Vom veni cu colecţii care să aducă mai multă valoare, dar va trebui să vedem cum se va ajusta situaţia după târg. Încă mai pot zâmbi“, spune Jens Henning Koch, executive vice president marketing, Montblanc, casă cunoscută atât pentru ceasurile sale, cât şi pentru instrumentele de scris de lux.
Grupul Swatch, cel mai mare producător de ceasuri din Elveţia, deja a anunţat o creştere între 5 şi 10% pentru produsele sale, în timp ce grupul Richemont, în al cărui portofoliu sunt branduri precum Cartier sau IWC Schaffhausen, iau în calcul creşteri de preţuri cuprinse între 5 şi 7%.
Războiul dus de ceilalţi
„Noi facem valoare, iar banca face bani. Vreau şi eu să fac bani fără valoare. Mie-mi place să joc la cazinou, de dragul jocului, dar până acum nu am învăţat să câştig. Pur şi simplu nu înţeleg nimic. Organizarea războiului este făcută de oameni care nu luptă. Noi facem artă, valoare. Eu cred în artizanii noştri, în know-how, în companie, în ceea ce facem. Facem tot ce este mai bun“, spune Janek Deleskiewicz, director artistic Jaeger-LeCoultre, manufactură elveţiană fondată în 1833.
Calculele se fac în continuare, unii dintre curajoşi spunând că sunt căliţi în furtunile care au măturat piaţa de ceasuri în ultimii ani.
„Trebuie să aşteptăm să vedem pentru că abia săptămâna trecută a fost făcut anunţul. Probabil va exista o creştere de 5%, dar sincer noi o dată la doi ani de confruntăm cu o criză. Fie că este vorba de evoluţia din State sau de piaţa din Hong Kong, suntem trecuţi prin astfel de situaţii“, spune un reprezentant al casei Parmigiani, producător de ceasuri din anul 1996.
Alţi executivi au vorbit însă despre o reducere de preţuri pe piaţa elveţiană, dar din nou de scumpiri în zona euro. Nici producătorii de ceasuri din alte state nu se simt foarte bine mai ales în contextul în care mulţi dintre ei importă componente realizate tot în Elveţia. Unii îşi pătrează însă optimismul, cel puţin la nivelul declaraţiilor.
„Sper să fim bine în 2015 după ce s-a întâmplat cu francul pentru că anul trecut am reuşit să creştem cu 9%. Europa de Est este o piaţă care pentru noi a mers bine, care începe să crească“, a spus François Bennahmias, chief executive officer, Audemars Piguet, manufactură a cărei istorie începe în anul 1875.
Liga celor bogaţi
Totodată, oferta de ceasuri se va modela pe noile condiţii, astfel că unii producători de ceasuri vor miza anul acesta pe piese cu preţuri ceva mai reduse.
„Ceasurile pe care le lansăm în 2015 au toate un preţ sub 30.000 de euro. Este încă un subiect fierbinte (situaţia cu francul elveţian – n.red.)“, a spus reprezentantul pe vânzări internaţionale al casei Baume& Mercier.
Roland Iten, compania care preia numele fondatorului său şi care a deschis o nişă, cea a accesoriilor pentru bărbaţi, care încorporează mecanisme împrumutate din orologeria de înală clasă, este încrezător. El este convins că în continuare curelele sau butonii săi, care costă cât un apartament într-o zonă scumpă a Bucureştiului, se vor vinde la fel de bine. Secretul?
„Nu-mi pasă de ce se întâmplă. Eu creez lucruri pentru cei mai bogaţi oameni. Cu 75.000 de euro îţi iei un ceas sau o casă, am butoni care costă cât o casă. Când eşti dispus să investeşti astfel de bani, nu-ţi pasă“, îmi spune Roland Iten. Mă întreabă de unde sunt şi îi spun că din România, eu având certitudinea că nu ştie foarte multe despre piaţa locală.
Roland Iten mă contrazice.
„Am un client foarte bun din România, Ion Ţiriac. Dincolo de piesele pe care le cumpără, noi am creat şi trofeul pentru turneul de tenis pe care Ion Ţiriac îl organizează la Madrid“, spune Roland Iten.
Pentru retailerii de ceasuri, temerea este că acum cererea se va reorienta spre piesele mai ieftine.
„Cred că în mare se va vedea o creştere de preţuri de 10% în toată Europa. Încă mai au de digerat la chestia asta. Îmi place ce văd acum la târg, dar mă tem că piaţa noastră va fi inundată de modele mai ieftine“, spune Craig, un proprietar de magazin de ceasuri din New Jersey.
Lumea de dincolo de salon
În afara porţilor Salonului de Orologerie din Geneva trăieşte însă o altă lume. Oraşul nu este un melanj fericit între case cu muşcate în geamuri şi clădiri de oţel şi sticlă, aşa cum îmi imaginam eu.
Când ieşi în faţa Gării Centrale, aerul este aromat de restaurante orientale, lângă sediul Credit Suisse dormea un om fără casă. Centrul oraşului este dominat de clădirile pe care se odihnesc numele mărcilor de ceasuri, obiective pur aspiraţionale pentru cei mai mulţi dintre noi. Abia când am schimbat 40 de euro în franci mi-am dat seama cât de scumpă devenise Elveţia pentru mine, de parcă nu era oricum.
Dacă înainte aş fi luat pentru cei 40 de euro circa 48 de franci, acum vânzătoarea de la casa de schimb mi-a înmânat doar 38,8 franci.
Elveţienii cred totuşi că după o perioadă cursul îşi va reveni şi de aceea unii dintre ei stăteau la cozi pentru a se alimenta cu moneda europeană sau cu dolari americani.
„Cât mă costă 500 de euro“, întreabă o doamnă afro-americană în faţa mea.
Vestea întăririi francului este analizată din mai multe unghiuri de oamenii obişnuiţi.
Din Geneva până în Lion faci cu maşina o oră şi jumătate şi mulţi elveţieni lucrează acolo şi sunt plătiţi în euro. Acum când se întorc acasă, pot să-şi cumpere mai puţine lucruri.
„Dacă munceşti în Franţa, acum acasă este mai scump“, îmi spune un tânăr care stătea la rândul său la coadă la o casă de schimb.
Un alt om care stătea la coadă îmi dă mai multe detalii.
„Pentru mine este un lucru bun să am un franc mai puternic. Sunt plătit în franci aşa că pot să cumpăr mai mulţi euro sau dolari. Cei care sunt plătiţi în euro au însă probleme. În plus, dacă merg în altă ţară din zona euro am posibilitatea de a cheltui mai mult. Pe de altă parte, exportatorii de ceasuri vor pierde, iar mai departe acest lucru se va vedea în marjele lor. Pot exista concedieri, iar în total, noi ca ţară, cred că vom avea exporturi mai slabe anul acesta. Pentru turismul nostru este aceeaşi problemă. Vorbeam cu un scoţian care a ajuns aici cu o zi înainte de decizia băncii. Deodată şi-a dat seama că vacanţa lui îl va costa cu 20% mai mult.“
Indiferent însă că este vorba de producători de ceasuri de milioane de euro sau de tânărul care aştepta la coadă la casa de schimb valutar cu o cafea Starbuck’s în mână, senzaţia pe care Geneva o dădea la câteva zile după anunţul şocant al Băncii Centrale era de mecanism aproape oprit, a cărui rezervă de putere se îndrepta spre epuizare.
Rămâne de văzut cât timp va trece până când orologeria de înăltă clasă elveţiană îşi va învârti din nou rotiţele, iar mecanismele complicate vor scoate acelaşi sunet perfect, devenit motiv de fascinaţie globală.
Aflat la cea de-a 25-a ediţie, Salonul Internaţional de Orologerie de la Geneva (Salon International de la Haute Horlogerie - SIHH) este unul dintre cele mai exclusiviste evenimente din lume, dedicat în totalitate manufacturilor de ceasuri şi bijuterii de lux.
Evenimentul este organizat de Fundaţia de Înaltă Orologerie (Fondation de la Haute Horlogerie), organism înfiinţat în Geneva în 2006 de trei fondatori, grupul Richemont (proprietarul unor branduri precum Cartier, Van Cleef & Arpels, Piaget, Vacheron Constantin sau Panerai - n.red.), Audemars Piguet şi Girard Perregaux. Evenimentul, care anul acesta a avut loc în perioada 19-22 ianuarie la Geneva, se desfăşoară pe o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi din cadul salonului expoziţional Palexpo.
Anul acesta, 16 case şi-au etalat ceasurile şi bijuteriile în faţa a aproape 12.500 de invitaţi din toată lumea, de la retaileri, vedete, reprezentanţi ai brandurilor. Peste 1.200 de jurnalişti au participat în cadrul Salonului care prezintă noutăţile manufacturilor.