Ceasuri & Bijuterii

Din vorba in vorba cu... Mihai Ceciu: Ceasuri made in Romania

02 apr 2009 1872 afişări
Din aceeaşi categorie
 

Mihai Ceciu este cel mai cunoscut orologer roman si a intrat in atentia media la finalul anului trecut, cand deschidea primul magazin de ceasuri pre-owned din Romania, Horologivm. Intre timp, devenea si distribuitorul pentru piata romaneasca al ceasurilor Maurice Lacroix. Ceciu era insa deja faimos printre posesorii de ceasuri elvetiene care treceau pragul service-ului sau pentru o revizie curenta sau o lucrare complicata de reparatie.

Ceasornicarul isi aminteste ca totul a inceput in urma cu 15 ani, cu pasiunea pentru electronica si cu un stagiu in atelierul unui ceasornicar. „Am inceput ca ucenic intr-un atelier, iar intr-un an l-am ajuns si chiar in anumite situatii il depaseam ca si indemanare pe maestrul meu." A lucrat cinci ani si pentru Impulse Romania (compania care detine magazinele Galt orologerie elvetiana), pe partea de service, dupa care si-a luat inima in dinti si a plecat in Elvetia pentru un stagiu de pregatire. A aplicat la faimoasa scoala de ceasornicari Wostep din Neuchatel si a trebuit sa astepte doi ani pentru a fi admis. „Sunt 8-10 locuri pe an, iar cererile sunt mult mai multe. Am reusit insa sa primesc o recomandare de la directorul de service de la Omega si m-au acceptat fara examen in cele din urma. Scoala este foarte dura si din noua studenti au terminat sase."
Una dintre colegele de curs, din Finlanda, a ajuns la Christophe Claret, o manufactura de mecanisme. „Ultima data cand am vorbit cu ea mi-a spus ca a asamblat piesa numarul unu, minute repeater pentru Harry Winston si lucra in paralel la piesa numarul doi si numarul trei tot pentru Harry Winston. Atunci cand vezi in vitrina un ceas de 300.000 de euro si il cunosti pe ceasornicarul care l-a facut este extraordinar." Iar un alt coleg lucreaza in prezent la tourbillonul Royal Blue de la Ulysse Nardin.
Ceasornicarul isi aminteste ca examenele de admitere la cursul „Restaurari ceasuri cu complicatii" au fost extrem de dure - trei zile in care a trebuit sa faca pe rand revizie generala la un ceas cronograf, o piesa de revolutie din otel si o piesa de sustinere. „In general daca esti foarte bun poti sa rezolvi in opt ore pe zi un astfel de examen, dar trebuie sa stii foarte bine ceea ce trebuie sa faci."
In urma cu cativa ani, cand casa Omega testa nivelul ceasornicarilor din service-urile din toata lumea, Ceciu intra in top zece si primea de la acestia si o oferta de munca. „Oferta a fost foarte tentanta, dar atunci cand ai afacerea ta este dificil sa respecti o ierarhie. Cea mai mare problema de acolo este plafonarea, care, oricat de bun ai fi, intervine la un moment dat. Pentru o eficienta ridicata trebuie sa te specializezi pe un anumit mecanism. Aici in fiecare zi am ceva nou, chiar daca sunt aceleasi ceasuri, nu au aceleasi defecte." Ceciu spune ca in ultimul an rar a mai lucrat la ceasuri care sa coste sub 10.000 de euro. „Am restaurat ceasuri deosebite cu istorie, un ceas de birou care a apartinut Mariei Rosetti sau ceasul lui Carol I. Iar la intretinere periodica au venit modele ca Audemars Piguet (repetitie la minut), calendar perpetuu de la Patek Philippe, Vacheron Constantin, Roger Dubuis. A fost o perioada benefica, la fiecare doua saptamani mai venea un ceas tourbillon (Glashütte, Roger Dubuis)."
Iar performantele din service, care a contribuit cu 65% la cifra de afaceri a companiei, l-au recomandat si pentru afacerea cu ceasuri pre-owned, ideea fiind sugerata si de unii dintre clienti. Magazinul a debutat cu o colectie de 20 de piese, care valorau impreuna 300.000 de euro, iar vedeta era un Audemars Piguet calendar perpetuu skeleton. „Nu mai avem niciunul dintre ceasurile de atunci, unele au fost vandute, altele au fost retrase, dar colectia actuala este complet noua". Noua vedeta a colectiei de 22 de piese este un Breguet calendar perpetuu de 25.000 de euro, care in varianta noua se vinde la pretul de aproximativ 50.000 de euro.
Sediul Horologivm, o vila in stil brancovenesc din spatele bulevardului Magheru, este impartit in doua camere, pe de o parte se afla ceasurile pre-owned, iar pe de cealalta parte este showroom-ul Maurice Lacroix. „Este un brand care mi-a placut foarte mult inca de cand am facut cunostinta cu industria. Initial am inceput sa lucrez cu Maurice Lacroix pe partea de service si apoi a venit propunerea sa distribuim brandul in Romania." Ceciu spune ca Maurice Lacroix are notorietate printre romanii amatori de ceasuri, care pana acum le achizitionau din strainatate. „Cand le-am prezentat business planul reprezentantilor casei ne-au spus ca suntem foarte optimisti. Acum suntem deja la al treilea raport lunar si la fiecare suntem peste ceea ce am prognozat." Ceasornicarul spune ca cel mai scump ceas Maurice Lacroix vandut in magazinul Horologivm a fost de 15.600 de euro. „Avem planuri sa aducem inca doua firme de renume, cu istorie, care isi doresc sa fie prezente intr-un singur magazin in fiecare tara."
Printre lucrarile la service si magazin, Ceciu isi gaseste cu greu timp pentru a duce la capat un alt proiect important, mai ales pentru reputatia sa de ceasornicar. „Pregatesc doua ceasuri, doua mecanisme - unul automatic si unul cu tourbillon pe care sper sa le finalizez pana la sfarsitul anului. Cotele sunt facute, desenele pe calculator finalizate, pentru unul avem gata varianta din otel, iar pentru celalalt exista un model din plastic."
Ceasul automatic va afisa ora, minutul, secunda si data, iar tourbillonul va avea o complicatie a afisarii orei, „nu pot sa dau mai multe detalii pentru ca nu mai exista asa ceva pe piata". Pentru moment, Ceciu spune ca brandul sub care vor fi lansate va fi Horologivm, dar nu exclude posibilitatea ca ceasurile sa poarte numele sau, dupa modelul orologerilor celebri.
„Segmentul tinta este reprezentat de pasionatii de orologerie care isi doresc un model unicat, despre care sa vorbeasca."
Desi planurile initiale in varianta optimista prevedeau ca tourbillonul sa coste in jur de 50.000 de franci elvetieni (aproximativ 32.000 de euro), datele problemei s-au schimbat considerabil de atunci. „Pretul aurului era atunci de 400 de dolari uncia, acum a ajuns la 1.000 de dolari, asa ca nu cred ca vom respecta planul initial, pentru ca ceasurile vor fi realizate din aur roz."
Ceasornicarul si-a propus si sa isi transforme din cand in cand magazinul intr-un muzeu in miniatura. A inceput cu o expozitie de ceasuri de la Muzeul Ceasurilor din Ploiesti (pe care le-a si restaurat), iar in curand a anuntat o expozitie de cutii muzicale si de ceasuri cu cutii muzicale, de ceasuri militare (pentru ca unul dintre brandurile din magazin, Traser, sunt ceasuri militare), dar si o expozitie de ceasuri vechi de la 1700.
Desi suntem in plina criza financiara, Ceciu spune ca afacerea nu a avut pana acum de suferit, din contra. „Pare ciudat, dar nu am avut niciodata lucrari la fel de valoroase ca si acum. Pentru a trimite un ceas la service in Elvetia te costa foarte mult transportul si asigurarea plus timpul de asteptare de 8-10 saptamani. Asa ca tot mai multi prefera sa faca reviziile in Romania, iar de la inceputul anului am avut numai lucrari valoroase".