Ceasuri & Bijuterii

Cum vrea o antreprenoare să ducă bijuteria mai aproape de artă? „A fost provocarea mea, aceea de a sculpta cel mai mic personaj care să poată fi integrat într-o bijuterie purtabilă“

13 iul 2024 224 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Care este legătura dintre artă şi bijuterie? Adelina Petcan, fondatoarea brandului Human APJ, a studiat arta încă din copilărie, dar când a fost să aleagă o cale în antreprenoriat, a mers către bijuterie, pentru că aceasta are o relaţie mai directă cu clienţii şi se bucură de o mai mare deschidere din partea publicului. Totuşi, creaţiile sale poartă cu sine amprenta călătoriei fondatoarei prin lumea artei.

„Backgroundul meu este unul artistic. Am studiat în şcoli cu profil de artă încă de mică“, povesteşte Adelina. A absolvit Facultatea de arte plastice, secţia Sculptură, în Bucureşti, iar apoi a aplicat la un program de Master în bijuterie în Stockholm, Suedia, urmat de un an de research în cadrul aceleiaşi facultăţi.

„Am migrat uşor-uşor către bijuterie încă din liceu, deoarece am fost atrasă de relaţia directă pe care o are bijuteria cu un viitor client.“ A fost atrasă însă şi de faptul că, la momentul acela, vedea o mai mare deschidere din partea publicului pentru bijuterie faţă de arta plastică.

„Consider că experienţa mea este majoritar în domeniul bijuteriei. Interesant este că bunicul meu a fost bijutier şi ceasornicar. Totuşi, din păcate, nu am apucat să ne intersectăm prea mult, iar când eram foarte mică deja nu mai activa în domeniu. Nu este o continuitate aş spune, ci o coincidenţă plăcută.“

Sora sa, Alina Petcan, este şi ea parte din acest business cu bijuterii, ea având un istoric de studii economice superioare. Concomi­tent, ea operează şi în businessuri din domenii precum HoReCa şi organizări de evenimente, dar are şi experienţă antreprenorială în zone creative.

Brandul Human APJ a început să se concretizeze în urmă cu circa nouă ani.

„Eram încă la început de drum în acest domeniu al bijuteriei, pe perioada studenţiei, şi experimentam destul de mult diverse zone şi expresii.“

Din nevoia de a crea şi piese purtabile, care să conţină însă şi elementul figurativ reprezentativ pentru formarea sa ca sculptoriţă, a apărut simbolul Human, acel „omuleţ“ în miniatură. Apoi, mai departe, până la alegerea numelui - Human APJ (Adelina Petcan Jewelry) - a mai fost doar un pas.

„A fost provocarea mea, aceea de a sculpta cel mai mic personaj care să poată fi integrat într-o bijuterie purtabilă.“

Activează de peste 10 ani în această industrie şi spune că de când creează bijuterii, a lucrat în mai multe zone ale acestui domeniu. A pornit de la bijuterie artistică (din materiale mai mult sau mai puţin tradiţionale), prezentată în expoziţii, şi a mers până la bijuterie fashion sau high end.

„Primele piese au fost unele destul de mult inspirate de studiile mele în sculptură, cu personaje sculptate în argint şi pietre semipreţioase.“

Cel mai recent, a intrat pe categoria de creaţii custom din aur şi nestemate, atât diamante, cât şi semipreţioase, inclusiv verighete şi inele de logodnă.

„Bijuteriile realizate în atelierul nostru sunt din argint sau aur.“ În funcţie de tipul bijuteriei şi de design, se pretează diverse materiale. Pentru piesele purtate zi de zi, pe o perioadă lungă, precum verighete sau alte bijuterii personale, cel mai recomandat material ar fi aurul, deoarece acesta se comportă cel mai bine în timp. Totodată, el adaugă un plus de valoare creaţiei respective.

„Pentru cele de dimensiuni mai mari sau purtate ocazional, recomandăm argintul. Cu puţină grijă, aceste piese îşi vor păstra prospeţimea foarte mult timp. Bijuteriile create de noi oricum beneficiază de servicii de mentenanţă pentru a le reda lustrul original oricând este nevoie.“

Adelina spune că piesele HUMAN APJ se remarcă printr-o estetică organică, minimalistă, având influenţe sculpturale şi scandinave.

„Ele sunt realizate din materiale calitative - aur şi argint, perle şi pietre semipreţioase, integral în atelierul nostru. Sunt piese atât purtabile, cât şi statement. Sunt creaţii timeless (atemporale – n. red.) care ies destul de mult în evidenţă atunci când sunt purtate.“

Antreprenoarea adaugă că lucrează destul de mult şi pe comandă. Fie creează de la zero împreună cu clientul piesa, fie adaptează şi customizează din bijuteriile din portofoliu, în funcţie de nevoile fiecăruia.

Nu a avut solicitări pentru creaţii neobişnuite, în schimb a crescut neaşteptat cererea pentru inele cu pietrele ascunse, montate pe interiorul piesei.

„Mi-a plăcut foarte mult să creez bijuterii care au şi un element ce rămâne ascuns, privat, de care doar purtătorul să se bucure.“

Primul inel de genul acesta a fost unul de logodnă, realizat în urmă cu şapte ani, pentru o persoană destul de privată. „Mi s-a părut absolut normal ca abordarea să nu fie una tradiţională şi am ales să ascund diamantul în interiorul inelului.“ Piatra poate fi văzută doar când bijuteria nu este purtată. „În 2023, am primit destul de multe cereri să «ascund» pietre în piese făcute la comandă.“

Bijuteriile HUMAN APJ pot fi găsite online, pe site-ul propriu, şi fizic, în două magazine partenere din Bucureşti sau în atelierul brandului. „Ocazional, participăm şi la diverse târguri şi expoziţii, cu ocazia lansării unor colecţii noi sau în perioade foarte aglomerate, precum luna decembrie.“

Piesele de pe site, cele din argint, au preţuri ce variază între 80 şi 3.500 de lei, în funcţie de complexitate şi dimensiuni.

„În viitorul apropiat, plănuim să ne extindem atât pe plan local, prin dezvoltarea atelierului, care ar urma să includă şi un spaţiu special alocat unui showroom, cât şi pe plan internaţional.“

Momentan, creaţiile Human APJ sunt vândute şi prin intermediul unui singur retailer din afara ţării, spune fondatoarea. „Lucrăm la a ne mări capacitatea de producţie pentru a putea extinde piaţa de desfacere în Europa.“

Atelierul HUMAN APJ este în Bucureşti, iar Adelina îl descrie drept un studio destul de intim, dar utilat complet pentru a produce bijuterii şi pentru a primi clienţi.

„În toţi aceşti ani, clienţii au fost destul de variaţi. Dacă ar fi să-i descriem, cel mai des întâlniţi sunt oamenii care au referinţe vizuale destul de similare cu ale noastre.“ Sunt pasionaţi de artă şi design, deseori chiar şi activează în domenii creative. Sunt dornici de nou şi creativ şi investesc şi pun preţ pe calitatea produselor pe care le achiziţionează şi cu care doresc să se asocieze.

„La Human APJ, încercăm să avem un stoc de bijuterii gata de livrat şi de aceea alegem să lucrăm în serii.“ Acest model este totodată mai eficient ca timp de lucru. Totuşi, brandul produce serii mici, iar asta din motive de sustenabilitate. Există şi piese unicat, dar e cazul celor custom-made. Vânzările şi producţia fluctuează mult pe perioada anului. „Estimez că vindem între 40 şi 100 de piese pe lună.“ Producţia e puţin mai mare de atât, pentru a susţine stocurile proprii şi ale magazinelor partenere.

Când vine vorba de procesul de creaţie, Adelina spune că un design nou porneşte de la o schiţă pe hârtie sau chiar direct în ceară, metal (în funcţie de tehnică). Apoi, se ajunge la o primă variantă de bijuterie.

„Ulterior, dacă este cercel, inel sau altceva, le port/probez eu o perioadă, pentru a verifica dacă şi cât este de confortabil acel design. Dacă este nevoie, modificăm până obţinem rezultatul dorit, până ajungem la prototipul final.“

La produsele în serie, se creează o matriţă. Piesele finale sunt duse la ANPC pentru marcare şi abia apoi sunt pregătite pentru vânzare.

Ce o inspiră însă să creeze?

Depinde mult de la colecţie la colecţie.

„Poate fi destul de spontan felul în care creez o colecţie nouă. Alteori, este un proces îndelungat, în care descopăr tehnici sau elemente noi, pe care le tot testez pe parcursul unor ani întregi, până se încheagă totul într-o colecţie unitară.“