Compania italiană Sicis, o afacere de familie cu o istorie de peste 35 de ani, este recunoscută pentru că a readus mozaicul în prim-plan, transformând o artă antică într-o creaţie actuală şi modernă. Totuşi, grupul ce îşi are sediul în Ravenna, capitala istorică a mozaicului, a făcut mai mult decât doar atât. A adus acest tip de creaţie şi în lumea bijuteriilor. Ce a rezultat sunt piese cu pietre preţioase ori semipreţioase şi micromozaic, adevărate opere de artă la purtător.
„Ai nevoie de 20-25 de ore de muncă pentru o piesă foarte mică, dar poţi ajunge la 400-600 de ore. E un proces migălos şi complex, în care trebuie să găseşti combinaţia potrivită de culori“, spune Gioia Placuzzi, directorul creativ al casei şi reprezentanta celei de-a doua generaţii a familiei care a fondat grupul Sicis.
Ce face ca totul să fie cu atât mai special la aceste bijuterii e că fiecare piesă este unică, tocmai datorită acestui proces artizanal. E practic imposibil să obţii mereu aceeaşi culoare. Şi asta în condiţiile în care la creaţiile care implică micromozaic toată lucrarea e realizată de un singur om. Spre comparaţie, la mozaic pot fi mai mulţi.
„Avem în grup 85 de artişti specializaţi în mozaic, însă doar o parte dintre ei fac şi micromozaic. Totuşi, suntem norocoşi pentru că am avut de unde alege.“
Chiar dacă vin din zona de mozaic şi au experienţă, durează 1,5-2 ani până când aceşti artişti pot să lucreze la o bijuterie. Iar asta pentru că micromozaicul cuprinde piese chiar şi mai mici de un milimetru, astfel că întregul proces este unul extrem de laborios.
În mod normal, acesta este obţinut după ce sticla se topeşte la o temperatură ridicată, apoi se modelează pentru a avea o tijă de grosimea şi forma dorite. Mai departe, ea se sfărâmă în bucăţele mici, care ulterior sunt fixate manual de maeştrii specializaţi, care astfel, cu multă migală, obţin modelul dorit. Dincolo de gama extrem de vastă de culori, acest micromozaic se remarcă şi datorită efectului tridimensional pe care îl are.
Dar munca din spate e uriaşă.
„Suntem un bijutier artizanal, aşa că avem producţie limitată. Mulţi dintre artiştii cu care lucrăm sunt alături de noi încă de la începutul businessului (cel de mozaic – n. red.), de circa 35 de ani.“ Sunt şi unii tineri, însă Gioia Placuzzi afirmă că e complicat să găsească oameni noi. Totuşi, fiind în Ravenna, patria mozaicului, unde există şi o şcoală de profil, are noroc. „De altfel, şi eu am crescut în fabrica din Ravenna, acolo unde mi-am petrecut timpul alături de familie. Dar, în acelaşi timp, am călătorit în jurul lumii alături de tatăl meu, el fiind cel care m-a făcut să mă îndrăgostesc de acest business.“
Afirmă că şi astăzi călătoriile sunt parte din ADN-ul ei. Acum că are un fiu, încearcă totuşi să găsească un echilibru între timpul petrecut acasă şi cel în care e plecată.
„În continuare călătoresc mult, cam 50% din timp, dar încerc să echilibrez plecările cu zilele petrecute la birou. Zilele mele sunt diferite aşadar.“ Dacă e la birou, cel mai probabil e în şedinte, fie pentru că discută despre noua campanie, fie pentru că se uită pe ce se întâmplă în producţie, analizează vânzările sau lucrează la ambalaje. Acum, spre exemplu, lucrează alături de designerii casei la noua colecţie pe care o va prezenta la Geneva (la Haute Jewels) în 2025. „Trebuie să am grijă de toate aspectele ce ţin de business. Mă implic în zona de strategie, dar şi în ceea ce înseamnă evenimente sau participarea la târguri. Tata e modelul meu.“ Şi el se ocupă de tot în divizia lui de business. Aşadar, dintotdeauna a ştiut că aşa va face şi ea. Trebuie să ştii tot şi să discuţi cu fiecare echipă în parte pentru ca ei să înţeleagă ce vrei.
„Ne dorim să rămânem o afacere de familie. Ne gândim să listăm businessul la bursă, mă refer la întreg grupul, însă asta în următorii ani.“
Gioia Placuzzi a studiat business şi management la Milano, la Universitatea Bocconi. Apoi, a plecat la Londra, unde a locuit timp de zece ani.
„Eu am deschis primul nostru magazin din oraş. Astăzi, avem prezenţă în câteva zeci de buticuri, dintre care patru sunt monobranduri, cele din Milano, Londra, Paris şi Hong Kong.“
Magazinul din Londra este în continuare deschis în aceeaşi clădire, e vorba de un imobil cu mai multe etaje, iar fiecare nivel găzduieşte o altă divizie a businessului de familie. „La un etaj avem bijuteriile, la altul zona de mobilier, spre exemplu.“
În timpul deceniului pe care l-a petrecut la Londra, Gioia a studiat gemologie pentru că a fost convinsă că îi va oferi un avantaj în business.
„Tata, spre exemplu, nu are studii în domeniu. A fost dificil, dar m-a făcut să iubesc şi mai mult lumea asta.“ Crede că a fost alegerea perfectă pentru ea. După ce a absolvit şi studiile economice, dar şi pe cele de gemologie, acum poate să facă şi un business plan, dar poate şi să aleagă cele mai potrivite pietre pentru bijuteriile Sicis.
„Durează între şase şi opt luni să pregătim o colecţie nouă. Fiecare e diferită şi de fiecare dată pornim de la ceva anume – o piatră, o poveste sau altceva.“
Noua colecţie, Giardino (în traducere Grădină), stă mărturie pentru fascinaţia casei faţă de frumuseţea naturii. Iar micromozaicul este cea mai bună modalitate, cel mai bun instrument, pentru a ilustra această măreţie, crede directorul de creaţie al Sicis Jewels. Această tehnică, micromozaicul, ce datează din secolul al XVIII-lea, foloseşte în mod tradiţional sticla. „Noi, uneori, luăm pietre preţioase, le sfărâmăm şi le transformăm în micromozaic. E o lume care îţi oferă posibilităţi infinite.“
Înainte de a porni pe acest drum, au fost necesari zece ani de cercetări şi studii, iar astăzi misiunea Sicis Jewels este aceea de a readuce în prezent, sub forma unor bijuterii actuale, o artă ce datează de câteva sute de ani.
„Dincolo de creaţiile noastre, suntem deschişi şi la colaborări. Avem o astfel de colaborare pe an, cum a fost şi cea cu Bvlgari. În portofoliul propriu, avem high jewelry, dar şi piese cu pietre semipreţioase şi pietre preţioase, plus micromozaic.“ Acum, fiecare dintre creaţiile casei „poartă“ ambele elemente – geme şi micromozaic.
Clienţii brandului sunt persoane educate, care au cunoştinţe despre cultură şi istorie. La fel sunt şi cei din România, brandul
fiind prezent local în cadrul Orologeria GALT. „Am mers cu o parte dintre ei la noi la fabrica din Ravenna pentru a le da ocazia să ne cunoască îndeaproape povestea“, spune Gioia. Fiecare dintre aceşti clienţi înţelege munca şi pasiunea din spatele fiecărei bijuterii. „Înţeleg artizanatul. Businessul nostru implică multă muncă manuală.“
Ea crede că bijuteria este un simbol al iubirii, dar este totodată şi un statement. Poţi să fii elegant purtând un singur inel, la fel cum o pereche de cercei e suficientă pentru a-ţi dezvălui personalitatea. Dar, mai mult decât atât, bijuteria e o poveste. Fiecare piesă are ceva de spus, fiecare îţi aminteşte de ceva sau de cineva.
„Eu am bijuterii pe care le port mereu, dar şi unele pe care le schimb constant.“
E de părere că e destinul ei să facă ce face astăzi.
„Îmi aduc aminte că eram mică atunci când tata mi-a dat primele bucăţele de sticlă (cele care stau la baza mozaicului – n. red.).“ Businessul acesta e parte din familia sa. „Consider că e o adevărată poveste de dragoste pentru că nu e ceva ce am primit cadou de la părinţi, ci ceva ce a trebuit să învăţ şi să învăţ să preţuiesc“, conchide ea.