Articol cu conţinut publicitar.
Conectarea la universul gadgeturilor care mai de care mai inteligente aduce cu sine o responsabilitate pe umerii fiecăruia dintre noi, pentru că, atunci când viaţa telefonului sau a computerului ajunge la sfârşit, se deschide o nouă lume cu oportunităţi pentru fiecare piesă care l-a făcut să funcţioneze ca la carte. Asociaţia Environ şi brandul de bijuterii Obsidian au gândit o modalitate prin care să mai ţină puţin în vieţile noastre elementele componente ale electrocasnicelor ieşite din uz şi au lansat „Metamorfoza“, o colecţie de bijuterii mai aparte.
„În cei 15 ani de activitate ai Asociaţiei Environ, am derulat sute de acţiuni, campanii şi evenimente pentru diferite categorii de public-ţintă, de la copii de grădiniţă până la oameni de afaceri şi chiar pensionari, însă toate cu acelaşi rol: acela de a creşte interesul oamenilor pentru reciclarea deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, pe scurt DEEE“, spune Roxana Puia, marketing director al Asociaţiei Environ.
În permanentă căutare de modalităţi creative de transmitere a mesajului, Environ a ajuns să creeze „Metamorfoza“, o iniţiativă născută din dorinţa de a aborda reciclarea dintr-o perspectivă nouă, reverse, de la coadă la cap, adică pornind de la rezultatul reciclării către produsul reciclat.
„Ştim din experienţă că oamenii au tendinţa de a fi rezervaţi în privinţa reciclării pentru că nu înţeleg exact ce presupune acest proces: nu ştiu ce materiale se extrag, cum pot fi ele refolosite, în ce se transformă obiectele vechi după reciclare, cum se neutralizează impactul asupra mediului, ce procent dintr-un obiect poate fi reciclat şi aşa mai departe.“
Tocmai de aceea, „Metamorfoza“ şi-a propus să rezolve misterul reciclării şi să arate în mod concret cât de frumos şi de divers pot fi reinventate obiectele vechi: de la electronice vechi la bijuterii. „Metamorfoza“ nu este însă o campanie despre bijuterii, ci, aşa cum îi spune şi numele, este o poveste despre magia transformării şi despre frumuseţea reinventării.
„«Metamorfoza» este un memento pentru fiecare dintre noi: să ne amintim deci să preţuim şi să protejăm darurile pe care natura ni le oferă în mod gratuit şi care fac posibilă viaţa pe Pământ: aer, apă, sol. Fiecare dintre aceste elemente ale mediului înconjurător se regăsesc în cuvintele exprimate de cele şase tipuri de bijuterii realizate din argint şi taste provenite din reciclarea deşeurilor electrice care alcătuiesc colecţia în ediţie limitată «Metamorfoza».“
Cum ideile creative atrag personalităţi asemenea în jurul lor, proiectului Asociaţiei Environ i s-au alăturat oameni cu aceeaşi viziune asupra importanţei protejării mediului înconjurător – Ioana Pascal, fondatoarea brandului de bijuterii Obsidian, care a primit cu foarte mare entuziasm propunerea de a face acest proiect unic în România şi a realizat câteva bijuterii cu un twist, şi Ana Maria Bucura, care, împreună cu Dacian Foldi (cunoscut drept „The Storyalist“), a ajutat la transpunerea poveştii campaniei într-o manieră artistică prin realizarea unui pictorial.
„«Metamorfoza» este modul nostru de a pune reciclarea într-o altă lumină şi de a comunica mesajul că acest concept nu înseamnă neapărat deşeu, gunoi, mizerie, ceva care arată sau miroase urât, ci dimpotrivă, este ceva frumos, este o reinventare continuă, este un lucru bun pe care îl putem face şi care în egală măsură, ne poate face să ne simţim bine“, mai spune Roxana Puia.
Cei care aleg să poarte bijuteriile din colecţia „Metamorfoza“ trebuie să aibă convingerea că fac un angajament de responsabilitate stabilind o conexiune conştientă cu mediul înconjurător. Fiecare piesă este de fapt un statement – aleg să port un produs unicat realizat dintr-un deşeu reciclat, contribui astfel la economisirea consumului de resurse naturale necesar pentru realizarea unei bijuterii obişnuite şi transmit un mesaj clar celor din jurul meu: îmi pasă de mine, de planetă, de viitor.
Iar aceasta cu atât mai mult cu cât, în era tehnologiei, reînnoirea accelerată a bunurilor de folosinţă îndelungată, determinată pe de o parte de obsolescenţa programată de producători, iar pe de altă parte de nevoia de a fi mereu în trend, contribuie semnificativ la exploatarea resurselor neregenerabile ale planetei. În aceste condiţii, deşeurile de echipamente electrice şi electronice reprezintă fluxul de deşeuri cu cea mai rapidă creştere la nivel mondial. În 2019, în lume, s-au generat peste 53 milioane de tone de DEEE şi doar 17% din această cantitate au fost colectate şi reciclate corespunzător, arată datele Asociaţiei Environ.
„Deşeurile electrice sunt cele mai nocive tipuri de deşeuri din cauza conţinutului de gaze şi substanţe periculoase, tocmai de aceea absolut toate produsele electronice au inscripţionat simbolul cu o pubelă tăiată, care reprezintă interdicţia aruncării acestora la coşul de gunoi, indiferent de dimensiune.“
Când vine vorba de reciclare, întotdeauna sunt două aspecte de care trebuie să ţinem cont: reducerea consumului de materii prime necesare fabricării de produse şi a emisiilor de CO2 asociate proceselor de exploatare şi fabricare, dar şi minimizarea impactului negativ asupra mediului înconjurător şi a sănătăţii umane, pe care gestionarea necorespunzătoare a deşeurilor îl poate avea.
Echipamentele electronice conţin metale grele, plastic, sticlă, fier, aluminiu, cupru, gaze cu efect de seră, dar şi metale preţioase. Aproximativ 85% dintr-un deşeu electric poate fi recuperat prin reciclare, fracţiile rezultate fiind refolosite în industrie ca materii prime secundare pentru fabricarea altor produse. Cum ar fi, iată, bijuteriile.
„Primul pas pentru valorificarea deşeurilor electrice îl reprezintă colectarea selectivă corectă şi predarea lor spre reciclare în centrele special amenajate în acest sens. Environ a dezvoltat o reţea de circa 4.000 de puncte naţionale de colectare, dotate cu recipiente speciale pentru deşeurile electrice de mici dimensiuni şi care pot fi localizate cu ajutorul aplicaţiei Unde Reciclăm.“
Este foarte important de ştiut că absolut toate echipamentele electrice, pornind de la periuţa de dinţi, aparat foto, mouse, telecomandă şi până la laptop, televizor sau maşină de spălat, trebuie predate către un sistem organizat: în magazinele care comercializează aceste tipuri de produse, în sistem 1:1 în momentul în care este achiziţionat un echipament nou către comerciantul care îl livrează, în cadrul campaniilor periodice sau prin solicitare către un număr de call center pe care Environ îl pune la dispoziţie.
Odată ajunse în fabricile de reciclare, componentele deşeurilor electrice se pot transforma în obiecte de mobilier, electronice noi, doze de aluminiu, bijuterii, instrumente muzicale, pot fi folosite în industria automobilelor, plăcuţe de înmatriculare, iar elementele care nu pot fi reciclate au valoare energetică şi sunt folosite în termocentrale sau industria cimentului.
Environ nu se află la prima campanie de revalorificare a componentelor din electronice şi electrocasnice, asociaţia făcând eforturi susţinute pentru a arăta cât de simplu este să reciclezi. Toate campaniile şi programele de conştientizare organizate de Environ şi care se adresează oamenilor de toate vârstele şi mediile, de la grădiniţă la corporaţie, au acelaşi fir roşu: schimbarea mentalităţilor, a obiceiurilor, a atitudinilor, a comportamentelor, totul pentru a avea un mediu mai curat şi oameni cu un stil de viaţă mai sănătos.
„Activitatea de informare, de educare a oamenilor, de schimbare de mentalităţi şi obiceiuri este un proces pe termen lung şi de aceea credem că, în munca noastră, este nevoie de foarte multă determinare, consecvenţă, pasiune şi convingere în ceea ce promovăm pentru că nu este neapărat un domeniu în care rezultatele să vină foarte uşor. Schimbarea pe care o vizăm este de fapt o asumare a responsabilităţii în raport cu mediul, la nivelul fiecărui individ, companie sau instituţie. Cu toţii trebuie să fim conştienţi de impactul ecologic al acţiunilor noastre şi să ne schimbăm mindsetul în ceea ce priveşte viaţa pe această planetă.“
Una dintre principalele direcţii de acţiune pentru Environ o reprezintă educarea copiilor, în speranţa că beneficiarii programelor de educaţie ecologică vor deveni acea generaţie capabilă de schimbare pe care ne-o dorim cu toţii. Astfel, de 11 ani, Environ derulează neîntrerupt în şcolile din România campania „Baterel, Eroul Reciclării“ un program care se adresează elevilor din toate ciclurile de învăţământ. Proiectul din şcoli este completat de serialul online „2 minute cu Amy“, disponibil pe canalul de Youtube cu acelaşi nume, în care Amy, prietena lui Baterel şi a copiilor totodată, vorbeşte pe înţelesul celor mici despre ce înseamnă poluarea şi cum se reciclează diferite tipuri de deşeuri în toate colţurile lumii.
De asemenea, Environ derulează şi două campanii cu componentă practică de colectare a deşeurilor electrice: programul naţional „România Reciclează“ în parteneriat cu autorităţile locale prin care preia deşeurile electrice direct de la domiciliu, şi campania „Reciclează! Acum ai unde“, prin care îşi propune extinderea reţelei naţionale de puncte de colectare a deşeurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2022 de locaţii noi anul acesta.
„Campania face parte din strategia Environ de îndeplinire a ţintei de colectare a deşeurilor electrice de 65% şi de creştere a gradului de informare a populaţiei cu privire la sistemele de colectare. Punctele de colectare vor fi organizate în spaţiile de vânzare ale retailerilor, showroomuri, depozite, supermarketuri, centre comerciale, farmacii, benzinării, magazine de proximitate, scări de bloc şi sedii ale companiilor“, explică Roxana Puia.
Toate aceste demersuri nu arată decât că reciclarea are o mulţime de feţe şi pentru fiecare dintre noi există una potrivită, o variantă care să se plieze pe stilul nostru de viaţă şi pe resursele de timp.