Auto

Un automobil clasic, dar şi cu o componentă electrică, sau unul electric şi cu un motor clasic? Segmentul premium al pieţei mizează puternic pe diversificarea portofoliului

22 mar 2020 671 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Un automobil clasic, dar şi cu o componentă electrică, sau unul electric şi cu un motor clasic? Segmentul premium al pieţei mizează puternic pe diversificarea portofoliului în contextul în care industria auto europeană trebuie să se alinieze noilor standarde.

Hibrid „normal“, hibrid de tip „mild“ sau de tip „plug-in“, aceasta este cea mai nouă dilemă a celor care doresc un automobil pre­mium care să vină nu doar cu performanţe de top, ci şi cu un consum cât mai mic de combustibil fosil.

Primul tip reprezintă hibridul clasic, cel care poate merge 1-2 km strict electric şi a cărui baterie poate fi încărcată doar în mers.

Al doilea este un automobil echipat cu un alternator mai puternic şi o baterie suplimentară, care nu poate rula electric, dar datorită ajutorului dat de componenta electrică motorul termic consumă mai puţin.

Al treilea şi cel mai puternic este automobilul electric, ce poate fi alimentat la priză, dar care dispune şi de un motor termic normal, în condiţiile în care bateria acestuia de obicei permite o autonomie în modul electric de sub 100 km.

Tendinţele sunt clare. Întrebarea este cine se înscrie la start în această cursă. Poate întrebarea mai potrivită ar fi cine nu.

Pentru a scrie istorie pornind de la noile tendinţe din piaţă, Audi vine cu Q5 TFSI e quattro, unul dintre primele hibride plug-in dezvoltate de marcă. Modelul este dotat cu un motor pe combustie şi unul electric cu sistem de operare inteligent care permite parcurgerea distanţelor uzuale exclusiv în modul electric, autonomia fiind de 40 de kilometri.

În România modelul este disponibil în versiunile Q5 55 TFSI e quattro şi Q5 50 TFSI e quattro. Ambele versiuni vin echipate cu motoare pe benzină de tip 2.0 TFSI în patru cilindri, cu un consum mediu de combustibil de 2,0 - 2,4 l/100 km atunci când se pleacă la drum cu bateria încărcată.

Q5 TFSI e este primul model cu tehnologie ultra ce permite optimizarea utilizării tracţiunii integrale combinată cu motorul electric. Sistemul inteligent de control activează predictiv tracţiunea integrală pe baza analizei datelor colectate de senzori, a modului de condus şi a comportamentului şoferilor. Astfel, dacă încărcarea maşinii este redusă, iar coeficientul de frecare dintre roţi şi suprafaţa de rulare este suficient de bun, sistemul de transmisie către roţile din spate va fi dezactivat. Tracţiunea integrală este dezactivată când nu este necesară, dar rămâne disponibilă. Activarea se face în trei moduri: proactiv, predictiv şi reactiv.

În completarea lui Q5, cei de la Audi vin şi cu prima limuzină cu tracţiune integrală şi sistem de propulsie hibrid plug-in, respectiv cu modelul A6 55 TFSI e quattro ce promite un consum mixt de combustibil cuprins între 1,9 şi 2,1 l/100 km – luând în calcul o baterie plină, dar şi puterea de 367 CP furnizată de sistemul de propulsie. Conceptul de propulsie Audi A6 55 TFSI este unul quattro – conceput pentru a permite pasagerilor să parcurgă majoritatea drumurilor zilnice exclusiv în modul electric, aşadar cu emisii zero şi aproape complet silenţios. Clienţii vor avea posibilitatea de a alege dintre trei moduri de conducere: „EV“ care permite deplasarea în mod 100% electric; „Hibrid“, care combină eficient cele două sisteme de propulsie şi „Hold“, care permite, atunci când este activat, conservarea energiei electrice disponibile în acel moment.

În modul de condus „Hibrid“, strategia predictivă de operare asigură o eficienţă maximă şi posibilitatea deplasării cât mai mult în modul pur electric. Aceasta controlează sistemul de propulsie pentru ca ultima parte a călătoriei să fie parcursă în modul pur electric, iar dacă e cazul, bateria va fi încărcată în prealabil cu ajutorul motorului cu ardere internă. Asistentul predictiv permite planificarea în detaliu a fiecărei etape pentru un plus de eficienţă. Acesta face uz de volumul mare de informaţii disponibil: de la datele de navigaţie, la informaţiile online din trafic, stilul de condus al şoferului şi datele obţinute cu ajutorul senzorilor maşinii. Ulterior, asistentul planifică şi administrează modul ideal de deplasare, alegând între rularea liberă cu motorul dezactivat şi recuperarea la rularea liberă.

Extinderea portofoliului vine după lansarea SUV-ului E-Tron al Audi, iar acum constructorul german continuă să îşi dezvolte paleta de modele electrificate, punând pe piaţă în 2020 nu mai puţin de şase variante hibride plug-in pentru modelele sale din clasa medie şi cea de lux.

Grupul Audi nu e însă singurul care face astfel de pariuri. Spre exemplu, cei de la BMW urmează modelul celor de la Mercedes-Benz şi mizează şi pe tehnologia mild-hybrid pentru motoarele diesel în cazul SUV-urilor X5 şi X6.

Astfel, BMW X5 şi BMW X6 dispun acum şi de o tehnologie mild hybrid eficace pentru optimizarea livrării spontane a puterii şi pentru eficientizarea sistemului de propulsie.

Cu începere din luna mai 2020, noile BMW X5 xDrive40d şi BMW X6 xDrive40d vor avea un motor diesel, cu şase cilindri dispuşi în linie, nou dezvoltat şi susţinut de un generator-starter conectat la un sistem de 48V. Datorită puterii motorului termic - crescută la 340 CP - şi datorită sistemului mild hybrid asistat electric, acceleraţia, performanţele dinamice şi eficienţa celor două modele sunt ridicate la un nou nivel.

Odată cu limitarea emisiilor de dioxid de carbon, la o medie de 95 g/CO2/km din 2021 toţi constructorii mizează pe diversificarea ofertei pentru a putea mulţumi toate categori-ile de clienţi, indiferent că sunt în discuţie cei care cumpără un automobil premium, de lux sau de volum. Şi luxul vine acum din zona „verde“.