Auto

Simfonie electrificată: Gama "i" de la BMW revine în prim-plan cu iX, un SUV „teleportat“ din 2030 şi i4, care promite senzaţii sport tipice unui "M". GALERIE FOTO

08 nov 2021 657 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

În 2013, BMW făcea un salt în viitor şi prezenta i3, primul său automobil electric, proiectat de la zero pentru a fi propulsat de baterii. După opt ani, gama „i“ revine în prim-plan cu iX, un SUV „teleportat“ din 2030 şi i4, care promite senzaţii sport tipice unui „M“.

Automobilul electric a intrat în linie dreaptă spre a-l înlocui complet pe cel cu motor „clasic“. Dacă în urmă cu 10 ani discutam pe acest segment despre maşini mici, scumpe şi spartane, acum motori­zările electrice acoperă toate nişele, de la automobile de oraş la limuzine, SUV-uri sau maşini sport.

În acest context, modelul BMW iX vine să repete scena din 2013, atunci când constructorul german lua prin surprindere industria auto mondială. Astfel, avem în 2021 un automobil care arată că ar fi „sărit“ cel puţin o generaţie.

Inspiraţia vine probabil de la i3, automobilul electric lansat în 2013, care şi după opt ani este de actualitate şi pentru care există în continuare cerere. Din acest motiv, producţia va continua până în 2024, cel puţin.

La BMW iX, totul este despre viitor. Linia caroseriei aminteşte de i3, însă designul merge către următorul nivel. Este un SUV, dar unul orientat mai mult spre confort şi asfalt, cu un interior mai mult decât generos.

iX reprezintă o adevărată „simfonie“ a tehnologiei, de la displayurile de pe planşa de bord la tapiseria automobilului şi de la butoanele integrate în lemnul consolei centrale la comanda din cristal pentru controlul sistemului. Comenzile sunt intuitive, iar senzaţia este că bavarezii au trecut direct la cea de-a doua generaţie de iX, sărind peste prima. Chiar şi accesul şi controlul automobilului sunt altfel - „cheia“ este un iPhone care deblochează maşina la apropiere şi care controlează setările de la distanţă.

Trecerea la electric este considerată un adevărat sacrilegiu de către „petrolheads“­, însă decenii la rând constructorii au vizat creşterea puterii motoarelor, reducerea consumului şi rafinamentul.

Cel mai probabil, motorul cu combustie internă a ajuns la apogeu, iar de acum înainte trebuie reduse şi emisiile de dioxid de carbon şi de noxe. Astfel, prin trecerea la o motorizare electrică se câştigă un cuplu motor fenomenal, se câştigă rafinament, iar, în plus, maşina este una mult mai stabilă. Un iX are centrul de greutate cu 6 cm mai coborât decât un X5.

O astfel de performanţă era greu de obţinut cu un motor termic sub capotă şi fără stabilitatea asigurată de amplasarea bateriilor în podeaua maşinii.

BMW iX xDrive50 va avea o putere de sistem de 523 CP şi o autonomie de până la 630 de kilometri în timp ce BMW iX xDrive40 va oferi o putere a sistemului de 326 CP, un consum combinat de energie de 19,4-22,5 kWh/100 km, emisii de CO2 de 0 g/km şi o autonomie de până la 425 de kilometri în ciclul de testare WLTP. Ulterior, gama de modele va fi extinsă pentru a include şi mai puternicul BMW iX M60.

Atât BMW iX, cât şi BMW i4 folosesc tehnologia BMW eDrive de a cincea generaţie care asigură performanţe dinamice, dar şi eficienţă pentru o autonomie mare. Aceste modele au fost proiectate să fie mai sustenabile, utilizând mai puţine resurse precum cobalt (redus la o treime în conţinutul de baterii) sau pământuri rare (pentru motorul asincron), dar şi urmărind angajamentul furnizorilor pentru o funcţionare mai curată, aşa cum este cazul producătorilor de celule de baterii care folosesc doar energie din surse regenerabile în procesul de fabricare.

Dacă iX este un ambasador al viitorului, i4 pare să nu respecte ideologia gamei „i“. La prima vedere este un BMW Seria 4 Gran Coupe. Mai mult, aproape că se şi conduce precum un automobil pe benzină „de astăzi“.

BMW i4 aduce pentru prima dată mobilitatea complet electrică în clasa medie premium. Modelul i4 îmbină astfel profilul sportiv, sustenabil, cu designul elegant, cu spaţiul şi caracterul practic al unui coupé cu patru uşi. BMW i4 este disponibil în două variante. BMW i4 M50 foloseşte un motor electric atât pe puntea faţă, cât şi pe cea spate pentru a produce o putere totală de 400 kW/544 CP. BMW i4 eDrive40 combină un motor electric de 250 kW/340 CP cu tracţiunea spate clasică. Autonomia evaluată conform ciclului de testare WLTP este între 520 şi 585 km, în funcţie de tipul de model, şi o autonomie maximă câştigată de 164 km în numai 10 minute de încărcare.