Anii de după cel de-al Doilea Război Mondial au fost plini de poveste pentru industria auto mondială, pornind de la cea americană la cea europeană. Dacă în Europa câştigau teren maşinile mici precum Fiat 500, dincolo de ocean americanii lansau legende precum Mustang, Corvette sau Camaro.
Mustang este cu atât mai important cu cât este creaţia unui român, Joe Oros, sau mai bine spus Iosif Oros, născut în Bucovina de Nord înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, pe vremea când aceasta era parte a României Mari.
Odată cu noua strategie One Ford, celebrul constructor american a decis să nu mai păstreze Mustangul doar pentru piaţa de peste ocean, ci să-l lanseze oficial şi în Europa, inclusiv în versiune cu volan pe dreapta, pentru Marea Britanie. În întreaga istorie de jumătate de secol a „poneiului“ nicio versiune a acestuia nu a fost disponibilă oficial pe Bătrânul Continent, ci doar importată neoficial şi „adaptată“.
Acum totul s-a schimbat şi Mustang vine inclusiv cu o motorizare pe placul europenilor, de 2,3 litri EcoBoost, turbo pe benzină de 317 CP alături de un clasic V8 de 5,0 litri pentru a respecta tradiţia americană.
Ford nu a lansat Mustang doar în Europa de Vest, ci şi în România, unde livrările au început deja, cei mai mulţi dintre cei aproape 60 de clienţi optând pentru motorul de 2,3 litri.
Un drive-test cu un Mustang este de fiecare dată o ocazie unică pentru a vedea în „direct“ istoria din spatele poneiului.
Însă testul de această dată nu s-a desfăşurat numai pe drum normal, ci inclusiv pe noul circuit de la Adâncata (Ialomiţa) noul „rai“ al automobiliştilor din România. Asfalt încins, „slickuri“ pregătite şi mirosul inconfundabil de benzină ce urmează a fi „arsă“ cu un scop nobil reprezintă toate detaliile ce anunţau cursa care urma să înceapă.
La interior noul Mustang a devenit tot mai european. Habitaclul nu mai este dominat de plastice de slabă calitate cum se întâmpla în cazul modelelor anterioare rezervate americanilor. Acum acestea sunt de calitate, iar inserţiile argintii şi-au făcut intrarea. De asemenea, butoanele s-au transformat în comutatoare ce amintesc de vechile avioane.
Spre deosebire de alte automobile sport cu preţuri de circa 40.000 de euro cu TVA, Mustang nu este doar un automobil sport, ci şi unul confortabil, care să permită celui de la volan parcurgerea unor distanţe mai lungi fără dureri de spate. Cu toate acestea, pe circuit, chiar pe virajele abordate rapid, maşina stătea surprinzător de bine, fără să se încline.
EcoBoostul de sub capotă rămâne starul acestui automobil. Motorul dezvoltă 317 CP, suficient pentru ca cele 1,6 tone de metal să accelereze până la 100 km/h de pe loc în 5,8 secunde. Acesta este cuplat la o cutie de viteze manuală cu şase trepte, întocmai pe placul europenilor, scurtă şi precisă ce nu aminteşte deloc de faptul că americanii nu prea se pricep la „manuale“.
Preţul de plecare este de 37.000 de euro cu TVA pentru 2,3 EcoBoost manual, iar cine doreşte să respecte întocmai tradiţia, poate achita 42.000 de euro pentru V8-ul de 415 CP.