Auto

Într-o perioadă în care maşina electrică a ajuns în prim-plan, ce s-a întâmplat însă cu Mustang? Şi-a pierdut sufletul de muscle car în această (r)evoluţie? GALERIE FOTO

01 mar 2022 106 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

În anii ’60-’70, americanii au popularizat celebrele „muscle cars“, acele maşini sport, puternice, cu motoare V8 şi tracţiune spate. Cam în aceeaşi perioadă a apărut şi celebrul Mustang, care avea să devină unul dintre cele mai cunoscute exemple de astfel de bolizi din lume. Anii au trecut, iar iconicul motor cu opt cilindri a făcut loc în piaţă celui electric. Ce s-a întâmplat însă cu Mustang? Şi-a pierdut sufletul în această (r)evoluţie?

Deseori, automobilul este „însufleţit“ şi comparat cu o fiinţă vie - are inimă, personalitate şi poate chiar şi trup ori alte atribute umane. Şi, nu de puţine ori, motorul „toarce“, nu doar funcţionează. E vorba despre cel clasic, bineînţeles.

De altfel, toate elementele care la prima vedere dau sau pot da bătăi de cap aduc un plus de personalitate în cazul maşinilor cu motor „clasic“. Cel electric este mai simplu, mai practic şi mai pragmatic. Dar nu poluează, este mai eficient şi chiar mai plăcut la condus. Nu mai există cutie de viteze, benzină şi miile de componente în mişcare şi care se pot defecta în timp.

Iar în final, un lucru este cert, epoca benzinei apune şi performanţa nu se mai măsoară în numărul cilindrilor, ci în numărul celulelor din baterie. Ce se întâmplă în acest context cu celebrele muscle cars?

Mustang a fost un adevărat simbol al erei automobilului cu motor convenţional. Dar industria evoluează, la fel cum şi preferinţele clienţilor se schimbă. Partea bună este că, treptat, gusturile publicului se îndreaptă din nou către maşini care emană performanţă, fie ea şi sub forma unui crossover, după ani în care pe primele locuri s-au clasat breakurile şi monovolumele.

Automobilul electric era până de curând - cel puţin în Europa - asociat cu ideea de maşină mică, de oraş, cu o autonomie de plus/minus 150 km şi cu performanţe decente, mai ales la plecarea de pe loc. Aceeaşi maşină se remarca prin faptul că avea un design excentric, diferit, însă nu neapărat unul care să atragă toate categoriile de clienţi sau toate privirile. 

În ultimii doi ani, situaţia s-a schimbat dramatic, pe măsură ce tot mai mulţi constructori au lansat noi modele din ce în ce mai „cool“, mai performante, mai rapide şi (mult mai) spectaculoase. 

Cei de la Ford au ales numele de Mustang pentru primul automobil electric proiectat de la zero. Mai exact, e vorba de Mustang Mach E, pentru a diferenţia automobilul electric de modelul sport „tradiţional“.

Mustang Mach-E GT este acum cel mai puternic şi cel mai rapid Ford disponibil în Europa. Astfel, în premieră, un „electric“ devine vârful de gamă în cazul constructorului american. Spre exemplu, Mach-E GT GT dispune de două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, ce dezvoltă împreună 487 CP, suficient pentru a accelera de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde. De partea cealaltă, un Mustang V8 de 5,0 litri, în versiune Mach 1, are 460 CP şi accelerează de la 0 la 100 km/h în „doar“ 4,4 secunde.

Versiunea GT vine cu un design mai agresiv - atât în partea din faţă, cât şi în cea din spate, e disponibilă în două noi culori tari - albastru electric şi galben-portocaliu, are jante noi de 20 de inchi, anvelope special concepute pentru GT şi un sistem de frânare îmbunătăţit. Dar pentru că este electric, viteza maximă este limitată la 200 km/h. Chiar şi aşa, el obţine 20 km/h în plus faţă de versiunile „non-GT“.

Motoarele sunt alimentate de la o baterie de 88 kWh valoare netă. Puterea maximă de încărcare în regim AC este de 11 kW, iar DC de 150 kW. În acest caz din urmă, în 45 de minute, bateria se poate încărca de la 0 la 80%. Un wallbox de 11 kW permite încărcare în circa 7 ore, adică peste noapte sau cât proprietarul este la serviciu.

În ceea ce priveşte încărcarea, staţii suficient de puternice (cele mai multe de 22kW) se găsesc acum peste tot în România. Sunt magazine care încă oferă încărcare gratuită - cum e cazul Dedeman, în timp ce în malluri sunt amplasate, mai nou, staţii cu plată - precum EVConnect (1,39 lei kWh). Retailerul german Kaufland are şi el astfel de staţii, unde pentru plată sunt utilizate vouchere din aplicaţie, primite automat după cumpărături. Dacă nu pot fi accesate aceste soluţii, atunci maşina poate fi alimentată şi de la o priză normală, de casă, doar că încărcarea va dura mai mult.

Autonomia oficială este de 500 km - luând în calcul consumul mediu de 20,6 kWh/100 km. În condiţii de iarnă, autonomia scade la circa 300 km, însă această situaţie este întâlnită în cazul tuturor maşinilor electrice, mai ales atunci când cel de la volan activează încălzirea în scaune, în volan sau parbriz.

În traficul urban maşina este una manevrabilă, ajutată şi de sistemul de camere video de tip 360 de grade. În plus, ajută şi sistemul „one pedal“, prin care se poate conduce doar cu ajutorul pedalei de acceleraţie, fără a fi nevoie şi de frână. Maşina frânează atunci când se ridică piciorul de pe acceleraţie.

La interior, Mach-E oferă un spaţiu similar cu cel din orice SUV mare - mai ales având şi un ampatament de aproape 3 metri lungime - mai mare decât cel de la Mondeo (2,85 m).

Maşina vine cu un design minimalist în habitaclu, ceasurile de bord au fost înlocuite de un display simplu amplasat în spatele volanului - vizibil indiferent de cum este ajutat volanul -, iar sistemul Sync 4 cu display de 15,5 inchi preia toate funcţiile de pe consola centrală.

Datorită faptului că maşina este una proiectată cu piaţa nord-ame­ricană în gând, Mustang Mach-E vine cu elemente specifice, precum accesul în maşină care se poate realiza şi formând un cod pe portieră şi chiar cu telefonul mobil pe post de cheie.

În pofida tuturor schimbărilor - unele dintre ele radicale - noul Mustang nu şi-a pierdut esenţa. Vorba proverbului, lupul îşi schimbă părul, dar năravul ba!

Preţul standard pentru un Mach-E GT este de 68.800 de euro cu TVA, luând în calcul programul Rabla Plus.