Arts & Design

Povestea unuia dintre cele mai cunoscute branduri de bijuterii: Artizanii FREYWILLE se lasă inspiraţi de artişti consacraţi precum Claude Monet sau Gustav Klimt pentru a creiona bijuterii atemporale, adevărate opere de artă la purtător

11 ian 2018 875 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Bijuteriile FreyWILLE sunt opere de artă la purtător. De ce? Pentru că designerii casei reinterpretează lucrările unora dintre cei mai mari artişti ai lumii şi le adaptează pentru a putea fi imprimate pe piese precum brăţări, inele sau pandantive. Fără a pierde însă din vedere esenţa operelor unor nume precum Claude Monet, Gustav Klimt sau Friedensreich Hundertwasser. Ce sunt bijuteriile FREYWILLE? O formă de popularizare a artei.

 

„Inspirându-ne din diferitele culturi ale lumii, din viaţa de zi cu zi, cu tot ce înseamnă ea, pasiune, dragoste şi bucurie, dar şi asociind munca noastră cu cea a unor nume importante din lumea artistică, am reuşit să creăm un business aflat la intersecţia modei cu arta“, spune Friedrich Wille, cel care astăzi coordonează alături de soţia sa activitatea brandului FreyWILLE.

El explică faptul că piesele brandului se remarcă prin atenţia la detalii şi evidenţiază admiraţia casei de bijuterii pentru artă şi geniile care au scris o pagină importantă de istorie în domeniu.

FREYWILLE a fost fondat în 1951 ca un atelier de bijuterii deschis în inima oraşului Viena, unde îşi are sediul în continuare compania. „În anii ’70 m-am alăturat brandului în poziţia de consultant financiar şi legal“, povesteşte Friedrich Wille. Când Michaela Frey, fondatoarea businessului, a decedat în 1980, el a preluat controlul şi a restructurat afacerea. Astfel a început o nouă eră pentru FREYWILLE, iar acesta este de fapt momentul renaşterii brandului în forma în care este el cunoscut astăzi, ca un brand de lux cu prezenţă globală.

Compania are 90 de buticuri în 34 de ţări de pe patru continente. În România, primul magazin a fost deschis pe Calea Victoriei acum mai bine de cinci ani, a doua unitate fiind inaugurată în Băneasa Shopping City în 2012. Doi ani mai târziu a apărut şi magazinul online. „Ne uităm în mod constant la cum putem să ne creştem vizibilitatea. Nu este uşor să facem un pas către o nouă piaţă, cu o cultură diferită şi cu o altă mentalitate.“ Când deschid un nou butic, artizanii FREYWILLE se uită dincolo de datele macro şi microeconomice. Caută spaţii cu o anumită „aură culturală“, potrivită cu filosofia brandului.

„Sub coordonarea creativă a soţiei mele Simone - un tânăr artist la acea vreme (în anii ’70 -

n. red.) - a luat naştere o nouă echipă de tineri artizani, colegi de-ai ei de la Academia de Arte din Viena.“ Mai mult, Simone Grünberger-Wille a fost cea care a dezvoltat tehnica de a realiza bijuterii prin arta emailării. Tehnicile noi de emailare au revoluţionat imaginea companiei, povesteşte Friedrich Wille.

„Brandul este unic în lume datorită reinterpretării artei într-un mod deosebit care a putut fi perfecţionat doar după decenii de muncă şi experienţă.“ Bijuteriile devin adevărate opere de artă la purtător.

Până acum, artizanii FREYWILLE s-au lăsat inspiraţi de artişti consacraţi precum Claude Monet, Alphonse Mucha sau Gustav Klimt („The Kiss“) şi Friedensreich Hundertwasser. Ultimii doi sunt printre cei mai cunoscuţi artişti austrieci. „Fiecare dintre ei are o poveste interesantă în spate, poveste care ne-a servit drept sursă de inspiraţie.“ Fiecare pictor are o abordare artistică şi filosofică diferită. Înainte de fiecare colecţie, a fost studiată întreaga carieră a artiştilor şi au fost analizate diferite aspecte ale operelor realizate pe parcursul unor perioade mai lungi de timp. „Câteodată ne lăsăm inspiraţi de un anume tablou, pe când alteori pornim de la o poveste sau de la un detaliu anume din biografia artistului. Sursele de inspiraţie sunt infinite!“

Spre exemplu, în cazul celei mai recente colecţii, artiştii FREYWILLE s-au lăsat inspiraţi de pictura „Irinaland über dem Balkan“, dar şi de filosofia artistică generală a geniului Friedensreich Hundert­wasser.

Artiştii au creat un design multifaţetat care reinterpretează operele pictorului austriac. Tabloul este dedicat actriţei Irina Maleeva şi ţării de origine a acesteia, Bulgaria, şi transpune de fapt povestea de dragoste a acesteia şi a autorului. Folosind 31 de culori puternice, Hundertwasser reuşeş­te să pună pe planşă emoţiile unei veri trecute. „Pornind de la această creaţie, artiştii FREYWILLE au creionat o colecţie vibrantă, în tonuri puternice şi cu linii niciodată drepte.“

Casele colorate, apa şi pajiştile verzi din opera artistului austriac sunt reinterpretate şi transpuse pe un fundal auriu într-o nouă colecţie de bijuterii din email de la FREYWILLE.

„Dezvoltarea unei noi colecţii poate dura până la doi ani. Începem întotdeauna prin a studia tema sau artistul care ne-a inspirat. După o perioadă de studiu intens ia naştere o temă.“ Apoi se stabileşte direcţia de dezvoltare în materie de design şi pe care o testează pe bijuterii de diferite dimensiuni şi forme.

„Orice design trebuie să poată fi adaptat pentru piesele noastre, indiferent că vorbim despre brăţări mai generoase ca volum, precum DIVA sau de cercei de mici dimensiuni precum CABOCHON.“ În acelaşi timp artizanii testează designul pentru a fi siguri că motivele, temele, culorile şi ima­ginea generală rămân intacte şi după emailare. Acest proces poate dura mult timp deoarece necesită multe încercări, mai ales când vine vorba de tehnici sau elemente noi precum culorile irizate sau în degrade.

„Un pas esenţial în realizarea bijuteriilor FREYWILLE este acela în care se pregăteşte emailul (sticlă lichidă), elementul central al pieselor casei. Sunt apoi selectate combinaţii de culori care urmează a fi folosite pentru fiecare piesă.“ Emailul, un material nobil, dar foarte fragil, este turnat în mai multe straturi, iar fiecare culoare este atent proporţionată. Apoi, rezultatul este montat în aur galben de 24 sau 18 carate, în aur roz sau în rhodium-palladium. În total, din momentul în care începe pregătirea până când bijuteriile sunt finisate, vorbim de 80-100 de paşi.

„Nu avem presetat un număr de colecţii anuale, dar în medie prezentăm 3-6 idei. Nu ne ghidăm după programul strict din industria modei pentru că noi considerăm că piesele noastre sunt atemporale, astfel că pot fi purtate la fel de bine şi peste ani sau chiar decenii.“