Unele companii au nevoie de ani şi ani, poate chiar şi de o serie de eşecuri, înainte de a reuşi să impună un brand pe o anumită piaţă. Alte firme însă, reuşesc în timp “record”, adică în doar câţiva ani, să-i cucerească pe consumatori. Ce face diferenţa?
Timpul necesar pentru ca o marcă să se diferenţieze şi să-şi impresioneze publicul depinde de mulţi factori, de la sectorul de activitate, la starea economiei şi de la comportamentul de consum la strategia de business a companiei. Există multe exemple de branduri care nu au priză la public şi dispar rapid. Sunt însă şi cazuri – mai puţine, e adevărat – de nume care reuşesc să devină rapid branduri.
Lanţul de cafenele 5 to Go, berea artizanală Zăganu, magazinele pentru copii Adinish, brandul de modă Ami Amalia şi lactatele ce poartă marca Lăptăria cu Caimac sunt câteva exemple în acest sens. Cu siguranţă nu sunt singurele.
Totuşi, toate cinci au ceva în comun - au fost create în ultimul deceniu de către antreprenori locali. Mai mult decât atât, fiecare a reuşit să se impună în piaţa sa. Pentru că vârsta lor este relativ fragedă, ZF a vrut să vadă care a fost reţeta acestor companii sau care a fost secretul care le-a permis să crească.
În realitate, nu e vorba de o reţetă standard sau de un secret unic pentru că, de fapt, fiecare companie a avut parcursul său.
Spre exemplu, compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul de bere Zăganu, a fost fondată de Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu în 2013. La momentul acela, piaţa de bere era dominată de câteva nume mari, care produceau volume masive sub branduri mass-market. Piaţa de bere artizanală era inexistentă în România, deşi în ţări precum SUA sau Cehia ea era de mult pe val. Treptat, această tendinţă a avut priză şi la publicul din România, aşa că numărul de microberării a crescut până la circa 100 astăzi.
„În alte ţări europene există sute de microberării. Noi trebuie să venim din spate şi să recuperăm ceva ce a existat deja la noi. La începutul anilor ’90, erau multe fabrici de bere, dar care au dispărut. Acum, rolul nostru este se le readucem pe piaţă şi să le repunem produsele artizanale în meniurile localurilor sau pe rafturile magazinelor ca oamenii să aibă acces la ele”, explica la începutul anului Laurenţiu Bănescu.
În prezent, berea Zăganu poate fi găsită în câteva sute de localuri din România. Faptul că a fost primul nume în segment, a ajutat la dezvoltarea brandului, care recent a atras un fond de investiţii în acţionariat, e vorba de VSG, fondat de Iulian Cîrciumaru şi Andrei Creţu.
Alt brand tânăr, ce nu a împlinit încă zece ani de viaţă, a atras investitori în business. E vorba de 5 to go cu fondul Mozaik Investments.
“5 to go este unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti, dezvoltat de la zero, cu o notorietate în creştere, de 72% la nivel naţional, conform unor cercetări de piaţă realizate anul acesta. Sigur că ne vom îmbunătăţi prezenţa locală – am atins deja pragul de 500 de cafenele în România şi vizăm să ajungem la 1.000 în următorii patru ani - şi ne vom extinde la nivel internaţional, avem planuri mari în zona asta”, afirmă Radu Savopol, cofondatorul reţelei ce a pornit la drum în 2015.
Şi în cazul Zăganu, şi în cel al 5 to go, concurenţa principală în piaţă, la momentul lansării cel puţin, venea din partea grupurilor mari. Dar asta nu i-a speriat pe antreprenori. Tot curajul a fost cel care a împins-o pe Amalia Săftoiu să pornească primul ei pariu antreprenorial - brandul de modă de lux Ami Amalia.
România a fost şi continuă să fie o ţară cunoscută drept croitorul Europei, o ţară cu o măiestrie aparte în a croi şi coase haine pe a căror etichetă stau numele unora dintre cele mai puternice mărci de modă din lume. Tot România este o ţară importatoare de bunuri finite de lux, consumatorii locali apreciind artizanatul cu care vine la pachet o piesă lucrată cu atenţie şi migală. Şi totuşi, puţine sunt companiile autohtone care produc lux şi care îşi pun propriul brand pe creaţiile care apoi fac înconjurul lumii. O excepţie este Ami Amalia.
„Brandul Ami Amalia a apărut în 2017, dar povestea s-a conturat în forma ei actuală mai târziu”, spunea anterior Amalia Săftoiu, fondatoarea companiei.
Ea făcea referire la faptul că iniţial piesele Ami Amalia erau creionate in-house, însă producţia era subcontractată către diferite fabrici din România. Treptat, antreprenoarea a reuşit să îşi dezvolte producţie proprie, aşa că întregul proces este acum integrat.
Amalia Săftoiu a intrat în lumea modei târziu şi fără ca acest lucru să fi fost parte a unui plan sau a vreunui vis. A studiat Dreptul şi Jurnalismul în România, iar în 2000 a plecat din ţară. Când a emigrat, erau după anul doi la Facultatea de Jurnalism.
Tot din străinătate s-a întors şi Adina Foldager, fondatoarea Adinish, una dintre cele mai cunoscute afaceri locale axate pe comercializarea produselor pentru copii. Businessul Adinish a pornit la drum în 2018, iniţial pe zona de online, însă doi ani mai târziu a apărut şi primul magazin fizic sub acest brand. El a fost deschis în Bucureşti. Au urmat apoi magazinele din Cluj şi Timişoara.
„Circa 90% dintre brandurile pe care le reprezentăm sunt prezente în exclusivitate la noi în portofoliu pe piaţa locală. Mai mult, noi suntem reprezentanţi ai acestor branduri şi în ţările din jur”, preciza recent Adina Foldager.
În România, piaţa produselor pentru copii a început să se dezvolte în ultimii ani, însă în continuare există puţini jucători specializaţi, mai ales pe segmentul premium, unde activează Adinish. Cu toate acestea, antreprenoarea spune că familiile tinere au început să îşi concentreze atenţia tot mai mult pe partea de sustenabilitate, punând accentul pe produse de calitate pentru copiii lor.
Tot pe segmentul premium a pariat şi familia Cocan cu brandul Lăptăria cu Caimac. Marca a pătruns într-un sector dominat clar de nume mari, ce au în spate grupuri internaţionale.
În urmă cu circa cinci ani, Agroserv Măriuţa, o fermă cu circa 3.000 de vaci, lansa propriul său brand de lactate după ce de mai bine de zece ani livrase laptele către marii procesatori din România şi Bulgaria. Mădălina şi Adrian Cocan au creat un brand – Lăptăria cu Caimac - care este acum perceput premium sau chiar luxury, iar compania foloseşte în principal ambalaje din sticlă produse precum lapte, iaurt, sana, lapte bătut, smântână proaspătă sau unt. În plus, Lăptăria cu Caimac produce şi brânzeturi sau lapte condensat.
„Principala provocare este acea de a te poziţiona premium pe o piaţă dominată de o istorie “economy”. Am investit foarte mult per litru procesat în privinţa fabricii, am recrutat o echipă tânară şi dornică să înveţe de la cei mai buni profesori din Italia şi Franţa, am căutat reţete tradiţionale româneşti (mai ales pe cale de dispariţtie) şi am abordat produsele aşa cum le abordează un restaurant de top care îşi doreşte stele Michelin, am căutat să facem lucruri unice, spectaculoase, să intrăm în categorii noi, să venim cu gusturi fine şi procese de producţie artizanale, replicate la o scară puţin mai mare”, sumariza anterior Adrian Cocan reţeta brandului.
Cele cinci branduri create în ultimul deceniu şi care totuşi s-au impus rapid în piaţă nu sunt cu siguranţă singurele exemple. Ele au fost alese de ZF pentru a ilustra că e posibil ca o afacerile antreprenoriale să reuşească relativ rapid şi folosind reţete diferite.
Au ajuns departe
Cinci branduri înfiinţate de antreprenori locali în ultimul deceniu
Brand: 5 to Go
An înfiinţare: 2015
Domeniu: cafenele
Unde este astăzi: Reţeaua este, de departe, cel mai extins jucător de pe piaţa de cafenele din România cu 520 de unităţi. Mai mult, compania a anunţat intenţia de a dubla reţeaua în următorii ani.
Particularitate pe piaţa pe care activează: Lanţul de cafenele s-a extins rapid mizând pe franciză. Mai mult, a prins la public faptul că multă vreme a avut preţ fix, de 5 lei, pentru varii produse.
Brand: Zăganu
An înfiinţare: 2013
Domeniu: bere artizanală
Unde este astăzi: În prezent, berea Zăganu poate fi găsită în peste 350 de localuri din România. Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a avut în 2022, o cifra de afaceri de 6,2 mil. lei.
Particularitate pe piaţa pe care activează: Compania care deţine brandul Zăganu a fost printre primele care a apărut în piaţa de bere artizanală din România, piaţă care apoi a început să se dezvolte accelerat.
Brand: Lăptăria cu Caimac
An înfiinţare: 2017-2018
Domeniu: lactate
Unde este astăzi: Lăptăria cu Caimac este unul dintre brandurile cu cele mai mari creşteri în ultimii ani. Compania care deţine brandul a finalizat la începutul lui 2022 construcţia celei de-a doua unităţi de producţie.
Particularitate pe piaţa pe care activează: În urmă cu circa patru ani, Agroserv Măriuţa, o fermă cu circa 3.000 de vaci, lansa propriul său brand de lactate după ce de mai bine de zece ani livrase laptele către marii procesatori din România şi Bulgaria. Mădălina şi Adrian Cocan au creat un brand care este acum perceput premium sau chiar luxury, iar compania foloseşte în principal ambalaje din sticlă.
Brand: Ami Amalia
An înfiinţare: 2017
Domeniu: modă
Unde este astăzi: Ami Amalia este unul dintre puţinele branduri româneşti de modă care se bat cu mărcile internaţionale pe segmentul de lux, având clienţi de pe întreg mapamondul.
Particularitate pe piaţa pe care activează: România a fost şi continuă să fie o ţară cunoscută drept croitorul Europei, o ţară cu o măiestrie aparte în a croi şi coase haine pe a căror etichetă stau numele unora dintre cele mai puternice mărci de modă din lume. Tot România este o ţară importatoare de bunuri finite de lux, consumatorii locali apreciind artizanatul cu care vine la pachet o piesă lucrată cu atenţie şi migală. Şi totuşi, puţine sunt companiile autohtone care produc lux şi care îşi pun propriul brand pe creaţiile care apoi fac înconjurul lumii. O excepţie este Ami Amalia.
Brand: Adinish
An înfiinţare: 2018
Domeniu: retail de produse pentru copii
Unde este astăzi: Adinish este un business care a pornit la drum în 2018, iniţial în online, însă doi ani mai târziu a fost deschis primul showroom sub acest brand în Bucureşti. Ulterior, businessul s-a extins şi în Cluj şi în Timişoara cu câte un magazin.
Particularitate pe piaţa pe care activează: În România, piaţa produselor pentru copii a început să se dezvolte în ultimii ani, însă în continuare există puţini jucători specializaţi, mai ales pe segmentul premium, unde activează Adinish.
Sursă: ZF