Retail&Agrobusiness

Cât de greu cântăreşte luna decembrie în retailul autohton? În comerţul alimentar, ponderea e de 12-15%, pe când în piaţa de jucării, ultima lună din an ajunge să însemne o treime din vânzări

25 dec 2023 792 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În ultima lună din an, românii lasă la casele de marcat ale magazinelor de orice fel circa 5-7 mld. euro, arată estimările ZF pe baza datelor obţinute de la jucătorii din piaţă şi de la companiile de cercetare. Cei mai mulţi bani merg către alimente, restul sumei fiind împărţită între haine, cosmetice, produse electroIT, jucării şi mobilier

Decembrie este, de departe, cea mai bună lună din an pentru comercianţi datorită faptului că oamenii cumpără mai mult cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Unii fac achiziţii pentru sine, pentru casă, în timp ce alţii fac shopping pentru cei dragi, pentru a le oferi daruri de Moş Crăciun ori Moş Nicolae. Alte luni bune pentru cumpărături sunt noiembrie – cu Black Friday –, martie - cu mărţişorul şi ziua Femeii - şi luna Paştelui. Specificul fiecărei industrii face ca aceste luni să contribuie mai mult sau mai puţin la total.

Spre exemplu, conform datelor ZF, în comerţul alimentar, decembrie cântăreşte cel mai greu dintre toate, cu circa 12-15% la total. Ţinând cont că piaţa de bunuri de larg consum merge spre 30 mld. euro anual, rezultă că doar în ultimele 30 de zile din an cheltuielile sunt de 3,5-4,5 mld. euro.

Pentru industria alimentară şi a băuturilor în general, luna decembrie reprezintă vârful vânzărilor, însă pentru anumite segmente de piaţă ea are o importanţă chiar mai mare. Un exemplu în acest sens este segmentul cărnii de porc, produs nelipsit de pe mesele românilor în perioada sărbătorilor de iarnă. 

Există şi alte sectoare economice pentru care decembrie este o lună definitorie pentru businessul dintr-un an. Printre acestea se numără sectorul jucăriilor şi cel electroIT. 

Românii cheltuie anual circa 5 mld. euro pe produse electroIT, adică pe frigidere, espressoare, laptopuri, camere foto ori imprimante. Un sfert din vânzările de profil din România se realizează în ultimele două luni din an. Astfel, doar noiembrie şi decembrie contribuie cu peste 1 mld. euro la total. Pentru retailul de jucării, doar ultima lună, sinonimă cu forfota căutării de cadouri, înseamnă aproape o treime din vânzări. Mai exact, înseamnă cât noiembrie şi decembrie la un loc pentru electroIT, iar asta pentru că Black Friday este o “sărbătoare” mai puţin relevantă în acest sector. La fel se întâmplă şi în modă şi cosmetice. În acest caz, ponderea lunii decembrie este de 13-17%, ceea ce înseamnă vânzări totale de 800 mil. euro -1 mld. euro pe ambele pieţe, potrivit estimărilor ZF. 

În fashion, oamenii preferă să facă shopping înainte de sărbători - fie că e vorba de o ţinută pentru petrecerea dintre ani, fie de un dar pentru un membru al familiei. Black Friday, ce are loc în noiembrie, e mai degrabă un eveniment în care achiziţiile vizează produse de valoare mai mare, percepute drept investiţii. ElectroIT-ul şi mobila se încadrează în această “definiţie”.

În mod normal, ponderile vânzărilor din decembrie în total vânzări anuale nu variază considerabil de la un an la altul. Ce se poate schimba este suma efectivă, care e influenţată de contextul economic care îşi pune amprenta asupra comportamentului de consum.

Spre exemplu, suma cheltuită de români în comerţ în decembrie 2023 e mai mare decât în alţi ani, iar asta pentru că inflaţia din ultimii ani a săltat considerabil preţurile şi deci şi sumele cheltuite.