Companii

De unde au venit banii pe piata de consultanta imobiliara

11 apr 2010 104 afişări
Din aceeaşi categorie
De unde au venit banii pe piata de consultanta imobiliara

"Cand lucrurile mergeau bine si aveam cresteri mari, nu era o asa mare problema ca ne comunicam rezultatele financiare inainte de a deveni date publice", reflecteaza Bogdan Geor-gescu, managing director al Colliers International, liderul pietei de consultanta imobiliara potrivit ultimelor informatii publice - cele din 2008. In vremurile bune ale pietei, compania isi comunica rezultatele la inceputul primaverii si acelasi lucru era valabil si pentru celelalte filiale ale marilor nume internationale din segmentul de profil.

Dupa cum era de asteptat, 2009 s-a tradus in vremuri grele pentru companiile de consultanta imobiliara: majoritatea au redus mult din personal, iar unele s-au confruntat cu plecarea unor consultanti cu experienta.

"2009 a fost mai rau decat ne gandeam, dar cred ca a trecut cu bine", declara Oana Iliescu, co-managing director al DTZ Echinox. Compania este singura din top 5 care si-a comunicat rezultatele inregistrate anul trecut, respectiv reducerea cifrei de afaceri de la 5,6 mil. euro la trei milioane de euro.

Dintre cei ce nu erau in top, singura companie care si-a comunicat rezulta-tele este Regatta, cu o reducere de la cinci milioane de euro la 2 milioane. "2009 a fost un an foarte prost pentru toata lumea. Mult mai slab decat 2007 si 2008", comenteaza directorul Colliers, companie care a trecut si printr-o serie importanta de plecari: Horatiu Florescu, Monica Barbu si ulterior Gabriel Chimisliu, directorii departamentelor de birouri, retail si industrial, au parasit firma si au acum o noua companie, The Advisers Knight Frank. "Eu sunt multumit cu ce am facut anul trecut. Nu am plecat cu clientii dupa noi si mult mai important, la sfarsitul anului nu a trebuit sa aduc bani de acasa", afirma Horatiu Florescu, presedinte si CEO al nou-formatei companii.

Anul trecut n-a adus rezultate mai slabe pentru toate firmele de profil. Desi segmentul rezidential a fost cel mai lovit de criza, cu companii care si-au inchis sau si-au redus drastic echipele departamentelor de rezidential, au existat cresteri chiar si aici.

"Ne-am dus acolo unde erau banii, am furat din cota agentiilor de cartier si a celor care s-au retras", spune Valentin Ilie, CEO si actionar al Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Potrivit lui Ilie, compania a inregistrat anul trecut afaceri de 3,6 milioane de euro, cea mai mare parte venind din activitatea de brokeraj, in special in segmentul rezidential. "Avem 6.000 de vizionari de proprietati pe luna si am incheiat anul trecut cu aproape 1.000 de tranzactii. Prin Prima Casa au fost aproximativ 70 de contracte din cateva mii in Capitala. E piata pentru noi", explica reprezentantii Coldwell Banker intentiile de dezvoltare pe segmentul rezidential.

Nume noi

O crestere care a apropiat-o de plutonul primilor cinci a avut si Retail Group, un nume relativ nou, devenit mai cunoscut dupa ce a intermediat inchirierea fostului Media Galaxy din Unirea Shopping Center Bucuresti catre retailerul spaniol Inditex, care a deschis aici primul magazin stradal Zara din Romania. "Am avut afaceri de 2,36 milioane de euro, in special din contracte mai vechi incasate anul trecut, precum Jupiter City din Pitesti sau contractul cu Cocor", explica Ilan Laufer, general manager si actionar majoritar al companiei.

Managerii principalelor companii de consultanta nu anticipeaza un an foarte diferit fata de 2009. "Sunt foarte increzator ca a trecut deja ce a fost mai greu. Totusi, nu sunt convins ca 2010 va fi un an extraordinar", afirma Troy Javaher, managing director al biroului local al Jones Lang LaSalle (JLL). El considera ca eventuala redresare a pietei va fi de mica amploare, anul in curs urmand sa aduca mai degraba o stabilizare.

Razvan Gheorghe, director general al Cushman & Wakefield Romania, spune ca primele trei luni din an au fost mai bune, "dar nu stiu cat din aceasta crestere de interes se va transforma si intr-o crestere reala de activitate. Am o impresie ca interesul este doar pentru a vedea de unde se mai pot face niste reduceri de costuri". Managerul spune ca anul trecut a fost "slab profitabil", iar pentru 2010 are bugetata o reducere a cifrei de afaceri, avand in vedere scaderea activitatii de administrare a centrelor comerciale si diferenta fata de un 2009 care a adus venituri din inchirierea AFI Palace Mega Fun din Capitala.

Alte companii, precum Regatta, si-au bugetat acelasi nivel de afaceri ca si in 2009, dupa cum afirma Alexandru Nitescu, directorul departamentului de investitii din cadrul companiei.

Cum a fost inceputul de an

De un inceput de an mai greu vorbeste Ilan Laufer, care considera ca "primele trei luni au fost mai tragice decat cele similare din 2009. Alti consultanti afirma insa ca segmentul comercial este cel care inregistreaza rezultate mai bune in acest inceput de an. Bogdan Georgescu afirma ca este un volum mare de lucru, ceea ce il surprinde.

"Retailul este cel mai aglomerat, chiar angajam oameni, unul-doi in fiecare luna." Si Oana Iliescu de la DTZ Echinox spune ca este mai multa activitate in aceasta perioada, in special in discutii si planificari, "dar pana sa ajungem sa culegem rezultatele va mai dura".

Angajarile ar putea fi un semn de stabilizare a pietei, daca nu de usoara crestere, dupa ce anul trecut a insemnat si reduceri semnificative de personal pentru unele companii. Si JLL a facut cateva angajari, in timp ce Coldwell Banker a ajuns la aproximativ 90 de brokeri, ca urmare a deschiderilor de noi agentii.

Dincolo de rezultate financiare sau noi directii de dezvoltare pentru companiile de consultanta imobiliara, criza ar putea aduce o schimbare a relatiilor dintre acestea si dezvoltatori si investitori. Pe de o parte, mai multi actori ai pietei imobiliare sustin ca proiectele viitoare se vor dezvolta pe baze mai temeinice, iar pe de alta parte, in ultimele luni, unii dezvoltatori au facut afirmatii prin care reprosau consultantilor esecul, partial sau total, al unor proiecte deja dezvoltate.

"Cred ca sunt dezvoltatori dezamagiti de cum a mers piata in ultimul an, dar nu consider ca e atat vina agentului, cat faptul ca piata a fost foarte slaba", spune directorul Colliers International.