Gadget

Prima pădure inteligentă din România se află în judeţul Covasna. Ce presupune ea şi cum contribuie la salvarea ultimelor areale virgine din România?

14 mai 2021 294 afişări
Din aceeaşi categorie

Articol cu conţinut publicitar.

 

Pădurea conectată la Internet care „strigă“ după ajutor în momentul în care urmează să fie exploatată ar putea fi salvarea ultimelor areale virgine din România şi un exemplu autentic despre cum ajută tehnologia la rezolvarea unor probleme în viaţa de zi cu zi.

Prima pădure inteligentă din România se află în judeţul Covasna şi este conectată la reţeaua Supernet a Vodafone printr-un sistem de dispozitive numite gardieni digitali instalate pe copaci şi dotate cu senzori acustici pentru a capta şi transmite sunetele din pădure. Datele sunt trimise, prin internet, către o platformă aflată în cloud, dotată cu Inteligenţă Artificială, unde sunt analizate în timp real.

„Odată detectate zgomotele specifice exploatărilor forestiere, platforma trimite tot în timp real alerte către o aplicaţie instalată pe telefoanele pădurarilor şi/ sau către un centru de monitorizare zonal sau naţional. Pădurarii şi autorităţile au astfel posibilitatea să asculte ce se întâmplă în pădure în orice clipă şi să intervină prompt pentru a face verificări atunci când primesc alerte“, spune Cătălin Buliga, Chief Technology

Officer la Vodafone România. Pentru a fi în permanenţă funcţionale, dispozitivele se alimentează cu energie solară cu ajutorul unor panouri proprii şi sunt protejate de intemperii pentru a face faţă celor mai aspre condiţii meteo.

Grija pentru mediu

Decizia unui proiect pentru păduri a fost luată în cadrul unei întâlniri interne a echipei Vodafone în care se dezbăteau cele mai presante nevoi cu care se confruntă România în domeniul mediului înconjurător şi pe care compania ar fi putut să le soluţioneze cu ajutorul tehnologiei. „Defrişările ilegale constituie o problemă veche, care a luat amploare în ultimii ani, care afectează pe toată lumea şi pentru care se caută soluţii. Iar soluţia găsită de Vodafone împreună cu partenerii de proiect este diferită de toate celelalte existente prin faptul că intervine în faza de prevenţie, înainte ca defrişarea să fi avut loc, asigurând astfel salvarea efectivă a pădurilor oricând există suspiciunea de ilegalitate“, adaugă Cătălin Buliga.

Soluţia tehnologică bazată pe analiza sunetelor specifice exploatărilor forestiere a fost dezvoltată de start-up-ul nonprofit american Rainforest Connection, în prezent fiind implementată în ţări din America Latină (Brazilia, Peru, Ecuador, Costa Rica, Belize şi Suriname), în Africa de Sud şi în Filipine. „În România, pe lângă  Rainforest Connection, am colaborat pentru introducerea soluţiei cu specialiştii locali în problematica defrişărilor ilegale, ONG-ul Agent Green, şi cu Zabola Estate, clientul şi beneficiarul soluţiei“, completează Cătălin Buliga.

Un singur dispozitiv are o rază de acoperire de 1 kilometru şi poate preveni defrişarea a peste 3 kilometri pătraţi de pădure. Însă bugetul necesar dezvoltării unui asemenea proiect variază în funcţie de suprafaţa de pădure ce trebuie protejată, de relief, de calitatea semnalului reţelei mobile în respectiva zonă şi dacă e nevoie să fie îmbunătăţit.

„Împreună putem!“

„Acest prim proiect a fost primit nesperat de bine de autorităţi şi de opinia publică. Încă din ziua anunţului am şi avut primele solicitări pentru replicarea proiectului în alte zone ale ţării. Interesul crescut ne întăreşte convingerea că această soluţie va ajuta la salvarea multor păduri, fie că este vorba de arii protejate, parcuri naţionale sau proprietăţi private“, mai spune Cătălin Buliga. Soluţia de pădure inteligentă a fost testată vreme de patru luni, timp în care gardienii digitali au transmis 200 de alerte.

De ce a ales însă Vodafone să se implice în problema defrişărilor din România?

Pentru că „România este printre puţinele ţări din Europa în care mai există păduri virgine. În faţa perspectivei de a pierde această bogăţie verde printr-o exploatare excesivă, ilegală, rolul nostru ca indivizi, dar şi ca societate e să facem tot ce ne stă în putere pentru a preveni dispariţia ei“, precizează Cătălin Buliga.

În cadrul Vodafone, unul dintre angajamentele asumate este acela de a proteja planeta şi de a utiliza tehnologia pentru a genera impact pozitiv în societate. Astfel, pădurea inteligentă ilustrează cum nu se poate mai bine acest angajament pentru că răspunde unei nevoi imediate de a preveni exploatările forestiere ilegale, de a putea interveni în timp util pentru a proteja ultimele areale seculare, dar răspunde şi unui obiectiv pe termen lung, de acţiune împotriva schimbărilor climatice. În definitiv, grija faţă de viitorul planetei este o responsabilitate care revine tuturor – autorităţi, companii, organizaţii de mediu şi cetăţeni.

„În consiliul director al Vodafone sunt responsabil, pe lângă partea de reţele de comunicaţii fixe şi mobile şi tehnologie, şi de programul de protejare a planetei, program ce reprezintă una dintre cele trei direcţii ale misiunii Vodafone, alături de crearea unei societăţi digitale şi asigurarea incluziunii pentru toţi. În cadrul programului de protejare a planetei, avem nişte obiective foarte clare: să reducem amprenta de carbon la nivel de grup cu 50% până în 2025 şi cu 100% până în 2030, să folosim 100% energie regenerabilă pentru operaţiunile noastre (obiectiv deja atins din aprilie 2020) şi să ne reciclăm deşeurile“, mai spune Cătălin Buliga.

Obiectivul suprem este reducerea la zero a emisiilor indirecte – din cadrul lanţului de aprovizionare – până în 2040. În aceste condiţii, Vodafone a implementat deja tehnologii avansate şi eficiente de  răcire în centrele sale de date pentru a reduce consumul de energie, a început acum doi ani implementarea panourilor fotovoltaice în reţelele fixă şi mobilă pentru a genera energie verde şi a implementat primul generator de energie electrică din Europa ce foloseşte hidrogenul drept combustibil. A redus, de asemenea, cantitatea de plastic folosită prin introducerea eSIM-urilor, a diminuat cantitatea de hârtie prin introducerea contractelor în format electronic pentru clienţi şi reciclează echipamentele de reţea.

„Împreună putem“ e promisiunea sub care Vodafone îşi continuă misiunea şi angajamentele asumate pentru protejarea planetei, digitalizare şi incluziune.