Ceasuri & Bijuterii

O tânără antreprenoare şi-a lansat primul său business pariind pe cele mai în vogă nestemate ale momentului. Care e povestea Empé Jewelry?

28 apr 2024 177 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Perlele au revenit puternic în prim-plan în lumea bijuteriilor, unde, până recent, erau considerate „passé“ (demodate - trad.) ori bătrânicioase. În ultimii ani însă, chiar tinerii sunt cei care le-au scos din conul de umbră unde intraseră, insuflându-le un nou vibe, unul modern şi fresh. Unii vorbesc chiar de o revoluţie a perlelor pe o piaţă unde supremaţia diamantelor este pusă sub semnul întrebării de noile generaţii şi de preferinţele lor.

Perlele sunt şi punctul de pornire pentru călătoria Mariei Puşcaş în antreprenoriat şi pentru brandul pe care ea l-a fondat, Empé Jewelry. „Povestea Empé Jewelry a început să se scrie în vara anului 2019, imediat după ce am terminat facultatea. Am decis atunci să iau pauză un an şi să mă gândesc la pasiunile mele şi la ce mi-ar plăcea să fac cu adevărat“, povesteşte ea.

Tot în acea perioadă, văzuse un colier cu perle, de la un brand cunoscut, care era foarte scump, aşadar, având timp la dispoziţie, şi-a pus creativitatea şi îndemânarea la încercare şi a vrut să îşi creeze singură propria piesă. Aşa a început totul.

„Ulterior, am luat mai multe materiale, am început să învăţ despre perle, am ales să lucrez doar cu cele de cultură şi, pe parcursul timpului, am făcut diferite accesorii pentru mine şi pentru cei apropiaţi.“

Familia şi prietenii i-au sugerat să facă o pagină de Instagram pe care să posteze ceea ce reali-zase. Atunci a decis că e momentul să aleagă şi un nume.

„Am optat pentru numele Empé, care vine de la iniţialele mele (fonetic M şi P - n. red.). Simt cumva că domeniul m-a ales, chiar dacă începutul şi parcursul au fost total întâmplătoare.“

Maria Puşcaş a absolvit Facultatea de business şi turism, însă afirmă că au atras-o mereu domeniul modei şi creaţia în general. „Aceasta este prima mea afacere, iar când am început, aveam zero experienţă antreprenorială.“ Investiţia iniţială nu a fost însă deloc mare. Plus că, recunoaşte, nu pregătise o strategie de marketing sau o estetică. Aceste lucruri au venit apoi pas cu pas.

„Cumva, într-o anumită măsură, sunt de părere că asta m-a ajutat să merg mai departe, fiindcă mă gândeam foarte puţin la riscuri şi la eşec.“

A participat la câteva workshop-uri de realizat bijuterii, însă în mare parte a învăţat totul singură şi, în timp, şi-a îmbunătăţit tehnica de lucru.

Prima oară a realizat coliere şi cercei cu mărgele de nisip, perle de cultură şi scoici. În prezent creează co-liere, cercei, brăţări de mână şi de picior.

„Consider că piesele pe care le semnez sunt versatile şi atemporale. Dedic o atenţie foarte mare detaliilor şi încerc să fac tot ceea ce pot pentru a îmbunătăţi calitatea bijuteriilor şi pentru a transforma achiziţia unei piese Empé într-o experienţă cât mai frumoasă.“

În prezent, realizează bijuterii cu perle de cultură şi pietre semipre­ţioase. Restul materialelor utilizate sunt inoxul placat cu aur - datorită proprietăţilor hipoalergenice - şi argintul 925, placat la rândul său cu aur.

„La cerere, pot realiza câteva piese şi doar din aur. Aleg materialele cu mare atenţie, aleg fiecare perlă şi piatră semipreţioasă în parte. Sunt pasionată de aceste materiale, îmi place să le caut, să mă uit la multitudinea de modele existente pe piaţă, să le achiziţionez şi, ulterior, să le integrez în cât mai multe piese.“

Favoritele ei sunt perlele de cultură baroc, considerând că sunt inedite prin forma şi strălucirea lor. Recent, a ieşit din zona de comfort în ceea ce priveşte paleta de culori, astfel că a început să integreze pietre de culoare închisă precum onixul şi hematitele în propriile creaţii.

„Încă de la început mi-am propus să lucrez în ediţii limitate, iar ceea ce îmi place la perlele de cultură şi la pietrele semipreţioase este că diferă în formă şi nuanţe, ceea ce face ca fiecare bijuterie să fie unică.“

În prezent, lucrează în volume mici, nu are stocuri majore şi realizează şi bijuterii la comandă. „Ţin foarte mult la acest aspect, îmi doresc ca orice persoană care comandă o bijuterie Empé să simtă că aceasta a fost realizată special pentru ea.“

Începând de la dimensiuni, la distribuirea perlelor într-un anumit fel şi la adăugarea iniţialelor, există nenumărate posibilităţi în ceea ce priveşte creaţia.

„Nu pot spune că am realizat piese neobişnuite, însă am avut şansa să transform desene ale clientelor mele în bijuterii, iar asta mi se pare foarte special.“

Îşi doreşte să creeze bijuterii care să le facă pe clientele ei să se simtă feminine, să le inspire să îşi acorde atenţie, să se simtă preţioase şi importante.

„Femeile şi conceptul de feminitate mă inspiră în general. Sunt de părere că te poţi naşte cu simţ estetic, însă în timp, cu dorinţă şi dedicare, acesta se poate şi cultiva.“

Atunci când creează, Maria nu ţine foarte mult cont de trenduri, ci mai mult de sezon. „Şi, cu toată sinceritatea, mă gândesc la ce aş purta eu cu diferite ocazii sau ce cred că ar completa ţinutele doamnelor. Apoi, mă apuc de lucru.“

În prezent, atelierul Empé Jewelry se află chiar în locuinţa fondatoarei. A început cu mici cutiuţe în care îşi împărţea perlele şi accesoriile pe categorii. Făcea totul de la birou. De atunci, nu s-au schimbat foarte multe.

„În afara faptului că am strâns mult mai multe materiale, iar camera s-a transformat într-un atelier, nu sunt multiple schimbări.“ A învăţat în timp să se ocupe de tot. Realizează, spre exemplu, un colier conform cerinţelor clientului. Apoi, se ocupă de împachetare şi de tot ceea ce ţine de personalizare. Ulterior, tot ea plasează comanda către curier, pentru ca aceasta să fie preluată şi livrată la client.

„Mă ocup şi de partea de reţele sociale şi conţinut şi de ceea ce ţine de contabilitate. La început a fost o provocare să mă organizez cu toate şi să mă asigur că am tot ce-mi trebuie pe stoc, că îmi planific postările, că mă ocup de colecţii din timp, în funcţie de sezon.“

Însă, pe măsură ce a trecut timpul, a căpătat din ce în ce mai multă experienţă.  Recunoaşte că în continuare învaţă din greşeli şi se gândeşte constant la ce poate îmbunătăţi.

Cine poartă însă piesele ce ies din mâinile Mariei?

„Clienţii mei sunt atât doamne, cât şi domni, sunt persoane care apreciază bijuteriile lucrate manual, care îşi doresc o piesă unică, personalizată. Sunt persoane care doresc să se deosebească prin ceea ce poartă şi prin alegerile făcute.“

Sunt oameni care şi-au identificat stilul vestimentar şi care îşi cunosc gusturile şi sunt în căuta­rea pieselor realizate special pentru ei. De altfel, Maria Puşcaş produce în serii mici, în ediţii limitate, fiind influenţată de sezon, dar şi de materialele disponibile.

„Asta mi-am propus încă de la început. Consider că acest aspect face ca o mică afacere să aibă o latură intimă, umană, să nu fie pe modelul mass-market, al vo-lumelor mari.“

În prezent, creează puţin mai mult deoarece bijuteriile Empé pot fi găsite şi într-un magazin fizic, cu obiecte realizate de artişti români, din Constanţa, e vorba de Rafia. „În rest, creez doar la comandă, aşadar numărul pieselor realizate într-o lună diferă destul de mult. Îmi doresc ca bijuteriile Empé să fie percepute drept un mic răsfăţ.“

Ce i-ar plăcea pe mai departe? Un mic magazin, într-un spaţiu în care să fie şi atelierul.

Un atelier mai mare i-ar permite să îşi dezvolte tehnica şi să lucreze şi cu alte materiale.

„Mi-aş dori să îmi pot desfăşura activitatea de acolo, să fac cunoştinţă cu clientele mele, să îmi spună exact ce vor şi să transform achiziţia unei bijuterii într-o experienţă. Trebuie să fiu sinceră, romanticizez foarte mult acest vis şi îmi imaginez acest loc plin de flori, cu muzică frumoasă, prăjituri şi obiecte artizanale, alături de piese create manual.“

Până atunci, afirmă că se bucură în continuare de fiecare zi, de fiecare comandă, ca şi cum ar fi prima.