Arts & Design

Putem vorbi despre tendinţe şi atunci când în discuţie sunt aduse parfumurile de interior? Da, deşi într-o măsură mai redusă decât atunci când este vorba despre cele pe care le cum­părăm pentru uz personal

26 mai 2021 178 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Un parfum de cameră vorbeşte la fel de mult şi de relevant despre cel care locuieşte în respectiva casă precum un parfum de corp îl trădează fără dubii pe purtător. Poate că vizitele nu au mai fost unul dintre obiceiurile păstrate în ultimul an, dar aroma casei nu a devenit mai puţin importantă, ba chiar dimpotrivă.

Putem vorbi despre tendinţe şi atunci când în discuţie sunt aduse parfumurile de interior, deşi într-o măsură mai redusă decât atunci când este vorba despre cele pe care le cum­părăm pentru uz personal. În cazul amândurora însă, totul pleacă de la experienţă şi tot acolo se şi încheie.

„Evident, fiecare persoană are preferinţele ei când este vorba de parfumarea spaţiului în care trăieşte sau îşi desfăşoară activitatea zilnică. Percepţia acestor parfumuri variază foarte mult de la o persoană la alta, depinde de experienţa personală a fiecăreia, de decorarea spaţiului respectiv“, spune Miruna Queva, fondatoarea brandului Rosa Mundi, un butic de parfumuri amplasat în Agora Floreasca din Bucureşti.

Influenţele gusturilor fiecăruia sunt indiscutabile, crede ea. Sunt persoane care preferă parfumurile proaspete, verzi, revigorante, cum sunt cele pe bază de mentă ori busuioc, dar sunt şi altele care se simt mai atrase de aromele gurmande, dulci, care le transportă în perioada copilăriei. Alte nasuri sunt, poate, mai pasionate de parfumurile orientale opulente, pe bază de tămâie sau de oud. Există de toate pentru toţi.

Miruna Queva are peste zece ani de experienţă în domeniul marketingului şi al distribuţiei de produse cosmetice şi de parfumerie atât în Bucureşti, cât şi în capitala Franţei.

„La Paris, am avut ocazia să cunosc din interior industria produselor de lux, să descopăr îndeaproape zona de dezvoltare de produs, ceea ce mi-a permis să privesc acest domeniu şi din alt unghi“, povesteşte ea.

Rosa Mundi Parfums d’Auteur a apărut în 2016, cu trei colecţii de parfumuri artizanale, de nişă. Buticul a fost completat apoi de un magazin online, iar în martie 2019 parfumeria Rosa Mundi şi-a stabilit „sediul central“ în galeria Agora Floreasca, un proiect care integrează mai multe businessuri. Spaţiul sub brandul Rosa Mundi a fost selecţionat printre cel mai frumos amenajate locuri publice în cadrul ediţiei din 2019 a Romanian Design Week.

„Rosa Mundi Parfums d’Auteur a luat naştere în jurul ideii de călătorie, aceasta fiind una dintre cele mai mari pasiuni ale mele. Colaborăm cu producători mici, independenţi, promovăm o parfumerie artizanală autentică, actuală. Până acum am lansat 13 branduri de parfumuri artizanale, de nişă, pe care le distribuim în cea mai mare parte în exclusivitate“, spune Miruna Queva.

Un astfel de brand exclusiv este Rose et Marius, o marcă de parfumerie de lux din regiunea Provence a Franţei. Recunoscut pentru aromele sale dedicate interioarelor, Rose et Marius propune, din anul 2012, adevărate semnături olfactive haute parfumerie pentru restaurante cu stele Michelin, hoteluri de cinci stele sau case de modă. Fondatoarea casei Rose et Marius este Magali Fleurquin Bonnard, care, după un an petrecut în jurul lumii, a ales să dea formă aromelor din regiunea Provence, având în spate o experienţă de 15 ani în care a lucrat pentru nume ca Piaget, Kenzo şi Christian Lacroix.

„Parfumurile de interior Rose et Marius sunt o adevărată călătorie olfactivă în Provence“, spune Miruna Queva.

Rosa Mundi are în buticul său şi parfumurile de interior de la Institut très bien, un brand artizanal creat în Lyon, care a fost pus pe lumânări parfumate artizanale şi spray-uri de interior precum Ambre tradition, Bois tradition, Cuir tradition şi Floral tradition, fiecare indicând aroma din recipient.

Deşi spray-urile şi lumâ­nările sunt cele mai populare modalităţi de înmiresmare a casei, industria de profil a evoluat atât de mult în ultimii ani, încât şi metodele s-au diversificat. Unele dintre ele au devenit chiar importante elemente de design interior.

„Multe dintre ele celebrează anumite evenimente importante, omagii aduse anumitor personalităţi sau sărbători consacrate. Aceste obiecte sunt adesea produse din cele mai rafinate şi exclusiviste materiale, regăsind de la recipiente din ceramică până la detalii pictate manual sau chiar ingrediente unice“, spune Georgian Gheorghe, coordonator de comunicare la Beautik Haute Parfumerie.

În portofoliul buticului se regăsesc de la clasica lumânare şi celebrul spray până la diffuser, hârtie parfumată sau oval par­fumat.

Maison Francis Kurkdjian, Diptyque Paris, Juliette Has a Gun, Fornasetti şi Everie sunt câteva branduri care au intrat pe segmentul aromelor de interior şi care se regăsesc la Beautik.

„Există tendinţe şi pentru aceste produse complementare şi se folosesc adesea ingrediente specifice anumitor sezoane sau sărbători, cum este cazul celebrării Crăciunului, care face aluzie la arome precum acordurile de portocală sau notele de pin.“

Difuzoarele de parfum cu beţişoare se regăsesc şi în colecţiile Rosa Mundi, unde acestea sunt realizate cu o formulă fără alcool, pe bază de uleiuri organice. Tocmai pentru că nu conţin alcool şi, deci, nu se evaporă repede, aceste difuzoare pot fi folosite până la două-trei luni.

„Difuzarea acestor parfumuri de interior de lux se face în mod natural, cu ajutorul beţişoarelor introduse în recipientul de parfum.“ Parfumurile Rose et Marius au o concentraţie ridicată de parfum, de 20% din compoziţia lor. Pot fi folosite şi în dormitor, deoarece nu emană substanţe toxice. „În plus, pot fi reutilizate prin achiziţionarea rezervelor de parfum, împreună cu beţişoare noi“, spune Miruna Queva.

Spray-urile Rose et Marius sunt realizate de artizani francezi şi sunt disponibile în opt variante de arome. Ele vin ambalate într-o cutie, alături de o plăcuţă de porţelan Limoges care poate fi, la rândul ei, parfumată şi poziţionată strategic pentru a înmiresma maşina, dulapurile, sertarele sau valiza pentru călătorii.

Din porţelan Limoges sunt confecţionate şi recipientele lumânărilor, al căror design este inspirat din motivele dalelor de ciment din bastidele din sudul Franţei. Pe măsură ce lumânarea arde, recipientul devine translucid şi se transformă, practic, într-un obiect decorativ. Durata de ardere a lumânărilor Rose et Marius este de 60 de ore. „Am remarcat din ce în ce mai frecvent că, atunci când un client este interesat de un parfum pentru interior, există o reală preocupare pentru puritatea şi provenienţa ingredientelor din compoziţia lui. Un alt aspect important îl constituie preocuparea pentru un comerţ sustenabil. Clienţii sunt încântaţi că pot refolosi recipientul şi pot achiziţiona apoi rezervele de parfum dorite, spune Miruna Queva, proprietara Rosa Mundi.

Ultimul an a adus un interes şi mai mare pentru mirosul de acasă, fapt justificat de timpul tot mai îndelungat petrecut în confortul propriului cămin. Vânzările pentru accesorii de casă au înregistrat creşteri, o spun jucătorii direct implicaţi. Totuşi...

„... în România nu este încă bine implementată în cultura colectivă folosirea acestor produse, ceea ce reprezintă o oportunitate de a informa şi a oferi clienţilor noştri cele mai bune opţiuni“, spune Georgian Gheorghe de la Beautik Haute Parfumerie.

Deşi despre parfumuri este vorba, tendinţele din ultimii ani nu evidenţiază neapărat anumite arome care devin mai căutate decât altele, departajarea făcându-se mai degrabă în funcţie de aspect. Multe dintre instrumentele de parfumare a încăperilor nu mai sunt convenţionale şi trebuie să-şi găsească locul potrivit în contextul în care vor fi aşezate. Apare totuşi o întrebare: cum diferenţiem aromele în funcţie de încăperea în care aşezăm dispozitivul de parfumare?

„Pentru dormitor, este recomandat să mergem pe arome discrete, ce au în compoziţie acorduri marine, ozonice sau note de lavandă şi de ferigă“, spune Georgian Gheorghe. Pentru spaţiul de zi, birou, living ori spaţii deschise, primează aromele citrice, vibrante, care păstrează o urmă de discreţie în încăpere şi care ne menţin buna dispoziţie pe tot parcursul zilei.

În bucătărie sau în zona în care se ia masa, sunt indicate parfumurile cu arome gurmande, în care se regăsesc vanilia, scorţişoara, ambra şi combinaţiile de note fructate sau orientale.

„În Provence, femeile obişnuiau să pună biluţe de ambră în dulapuri pentru a parfuma lenjeria. Mirosul de ambră mă duce cu gândul la o încăpere caldă, primitoare, aşa cum ar trebui să fie un living“, crede Miruna Queva.

Bucătăria, în schimb, ar putea fi scăldată în aroma de unt a faimoaselor madeleine, care se regăseşte în lumânarea Ma madeleine de Proust, de la Rose et Marius.

„Un parfum ar trebui să evoce şi modul în care este decorată încăperea. Un parfum ne povesteşte destul de multe şi despre cel sau cea care locuieşte în acel spaţiu. Într-un living elegant, cu mobilier din lemn preţios şi un parchet nobil de stejar, s-ar potrivi un parfum exotic, rar.“

În aceeaşi notă, dacă ţinem cont de un anumit moment al zilei când ne parfumăm casa, pentru un prânz alături de prieteni, Miruna Queva recomandă arome de strugure, zmeură, coacăze şi lemn preţios. Iar dacă anotimpul este criteriul după care alegem aromele, iarna putem profita de notele de imortele, de ambră, tabac şi esenţe lemnoase, în timp ce vara putem valorifica aromele marine, solare, de eucalipt sau flori de fenicul.

Dacă însă nu vrem să ne ghidăm după anumite tendinţe, ne putem lăsa pradă inspiraţiei de moment. Dincolo de orice tendinţe internaţionale despre ce şi cum se poartă, se ştie, gusturile nu se discută.