Info

(P) 3 paşi simpli pentru o returnare corectă şi rapidă a ambalajelor cu garanţie

20 aug 2024 41 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Returnarea ambalajelor cu garanţie la automatele de colectare (RVM) poate fi un proces rapid şi facil, dacă respectăm câteva reguli simple. Aceste reguli au ca scop accelerarea procesului de validare şi prevenirea situaţiilor în care ambalajele sunt refuzate de către RVM. RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR) în România, a prezentat aceste reguli înainte de intrarea României în Hora Reciclării şi continuă să o facă şi în prezent.

Iată care sunt paşii recomandaţi de RetuRO pentru a returna ambalaje cu garanţie la RVM-uri, corect, rapid şi fără bătăi de cap.

Pasul 1. Identificarea şi pregătirea ambalajelor cu garanţie pentru returnare

Chiar dacă cei mai mulţi dintre producători, importatori şi distribuitori au intrat în Hora Reciclării, este posibil să ne mai întâlnim cu ambalaje rămase din stocuri vechi, care nu prezintă simbolul “Ambalaj cu Garanţie” şi pentru care nu se percepe garanţia de 50 de bani. Pentru a le identifica pe cele care pot fi returnate, caută simbolul “Ambalaj cu Garanţie” imprimat în imediata apropiere a codului de bare. Mai departe, pregăteşte recipientele pentru returnare, golindu-le de conţinut şi fără a le deteriora în vreun fel.

Pasul 2. Depozitarea ambalajelor cu garanţie înainte de a fi returnate

Depozitarea este un alt pas important în procesul de recuperare a garanţiei, deoarece acceptarea ambalajelor cu garanţie de către RVM presupune ca acestea să fie întregi, nedeformate şi cu eticheta intactă. Această măsură a fost luată pentru a preveni fraudele, altfel, acelaşi ambalaj ar fi putut fi returnat de mai multe ori, lucru care ar fi pus în pericol buna funcţionare a întregului sistem. Cei care au returnat ambalaje şi înainte de implementarea SGR ştiu că depozitarea impunea crearea unui spaţiu special, în care să poată fi adunate un număr destul de mare de ambalaje. Acest lucru se întâmpla deoarece, anterior SGR, existau mult mai puţine puncte de colectare, dispuse la mare distanţă unul de celălalt.

Astăzi, depozitarea nu ar mai trebui să ne consume din spaţiul de acasă. Tot mai mulţi comercianţi au amenajat puncte de colectare a ambalajelor SGR, astfel încât acestea pot fi returnate oricând mergem la cumpărături sau ieşim la o plimbare. Totodată, returnând puţin şi des, prevenim situaţiile în care planurile noastre de a returna ambalajele strânse timp de o săptămână sau mai mult, într-o dimineaţă de weekend, se suprapun cu cele ale altor zeci de vecini.

În plus, un flux constant de returnare îi ajută pe comercianţi să prevadă mai uşor ziua în care trebuie să solicite ridicarea ambalajelor, evitând astfel blocajele.

Pasul 3. Cum returnăm ambalajele la RVM

Presupunând că paşii anteriori au fost parcurşi, iată ce trebuie să facem odată ajunşi în faţa unui RVM. Ambalajele cu simbol SGR sunt identificate de aparat pe baza codului de bare unic şi al logo-ului ”Ambalaj cu Garanţie”. Uneori, datorită variaţiilor de temperatură, PET-urile închise cu dop se pot deforma, aşa că primul lucru pe care trebuie să îl faci când ajungi la RVM este să deschizi puţin dopul dacă observi că ambalajul nu are forma sa obişnuită. Identificarea şi validarea ambalajelor de către RVM se face cu ajutorul unui senzor optic şi a unuia ce măsoară greutatea, aşa că orice deformare poate duce la o scanare eronată a codului de bare şi respingerea acestuia, la fel cum prezenţa de conţinut în ambalaj poate avea acelaşi rezultat din cauza greutăţii ce depăşeşte limitele presetate. O altă condiţie, aplicabilă în cazul recipientelor din sticlă, este ca acestea să fie returnate fără dopul de plută. Dacă returnezi astfel de ambalaje, asigură-te că ai îndepărtat dopul înainte de returnare.

În continuare, introducerea în RVM a recipientelor se face fără grabă, unul câte unul şi urmărind instrucţiunile de pe ecranul aparatului. Unele ambalaje au nevoie de câteva secunde în plus pentru a fi validate şi procesate, iar dacă introducem alt ambalaj în acest timp, riscăm să blocăm RVM-ul. Uneori, mai pot apărea erori în cazul dozelor de aluminiu cu cheiţă şi în cazul PET-urilor cu toartă. În aceste situaţii, încearcă din nou după ce îndepărtezi şi arunci la un coş de gunoi cheiţa sau toarta. Nu în ultimul rând, dacă un ambalaj tot refuză să fie validat, roteşte-l astfel încât codul de bare să nu fie orientat în jos şi încearcă să îl introduci cu gâtul spre tine sau cu gâtul spre aparat.

Dacă urmezi toţi aceşti paşi, returnarea ambalajelor înscrise în SGR, la orice punct de returnare dotat cu RVM, ar trebui să meargă ca pe roate. Dar, dacă totuşi întâmpini vreo problemă, deşi ai urmat sfaturile de mai sus şi ai convingerea că ambalajele tale respectă toate condiţiile pentru a fi returnate, tot ce trebuie să faci este să ceri ajutor unui reprezentant al magazinului.

SGR este încă la început de drum în România, însă cele peste 1 miliard de ambalaje colectate până în prezent şi natura care răsuflă mai uşurată după numai 8 luni sunt dovezi că suntem pe drumul cel bun. Tot ce ne mai trebuie acum sunt puţină răbdare, înţelegere şi deschidere faţă de adoptarea unor obiceiuri sănătoase care vor face din România un loc mai bun pentru noi şi pentru generaţiile viitoare.