Mijlocul lunii octombrie. Sirena sparge tăcerea peste dealurile domoale din apropierea Racoşului, la vreo 65 km nord de Braşov, în momentul în care capul de foraj de 150 de tone începe să se rotească şi să muşte din frontul de lucru deschis în coasta dealului. TBM 3, denumit Alexandra, tocmai a început forarea celui de-al treilea tunel pentru viitoarea cale ferată între Braşov şi Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, construit de compania greacă AKTOR folosind tehnologia de ultimă generaţie TBM (Tunnel Boring Machine) pentru a creşte precizia, siguranţa, şi respectarea mediului.
Foto: Alexandra, gata de foraj. Acum, ea a intrat în munte.
Inginerul John Broumis este omul care conduce această operaţiune şi, datorită experienţei sale şi abilităţilor echipajului său, totul decurge fără probleme. Acelaşi lucru a făcut deja cu TBM 1 - Eleni în martie şi cu TBM 2 - Varvara în mai, cele două maşini care forează prima pereche de tuneluri de la Racos spre sud, până la Ormenis, cu o lungime de 6,9 km.
TBM 3 Alexandra, şi TBM 4 - Konstantina, care va porni în curând, vor fora perechea de tuneluri de la Racos spre nord, la Homorod, în lungime de 5,1 km. Cele patru tuneluri cumulate înseamnă forarea a 24 km în total de tuneluri pe sub dealurile înalte din Transilvania Centrală, iar acest lucru necesită o experienţă, precizie şi disciplină uriaşe.
„Trebuie să ne ocupăm de geologie, trebuie să ne ocupăm de locaţia proiectului, care nu este foarte aproape de Bucureşti, deşi avem Braşovul aproape, dar, în principiu, logistica este puţin mai complicată”, spune John Broumis, care dezvăluie provocările cu care se confruntă el şi echipa sa.
Foto: Pe şantierul denumit Homorod, TBM 3, Alexandra (dreapta) a început să lucreze, în timp ce TBM 4, Konstantina (stânga) se pregăteşte să urmeze în curând.
Aceasta înseamnă că, pe o scară de la 1 la 10 în ceea ce priveşte nivelul de dificultate, cele două perechi de tuneluri de la Ormenis la Homorod prin Racoş sunt la nivelul 6 - 7 din cauza condiţiilor geologice mixte şi a locaţiei proiectului care afectează logistica şi lanţul de aprovizionare cu materiale. Cu alte cuvinte, locul este îndepărtat şi totul, de la uriaşele prefabricate din beton pentru inelele de tunel până la cafea, trebuie să fie transportat din altă parte, pentru a se asigura că cele patru ”cârtiţe”, fiecare cântărind mai mult de 750 de tone şi constând din peste 20.000 de piese fiecare, funcţionează în parametri şi fără defecte. „Fiecare element este important, de la cele mari, precum unitatea principală de foraj de aproximativ 150 de tone, până la piese mici, care cântăresc un kilogram”, subliniază Broumis.
Foto: Supravegherea permanentă a parametrilor din camera de control este de o importanţă crucială.
Un manager de tuneluri (TBM) şi PED supraveghează operaţiunile maşinii de forat tuneluri (TBM) şi proiectarea şi proiectarea pre-construcţii (PED) pentru proiectele de tuneluri la scară largă. Acest rol asigură excelenţa tehnică, managementul proiectelor şi planificarea strategică din faza iniţială de proiectare până la construcţie. Responsabilităţile includ coordonarea asamblării, monitorizarea parametrilor de excavare şi procesele de căptuşire a tunelurilor, respectând în acelaşi timp protocoalele de siguranţă. De asemenea, conduce eforturile de inginerie pentru fazele de pre-construcţie şi colaborează cu diverse părţi interesate pentru a respecta termenele limită ale proiectului şi standardele de calitate.
John Broumis este absolvent al Universităţii Naţionale Tehnice din Atena cu o diplomă de master în proiectare mecanică şi control automat, iar primul său loc de muncă a fost proiectant pentru instalaţii electrotehnice în clădiri.
„Dar pasiunea mea a fost întotdeauna pentru construcţii. Şi asta este cel mai important pentru mine pentru că vezi că lucrurile se concretizează. Am devenit Tunnel (TBM) şi PED Manager în 2008, când lucram în vestul Tesaliei, pe continentul Greciei, la forajul unui tunel dublu tub lung de 3,5 km, cu mijloace tradiţionale de excavare, forare şi sablare. A fost un proiect excelent, foarte solicitant, cu o geologie destul de dificilă”, îşi aminteşte Broumis.
A venit în România în iunie 2020, în calitate de Regional Plan Equipment Manager pentru AKTOR, iar în 2021 a fost implicat în proiectarea TBM-urilor, coordonarea cu producătorul, verificări pe şantier, iar apoi managementul asamblării tunelurilor în locaţii.
„De la începutul carierei, am coordonat forarea a aproximativ 50 km de tuneluri, ceea ce pentru comunitatea tunelurilor este o mare realizare, deoarece lucrările se desfăşoară într-un mediu foarte provocator, cu condiţii dificile”, spune cu mândrie Broumis, care va adăuga încă 24 de km la recordul său în 2027, când se estimează că cele patru tuneluri vor fi finalizate.
Până atunci, el urmează o rutină zilnică strictă, supraveghind forajul constant pe sub dealuri, fluxul constant de materiale pentru lucrări, bunăstarea oamenilor şi a maşinilor şi toate celelalte 1001 de alte subiecte şi lucruri tipice pentru un astfel de job.
„Primul lucru de dimineaţă este să verificăm parametrii tunelurilor şi producţia din ziua precedentă folosind o aplicaţie mobilă conectată la maşini. Apoi, după ce ajung la birou, am câteva telefoane importante: mai întâi, cu directorul de producţie, pentru a vedea dacă am avut probleme, cum merge tura, dacă există vreo problemă cu maşinile. Al doilea apel: şeful de tură TBM. Aceeaşi discuţie, dacă am avut vreo problemă cu aparatul, dacă progresăm. Apoi, avem alte întâlniri, fie că este vorba despre subiecte financiare, planificare sau prognoză pentru următoarea lună a TBM. În principiu, în cadrul zilei, discutăm şi despre provocările apărute în timpul zilei, defecţiuni, sau adoptarea de lucruri, design, aşa că pot spune că fiecare zi este încărcată”, spune John Broumis despre rutina sa. „Suntem tunelişti, lucrăm sub presiune, ceea ce înseamnă că trebuie să învăţăm să gestionăm toate aceste probleme.”
Foto: TBM 3 Alexandra este deja parţială intrată în munte.
John Broumis supraveghează o echipă de aproape 265 de persoane din 7 naţionalităţi (greci, germani, francezi, turci, indieni, italieni şi români) şi colaborează simultan cu mai mulţi furnizori şi alţi factori interesaţi.
Video interviu cu inginerul Aktor