Info

Andrada Popescu (Kinstellar): Hărţuirea digitală: Cum pot angajatorii să gestioneze comportamentele neadecvate în medii de lucru hybrid sau remote?

20 iun 2025 49 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Într-o lume în care graniţele dintre biroul fizic şi cel virtual se estompează, angajatorii se confruntă cu o provocare nouă şi complexă: hărţuirea digitală. De la mesaje pasiv-agresive într-un chat de echipă, la o glumă nepotrivită pe o platformă internă, formele subtile de hărţuire pot avea consecinţe grave asupra sănătăţii emoţionale a salariaţilor şi a climatului organizaţional.

Cum pot angajatorii să gestioneze şi să prevină aceste situaţii astfel încât să protejeze atât salariaţii, cât şi reputaţia companiei?

Un nou tip de provocare: Ce este hărţuirea digitală?

Hărţuirea digitală, cunoscută şi sub denumirea de cyberbullying, se referă la orice formă de comportament agresiv, intimidant sau abuziv desfăşurat prin intermediul tehnologiilor digitale – e-mail-uri, mesaje instant, reţele de socializare. Aceasta poate include:

Într-un mediu de lucru virtual, există riscul ca aceste comportamente să fie considerate inofensive şi, prin urmare, ignorate. Cu toate acestea, consecinţele pentru victimă sunt în continuare la fel de reale ca în cazul oricărui alt tip de hărţuire.

Care sunt obligaţiile legale ale angajatorilor?

În România, conceptul de hărţuirea digitală la locul de muncă nu este prevăzut în legislaţie. Cu toate acestea, legislaţia muncii impune obligaţii generale şi extensive pentru angajatori de a asigura un mediu de lucru sigur şi fără discriminare sau hărţuire prin acţiuni precum: implementarea unor politici şi desfăşurarea de training-uri şi sesiuni de comunicare periodice. În lipsa unor menţiuni exprese în acest sens, se poate considera că aceste obligaţii sunt aplicabile atât în spaţiul de lucru tradiţional, cât şi în cel digital.

Prin urmare, ignorarea de către angajatori a acestor prevederi legale poate atrage consecinţe juridice precum:

Cum pot angajatorii să prevină şi să gestioneze hărţuirea digitală?

Pentru a proteja angajaţii şi a menţine un mediu de lucru sănătos, angajatorii trebuie să adopte măsuri clare pentru prevenirea şi combaterea hărţuirii digitale, precum:

  1. Redactarea unei politici interne care să stabilească în mod clar utilizarea tehnologiilor în scopuri profesionale, inclusiv reglementarea comportamentului online al angajaţilor. O astfel de politică ar trebui să definească şi să exemplifice conceptul de hărţuire digitală, cum se raportează şi care vor fi consecinţele unor astfel de comportamente.
  2. Implementarea unor mecanisme de raportare a cazurilor de hărţuire digitală. Salariaţii trebuie să se simtă confortabil să raporteze orice comportament abuziv fără teama de a fi sancţionaţi sau discriminaţi. Aceste mecanisme pot fi aceleaşi cu cele folosite în alte cazuri de hărţuire.
  3. Organizarea de sesiuni de informare / training-uri pentru salariaţi care să aibă ca scop ajutarea salariaţilor să recunoască semnele hărţuirii digitale şi explicarea modului în care aceştia trebuie să reacţioneze în cazul în care se confruntă cu un caz de hărţuire digitală.
  4. Asigurarea monitorizării activităţii online prin tehnologii care permit monitorizarea limitată a unor anumiţi indicatori fără a încălca viaţa privată a salariaţilor şi numai după efectuarea unor analize interne pentru a asigura respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal (e.g. informarea prealabilă a salariaţilor, stabilirea unor scopuri legitime şi proporţionale, evitarea monitorizării excesive sau intruzive etc.).
  5. Cercetarea şi sancţionarea comportamentelor abuzive. Angajatorii trebuie să aplice sancţiuni disciplinare clare şi proporţionale pentru cei care sunt găsiţi vinovaţi de hărţuirea digitală. Aceste sancţiuni trebuie să fie menţionate explicit în politicile interne.

Concluzie

Hărţuirea digitală este o realitate a mediului de lucru tot mai conectat virtual. Gestionarea hărţuirii digitale nu este doar o necesitate juridică, ci şi o oportunitate de a construi o cultură organizaţională solidă, care atrage şi păstrează angajaţi valoroşi. Angajatorii care investesc în politici clare, educaţia angajaţilor şi implementarea unui sistem de raportare eficient îşi vor consolida reputaţia şi capacitatea de a atrage şi reţine talente valoroase într-un mediu competitiv.