Style

Povestea Danube Footwear, primul brand românesc de skate shoes, după cum susţin cei doi fondatori: Totul a început ca un proiect pentru facultate. Facultatea de Design de Produs din Marea Britanie

10 ian 2018 1471 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Totul a început ca un proiect pentru facultate. A continuat ca pasiune şi a ajuns un business. La început de drum, dar un business. Aşa arată pe scurt povestea Danube Footwear, primul brand românesc de skate shoes, după cum susţin cei doi fondatori.

 

Primul meu contact cu Danube Footwear a avut loc în toamna acestui an pe bulevardul Magheru din Capitală, în timp ce uber-ul stătea blocat în trafic. Pe un afiş „mare cât casa“ (de fapt aproape cât un bloc de pe bulevard) era scris numele acestui brand, ca parte a programului Bucureştiul Întreprinzător al Băncii Transilvania. Apoi i-am întâlnit pe cei doi fondatori - Lidia Cremenescu şi Mario Georgescu - care mi-au spus povestea pe larg.

„pe. Am vrut să fac un skate shoe (pantof pentru skateboarding - n.red.) care să reziste mai mult“, povesteşte Mario Georgescu. Cei care practică acest sport ştiu că aceşti pantofi se „mănâncă“ foarte repede, iar profesioniştii îşi schimbă încălţările o dată pe lună sau chiar mai des. El însuşi un practicant al acestui sport de circa zece ani a considerat că este o problemă de design şi a încercat să facă ceva mai bun.

„Sunt pasionat şi mi-am dorit să fac ceva prin care să-mi pot lega viaţa de skateboarding. Orice proiect aveam la facultate îl duceam în zona asta.“ Profesorii de la universitate le-au spus că pot face un pantof din lut, pictat manual, ceva conceptual. Era suficient pentru a face o impresie bună. „Puţini au ales să realizeze o varianţă funcţională, însă eu asta mi-am dorit.“

Era în Marea Britanie la facultate când a reîntâlnit-o pe Lidia Cremenescu, fosta lui colegă de liceu. „Eu am plecat la 19 ani să studiez în Elveţia, iar ultimul an l-am făcut în Marea Britanie. Am studiat Artă Culinară şi Management Hotelier“, povesteşte ea. S-au reîntâlnit după şapte ani şi au început să lucreze împreună la proiectul ce presupunea designul unui pantof de skateboarding. Apoi, şi-au dat seama că proiectul poate deveni realitate. „În vara lui 2016 am avut predarea proiectului, iar la finalul verii ne-am întors în România.“

Prima colecţie au vrut să o lanseze de Crăciun, însă de fapt au fost gata abia de Paşte anul acesta. Pantoful Danube Foot-wear are un toecap din piele cauciucată. Această zonă este cea unde încălţările de skateboarding se rup cel mai repede pentru că frecarea este mare. În 2-3 săptămâni ajungi să ai găuri, spun cei doi.

„Această piele cauciucată adăugată în zona din faţă face să se dubleze rezistenţa. Am pus şi protecţie în zona şireturilor care altfel „înfloresc“. Talpa este moale şi flexibilă, dar modelul de pe ea face oprirea să fie rapidă.“

Materialul şi modelul de pe talpă pe care ei l-au ales fac să existe un echilibru între protecţia piciorului şi controlul skateboardului.

„Branţul este de obicei o foaie de ceapă, aşa că eşti forţat să-l cumperi separat. La skateboarding, pentru că sari peste trepte şi aterizezi uneori mai dur, ai nevoie de sprijin.“ De aceea ei au folosit un material care ia amprenta piciorului. Iar la spate, la ştaif, au pus burete, deşi de obicei nu se pune nimic în plus. „Încă de la început am pariat pe detalii.“ Materialele sunt aduse din Italia sau din România de la distribuitori. Ei înşişi le aleg şi le cumpără, iar apoi produsul final se realizează la un atelier din Bucureşti. În prima colecţie au realizat 100 de perechi de încălţări. Au lucrat mult la prototip, după cum mărturiseşte Lidia Cremenescu. Au testat în permanenţă produsul, la mers, pe skateboard. „Au fost în total şase prototipuri pe care le-am tot încercat ca să vedem evoluţia. Eu aş mai fi mers mai departe cu testele, în căutarea perfecţiunii“, adaugă Mario Georgescu. „Eu am mers după ideea că vom face îmbunătăţiri cu fiecare colecţie ce va veni. Altfel nu am mai fi lansat niciodată“, completează partenera sa.

Lansarea am avut-o la un local de lângă skate-park. La scurt timp după, a început să sune telefonul. Prieteni, dar şi necunoscuţi. „Nu eram hotărâţi iniţial dacă rămânem în România sau nu, însă a prins ideea şi aşa am început să ne gândim la o nouă colecţie.“ Până la finalul anului este planificată o nouă colecţie, valabilă într-o serie de culori noi, pe lângă clasicul negru. „Vom aveam acum un total de 300 de perechi.“ Produsele sunt vândute pe site-ul propriu şi la magazinul Borders de lângă Cişmigiu.

De ce au optat iniţial pentru negru? E mai degrabă o analogie. „Dunărea izvorăşte din Munţii Pădurea Neagră. Plus că am vrut ceva neutru la început.“ Când vine vorba de numele brandului, au avut la dispoziţie 30 de minute să se decidă şi au ales să meargă pe Dunăre pentru că uneşte Europa. „Bean Mc, solistul trupei Subcarpaţi şi membru al formaţiei Şuie Paparude, ne-a sunat să ne spună că vrea să ne recomande pentru un proiect cu Banca Transilvania.“ Aşa a apărut afişul de pe bulevardul Magheru.

Deşi la prima vedere pare un sport extrem, Mario Georgescu afirmă că un studiu a arătat că baschetul este mai periculos decât skateboardingul. „Cele mai multe accidente au loc în primele două săptămâni, când iei sportul asta ca o joacă, când nu îl respecţi.“ De fapt, trebuie să înveţi să cazi. Jucând baschet poţi avea multe accidentări la gleznă. Doar că de multe ori e vina altor oameni. La skateboarding e vina ta, adaugă antreprenorul care provine dintr-o familie care a apreciat mereu sportul. Tatăl său a jucat baschet şi acum este antrenor. El însuşi se dă zilnic o oră cu skate-ul şi a folosit până acum peste 200 de perechi de încălţări pentru sportul acesta.

Lidia Cremenescu are antreprenoriatul în sânge, iar numele familiei sale a scris istorie în industria cosmeticelor locale.

„În ceea ce priveşte acest sport, există şi un grad de subiectivism, cam 20%. Ca la patinaj, este un mix de tehnic şi artistic.“

Puţini sunt cei care ştiu că la ediţia din 2020 de la Tokyo skateboardingul va deveni sport olimpic. Nu va mai fi doar o joacă pentru pasionaţi, după cum spune Mario Georgescu. România nu este încă un nume important pe această scenă. Dar poate deveni?